Předkládáme čtenářům překlad diskusního příspěvku, který na základě rozhodnutí Politického sekretariátu Evropské levice rozeslal předseda EL Gregor Gysi jako základ pro politickou diskusi Rady předsedů, Výkonného výboru EL a Valného shromáždění EL na konci června 2017.1. Panoráma levice v Evropě
Levice jako celek je v Evropě relativně slabá a vůči pravici
nepředstavuje politický protipól, kterým by vlastně měla být. Za levici
považujeme socialistické, komunistické a částečně také zelené strany, které se
považují za alternativu neoliberální politiky v Evropě a které usilují o
společnost překonávající kapitalismus. Levice je na mnoha místech roztříštěná.
Současně však se však také neustále objevují iniciativy, aby se levicové síly spojovaly.
Levice je poměrně silná v některých zemích jižní Evropy. Třeba
v Řecku, kde se SYRIZA stala nejsilnější politickou silou a tvoří vládu. Také
na Pyrenejském poloostrově má levice společensky relevantní sílu. V Portugalsku
podporuje socialistickou menšinovou vládu. Ve Španělsku byla jako nová levicová
strana PODEMOS. Současně existují nové sjednocené formace levice v některých
větších městech, jako je Barcelona, a stále se vytvářejí širší a širší aliance.
V Itálii je levice po vládě středo-levé koalice velmi roztříštěná. Úsilí o
sjednocení nebylo dosud úspěšné. Vývoj na Kypru je pro Evropu velmi důležitý a
AKEL zde hraje zásadní roli.
Ve střední Evropě a Skandinávii je levice relativně stabilní
a zastoupená v parlamentu. V některých případech je také součástí vlády, např. v
Norsku a na Islandu. To pro ně nebylo vždy dobré, jako v Norsku. Místní
levicové strany ale opět posilují. Ve Finsku má komunistická strana klesající
význam, zatímco Spojená levice představuje rostoucí a stále důležitější sílu,
která získala hlasy v nedávných komunálních volbách. V Nizozemsku se ustavila Socialistická
strana a v Belgii se rychle rozvíjí Strana práce, která je podle průzkumů
nejsilnější politickou silou ve Valonsku.
Zvláště důležitý je vývoj ve Francii. Zatímco někteří jsou
připraveni vzdát se Levé fronty, mnozí bojují za její zachování a rozšíření.
Mélenchon a jeho hnutí France Insoumise, podporované komunistickou stranou,
dosáhlo v prezidentských volbách velkolepého úspěchu téměř 20%. Levice stojí
před novým počátkem a je otázkou, zda lze Mélenchonův úspěch použít v
parlamentních volbách v červnu jednotnou kampaní. Tradiční stranické struktury
levice jsou a zůstávají důležitými, ale měly by v budoucnu uzavírat kolem
sebe hnutí a spojenectví.
V Británii se situace na levici vždy vyznačovala tím, že
strany nalevo od Strany práce (Labour Party) nehrály žádnou roli a k tomu
byly navíc jako komunistická strana rozděleny. Byla založena nová levicová
strana Left Unity, ale její vývoj se brzy zbrzdil změnou Strany práce s
Corbynem. Ve Skotsku má z levicového pohledu významu Skotská národní strana. V
Irsku se do jedné z předních politických sil vyvinula strana Sinn Fein.
Východní Evropa tvoří v panoramatu levice téměř bílé místo z
různých důvodů. Levicové strany jsou tam poměrně malé a bojují o svůj význam.
Výjimkou je Komunistická strana Čech a Moravy. Velmi zajímavý je vývoj ve
Slovinsku, kde jsou v parlamentu úspěšně zastoupeny „Iniciativa za demokratický
socialismus“ a „Strana za udržitelný rozvoj Slovinska“ (TRS). V Polsku je zajímavý
vývoj Razem.
