Nabízíme postupně vznikající pracovní překlad poslední verze návrhu programového dokumentu Politické teze pro 2. sjezd Evropské levice (EL), doplněného pracovní skupinou Politické teze při Výkonném výboru EL v Bruselu, 12. 11. 2007, vydaného Sekretariátem EL, 16. 11. 2007Druhý sjezd Evropské levice se schází v okamiku zásadní výzvy pro Evropany, jejich společenský, ekonomický, kulturní a politický ivot. Výzvou je poskytnout nové a konkrétní odpovědi pro budoucnost Evropské unie, celého kontinentu a světa. Den za dnem jsme ve svých zemích a v Evropské unii konfrontováni s politikou, která nedokáe nabídnout přesvědčivé alternativní východisko ze slepé uličky, do ní lidstvo zavedla neoliberální rozhodnutí.
Kadá lidská bytost chce ít důstojně a rozhodovat o svém osudu. Vládnoucí politika vak místo toho odmítá přiznat občanům Evropy jejich právo spolurozhodovat o budoucnosti kontinentu. Naím strategickým cílem je politická změna směru. Evropské volby v r. 2009 jsou pro Evropskou levici důleitou příleitosti ke zpolitizování konfrontace ohledně evropských záleitostí a k uvedení změny směru v Evropě.
I. Evropská levice: Jiná politika pro jinou společnost
A. Kde se nacházíme
Rozpor mezi kapitalismem a emancipací individua, zbrojení a válka, změny klimatu a ekologické pohromy, ale i privatizace vech sfér ivota nás znovu staví před otázku socialismus nebo barbarství?
Strategie války, ve jménu prevence či zamezení íření, stejně jako boj proti terorismu vyprovokovala krizi, ale Evropa a její vlády se s touto logikou nedokáí rozejít. Dosud se neprosadila nová strategie a dovedné vyváení sil, je by vedlo k urovnání mezinárodních sporů politickými prostředky. Potvrzuje to tragický scénář na Blízkém Východě, zejména v Palestině. Takováto nekompetentnost by mohla způsobit novou eskalaci, dále posilující začarovaný kruh války a terorismu. Tato logika vede také k závodům ve zbrojení a k militarizaci evropské politiky pod hegemonií USA.
Současně se uprostřed tohoto chaotického a turbulentního přechodu prosazuje nová forma neoliberálního organicismu, podkopávající samotné základy politiky. Tento podstatný základ současné fáze kapitalismu spočívá na předpokladu, e firma představuje paradigma, model, který má být následován, a to nejen jako hospodářský faktor při organizaci výroby, ale při organizaci celé ekonomiky a společnosti. Údajná neutralita podnikatelského paradigmatu chce nahradit politiku nebo ji podřídit vlastním cílům. Politika by tak byla odsouzena k bezvýznamnosti.
Je stále jasnějí, e pokusy o demontá veřejného sektoru a nemravné útoky proti odborovým organizacím, které jsou na pořadu dne v západoevropských zemích, odráejí názor, e vechny takové sektory, nyní u nepovaované za produktivní nebo bránící přímému výkonu moci těchto nových politických hráčů, mají být eliminovány jednou pro vdy.
Z toho plyne, e by velké ekonomické záleitostí měly být ponechány velké buroazii, jako jsou banky a finanční instituce, kdeto politika by se měla starat o chudé a vyčleněné: měla by se tedy zabývat jen tím, co ekonomika nechává stranou.
Neoliberální řeení vymezená Maastrichtskou smlouvou způsobila erozi materiálních ivotních podmínek pro iroké vrstvy obyvatelstva; to vedlo ke krizi odmítnutí evropské integrace. Tato krize je způsobena neudritelností ekonomického, ekologického, patriarchálního a sociálního modelu, který produkuje nesnesitelné nerovnosti, ekologické pohromy, prekaritu (nejistoty) v práci i v ivotě. Tento model nedokáe rozplést politické propletence, které jsou základem krize společenské a politické koheze starého kontinentu. Staré politické síly tyto problémy nemohou vyřeit, protoe neustále provádějí politiku Maastrichtu. Tím se vytváří politické vakuum.
Toto vakuum a nedostatek perspektivy na změnu by mohly přinést vítězství neopopulistických projektů zaloených na směsi xenofobních a rasistických prvků s neoliberalismem. Jejich původci vyuívají obav a nejistoty jako pák pro reakční masový populismus, pro ovinistické tendence, ohroují občanská práva, demokratickou rovnost, obranu sociálních vymoeností a samotný sociální stát se smrtícími následky.
Máme-li se postavit těmto výzvám, musíme rozvinout sociální, kulturní a jednotný postup společně s lidmi, schopnými probojovávat společenskou transformaci v rámci stávajících poměrů a navracet politické angaovanosti její smysl. Podmínka větí přijatelnosti Evropské unie pro její občany je zároveň dalí moností jejich participace. Evropská levice prosazuje demokratizaci Evropské unie a její institucionální struktury.
Krize zasahující celý společenský organismus, a to i v rozdílných podmínkách různých států, je krizí sociální soudrnosti (koheze), jak ji Evropa v minulosti poznala. To plodí konflikty, rozdělování a napětí. To zostřuje třídní boj. Tyto konflikty nabývají nových forem a způsobů, srovnáváme-li je s tradičními politickými kategoriemi, a u pravicovými či levicovými. V tomto rámci se geografie evropské levice hluboce mění a vytváří řadu paradoxních jevů. Předevím opět u politických sil získává na významu národní politika. Proces evropské integrace se zpomaluje a stává se rozporuplnějím. Zpochybňují se státní intervence do ekonomiky, blahobyt jako cíl pro vechny i uskutečňování společenského kompromisu díky činnosti odborů. Místo toho ovládá současné politické mylení ideologie kapitalistické globalizace a otevřeného trhu volné soutěe. Je politováníhodné, e tento směr následují i některé levicové a sociálně demokratické strany ve jménu levicového liberalismu.
Krize politiky je jedním z nejnebezpečnějích a neprozkoumaných důsledků neoliberálního modelu, modelu prosazovaného na naem kontinentu ji dvacet let.
Tato krize vztahu mezi politikou, institucemi a společností vytvořila vakuum s absencí perspektivy, vzbuzující dojem, e politika se nedokáe postavit velkým otázkám naí doby.
Přiel okamik představit novou perspektivu, vycházející z této reality.
Ná sjezd se musí tímto úkolem zabývat. Ná sjezd musí profilovat Evropskou levici vůči této výzvě.
Strana evropské levice byla vytvořena díky vůli politických stran, které navrhují společenskou a demokratickou transformaci a zároveň alternativy vůči neoliberální politice, a to pomocí naí aktivní angaovanosti v institucionální aréně a v řadě alternativních hnutí. Chceme pomáhat utvářet novou politickou sílu v Evropě a citlivě budovat různá spojenectví, aby se mohly objevit reálné alternativy.
