|
1. kapitola DDP ČSSDVydáno dne 29. 01. 2005 (7153 přečtení)Dlouhodobý program ČSSD - verze 6 1. Kdo jsme a kam směřujeme1.1. Historické kořeny a zásady sociální demokracieJsme nejstarší českou politickou stranou. Česká sociální demokracie vznikla v r. 1878 jako součást evropského socialismu, hnutí navazujícího na odvěké tužby po sociální spravedlnosti, usilujícího o emancipaci čtvrtého stavu - dělnictva. Evropský demokratický socialismus má své duchovní kořeny v antice, židovsko-křesťanské etice, v renesanci a reformaci, v humanistické a osvícenské tradici, v Deklaraci práv člověka a občana z roku 1789, v Marxově učení o historii a společnosti a v národních i mezinárodních zkušenostech dělnického hnutí a jeho stran. Socialismus převzal od liberalismu dva z jeho základních principů: víru v pokrok a politickou svobodu. Odmítal však akceptovat jeho individualismus, posvátnost soukromého vlastnictví a požadavek, aby stát zasahoval do hospodářství jen minimálně. Česká sociální demokracie může být po právu hrdá na svoje dějiny. Sociální demokrati vždy hájili zájmy většiny lidu, vždy stáli na půdě demokracie a neváhali přinášet oběti v boji proti utlačovatelským režimům. Dějiny socialismu jsou nemyslitelné bez pochopení jeho internacionalistické tradice, stejně tak jako bez pochopení obtíží spojených s hledáním internacionalistických řešení. To platí i o české sociální demokracii. Byla součástí dělnické Internacionály i českého demokratického hnutí. Dále rozvíjela mnohé myšlenky a koncepce Františka Palackého, Karla Havlíčka a zejména T. G. Masaryka. Byla rozhodující silou v boji za všeobecné hlasovací právo, kterého bylo v r. 1907 dosaženo především masovými demonstracemi, jimž stáli v čele sociální demokraté všech předlitavských národů, a za osmihodinovou pracovní dobu, které bylo dosaženo v r. 1918. Za první světové války se mnozí čeští sociální demokraté stali součástí československých legií, které spolu s domácím hnutím významně přispěly k založení samostatného Československa. Po válce čeští sociální demokraté odmítli bolševismus a ač oslabeni tragickým rozkolem, přihlásili se k proudu demokratického reformistického socialismu, který navazoval na myšlenky Eduarda Bernsteina, Jean-Leona Jaurése a Karla Kautského. Jako součást tehdejšího Hradu byli pevnou státotvornou oporou republiky. Přijali Masarykův názor, že pro prohlubování demokracie je důležitý iniciativní tlak demokratické levice („Vývoj jde doleva“) . Po vzniku samostatného Československa se čeští a slovenští demokraté sešli v Československé sociálnědemokratické straně dělnické. Ta se v polovině dvacátých let dohodla s německou sociální demokracií v ČSR na spolupráci, která trvala až do zániku první republiky. Za druhé světové války stáli sociální demokraté v prvních řadách boje za národní osvobození a hájili existenci samostatného společného státu Čechů a Slováků až do jeho rozdělení. Přinášeli veliké oběti v domácím i zahraničním odboji a spoluvytvářeli jeho programové koncepty (program Za svobodu, koncept „demokracie socializující“, Petiční výbor Věrni zůstaneme, Rada tří aj.). Po porážce nacistického Německa se sociální demokraté spolu se všemi československými politickými silami a spojeneckými mocnostmi vyslovili pro nucené přesídlení německého obyvatelstva do Německa. ČSSD se přitom postavila na ochranu německých sociálních demokratů a antifašistů. Když dobytí mocenského monopolu komunisty znemožnilo v r. 1948 legální existenci strany, zajišťoval její veřejnou kontinuitu exil. Domácí odpůrci režimu z řad sociální demokracie byli vystavení brutálním