2. Vývoj sociální demokracie
Pro budoucnost má levice velký význam vývoj sociální
demokracie. Ta se výrazně politicky změnila. Za zvláštní bod zlomu lze označit
Schröder-Blairův dokument z roku 1999. Jím se sociální demokracie rozloučila
s kulturou práce, která byla do té doby v podstatě základem sociálně
demokratické politiky, a převzala neoliberální pozice v hospodářské a sociální
politice. Tento neoliberální směr nevedl k vzestupu evropských sociálních
demokratů, jak doufali, ale nakonec je výrazně oslabil, což rozšířilo terén pro
levici. Zvlášť patrné to je v Německu, kde by Levicová strana (Die Linke) v
současné době bez Schröderovy Agendy 2010 neexistovala. Na druhou stranu
existují protisměrné pohyby i uvnitř sociální demokracie. Nejrozsáhlejší jsou
ve Straně práce s volbou Jeremy Corbyna předsedou strany. Také je třeba
zmínit „Frondeury“ uvnitř Socialistické strany ve Francii, kteří nepodporují
Hollandův směr. Dokonce i v německé SPD existuje alespoň opatrný pohyb od
neoliberální politiky.
Celkově představují sociální demokraté roztříštěný obraz
sebe samých. Částečně se zmenšily na malou stranu jako v Řecku nebo Nizozemsku;
některé z nich stojí před štěpením jako ve Francii nebo ve Španělsku. Sociální
demokraté erodují. Jejich samoobnova je velmi nepravděpodobná.
Tento vývoj staví před levici nové úkoly. Sociální demokraté
nebudou na jedné straně schopni široce opustit svou neoliberální orientaci samy
o sobě, ale na druhou stranu bude levice stěží schopna provést změnu politiky v
Evropě bez reformovaných sociálních demokratů. Levice nedokázal adekvátně těžit
z poklesu sociální demokracie a z politického vakua nalevo od ní. Bylo to především
pravice, které dokázala této politické slabosti využít. Je to úkolem levice,
obsadit politické vakuum, zanechané sociálními demokraty, a nabídnout
alternativu k převládající politice sociálních demokratů, a tím na ně i vyvíjet
tlak. Musí se uspět přimět sociální demokracii - alespoň její rostoucí část - k
opuštění jejích neoliberálních pozic, a tím posunout sociální rovnováhu sil doleva.
Sociální demokraté by měli znovu bojovat za sociální demokracii. Ale levice to
musí udělat ze svého vlastního pohledu a svou vlastní odlišnou společenskou koncepcí
politiky.
3. Diskuse o evropské politice
Debata levice o potřebné evropské politice je zaměřena
především na otázku společné měny. Mnoho konferencí se konalo v souvislosti s
plánem B, který poprvé představil Jean-Luc Mélenchon v září 2015. Plán B se bude
realizovat v případě, že nebude proveditelný plán A zásadní demokratizace
Evropské unie. Plán B navrhuje, aby země EU měly možnost opustit eurozónu a
vrátit se ke svým národním měnám. Diskuse o těchto otázkách musí proběhnout,
ale zaměřit se na měnové otázky je spojeno se značnými problémy. Na jedné
straně se podceňují rizika spojená s opuštěním společné měny, zatímco na
druhé straně je nadhodnocen prostor, který je možné získat. Navíc má tato
otázka potenciál levici rozdělovat.
Ačkoliv je otázka společné měny důležitá a debata o ní
legitimní, neměla by být naší hlavní prioritou. Do popředí by se měl spíše klást
program ekonomické a sociální politiky jako alternativy k dominujícím neoliberálním
úsporným opatřením. Důvod nespočívá jen v tom, že tato politická agenda neskončí
ani po vyřešení měnového problému, ale v tom, že tvoří mnoho společného
základu mezi našimi stranami. Panuje shoda v tom, že neoliberální politika
úsporných opatření musí být ukončena. Hlavním východiskem je jiná hospodářská
politika, která se zaměřuje na růst a zaměstnanost, snížení pracovní doby a
sociální a ekologickou restrukturalizaci ekonomiky.
