Ne, ľe by otázky "postavit se čelem k historii", které staví Václav Bělohradský ve svém článku "Identita je trauma!" (
Právo, 4. 2. 2016, s. 7) nebyly důleľité, ale způsob, jak se jimi zabývá, je zavádějící. Zjednoduąeně řečeno, "s vaničkou vylévá i dítě". Za okolností, kdy je společnost ohroľená nebo rozloľená, dělat rozumné zákony proti hanobení národa nemusí být nutně zatracení hodné, pokud jde o hanobení republiky, záleľí na tom, jaká je. Na druhé straně kritické přístupy nemusí být jeątě hanobením. Kaľdý extrémní přístup je nebezpečný.
Bělohradský nedoceňuje entitu
národa pro úroveň lidí. Od osvícenství stoupal jak respekt k národům, poskytujícím
prostor pro politickou participaci veřejnosti, tak úsilí i respekt k pravdě a
to i historické, která s tím souvisela. Toto demokratizační úsilí bylo plné
konfliktů a násilí, nebo» mocenské vrstvy, zvláątě katolická církev, tento
vývoj potlačovaly. V současnosti se nám tento konflikt vrací. Pravda není nikdy
ani absolutní ani černobílá. Záleľí na úhlu pohledu a na poctivosti nositelů
pohledů, zda vysvětlí své základní filosofické východiska a proč se problémem
zabývají. Příčiny, důsledky a důleľité souvislosti nesmí být pominuty. Z tohoto
hlediska jsou názory Bělohradského spíąe spekulacemi, nebo» názor musí být
opřen o dostatečná fakta.
Je politování hodné, ľe autor neuvádí
zdroje svých informací, pokud jde o českou historii. Jeho útok na Palackého
interpretaci husitství odráľí tradiční přístupy katolické církve, Habsburků a ąlechty
a opomíjí znemravňující a hluboce represivní podstatu jejich přístupů k neprivilegovaným,
k myąlence spravedlnosti, k pokroku. Někdy jsou revoluce nutné. Není přece
moľné pominout, ľe výsledkem husitských válek se poměry více jak na sto let
zlepąily a ľe v českém království zakotvila náboľenská tolerance, o které se
ostatním evropským zemím jeątě dlouho ani nesnilo. I umění po husitských válkách
vzkvétalo, podobně časem i vzdělání. Dokonce v době české reformace nebylo v
Evropě tolik válečných konfliktů jako předtím a po Bílé Hoře. Bělohradského
daląí úvahy je nutné vnímat v kontextu toho, co nazývá „identitární panika“ a „groteskní
vlna strachu z uprchlíků“ a „protiunijní národovectví“. V kontextu skutečnosti,
že demokracie ani sociální úroveň v Evropě a EU nevzkvétá, ale naopak, je jeho
postoj hodně nepřiměřený. Jeho připomínka Schauerových dvou otázek, týkajících
se kulturní ceny české národní existence a identity či její bezcennosti, už
hraničí s nihilismem, s pohrdáním pozitivním potenciálem lidí i národa. O deset
let později po Schauerově vystoupení byla česká kultura, včetně politické, na
vyšší úrovni než rakouských Němců.
Předkládat jako alternativu
úrovně národa a stability střední Evropy jeho poněmčení je absurdní, projevem
hluboké neznalosti dějin 19. století, neznalostí podmínek nutných k rozvoji
demokracie. Bělohradského přesvědčení, že: „To, co nazývám archaicky vyšší
kulturou, jsou díla, která prolamují dobře střežené hranice hegemonických verzí
národní identity a morálky“, je prostředkem k „léčivé odpovědi na nějakou
traumatizující otázku“, spíše svědčí o neznalosti české literatury, v níž
takové literatury není nedostatek, naopak mnohá již delší dobu podemílá křehké
sebevědomí Čechů. Jen bych ji nenazývala vyšší kulturou, pojem má tradičně jiný
význam. Ale, že nám chybí hodnotná syntetická díla ať již v krásné literatuře
či historické, je pravda. Příčiny jsou složité, v nichž stoupající vliv
konservatismu a podceňování národní dimenze hraje velkou roli. Spisovatelé
jakoby se báli myšlenky, že kolektivní identita, zvláště národní, je zrovna tak
důležitá jako individuální. Jako by nechtěli uznat, že literatura má i výchovný
a inspirační sílu, ať autor chce nebo nechce.
Bělohradského úvaha že „kdyby
český národ v 19. století přijal němčinu, vznikla by v Rakousku silná rakouská
identita, odlišná od říšsko-německé, schopná stát se pevným pilířem ‚ideje
státu rakouského‘, který ve 20. století v Evropě tragicky chyběl“ také hraničí
s absurditou. Němci v říši netvořili ani polovinu obyvatel. Už rakouská
císařovna a česká královna Marie Terezie musela v polovině 18. století
respektovat národní identitu národů v říši při zakládání šestileté povinné
školní docházce. Dovede si Václav Bělohradský představit stupeň násilí, který
by byl potřeba k poněmčení neněmeckých národů v říši? Umí si představit ty
devastující následky pro úroveň většiny Čechů a celého národa?