B. Zápasy, společenská hnutí a role EL
Lidové zápasy, společenská a občanská hnutí v globálním měřítku daly na program dne heslo: Jiný svět je moný! Globální hnutí dokázalo stát se výzvou nejen pro velké mezinárodní a nadnárodní instituce, ale dokonce i pro ekonomické síly. Bez ohledu na svůj nespojitý vývoj je toto hnutí stále cenným zdrojem pro regeneraci levicové politiky.
Francouzské a nizozemské Ne ústavní smlouvě mělo svůj dopad ve vech zemích Evropské unie a také ukázalo hloubku krize v důvěře lidí v neoliberální orientaci evropské politiky. Evropa je stále zatíena významnými konflikty sociální, občanské a kulturní povahy. Odborové hnutí stojí před novými výzvami. Staré rozpory mezi kapitálem a prací jsou odsunovány novými aspiracemi a protiklady mezi lidmi různého pohlaví, generací, kultur, etnických skupin a předevím novým uvědomováním si sloitosti vztahů mezi lidstvem a ivotním prostředím.
Ale větina těchto zápasů se automaticky ani nepropojuje ani nevytváří spojení s formami politické reprezentace. Mnohé poadavky přicházející od nových generací a týkající se pracovního ivota, ivota obecně, osobních vztahů, jak je ovlivňuje problém vztahu mezi pohlavími, se nemohou automaticky transformovat do hegemonistické kultury, jak o ní mluvil Antonio Gramsci. Tato soustava poadavků se můe změnit v alternativní projekt společnosti, pouze pokud interagují s kulturou transformace a s odpovídající politickou strukturou, schopnou propojit jak protestující, tak prosazovatele společenské změny.
To je poslání EL.
Můeme naplnit tyto poadavky jen hlubokou transformací politické kultury. Předpokládá to velké úsilí v teoretické a praktické novátorské práci. Nebudeme-li toho schopni, bude práce redukována na pouhý ekonomický faktor, místo toho, aby představovala paradigma emancipace, paradigma individuální a kolektivní svobody. Krize levice a demokracie pak bude stále ostřejí a ostřejí.
Mluvíme o společnosti, kde působí mnoho hnutí poadujících změnu; a také mnoho forem rozdělování, izolace, výbuchů násilí, zejména proti enám; ovládané individualismem a kmenovým sobectvím. V této situaci musíme budovat sociální a kulturní systém, který bude prosazovat jednotu v táboře zápasů za změnu, který bude pomáhat procesu sjednocování, socializace a sdílené politické angaovanosti.
Na transformaci společnosti budeme pohlíet jako na součást velké kulturní transformace, uvedením nových cest vzájemného spoluití.
C. Evropa a instituce
Krize legitimity politiky ohrouje proces evropské integrace. Důvěra v evropské instituce nebyla jetě nikdy tak nízká.
Dosavadní předsednictví Rady se trvale omezovala na orientaci zájmů EU směrem ke globální soutěi na trzích práce, v energetické politice, přírodních zdrojích a podobně. Berlínská deklarace z 25. března 2007 i sumit EU v červnu 2007 setrvávali u aplikace základních přístupů vnitřního trhu a rámce vytvořeného Maastrichtskou smlouvou. Tedy neměnit neoliberální orientaci evropské politiky integrace a s ním spojený politický přístup k nové smlouvě. Navíc rozhodnutí svěřit rozhodování v této otázce mezivládní konferenci a Evropské radě, ani by byl dán prostor demokratické diskusi nebo umoněno vyjádřit názory v referendu, můe pouze zvětit odstup občanů EU k evropskému projektu.
Vlády EU se tímto postupem snaí obejít politická zauzlení, která jsou kořenem krize Evropské Unie, namísto toho, aby je rozpletly.
Dnes jsou v sázce nejen společenské vymoenosti, vybojované dělnickým, enským, mírovým a ekologickým hnutím, jak je přineslo vítězství nad nacismem a faismem v zemích východní i západní Evropy, jetě ohroenějí je samo právo pracovat a organizovat se.
Podřízenost politického systému zájmům finančních trhů a kapitalistických hospodářských sil, koncentrace moci a personalizace politiky přehodnocují tradiční organizací občanské společnosti.
Narůstající tlak na ústřední i místní úřady státu, aby zajiovaly více bezpečnosti je druhou stranou mince v tomto odbourávání demokracie krok za krokem. Stává-li se výjimka pravidlem, stává-li se výjimečný stav trvalým stavem věci, je-li rozsah svobod stlačován, stává se specifickým úkolem pro res publica také (ne-li předevím či výhradně) represe, zajitění práva a pořádku.
Evropská levice musí kvalitativně změnit svou politickou aktivitu. Závisí to na naí schopnosti postavit se prosazovaným osudovým neoliberálním koncepcím společnosti na naem přesvědčení, e tyto okolnosti mohou být změněny.
Vyaduje to neustálé bojovat proti neoliberální ideologii, vyadovat řeení specifických problémů vycházejících z denní zkuenosti různých občanských hnutí. Tyto boje ve svém výsledku představují cestu k společenské a ekologické transformaci Evropy. Jsou zde jasné vzájemné vztahy mezi postoji dělnického hnutí, postoji odborů, alterglobalistickým hnutím, Evropským sociálním fórem, feministickými, environmentálními a sociálními hnutími, vědeckou a uměleckou komunitou a politikou Evropské levice.
Tento projekt vyaduje vytvoření těsnějích vazeb mezi naimi stranami na evropské úrovni, utváření nových forem komunikace a spolupráce. Vyaduje výraznějí politický profil naich parlamentních i mimoparlamentních zápasů. Naí ambicí je rozbít velkou koalici populistů, konzervativců a sociálních demokratů, která doposud formovala evropský projekt. Naí ambicí je prosadit ideje levicové alternativy.
Společenská devastace, kterou vytvářejí reformy na trhu práce a rychlý růst zaměstnanosti bez sociálních záruk, pro ni pouíváme označení prekarita, to je pole, proti kterému musíme postavit nai sociální politiku. Z tohoto důvodu musíme bojovat proti Zelené zprávě o práci, která je dalím pokusem rozruit kolektivní vyjednávání tím, e směřuje k individualistickému modelu zaměstnanosti. Prekarita vak není pouze podmínkou, jí mladí lidé na pracovitích čelí; je i popisem sociálních, občanských a kulturních podmínek.
Nejde jen o ekonomický problém. Tato otázka se týká civilizace jako celku, samotné krize lidské existence podobně jako otevřené otázky vztahů mezi pohlavími, generacemi a komunitami, mezi jednotlivcem a třídou, mezi jednotlivcem a společností. Jádrem veho je skutečný civilizační problém. A obrovský nárůst nerovnosti se stává jeho nejdůleitějím rysem.
D. Za demokratickou rekonstrukci Evropy
Strana evropské levice byla jediným kontinentálním politickým subjektem s jednotnou pozicí vůči evropské ústavní smlouvě. Nae opozice se odvíjí od kritiky nedemokratického, neoliberálního, patriarchálního a militaristického modelu výstavby EU (modelu, který je samotnou smlouvou institucionalizován).