Nejde o ekonomický růst sám o sobě, ale o společensky
smysluplný rozvoj s vytvořením sociálně a ekologicky udržitelných pracovních
míst. Tato místa samozřejmě nevytvoří samotný trh, ale je zapotřebí zásahu
tvůrců politik. Nezbytné jsou také programy veřejných investic, které podporují
hospodářskou činnost v oblastech, které jsou společensky užitečné. Patří sem
infrastruktura, energetická a dopravní politika, ale také oblasti jako vzdělávání,
kultura, zdraví a bydlení. Investice do EU jsou stále o 30% pod úrovní roku
2007, kdy začala finanční a bankovní krize. V některých zemích je cílem obnovit
zničenou výrobní základnu. Proto potřebujeme „evropský Nový úděl“. Taková
politika není slučitelná s „dluhovou brzdou“ v Evropě, která byla zavedena jako
reakce na tlak německé vlády. Přerušení fiskální smlouvy je naléhavou nutností,
protože představuje velkou překážku pro investice. Proto musí být změněna
evropská smlouva.
Nezbytné jsou především regulace finančních trhů a zásadní
změna úlohy ECB. Cílem je zastavit finanční spekulace, bojovat proti daňovým
únikům a vymýtit daňové ráje. ECB by měla fungovat jako „věřitel poslední
instance“ a převzít odpovědnost za hospodářský rozvoj a zaměstnanost. Namísto
politiky „kvantitativního uvolňování“, která je za současných okolností velmi
riskantní a vysoce citlivá na finanční spekulace, ECB by měla financovat
nezbytné veřejné investice.
Dalším důležitým prvkem je změna politiky přerozdělování.
Namísto snižování mezd a sociálních výdajů je nutné je zvyšovat. To je nutné
nejen ze sociálních důvodů, ale také z ekonomických důvodů. Součástí jiné
politiky přerozdělování musí být také odlišná daňová politika s vyššími daněmi
pro bohaté, movité, banky a velké korporace. Na rozdíl současnosti musí být EU
opět spojena se sociálním blahobytem. EU může trvat pouze tehdy, pokud je
podporována většinou obyvatel členských zemí.
Pravicový extremismus v Evropě roste. Levice musí energicky
nasazovat síly, aby zabránila fašistickému vývoji. Za tímto účelem je nezbytné
vytvářet široké aliance, ale také bojovat proti neoliberální politice, které
vyvolala vzestup pravice.
Rostoucí tok uprchlíků a migrantů má své důvody. Globalizací
ekonomiky se lidé k sobě přiblížili. I sociální otázka se stala globální. Každý
rok zemře hladem zhruba 18 milionů lidí, ačkoli světové zemědělství by mohlo nakrmit
dvojnásobek světové populace. Genetická manipulace s osivem, aby se zabránilo
jeho reprodukci ze strany zemědělců, musí být zakázána. EU nesmí prodávat
zemědělské zboží do Afriky tak levně, že africké potraviny jsou dražší, což
znamená, takže tam vlastní zemědělství nemůže vzniknout. Jednou z
nejdůležitějších otázek boje proti příčinám migrace je zastavit a překonat
války. Vývoz zbraní - alespoň do oblastí s politickým napětím a s diktaturou -
musí být okamžitě zastaven.
NATO neposkytuje koncept zabezpečení. Mělo by být nahrazeno
kolektivní strukturou pro bezpečnost a spolupráci v Evropě. Vztah k Rusku musí
být změněn. Rusko je součástí Evropy. Mír a bezpečnost v Evropě nemůže nikdy existovat
bez Ruska jako světové moci s jadernými zbraněmi, natož proti němu.
Tím by byly pojmenovány hlavní body minimální agendy, která
by mohla tvořit platformu pro Evropskou levici.
4. Funkce EL
Strana evropské levice (EL) hraje v levicové evropské
diskusi zatím jen vedlejší roli. Cílem by však mělo být, aby se stalo
platformou pro diskusi o evropské politice a aby hrála koordinační roli.
Východiska pro to jsou k dispozici. Nejprve je třeba zmínit především každoroční
letní univerzitu. Kromě toho existuje řada konferencí a událostí v síti.
Příkladem je konference Středomoří a napojení na sociální fóra a „Alter Summit“.