represím. Součástí ideových východisek obnovené strany se v devadesátých létech staly i tradice Pražského jara 1968. Sociálnědemokratické myšlení neustrnulo a rozvíjelo se v souladu s dějinným vývojem. Postupně překonávalo utopické představy a programy, vyjasňovalo si reálné meze politiky, které nelze překročit aniž by nedošlo k újmám na demokracii a životním způsobu širokých společenských vrstev. Myšlenky strukturálních demokratických reforem, rozvoje sociálně tržní ekonomiky, subsidiarity a demokratického způsobu evropské integrace, spolu se základními hodnotami svobody, spravedlnosti, solidarity a lidských práv, jakož i vůle ke společnému postupu evropských socialistických stran, vytvořily ideový základ, který je nadějným východiskem i v prvním století nového tisíciletí. Změnil se náš obraz člověka. Chceme, aby byl uvědomělý a občansky aktivní a hodláme mu v tom napomáhat. Nicméně respektujeme, že existují meze politického působení. I v té nejdokonalejší společnosti budoucnosti bude na něj doléhat tíha jeho individuálního osudu, viny, omylu, nemoci, neštěstí, selhání a ztroskotání. Raný socialismus jako dědic osvícenství dlouho věřil, že člověk je od přírody dobrý a sociabilní a ignoroval tuto jeho tragickou dimenzi. Dnes už nespoléháme automaticky v přirozenou dobrotu člověka, věříme však, že je možno vytvořit podmínky pro uplatnění jeho dobrých stránek, pokud mu rozumná a otevřená organizace společnosti poskytne šanci. 1.2. Základní sociálnědemokratické hodnoty1.2.1. HumanismusZákladní hodnotou sociální demokracie je úcta k člověku jako jedinečné lidské bytosti. Člověk je primárním cílem, úroveň jeho rozvoje klíčovým kritériem. Jeho etický rozumový a produktivní potenciál je základním zdrojem rozvoje společnosti. Talent, vzdělání a motivace lidí k činům prospěšným jim, jejich rodinám i celé společnosti jsou základním bohatstvím země. Usilovat o zajištění podmínek pro důstojný a co možná nejspokojenější život všech lidí je proto základním posláním a cílem sociální demokracie. V zájmu harmonického rozvoje společnosti je v tomto směru žádoucí spolupráce i s křesťanskými církvemi a jinými humanisticky orientovanými náboženstvími. 1.2.2. DemokracieRozvíjení demokracie je obtížnou a zdlouhavou, nicméně jedinou cestou tvorby a realizace politiky veřejné, otevřené a dlouhodobě efektivní. Podílejí se na něm jak instituce a procedury reprezentativní demokracie, tak i demokracie participativní a přímé. Opakem demokracie je totalita, kterou odmítáme v jakékoli její podobě. 1.2.3. Trvale udržitelný rozvojJedinou šancí na přežití lidstva není soupeřit s přírodou a „dobývat ji“, ale naučit se žít s ní a v ní. Koncept trvale udržitelného rozvoje je hodnotou, která vyjadřuje orientaci sociální demokracie na ochranu a tvorbu životního prostředí, úctu ke všem živým bytostem a respekt k přírodě jako celku. Zavazuje žijící generace, aby svým potomkům předaly její bohatství v co nejúplnější míře i v celé její kráse a rozmanitosti. 1.2.4. Svoboda a odpovědnostSociálnědemokratická politika směřuje k tomu, aby každý člověk mohl uplatnit své právo občana na svobodný rozvoj osobnosti a na svobodná rozhodnutí. Současně usiluje o to, aby každý bral na sebe odpovědnost za rozhodnutí nejen před svým svědomím, ale i před společností. Svoboda jedince je ohraničena svobodou jiných lidí. Uplatnění práv člověka předpokládá současně plné respektování jeho povinností plynoucích z demokraticky přijatých zákonů. Výchova mladé generace v rodině a vzdělávacím systému směřuje k tomu, aby byla připravena tato práva a povinnosti na sebe převzít v plném rozsahu. 