Řekli jsme to v minulosti a říkáme to znovu: poté, co byla odmítnuta francouzským a nizozemským referendem, je tato smlouva mrtvá. Vichni, kdo se pokouí o institucionalizované alchymické operace, které by ji měly vzkřísit a které obcházejí důvody, vedoucí k jejímu odmítnutí jak se o to snaí evropské vlády - vedou Evropu do nové slepé uličky. Projekt upravené smlouvy, který ve skutečnosti obnovuje podstatu odmítnuté Smlouvy, nevyřeí současnou krizi konsensu. Nadto jsou vechny postupy zamýlející vyloučit občany z ratifikace smlouvy nejen nepřijatelné, ale také nebezpečné pro samotnou budoucnost Evropské unie.
Dnes je tu více ne kdy předtím riziko pokusu odstranit překáku, vytvořenou vyjádřením vůle lidí. Proto poadujeme skutečnou velidovou diskusi o obsahu nové smlouvy před jetě přijetím rozhodnutí a ratifikaci smlouvy referendem ve vech zemích EU.
Evropská rada stanovila v červnu 2007 orientaci a otevřela období vyjednávání pro vypracování nové smlouvy, která by měla být ratifikována před francouzským předsednictvím v r. 2008 a evropskými volbami v r. 2009. Pro Evropskou levici a pro síly prosazující jinou Evropu je tak mnoho v sázce.
Evropská levice se staví proti projektu této smlouvy, který ve skutečnosti směřuje k zachování jádra a hlavního obsahu v současnosti platných smluv a Evropské ústavní smlouvy společnosti regulované volnou a nezkreslovanou konkurencí - s tím, e je teď přesunuje do dodatkového protokolu. Vidíme potřebu nové evropské diskuse o dalím postupu ve smyslu znovuzaloení Evropy. Jedinou monou cestou, jak přispět k trvalému míru, k mírovému souití a spolupráci obyvatel a států v Evropě, k demokratické, politické a sociální perspektivě evropského kontinentu, je zcela se rozejít s neoliberální logikou a zásadně přetvořit evropský proces. Taková diskuse musí přinést novou sociální smlouvu na evropské úrovni, uznanou vemi občany a lidskými bytostmi, kdo ijí a chtějí ít v Evropě.
Tuto veřejnou evropskou diskusi je třeba stimulovat, organizovat a utvářet; demokratická jizva v srdci EU s často popisovaným a přiznávaným nedostatkem demokracie musí být zhojena.
Poadujeme skutečnou účast lidu při vypracovávání politiky a evropského projektu. To je jediné východisko z hluboké krize, která otřásá evropskou konstrukcí. Za těchto okolností musí evropské volby v r. 2009 představovat politický okamik pro intervenci vech sil usilujících o novou evropskou perspektivu, a to předevím EL, aby mohla převládnout nová koncepce Evropy ve spojení se sociálními, politickými a občanskými boji. Chceme, aby Evropský parlament jako jediný subjekt reprezentující suverenitu lidu v současném institucionálním řádu EU a národní parlamenty byly skutečnými aktéry rozhodování o institucionální a politické budoucnosti Evropy.
Znovuzrození Unie musí začít u jejích základů. Jeho srdcem musí být nový sociální, environmentální, feministický a demokratický model, který zajistí mír, který se rozejde s neoliberální politikou a který zajistí účast lidí ve vech fázích jeho naplňování.
II. Oblasti, které chce Evropská levice aktivně pomáhat měnit
A. Kapitalistická globalizace a Evropa
Nae doba je dobou kapitalistické globalizace - ta ukazuje své chyby, své limity, a svou neudritelnost. Je rovně časem nevratných nových skutečností a potenciálních vlivů spojených s celosvětovým vývojem výměny znalostí. Obnovení rozporu mezi na jedné straně zničujícími a nerovnými naléhavými potřebami tohoto globalizovaného, financializovaného a militaristického kapitalismu a na straně druhé potenciálem lidské emancipace a udritelné společnosti, toto obnovení rozporu činí vytváření perspektivy transformace stále naléhavějím.
Stále více a více moci je koncentrováno do méně a méně rukou: mezinárodních finančních fondů, nadnárodních společností a nadnárodních organizací globálního kapitalismu světové obchodní organizace (WTO), Mezinárodního měnového fondu (IMF), Světové banky (WB) atd. Tyto organizace jsou odstíněny od jakékoliv demokratické kontroly. Takové vyvlastnění demokracie závisí na vůli vlád nejmocnějích států přijímat ve slubách dominantních kapitalistických finančních sil rozhodnutí, která předstírají slubu osudu lidstva.
K tomuto materiálnímu monopolu přistupuje jetě nemateriální. Vědění se stává zboím s vysokou přidanou hodnotou. Nástroje k poznávání skutečnosti a k výrobě potřebného zboí jsou tak v rukou několika málo lidí. Klíčovým prvkem současné kapitalistické fáze je financializace, která hluboce proměňuje společenské vazby, práci, společnosti, roli států a tvorbu dalího zisku z kapitálových investic do výroby nehmotného zboí (vědomosti, informace, komunikace, zábava, kultura). Je zde vak zásadní rozdíl v povaze tohoto zboí a zboí materiálního. Základní vlastností nehmotného zboí je to, e jeho uívání jedním spotřebitelem nebrání uívání tého zboí jinými lidmi.
Základním úkolem levice dnes je trvat na uznání toho, e vědění je veřejný statek, a bojovat za naplnění tohoto principu. Toho bude dosaeno nejen přijetím odpovídajících opatření, zajiujících volný přístup k vědění, ale zejména ochranou produkce vědění před zákony trhu.
Neoliberální politika potřebuje redukovat podstatu demokracie - tedy sníit rozhodovací sílu institucí reprezentujících lidi (parlamentů, rad atd.). Evropský kapitalismus se pokouí odpovědět na expanzi kapitalistického trhu a na globální konkurenci sníováním nákladů na práci, delokalizací výroby, omezováním mezd, sniováním práv a veřejné intervence do ekonomiky, devastující činností nadnárodních firem v zemích jiní polokoule. Stále jsme svědky privatizací, růstu zisků a finančních spekulací, koncentrace bohatství a růstu nerovností, ale bez vekeré společenské a politické kritiky, která by dokázala tyto procesy zvrátit. Maastrichtská kritéria, která jsou stále základem ekonomické politiky, jsou nadále svěrací kazajkou omezující sociální a politické vymoenost. Tuto omezující funkci má také Pakt stability a rigidní monetaristická kritéria Evropské ústřední banky.
Ná sociálně-ekonomický a ekologický návrh pro Evropu je zaloen na pěti hlavních principech:
- potřeba plné a kvalifikované zaměstnanosti,
- vedoucí role intervence veřejných financí,
- potřeba překonat převládající environmentálně kodlivý ekonomický model, potřeba překonat drancování lidských bytostí a světových přírodních zdrojů,
- potřeba udret evropský veřejný sektor a evropské veřejné sluby,
- naléhavost zajistit příjem a důchod, s ním mohou ít vichni bezpečně a důstojně.