Zejména v tomto směru může být významné každoroční Fórum alternativních a
pokrokových sil. Nicméně je nutné posílit politický profil. Za tímto účelem je
zapotřebí především intenzivnější politická diskuse v rámci struktur EL: v předsednictvu,
v pracovních skupinách a sítích.
5. Rozšiřování levicové aliance
Za prvé a především je nutné posílit samotnou EL. To se týká
také jejího rozšíření. V současné době má EL více než 30 členských stran, navíc
s řadou pozorovatelů. Nicméně chybí řada důležitých levicových stran, např. jako
Podemos ze Španělska či PTB z Belgie. Komunistická strana Portugalska (PCP) patří
do našeho spektra. Tyto a další strany by měly být získány jako členové. Mělo
by se mluvit o jejím zařazení s KSČM. Současně by měla EL fungovat jako
katalyzátor pro levicové pohyby v Evropě. Do jisté míry to fungovalo s Fórem
alternativ v Paříži v roce 2015. Usnesení berlínského sjezdu o realizaci fóra
progresivních sil v Marseille v listopadu tohoto roku je dalším důležitým
krokem v tomto směru. Rozšíření dopadu EL je také dáno její schopností tvořit a
organizovat široké aliance.
6. Zlepšení fungování
EL je dosud příliš málo razantní. Politický sekretariát byl
vytvořen, aby to změnil. Rozhodnutí musí padat rychleji. EL je stále příliš
zaujata sama se sebou a svým vnitřním slaďováním. Aniž by se vzdala zásady
konsensu, EL musí být schopna rychle reagovat na politické události. To je
hlavní úkol politického sekretariátu, předsednictva i předsedy. To však
vyžaduje také zlepšení komunikačních struktur. To se týká zejména webových
stránek a sítí v sociálních médiích.
Současně musí EL zlepšit svou schopnost vést kampaně. Měla
by se soustředit jen na několik důležitých kampaní ročně, ale s cílem
vytvoření viditelných a rozeznatelných událostí. V Evropském parlamentu by měly
být pravidelné konzultace se skupinou GUE / NGL. Také kontakty s evropskými
institucemi jsou nezbytné. To se týká zejména Evropské konfederace odborových
svazů (EUTC).
7. Shrnutí
Aby bylo možné bojovat proti pokračujícímu posunu Evropy
doprava a vytvořit protiváhu nacionalismu a rasismu, stejně jako neoliberalismu
a jeho deregulaci a sociálním škrtům, musí být levice v Evropě zesílit. Proto
je třeba překonat její roztříštěnosti a posílit sítě. EL může hrát koordinační
roli, kterou musí vykonávat. Fórum v Marseille je důležitým krokem v tomto
směru.
Pro změnu politiky v Evropě jsou skutečně zapotřebí sociální
demokraté. Ti však budou muset zásadně změnit svůj politický kurz. Je úkolem
levice nabízet alternativy k převládající politice sociální demokracie, a tím na
ni vyvíjet tlak, aby se změnila, aby přinejmenším rostoucí část sociálních
demokratů opustila neoliberální politickou agendu a vrátila se k základní
politické orientaci směrem k sociální spravedlnosti.
Nezbytná je minimální program levice jako alternativa
neoliberální politiky úsporných opatření. Klíčovými prvky jsou demokratická
kontrola finančních trhů, včetně odlišné politiky ECB, odlišná politika přerozdělování
s rostoucími mzdami a sociálním blahobytem a zvýšení daní pro bohaté, movité,
banky a velké korporace, jakož i odlišná hospodářská politika veřejných investic
do sociálně významných odvětví. V takovém kontextu lze také diskutovat otázku
společné měny.
EL by měla být platformou pro nezbytnou politickou a
programovou diskusí. K tomu však musí posílit svou vlastní politickou diskusi.
EL musí být silnější a efektivnější tím, že bude rychleji přijímat
rozhodnutí a že zvýší svou viditelnost a efektivitu navenek zlepšením
komunikace.
Pro potřeby SDS přeložil Milan Neubert