Návrh pro 1. sjezd EL Athény 2005, předloený hospodářem EL Pedro Marsetem a členy VV EL (Jiří Hudeček, Helmut Scholz)Preambule
Strana evropské levice, dále Evropská levice (EL), je je pruné, decentralizované sdruení nezávislých a suverénních evropských levicových stran a politických organizací, které pracuje na základě konsensu (Stanovy EL, preambule). V souladu se svými zakládacími dokumenty strana spojuje demokratické strany alternativní a pokrokové levice z evropského kontinentu, přičem si je vědoma jejich rozdílné situace a dějin jako i jejich společných hodnot a zápasu za důslednou přeměnu dneních společenských poměrů směrem k mírové a sociálně spravedlivé společnosti.
Vechny základní rozhodnutí a pravidla ve vztahu k organizačním a finančním aspektům aktivit EL musí odpovídat tomuto principu.
Hlavním zdrojem finanční podpory činnosti jsou příspěvky různých členských stran. Velikost příspěvku kadé strany k financování Straně evropské levice (EL) musí být ve vztahu nebo být úměrná počtu členů dané strany. Kritérium počtu členů zajiuje rovné zacházení se vemi členskými stranami při zohlednění jejich odliné politické, demografické a společenské situace. Tím se suverénem vech členských stran EL stává ústřední referenční bod: jednotlivý člen strany.
Principy financování
Financování EL je zaloeno na principech úplné transparentnosti vekeré činnosti EL a rovnosti členských stran a jejich vzájemné solidarity. Současně bere v úvahu vechny rozdíly v podmínkách, v nich různé strany pracují a jejich rozdílné monosti.
Jako autonomní právnická osoba má EL (GE, ASBL) také autonomní právní zodpovědnost za své finance. Tudí nemají členské strany ádnou přímou odpovědnost v případě negativního hospodářského výsledku EL (a naopak, EL nelze činit odpovědnou za hospodářské výsledky jednotlivých členských stran). Protoe vak členské strany prostřednictvím svých zástupců ve volených orgánech EL společně řídí vekerou činnost a hospodaření EL, mají členské strany morální odpovědnost za stav financí EL.
Kadodenní činnost a politické aktivity EL jsou financovány v souladu s rozpočtem. Odpovědnost za jeho přípravu, nezbytné úpravy a dodrování v hospodaření EL mají volené orgány a funkcionáři EL v souladu s tímto Finančním statutem.
Vechny finanční a rozhodovací proceduru musí odpovídat národnímu (belgickému) právu a interním dokumentům EL, zejména Stanovám, a vekerým na ně se vztahujícím zvlátním předpisům, zejména pravidlům EU pro financování politických stran na evropské úrovni (* Regulation (EC) No 2004/2003 of the European Parliament and Council of 4 November 2004).
Kadá členská strana přijímá nezávislé rozhodnutí o způsobu a formách, jak bude shromaďovat členský příspěvek.
Výkonný výbor EL odpovídá za včasnou specifikaci příspěvku členských stran a jednotlivých členů.
Čl. 1. Rozpočet EL
Příjmy rozpočtu tvoří:
- Členské příspěvku členských stran a individuálních členů,
- Dary od jiných organizací a jednotlivců,
- Dotace přidělené Evropským parlamentem nebo jinými evropskými institucemi.
Čl. 2. Výdaje ročního rozpočtu
Výdaje ročního rozpočtu jsou zaloeny na zohlednění různých potřeb fungování SEL:
a) Politické aktivity
Část rozpočtu musí zajistit udrování a rozvoj politické činnosti v Evropě, organizované SEL v souladu s jejími Stanovami a Programem. Jde zejména finanční a organizační podporu společných politických aktivit a opatření zaloených na plánu práce a reagujících na současné události. Ohniskem aktivit EL by měla být analýza politického vývoje v Evropě a postup roziřování EU, rozvíjet společnou politickou agendu a tomu odpovídajícím způsobem se stát politicky aktivní v evropské společnosti. Propagace, vysvětlování a objasňování politických cílů jako i těsná spolupráce s jinými strukturami levice v Evropě, v Radě Evropy, se vemi demokratickými politickými a společenskými silami v evropských zemích, to jsou také součásti tohoto aspektu politické práce. Vedle toho je důleitá také komunikace a součinnost a politickými a sociálními hnutími v Evropě a na jiných kontinentech (to znamená mít efektivní webovou stránku, vztahy s evropskými odbory, nevládními organizacemi a sítěmi, ale také s Fórem ze Sao Paula, Světovým sociálním fórem).
b) Kancelář a pracovníci SEL
Část rozpočtu musí pokrývat potřeby kanceláře v Bruselu, minimální počet pracovníků a náklady na denní potřeby funkce kanceláře (telefon, internet, papír, osobní počítače atd.), zajiující politickou a organizační práci volených orgánů EL a připojeních sítí, vztah s veřejností a akce naplánované v souladu s pláne práce kanceláří EL, a podporu struktur, které pracují na základě společných dohod a pravidel.
c) Pravidelná funkce SEL
Jiná část rozpočtu je pouívána na dalí rozvoj spolupráce stran EL a zajitění politické práce struktur EL (VV, Rada předsedajících) ve vztahu ke třetím stranám, náklady sjezdů EL a podporu nezávisle organizovaných shromádění a konferencí.