Evropa můe získat na významu změnou své vnitřní i vnějí politiky směrem k cílům nového modelu rozvoje, který je sociálně i ekologicky udritelný a mírový.
Strana evropské levice je proto pro integrovanou strategii udritelnosti a solidarity. Z naeho pohledu by tato strategie měla zahrnovat ekonomické, společensko-kulturní, ekologické a institucionální rozměry. Ekonomická udritelnost má za cíl uhájení existujících kapitálových akcií společnosti a jejího společenského bohatství, zajitění ekonomické účinnosti, ekologicky a sociálně orientovaného růstu produktivity a schopnosti inovace, a to při zajitění ekonomické stability, posílení regionálních hospodářských struktur, vyrovnaného obchodu a plateb a nového typu plné zaměstnanosti. Politika zaměstnanosti za politikou trhu práce musí zahrnovat zaručené bezpečí pro celý ivot, cíle sociální politiky jako kvalita práce, rovnost pohlaví a zdraví přispívající organizaci pracovního prostředí. Společensko-kulturní udritelnost zahrnuje vymýcení chudoby a společenského vyloučení, zavedení rovnosti pohlaví, vyrovnané rozdělování bohatství a příjmů, posilování základních sociálních práv a rovný přístup k veřejným statkům, zajitění zlepené sociální bezpečnosti, veřejného blahobytu a veřejných slueb, stejně jako společensko-ekologickou změnu charakteru spotřeby. Orientace Smlouvy o EU a Lisabonské strategie na globální konkurenceschopnost není v tomto světle ani ekonomicky smysluplná, ani efektivní. Ekologická udritelnost směřuje k ochraně biologické rozmanitosti (biodiversity), k drastickému sníení spotřeby energie a materiálu, délky dopravních vzdáleností, vyuívání půdy a ke sniování enviromentálního znečiování toxickými látkami atd. Konečně institucionální rozměr udritelnosti znamená více práv a moností participace lidí, posilování sítí a uí spolupráce mezi institucemi.
Integrovanou strategii lze realizovat kombinací závazných cílů na úrovni EU, akčních programů a opatření, společným regulačním rámcem ve vech relevantních politických oblastech jako jsou vědecký výzkum či regionální politika, propojující EU a její členské státy.
Taková zásadní změna politiky nenastane pouhým spoléháním se na dobrou vůli současných vládnoucích elit v EU a jejích členských státech. Vyaduje mobilizaci zdola od odborových organizací, sociálních hnutí a levice. Z tohoto důvodu chce Strana Evropské levice iniciovat irokou diskusi o alternativě a o moné podpoře změny ze strany hnutí a koalic. Chceme se připojit k takto konkrétním tématickým debatám v rámci Evropského sociálního fóra, dalích společenských a demokratických iniciativ, s odborovými organizacemi či v rámci probíhajících prací na Chartě principů za jinou Evropu.
Navrhujeme harmonizaci sociálních a enviromentálních standardů na nejvyí existující evropské úrovni, abychom bojovali proti vem druhům dumpingu a abychom tak bránili globální ekonomiku. Harmonizace daní, zejména pokud jde o průmyslovou výrobu, je nevyhnutelná tváří v tvář volnému oběhu kapitálu a jeho následkům na pro mzdy a podmínky v oblasti produkce. Chceme koordinovanou evropskou daňovou a finanční politiku kvůli solidnímu a sociálně spravedlivému financování politických úkolů členských států s cílem zavést nová kritéria ekonomicko-ekologicky a sociálně udritelného rozvojového modelu. Navrhujeme koordinovat v nové rozpočtové politice více veřejných investic do sociální infrastruktury a ekologické zpětné konverze stejně jako kordinovanou měnovou a rozpočtovou politiku pro posilování vnitřní ekonomiky a ekologicky orientované oivení domácí poptávky toto ve je s ohledem na základní pozadí moné a můe vést k účelné plné zaměstnanosti s vysokou kvalitou zaměstnání a sociálními právy. Nebude-li ádná evropská regulace, pak vnitřní ekonomická soutě, nespoutané trní síly a nerovný rozvoj sociálních, mzdových, daňových a ekologických standardů poenou sestupnou tendenci stále dál.
Abychom těchto cílů dosáhli, poadujeme:
- aktivní evropskou průmyslovou a výzkumnou politiku spjatou převáně s evropským veřejným sektorem, který bude schopen dosáhnout synergie se soukromým sektorem;
- reformu současného ekonomického a měnového systému uvedením Evropské centrální banky (ECB) pod demokratickou kontrolu a nahrazením současného paktu růstu a stability: tj. role ECB nebude spočívat pouze ve sledování inflace, ale v souladu s politickým cílem zaměstnanosti pro vechny i ve zvyování zaměstnanosti a ekologické udritelnosti; statut ECB musí být tudí jinak koncipován;
- utvářet vechny trendy s velkým ohledem na ivotní prostředí, a to nejen přímo, ale také uvaováním o potřebě a vyuívání zdrojů energie a rozvojem výzkumu obnovitelných energií;
- garantování sociální ochrany a důstojných podmínek ivota, tedy chránit lidská práva vech, kdo ijí a pracují v Evropě a podporovat solidaritu jako závazný společenský princip;
- zvyovat rozpočet EU, aby se řeily budoucí výzvy společensko-ekonomického a ekologického rekonstrukce ekonomického modelu, co vyaduje současnou reformu rozpočtu EU, garantujícího regionální a sociální kohezi.
Evropská levice chce změnit daňový systém v EU ze současného (zdanění přidané hodnoty, DPH) zaloeného na individuální úrovni spotřeby, nepřímého, regresivního a na národní základně na jiný, zaloený na individuálním příjmu, na evropské úrovni, progresivní a s redistributivním efektem. Čili ze současného systému, který sniuje zdanění zisků kapitálu a zatěuje hlavně mzdy pracujících, na progresivní systém, který bude schopen přerozdělovat vytvářené bohatství. Jsme pro zdanění finančních příjmů a spekulativních finančních pohybů (Tobinova daň).
Potřebujeme zváit vybudování univerzální evropské sociální ochrany, která by zaručila nezcizitelná a univerzální práva, jako jiný civilizační model.
Proti hegemonistickým snahám velmocí a mezinárodních finančních institucí, stejně jako krizi unilateralismu USA, je třeba znovu potvrdit poadavek na přehodnocení role a zodpovědnosti reformované a demokratizované Organizace spojených národů.
To je jeden z důvodů, proč se Evropská levice staví proti současnému projektu Dohod o ekonomickém partnerství (EPA), sledujícím rozvoj obchodních vztahů s Afrikou a zeměmi Středomoří pomocí kolonialistických a nerovnoprávných procedur a direktiv pod vedením IMF a WB. Politika evropského sousedství (PEN) sleduje tuté logiku. Není schopna ustavit vztahy společného rozvoje kvůli riziku nebezpečného zhorování nerovností, nestejného tempa růstu. Chceme-li odpovědět na výzvy rozvoje, musí Evropa zavést nový model kooperace bez ultraliberálních kritérií. Taková reorientace je jetě potřebnějí vzhledem k výzvám, které přineslo roziřování EU.