1.2.5. Rovnost všech lidí v důstojnosti, svobodě a právechJednou ze základních hodnot moderní demokratické společnosti je rovnost všech lidí v důstojnosti, svobodě, právech a v životních šancích. Také však v odpovědnosti a povinnostech, a to bez ohledu na pohlaví, věk, rasu, národnost, náboženské a politické přesvědčení, zdraví, ekonomické a sociální postavení jednotlivců, rodin a domácností ve společnosti. Vzhledem k tomu, že podmínky, v nichž žijí, jejich kvalifikace, schopnosti a výkony se vzájemně odlišují, nelze za cíl sociálnědemokratické politiky považovat absolutní rovnost kvality jejich života. Sociální demokracie proto usiluje o vytvoření rovnosti příležitostí pro všechny vytvářením veřejnoprávních institucí, jakož i ekonomických a sociálních standardů platných pro všechny. Vytváří podmínky pro rovný přístup ke vzdělání, práci, k občanskému i osobnímu uplatnění. 1.2.6. SolidaritaJedním ze základních způsobů vytváření rovnosti v důstojnosti, svobodě a právech je přirozená lidská solidarita a z ní se vyvinuvší demokratická občanská sounáležitost s těmi skupinami, jež jsou tak či onak sociálně hendikepovány podmínkami svého života a jsou proto ohroženy sociálním poklesem, chudobou, případně i sociálním vyloučením. Proto bude sociální demokracie usilovat o vytváření důstojných podmínek života pro důchodce, rodiny s dětmi, nemocné a zdravotně postižené, nezaměstnané, jakož i jinak znevýhodněné menšiny nebo skupiny nalézající se na okraji společnosti. Předpokladem plného uplatnění principu solidarity však bude i spoluodpovědnost a vstřícná aktivita příslušníků těchto skupin a menšin i jejich rodin. 1.2.7. Sociální spravedlnostV podmínkách tržní ekonomiky nemůže ani rovnost příležitostí ani uplatnění principu solidarity překonat existenci nerovností podmínek a kvality života jednotlivců i rodin. Sociální demokracii půjde o to, aby sociální nerovnosti nepřerostly únosnou mez a byly společností vnímány jako přijatelné a užitečné. Princip sociálního státu bude proto prosazovat prostřednictvím veřejných rozpočtů a daňové soustavy takovou míru přerozdělování, která zajistí všem občanům České republiky rovný přístup k veřejným sociálním službám a životní podmínky, umožňující všem, kteří chtějí, vést hodnotný a důstojný život. 1.3. Cíle sociální demokracie v současném světě1.3.1. Člověk jako cíl a lidský potenciál jako zdroj rozvoje společnostiČlověk bude moci být svobodný pouze tehdy, bude-li mít k dispozici dostatek zdrojů, podnětů a příležitostí k vlastnímu rozvoji a uplatnění. Společnost bude prosperovat jen tehdy, dokáže-li využít maxima schopností a dovedností svých členů. Vytváření co nejpříznivějších podmínek pro rozvoj člověka proto chápeme jako klíčovou strategickou orientaci sociální demokracie v dlouhodobé perspektivě. 1.3.2. Společnost vzdělání, spoluúčasti, solidarity a ekologické citlivostiRozšiřování prostoru pro rozvoj a uplatnění lidí je nutno stavět na vytváření vzdělávacích příležitostí pro všechny a po celý život; na lidské solidaritě a občanské spoluúčasti s těmi, kteří by se jinak ocitli na okraji společnosti; na podpoře všech forem účasti lidí na řešení veřejných záležitostí a na úctě ke všemu živému na této planetě. 1.3.3. Sociálně a ekologicky orientované tržní hospodářstvíPůsobení produktivních sil tržní ekonomiky je třeba neustále slaďovat s potřebami vytvářet co nejpříznivější podmínky pro život, rozvoj a uplatnění lidí a pro zajištění trvalé udržitelnosti rozvoje z hlediska vlivů výroby a civilizace na životní prostředí. Prostředkem k tomu bude navzájem se doplňující regulační působení trhu, státu a občanského sektoru při řešení dnešních a budoucích problémů země, jakož i zodpovědnost žijících generací za existenční podmínky generací příštích. 