Čl. 3. Procedura tvorby a hodnocení rozpočtu
Návrh rozpočtu je předloen hospodářem EL po konzultaci s předsedou EL a hospodáři členských stran kadoročně do konce října /začátku listopadu. Vedle toho hospodář také posuzuje návrhy na plánování práce a politických úkolů.
Návrh rozpočtu je diskutován a schvalován výkonným výborem EL. Musí být na následující schůzi potvrzen Radou předsedajících.
Aby bylo dosaeno vyrovnaného a optimálního rozpočtu, organizuje hospodář EL alespoň jednou ročně schůzi s hospodáři, resp. osobami odpovědnými za hospodaření členských stran EL.
Hospodář EL pravidelně informuje výkonný výbor EL o realizaci a vyuití platného rozpočtu.
Výroční finanční uzávěrka EL musí být ověřena zvolenými vnitřními auditory, a finanční zpráva schválena předsedou EL a výkonným výborem EL. Externí audit se řídí příslunou legislativou a odpovídajícími pravidly EU.
Čl. 4. Potřeba transparentnosti a veřejné kontroly
4.1
SEL musí zajistit, aby vechny finanční aspekty a pohyby byly transparentní a podléhaly demokratické veřejné kontrole. Budou prováděny pravidelné audity, vč. externích prováděných různými institucemi, v tom také Evropským parlamentem.
4.2
Na pravidelných sjezdech bude výkonný výbor EL předkládat finanční zprávu, kterou musí potvrdit sjezd.
4.3
Výkonný výbor EL přijímá následující vnitřní pravidla pro činnost svou a EL:
- Roční plán členských příspěvků
- Rámcový plán příjmů a výdajů
- Finanční aspekty činnosti vech struktur EL
- Pravidla EL pro cestovní výdaje
- Pravidla pro dary a jejich získávání
Čl. 5. Členské příspěvky
5.1. Členské příspěvky pro členské poltické strany.
Vechny členské strany mají povinnost přispívat do rozpočtu SEL na základě dvou kritérií:
- počet jednotlivců, kteří jsou členy kadé ze stran,
- celková výe rozpočtu SEL.
Členský příspěvek je stanovován na základě principů stanovených v čl. 1 a sestává ze dvou částí:
- Část A, stejná pro vechny členské strany; VV EL určí kadoročně její výi
- Část B, vypočtená na základě plánovaných výdajů EL a rozdělená mezi členské strany EL úměrně jejich ročním rozpočtům v předchozím roce a počtu jejich členů. Aby byla zaručena včasná tvorba rozpočtu, jsou členské strany povinny poskytnout potřebné údaje (oficiální zprávu o hospodaření atd.) okamitě po oficiálním uzavření účetního roku (nebo auditu, kde jej vyaduje přísluný národní zákon). Pro strany, které neposkytly data, bude příspěvek vypočten na základě jejich příspěvku v předchozím roce, není-li to moné, bude určen VV EL na základě odhadu jejich finančních moností relativně k jiným členským stranám.
Kadá členská strana nezávisle rozhodne o způsobu a formách, jak bude shromaďovat členský příspěvek.
5.2. Členský příspěvek individuálních členů
Členský příspěvek pro individuální členy bude kadoročně určován VV EL s přihlédnutím k rozdílům kupní síly v jednotlivých zemích a k výi členského příspěvku, který platí členové členské strany/stran v dané zemi.
Čl. 6 Dostatečnost rozpočtu SEL
Roční rozpočet by měl být vyváený, schopný zajistit tři hlavní úkoly (funkci, polickou činnost a komunikaci) díky celkovým příjmům přicházejícím z různých zdrojů.
Při dosaení přebytku bude tento přidán k rozpočtu následujícího roku, aby umonil více politických aktivit.
EL usiluje o vytvoření rezerv v rámci běného finančního roku pro budoucí projekty a společné politické aktivity. Potřeba budování rezerv bude zohledněna VV EL v souvislosti s ročním a dlouhodobým plánováním práce EL.
Čl. 7 Změny tohoto Finančního statutu
Výkonný výbor EL je zmocněn přijímat provizorní změny tohoto Finančního statutu v případech, kdy je to nutné k naplnění poadavků zákona. Platnost takových změn vyprí na následujícím sjezdu EL.