B. Evropská levice proti válce
Mír vyaduje jednání a spolupráci. Sociální iniciativy a sociální fóra, odbory, levicové strany a kritici globalizace nalézají stále více společného při svých akcích proti válce, násilí, zbrojení a militarizaci. Větinu začínají se v Evropě představovat ti, kdo říkají ne válce: to je důleitý pohled a startovní bod politiky Evropské levice.
Podpora válkám vedeným USA za asistence členských států Evropské unie, podpora rostoucímu zbrojení a umisování jednotek USA v Evropě se mezi evropskou populací scvrkává. Stále méně lidí věří, e větí zapojení USA a NATO znamená větí bezpečnost. Opak je pravdou: tzv. válka proti teroru vrhla celé regiony do začarovaného kruhu násilí a zvýila nebezpečí teroristických útoků. Nové války nebudou vedeny, jak se tvrdí, za lidská práva, demokracii a odzbrojení, ale podél ropných potrubí, přes ekonomické trhy, za nové dělení světa podél imperialistických plánů. Je reálné nebezpečí, e bude Evropa do takových konfliktů a válek stále více zatahována.
Strategie řeení konfliktů vojenskými prostředky zavedená neokonzervativní administrativou USA po 11. září se dostala do slepé uličky. Selhala na mezinárodní úrovni a dokonce ztratila podporu v samotných Spojených státech. Unilateralismus byl zatlačen, ale dosud nebyl poraen. Skutečnými problémy jsou jednak absence politické alternativy, která by dokázala izolovat Bushovu administrativu, a jednak neschopnost zahájit proces schopný řeit světové konflikty, aby mohl mír dostat anci. Je nepřijatelné, e Evropa je stále neschopná jednat na mezinárodní scéně jako silný hlas proti válce.
Naí alternativou k válce je vláda práva a odliných mezinárodních ekonomických a obchodních regulací. To je cesta k překonání války jako nástroje řeení rozporů v současném kapitalistickém modelu nadvlády. Narůstá propast mezi přáním lidí a vládní politikou a aktivitou. Vlády prokázaly svou neschopnost vyjít vstříc očekávání vyjádřenému mimořádnou mobilizací mírového hnutí na naem kontinentě i na celém světě. Tento stav se můe zhorit.
Poadujeme okamité skončení války v Iráku a Afghánistánu. Trváme na ukončení cizí okupace těchto zemí a poadujeme okamité staení vech cizích jednotek. Členské země Evropské unie musí pokročit v plnění svého politického závazku navrátit afghánskému lidu právo rozhodovat o vlastní budoucnosti na demokratickém základě a skončit ničení své společnosti občanskými válkami. Důrazně se stavíme proti jakémukoliv vojenskému řeení jaderného sporu s Íránem. Íránský konflikt se můe stát novým loiskem destabilizace míru a mezinárodní stability ve světovém měřítku: stavíme se na odpor proti kadému pokusu USA a členských zemí Evropské unie předevím Francie a Velké Británie nechat se vázat politikou Bushovy administrativy, poívat ji jako záminku pro realizaci vlastních plánů na geopolitickou restrukturalizaci. Evropská levice je současně znepokojena pokračujícími pokusy íránských vládnoucích kruhů potlačovat pokusy sil, usilujících o dalí demokratizaci íránské společnosti. Poslední vývoj v blízkém sousedství podél turecko-irácké hranice charakterizovaný pokusy turecké vlády intervenovat v rozporu s mezinárodním právem do irácké kurdské autonomní zóny s vojenským řeením kurdské otázky můe jen zvýit nebezpečí exploze v celém regionu. Vyzýváme Evropskou unii a její členské země, aby nezávisle na politice USA směřovaly přispět ke stabilizaci, míru a odzbrojení v celém regionu. Evropským příspěvkem by mohla být podpora a působení OBSE jako permanentní konference o míru, spolupráci a bezpečnosti na Blízkém východě.
Evropská levice se zavazuje pracovat ve prospěch preventivního míru a dovést mobilizaci mírového hnutí do takového konce.
Stavíme se proti militarizaci zahraniční a bezpečnostní politiky Evropské unie a jejích členských států. Nechceme, aby Evropa jednala jako intervenční síla nebo aby si vytvářela válečné schopnosti, je stále více rozvíjí. Současně odmítáme, aby takovou válečnou politiku dále prováděly její členské státy. Evropa nepotřebuje síly rychlé reakce, navrené k provádění preventivní války, jak bylo stanoveno evropskou bezpečnostní strategií v roce 2003. V rozporu s návrhem lisabonské smlouvy trváme na sniování vojenských výdajů a stavíme se proti Evropské zbrojní agentuře. Hledáme tedy alternativu ke Společné zahraniční a bezpečnostní politice (CFSP), vylučující roli EU a evropských zemí jako integrované ruky NATO. Zejména nyní, kdy NATO přehodnocuje svou strategickou koncepci.
Musíme se postavit proti evropskému vojensko-průmyslovému komplexu, který vytváří válečnou kulturu a který určuje průmyslovou a vojenskou politiku jak na evropské, tak na národní úrovni. Evropská levice přísně trvá na přeměně válečného průmyslu. Nadále se bráníme vem existujícím vojenským základnám USA v Evropě a plánům na vybudování nových. Stavíme se na odpor vem pokusům o dalí zbrojení, které lze vyjádřit příklady jako jsou americká základna ve Vincenze nebo americké protiraketové základny v České republice nebo v Polsku či základny USA v Bulharsku, Rumunsku a dalích evropských zemích, a na bilaterální bázi nebo dokonce pokusem o nové konstrukce směující struktury USA a NATO.
Evropská levice chce spolupracovat se vemi mírovými a politickými silami, které si kladou problém odzbrojení a snahu o zbrojní konverzi za jádro své politické agendy. To se týká předevím jaderného odzbrojování: poadujeme skoncovat s jakoukoliv mylenkou na vývoj či pouití jaderných zbraní i jako prostředku jaderného odstraování či politického vydírání. Je nepřijatelné, aby byly v Evropě stále stovky atomových bomb USA!
Tento úkol se pro nás neomezuje na Evropu: podporujeme výzvy na zóny bez jaderných zbraní na Středním východě a Středomoří podobně jako ve vech jiných oblastech světa. To se týká i jiných zbraní hromadného ničení. Evropská levice podporuje zachování současných a uzavření nových smluv na kontrolu zbraní a jejich důsledné naplňování. Zahrnuje to atomové, biologické i chemické zbraně, stejně jako zbraně konvenční. Vechny státy vlastnící jaderné zbraně musí být nuceny odzbrojovat. Nesmírně potřebná je mezinárodní dohoda o zřeknutí se pouít jaderného úderu jako první a o moném pouití jaderných zbraní proti zemím, které takové zbraně nevlastní.