To, že se Češi v 19. století
soustředili na rozvoj své kulturní, ekonomické a sociální úrovně z nich udělalo
moderní národ. Dokonce národ se státotvornými schopnostmi. To, že Němci
nepřijali demokratické Československo po roce 1918 souviselo s jejich tradiční
pocitem superiority nad Čechy a Slovany obecně a vírou v právo expandovat na
úkor slabších. Svědectvím je početná relevantní německá literatura. Hitler toho
dovedl plně využít. Němci snad ani nepostřehli že měli v Československu daleko
více práv, politických isociálních, než Němci v Německu. Německo se brzy po
sjednocení 1871 začalo připravovalo na válku a na expanzi na východ i na západ.
Žádné Rakousko, byť německé, by pokusu o tuto expansi nezabránilo, naopak dobové
dokumenty ukazují, že by se jí účastnilo. Podobně tomu bylo s počátkem 2.
světové války. Chtěl by snad český národ mít podíl na nacismu a holocaustu? Německý
antisemitismus a antislovanství mělo hluboké kořeny v minulosti, nepřišly až s Hitlerem.
Ono je třeba rozlišovat, co je více a co je méně důležité z hlediska lidskosti,
demokracie, příčin a následků. Nebylo by na místě psát více o potřebě, aby
velké státy přistupovaly k malým s respektem a ne jako ke koloniím?
Není jasné jak souvisí strach
české veřejnosti z nevyžádané a v Evropě nezvládané masové migrace z Předního
východu a tím, co Bělohradský považuje za nedostatečnou reflexi historie
českého národa, zdá se, že myslí hlavně negativních aspektů. Mezi svou kritiku
zahrnuje i demokratický charakter československé republiky před rokem 1938.
Mohl by Václav Bělohradský vysvětlit, který stát ve střední Evropě byl
demokratičtější a jak?
Mnohem závažnější se zdá být otázka
proč má většina Čechů strach z této migrace uprchlíků. Odpověď není jednoduchá.
Především lidé cítí, že nemají patřičné informace ani o imigrantech ani o
řešení jejich situace v rámci Evropy a budoucnosti. Mají také podezření, značně
oprávněné, že vše je záměrné -- narušit demokratizační a sociální vývoj v
Evropě, narušit kulturní a vzdělaneckou úroveň budovanou od středověku důrazem
na menšiny. Vývoj a existence národů byla bytostně spjata s demokratizací, s rozvojem
demokracie. Národy jsou nejvíce integrovanými význačnými entitami, se kterými
se lidé mohou ještě smysluplně ztotožnit, ve kterých sdílí řadu důležitých
hodnot – jazyk, území, kulturu, historii, vzdělání, potřeby, zájmy, možnost
politické participace, atd. Pocit sounáležitost, rozumět světu, ve kterém lidé
žijí je pro rozvíjení demokracie nezastupitelný. Rozdíly v podmínkách, úrovni,
kultuře národů, atd. jsou a dlouho zůstanou podstatné a v zájmu demokracie a
stability je nutné tuto skutečnost respektovat. Otázkami se zabývá řada
seriozních autorů. Samozřejmě malé národy jsou v mnohem zranitelnější pozici
než velké. Vývoj jde opravdu jinak a jinam, než lidé věřili po r. 1989 a než jim bylo slibováno.
Aby lidé mohli ovlivňovat
politiku ve prospěch obecného dobra, musí rozumět nejen světu, ve kterém žijí,
ale i historii. Někteří západní historikové (R. Dahl, J. Dunn, Ch. Tilly atd.) jsou
názoru, že bez znalosti historie se společnost rozpadne, že bez znalosti
historie, zvláště národní, není možná existence demokracie. Tady platí
masarykovské, že negativní stránky historie je nutné znát ne aby se ubíjelo
zdravé sebevědomí národa, ale aby se předcházelo opakování problémů. Pozitivní
stránky historie je nutné znát, aby byla co největší zodpovědnost za jejich
uchování a kontinuitu. Proti té se z různých stran útočí.
EU není a ještě dlouho nebude
dostatečně integrovanou entitou a její politika nebuduje skutečnou demokracii,
spíše se přiklání k neoliberalismu, v němž migranti mohou mít specifickou roli.
Pokud tento stav bude trvat, z národů, zvláště malých, zůstane atomizovaná,
nevzdělaná levná pracovní síla, která nerozumí světu, ve kterém žije, která
nerozumí historii, neschopná se stát efektivní součástí politiky.
Právo, 10. února 2016, s. 7.