1.3.4. Globální spravedlnost a odpovědnostČeská republika je jen malou, nicméně nikoli nedůležitou částí světové civilizace. Česká sociální demokracie chápe svoji spoluodpovědnost za osudy lidstva vskutku globálně: podporou demokracie a demokratických institucí občanské společností všude ve světě, spoluúčastí na programech vedoucích k překonání bídy národů třetího světa, úsilím o mírové řešení konfliktů, důsledným hledáním takových politických mechanismů na úrovni států i nadnárodních společenství, které by prosazovaly hodnoty a principy sociální demokracie tváří v tvář potenciálním hrozbám neregulované globalizace. K obsahu Dlouhodobého programu ČSSD - verze 6
Související články: (Filozofie) Rozhovor s Karlem Marxem (05.05.2018) Karel Marx, filozof revoluce nebo liberální myslitel? (05.05.2018) Národní identita není trauma, ale potřeba (12.02.2016) Největąím ohroľením Evropy je její netečnost (06.04.2015) Jak číst Marxův Kapitál (29.09.2010) Marxova teorie společnosti (poznámky) (13.12.2008) Marxova teorie společnosti (2) (13.12.2008) Marxova teorie společnosti (13.12.2008) Kdo jsme? Kam kráčíme? (16.06.2008) Společnost nevolnosti (10.12.2007) Bondyho vzkaz (22.04.2007) Z Týnské až do Velryby (22.04.2007) Zemřel Egon Bondy (10.04.2007) Theodicea centur. XXI.? (21.10.2006) Anketa o dekadenci „Západu“ (02.04.2006) Obránci víry (31.03.2006) Každý monoteismus je totalitní (30.03.2006) Pokus o zahájení debaty na skandální téma: Marx (26.03.2006) Nástin kritiky politické ekonomie (2) (15.03.2006) Nástin kritiky politické ekonomie (15.03.2006) K postmoderně nelze přistupovat jako k univerzální koncepci (06.03.2006) Člověk jako fixní kapitál, aneb jak to Karel Marx vlastně myslel (31.01.2006) O ateismu, pochybnostech a víře (30.01.2006) Význam marxismu pro model socialismu (05.01.2006) „Zkrotit kapitalismus“ (29.12.2005) Zásady komunismu (15.12.2005) Marxova filozofie dějin (05.12.2005) Marx a sovětský komunismus (05.12.2005) Chvála materialismu (30.11.2005) Kdo filosofuje (06.10.2005) Válka s plky (11.08.2005) Sartre: důsledný filozof svobody, ale i obhájce komunismu (19.06.2005) Profesor Wright: Kapitalismus omezuje demokracii (24.05.2005) Výzva „sociálního” v sociální demokracii (24.05.2005) K pojetí svobody u K. Marxe (22.04.2005) Marx ve stavu beztíže (15.04.2005) Polemika o „produktivistickém marxismu“ (04.03.2005) Vědění a víra v čase rizik (11.02.2005) Atheismus není nové dogma (08.02.2005) Místo iracionality potřebujeme návrat k racionalitě (08.02.2005) Redakční předmluva k českému vydání Grundrisse (06.02.2005) Marxova cesta revoluční kritiky (06.02.2005) Rukopisy „Grundrisse“ (06.02.2005) Buddha (04.02.2005) Hodnota, úpadek a technologie: dvanáct tezí (21.01.2005) Příběh o příběhu: Egon Bondy - pětasedmdesát (20.01.2005) Ďáblův advokát: „atheistova“ úvaha o levici a náboženství (18.01.2005) Epocha samovzněcování (13.01.2005) Filozofie očima přírodního vědce (10.01.2005) Ideje jsou silnější než peníze - pokud to jsou opravdu ideje (10.01.2005) Marxova filozofie dějin (23.02.2004) Marxova cesta k vědeckému pochopení světa (17.02.2004) V Den paměti (27.01.2004) Světu vládne finanční oligarchie, říká Egon Bondy (12.07.2001) Egon Bondy: "Vyvlastnit vyvlastňovatele" (06.03.2000) Celý článek | Autor: administrator | Počet komentářů: 0 | Přidat komentář | | Zdroj: ČSSD |
|
Tyto stránky byly vytvořen prostřednictvím redakčního systému phpRS.