Boj za mír zůstává základním prvkem kadé alternativy k civilizačnímu modelu uplatňovanému dnes neoliberální politikou jako reakce na globální změny. Evropa a EU můe a musí hrát jinou roli, v zájmu světového řádu zaloeného na principiálním uznání mezinárodního práva a Charty OSN tím, e bude provádět demokratické reformy s ohledem na vývoj uplynulých 60 let. EL se zasazuje o mezinárodní politiku a světový řád zaloený na nadřazení mezinárodního práva libovůli práva silnějího; proti nadvládě vojenské síly, která je katastrofální výsledek pětileté preventivní a permanentní války vedené USA. V této souvislosti je třeba zpochybnit strategický vztah k NATO a překonat ho. Chceme Evropu, která bude místem dialogu mezi civilizacemi. Tato funkce by neměla být určována politikou znovuvyzbrojování nebo mocenským přístupem, ale aktivní rolí ve světe při prosazování mírových procesů a úplného odzbrojení.
Evropská levice odmítání pouití síly při řeení konfliktů. Zasazujeme se o Společné zahraniční a bezpečnostní politiku (CFSP), zaloenou na mylence mnohostranné nevojenské bezpečnosti. Stejně tak potřebný je celoevropský bezpečnostní systém na základě OBSE, který vyaduje nový vztah mezi EU a SNS, včetně Ruské federace.
Evropská unie má zvlátní povinnost přispívat k míru na celém kontinentu To musí zahrnovat aktivní kroky k překonání následků prvních válek v Evropě po 2. světové válce v bývalé Jugoslávii, do ní se zapojily evropské země. Současný vývoj kolem Kosova je spjat s chybnou politikou Evropské unie vůči bývalé Jugoslávii. Odmítáme vechny druhy jednostranných jednání o budoucím postavení Kosova.
Evropská levice trvá obecně na tom, e evropské konflikty uvázlé na mrtvém bodě by měly být řeeny výhradně politickými prostředky, zaloenými na mezinárodním právu. Odmítáme ad-hoc změny mezinárodního práva a tendenci upravovat mezinárodní právo na právo zvykové, jak to praktikují USA.
Skutečně chceme, aby se Evropská unie stala aktivním činitelem multilaterálního systému mezinárodních vztahů, který uznává nezávislost, sebeurčení a právo na vlastní společensko-ekonomický vývoj vech zemí a lidí na celém světě. Takový přístup musí být základem pro vztah EU k zemím v Latinské Americe, v Africe, k Číně, Indii a dalím asijským zemím. A musí to být samozřejmě i základem pro budoucí vztahy s Tureckem, zeměmi západního Balkánu a dalími evropskými zeměmi mimo EU.
Situace na Blízkém východě a ve Středomoří má pro Evropskou levici rovně velký význam. Izraelsko-palestinský konflikt a pokračující okupace palestinských území Izraelem činí z tohoto regionu stálý destabilizační faktor a ohrouje mír na celém světě. Spravedlivé řeení tohoto konfliktu je naléhavou potřebou pro celé mezinárodní společenství. Skutečný politický obrat musí být zaloen na obnově jednání v souladu s rezolucemi OSN. Musí být zaloen na řeení hlavních problémů: staení Izraele z území okupovaných od r. 1967, postavení uprchlíků, status Jeruzaléma a vytvoření mírového souití Izraele a nezávislého, ivotaschopného Palestinského státu.
Komplexní politické řeení otázek Palestiny a Středního východu musí zahrnovat vechny dotčené regionální aktéry, např. Libanon a Sýrii. Evropská levice se zavazuje podpořit vechny snahy o sjednocování palestinských a izraelských levicových sil. V tomto rámci se na levici objevuje potřeba znovuzahájit dialog, definovat společné názory, společnou strategii a společnou angaovanost.
U příli dlouho potřebuje Evropa překonat svou neschopnost hrát aktivní roli zaloenou na mezinárodním právu, která by dala tomuto regionu slunou vyhlídku na mír. Proto Evropská levice navrhuje mezinárodní schůzku, která zahrne účast základních subjektů izraelské a palestinské levice.
III. Za nový sociální, demokratický a ekologický model
A. Sociální Evropa
Evropa, jakou chceme a za jakou bojujeme, je Evropa sociální, Evropa práce a práv. Je alternativou k Evropě deregulace a sniování práv, sociálního dumpingu na zahraničních trzích a horizontálního konfliktu mezi pracujícími a přistěhovalci, Východem a Západem.
Strana evropské levice bojuje za odstranění nezaměstnanosti a za novou plnou zaměstnanost, za kvalitní zaměstnanost, za Evropu bez prekarity. Zavazujeme se k novému evropskému standardu práce s kratí pracovní dobou pro kadého, který umoní lidem lépe urovnat své zaměstnání a soukromý ivot. Zavazujeme se k drastickému sníení míry nezaměstnanosti. Dnes nás podřizují systému sociálních vztahů zcela podřízených trhu, ve nich jsou oslabována práva ve jménu konkurence a flexibility. Strana evropské levice navrhuje oproti Zelenému dokumentu Evropské komise legislativu předpokládající konvergenci a shodná práva pro vechny, plný respekt k odborovým právům a kolektivnímu vyjednávání.
Pro celou Evropu jsou důleitým problémem mzdy. Rozdíl mezi bohatými a chudými se vude zvětuje, i kdy v různých zemích to probíhá různě.
Ti, kdo produkují bohatství, musí být adekvátně odměňováni, přinejmením v souladu s růstem produktivity,
Otázka mezd není jen otázkou ekonomickou, ale jde o strategicky politické téma pro levici. Obrovský nárůst produktivity se musí přerozdělit mezi pracující, zejména mezi ty, jejich mzdy ztratily svou kupní sílu.
V celé Evropě jsou eny zaměstnávány v oblasti péče o lidi, v oblasti výchovy dětí apod. To umoňuje vládám zříkat se své zodpovědnosti a zpochybňovat existující veřejné sluby. Mzdy en jsou nií, ne mají za stejnou práci mui; eny jsou často nedostatečně zaměstnané a pracují na částečné úvazky. Navíc mají větí míru nezaměstnanosti a současně je míra jejich zaměstnanosti nií. eny také méně ne mui čerpají ze systému sociální ochrany.
Trváme na skutečné rovnosti muů a en, pokud jde o pracovní příleitosti, sluební postup i mzdy. Poadujeme zákony o zaměstnanosti, o bezpečnosti při práci, skutečnou monost vzdělávání pro vechny a aplikaci opatření, která by umonila vem harmonizovat práci, soukromý a rodinný ivot. V souladu s tím by měl být přijat nový zákon o práci, který významně zredukuje týdenní pracovní dobu a drasticky omezí přesčasové hodiny, aby mohlo dosaitelnou práci sdílet více lidí. Kratí pracovní doba také lépe odráí moderní role pohlaví, kdy mui a eny chtějí sdílet práci a domácí povinnosti, a měli by tak činit ve svůj vlastní prospěch.
Strana evropské levice staví na vrchol své aktivity obranu veřejných slueb a roziřování veřejného sektoru. Je třeba otevřít diskusi o deprivatizaci těch veřejných slueb, které u byly zprivatizovány.
B. Ekologická Evropa za mír a globální spravedlnost
Globalizovaný kapitalismus zesiluje ekologickou krizi. Jeho ekonomika směřuje ke krátkodobým transferům akcií na burzách. To je v hlubokém rozporu s přirozenými dlouhodobými cykly. Environmentální technologie jsou vysoce rozvinuté, ale nikde se energicky neprosazuje ekologická reorganizace výroby a ivotního stylu. Je to dokonce jetě depresivnějí, protoe se bude muset v nejbliích letech rozhodnout, zda je moné vyhnout se světové klimatické katastrofě. Budou nevyhnutelné drastické změny naeho stylu ivota.
V průběhu následujících deseti let se budou muset přijmout opatření, aby se zabránilo nejvánějím dopadům změny klimatu. Pro Evropu to platí snad jetě víc. V následujících letech se mají v evropském energetickém sektoru provést velké investice, které rozhodnou o průběhu věcí do poloviny století.
Lidmi přivozené změny klimatu ji probíhají a dalí vzrůst globální teploty je ji nevyhnutelný. Dalí generace budou muset zápolit a vyrovnat se s důsledky antropogenní klimatické změny. Hlavním ekologickým problémem je chemické znečiování Země, které drasticky ovlivňuje biodiversitu. Nedávno byl prokázán dopad pesticidů na lidské zdraví. Evropská unie zavedla sociálně a ekologicky neudritelný zemědělský model. Malí farmáři byli obětováni ve jménu zisku zemědělských a potravinových nadnárodních společností.
Je stále zřetelnějí, e katastrofické následky kapitalistického modelu rozvoje ohroují stále více ivotní prostředí. Nové generace se budou muset vypořádat s klimatickými změnami, které jsou důsledkem přímého působení člověka v biosféře. Model zaloený na posedlém a výlučném získávání co největího zisku s co nejniími sociálními a environmentálními náklady v co nejkratí době nemůe vést k ničemu jinému ne ke zničení naí planety, sociálnímu i environmentálnímu. Do r. 2020 nebudou mít tři miliardy en a muů přístup k vodě, ke stále vzácnějímu zdroji, který se mnozí snaí privatizovat.
Evropa musí hrát ústřední roli při schvalování procesu Post-Kyoto, který překoná zadané cíle. Schválení nového protokolu vyaduje radikálně alternativní model ke stávajícímu liberálnímu. Ten vyaduje rovnost, začít se stejným mnostvím emisí na hlavu. Potřebuje spolupráci a transfer technologií, nalezení zdrojů cestou uhlíkové daně (carbon tax). Vyaduje novou roli veřejného sektoru počínaje vlastnictvím energetických sítí a podporu etření energií a alternativních zdrojů, vyaduje budování ekologické ekonomie a společnosti.
Potřebujeme nejen politiku sniování emisí oxidu uhličitého, nejen kontrolu současné úrovně, ale také energetickou politiku směřující k radikální změně spotřeby energie. Toho lze dosáhnout jen nástroji ekonomického plánování, investováním do obnovitelných zdrojů, hospodárnou politikou a sniováním produkce odpadů.
Voda, energie, zdraví, vzdělávání, doprava a spoje, to ve, co označujeme za veřejné statky - práva posílená boji za demokracii a práva dělníků, úhelný kámen evropského sociálního státu -, musí patřit veřejnému sektoru a být chráněny před privatizací. Plně se souhlasíme s rezolucemi Světového shromádění volených zástupců a občanů o vodě (WWACE), které se konalo loni v březnu v Bruselu a zcela podporujeme jeho poadavky.
Strana evropské levice bojuje za Evropu schopnou bránit veřejné statky (s hlavním důrazem na vodu a energii) před jejich převodem na zboí a před jejich následnou privatizací. Jedním z hlavních sloupů politické aktivity levice, má-li změnit Evropu, je obrana veřejných slueb. Je nutné nechat je rozvíjet se, utvářet podmínky pro společenské, demokratické řízení nejdůleitějích oblastí, které jsou zásadní pro ivot a pro ochranu přírodního prostředí.
Ekonomika míru, sociálních a demokratických práv, ekonomika respektující ivotní prostředí - to jsou základní charakteristiky naí alternativní strategie.
C. Evropa práv a svobod
Pro takovou Evropu, jakou chceme, musíme vytvořit strategii, která by prosadila harmonizaci směrem vzhůru, mocnou dynamiku, schopnou otevřít zcela novou perspektivu pro budoucnost společenského rozvoje a souití.
Chceme otevřít novou éru základních práv.
Strana evropské levice se plně angauje za obranu občanských a lidských práv, za svobody názoru a práva na nesouhlas, za politické a odborové organizace pro kadého a ve vech formách, proti výjimečným zákonům, jaké přijaly skoro vechny evropské země po 11. září.
Výjimečné zákony zahájily dostih systémů, které jsou schopny monitorovat lidi po celé Evropě. Celá léta vlády členských států EU odmítaly přes poadavek Evropského parlamentu přijmout rámcovou dohodu o ochraně údajů. Chystají se nadále sbírat a vyměňovat osobní informace o kadém občanovi. Nové technické monosti se vyměňují v rámci Evropy a se třetími státy ani se uvauje o ochraně dat a o následcích.
My naopak poadujeme celoevropský systém uchování kritických infrastruktur, které směřují k potřebám občanů jako např. V případě přírodních katastrof.
Termínu válka proti teroru se pouívá k ospravedlňování masivního omezování základních práv a svobod. Hrubé metody dominance se pouívají se stále mení zdrenlivostí. Návrat mučení na Guantanámu nebo - jde-li o Evropu - případ letů CIA jsou toho jasnými příklady.
Poadujeme zruení vech nových výjimečných zákonů, které byly zavedeny po 11. září v různých zemích Evropy.
Bojujeme proti společenské segregaci přistěhovalecké populace tím, e navrhujeme program zaloený na uznání rovnosti politických a sociálních práv.
Evropská unie, v současnosti jeden z hlavních příjemců migračních toků, stále nemá společnou politiku, která by zaručovala svobodu a rovná práva pro přistěhovalce. Společná imigrační politika vlád je naopak charakterizována otevíráním vnitřních hranic a větím úsilím směřujícím k upevnění a společné kontrole vnějích hranic.
Na mezivládní úrovni byla vechna rozhodnutí a dohody zaměřena na podobný cíl. Touto vylučující funkcí jsou charakteristické vechny tři hlavní principy imigrační politiky Evropské unie: Schengenská dohoda a konvence o její aplikaci (acquis of Schengen), Dublinská konvence o harmonizaci omezení práva na azyl a společné předpisy o vízech. V zásadě to znamená vytvoření stále roziřovaného seznamu zemí, jejich občané mají při vstupu do EU vízovou povinnost. Posilování institucí jako FRONTEX či podpora pro opatření jako je externalizace záchytných center pro migranty a nezletilé před repatriací, nebo nasmlouvání represe do zdrojových zemí migrantů do Evropy, to ve má stejný následky.
Proto vystupujeme za zruení agentury FRONTEX a systému slídícího po hledačích azylu a lidech obecně, který se za touto agenturou skrývá. EL poaduje přijetí enevské konvence týkající se statutu uprchlíků a je proti vypuzování uprchlíků do třetích zemí, které neuznávají mezinárodní konvence týkající se uprchlíků a je pro ně smrt uprchlíků přijatelná (např. Ponechání v pouti nebo na moři).
Podobně povaujeme právo na zdraví za základní právo pro Evropu, která chce být demokratická a pokročilá. Postupné odbourávání systému veřejného zdravotnictví je naopak součástí neoliberální politiky, která směřuje k zárukám práva na zdraví jen pro ty, kdo mají dost prostředků si zaplatit to, co by mělo být dostupné pro vechny. K dosaení tohoto cíle prosazuje Evropská levice pro celou Evropu dostatečné financování struktur veřejného zdravotnictví, přístup k základním lékům, a právo na fyzické i duevní zdraví.
Právo na práci musí být zaručeno odstraněním vekeré diskriminace na základě náboenství, pohlaví, sexuální orientace, politických názorů nebo země původu.
Vichni lidé mají právo si svobodně zvolit povolání. Zkrácení pracovní doby bude jedním z naich cílů v celé Evropě. Prosazujeme plný pracovní poměr na dobu neurčitou. Bojujeme proti vem formám příleitostného zaměstnávání a za sluné důchody pro vechny. Kadý pracující musí být chráněn proti zruení pracovního poměru; výpověď z libovůle musí být trestná.
Právo na kolektivní vyjednávání, právo na stávku a svoboda odborově se organizovat musí být v Evropě znovu zaručeny.
Prosazující se příleitostná práce, zejména pro mladou generaci, a principy uznání tzv. práva jedince na rozvoj vlastních schopností, aby se mohl zbavit závislosti jako společenského osudu, nás vedou k tomu, abychom zahájili na levici velkou diskusi o hledání nástroje, který by mohl ochránit občany Evropy před vydíráním druhořadou, poniující nebo patně placenou prací. Stálé roziřování EU urychlilo íření tohoto jevu. V tomto směru by zaručený základní příjem mohl být spravedlivou metodou k zajitění sluné existence a ochrany mladých a potřebných před trním vydíráním. Není plným občanstvím, jestlie to, do jaké rodiny jsme se narodili, určuje rozsah naich moných voleb.
Obrana veřejných slueb musí být vepsána do srdce naeho návrhu na novou Evropu.
Veřejné sluby, bez ohledu na organizační rozdíly v různých evropských státech, nesmí být podřízeny pravidlům konkurence a honby za ziskem. Právě naopak, mají zajiovat uspokojování základních potřeb. Veřejné sluby musí být řízeny demokraticky a veřejně. Jde o zdravotnictví, bydlení, dopravu, moderní spoje a vzdělávání. U vědomostí, výuky a výzkumu je třeba přestat s jejich přeměnou na zboí a se sniováním jejich kvaliy. Vzdělávání musí být znovu chápáno jako základní právo pro vechny a musí doprovázet kulturní rozvoj vech. Je nezbytné zaručit úplnou nezávislost výuky a výzkumu pro studenty, učitele i výzkumníky. Ti se musí vymanit z logiky krátkodobého zisku. Výzkumu musí být věnovány dostatečné veřejné zdroje. Tato Evropa musí zajistit potřebné veřejné financování základního, středního i vysokého kolství. Výzkum je v centru občanského a ekonomického rozvoje vech evropských států, je budoucností nových generací.
Je třeba přijmout novou koncepci hospodářského rozvoje, zejména v oblasti vyuívání přírodních zdrojů. ádoucí je ekonomický model respektující ivotní prostředí, a soustředěný na rozvoj lidských schopností. V tomto smyslu je důleitá role, kterou by mohla hrát Evropa na poli energie při světovém přechodu od fosilních k obnovitelným zdrojům.
Přírodní zdroje musí být povaovány za společný statek lidstva a nelze je podřizovat zákonům o duevním vlastnictví a patentovému právu. Musí zůstat mimo pole privatizace a trhu; a musí být řízeny veřejnou politikou za účastí občanů.
Voda je společný statek. Přístup k pitné vodě je základním právem kadého. Přístup k vodě musí být zaručen veřejnými strukturami.
Půda musí být rovně chráněna před nadnárodními společnostmi. Je zapotřebí zavést obecná pravidla, která by omezila jejich praktiky, vedoucí ke znečiování zemědělských soustav. Výroba geneticky modifikovaných potravin (GMP) musí být zakázána. Současně poadujeme, aby EU hájila moratoria v jiných částech světa.
Nae Evropa musí respektovat a zaručovat ve vech oblastech princip rovnosti vech občanů při respektování jejich rozdílnosti a rozmanitosti. Proto povaujeme za základní hodnotu právo na rovnost pohlaví v partnerství a svobodu sexuální orientace. Musí být uznáno nejen jako individuální právo zaručené v soukromí, ale také jak volba, zaručená a uznaná státem.
Vechny veřejné instituce musí zaručovat svobodu en a působit proti vem formám patriarchátu. Kadá ena v kadém státě musí mít monost svobodně rozhodovat o svém těle, mít právo rozhodnout se o potratu, o antikoncepci, volit si mateřství a postupy umělého oplodnění.
Demokratická a otevřená Evropa je Evropa, která trvá na sekularitě vech veřejných institucí, která zaručuje důstojnost a svobodu svědomí pro vechny občany, paritu pohlaví ve veřejných institucích kadého státu, svobodu individuálních a kolektivních náboenských praktik, svobodu organizovat se a vyjadřovat svobodně své politické názory. Evropská levice uznává právo na sebeurčení a právo lidí rozhodovat za demokratických podmínek, včetně respektu a rovných podmínek pro vechny občany.
* * *
Nae teze popisují hlavní charakteristiky jiné Evropy. Popisují odlinou civilizaci. Bojujeme za mír, demokracii, sociální a politická práva, která nejsou vedlejími parametry, ale základními slokami alternativního rozvoje v jeho totalitě: udritelného rozvoje.
Ekonomika míru, sociálních a demokratických práv, respekt k ivotnímu prostředí, to jsou základní charakteristiky naí alternativní strategie.
Hluboká demokratická rekonstrukce evropských institucí je nepominutelnou slokou celé naí strategie. V této oblasti Strana evropské levice a nae iroká společenská a politická aliance se hlásí k historické odpovědnosti za změnu poměru politických sil a politické orientace v Evropě.
Pracovní překlad Jiří Hudeček, Milan Neubert