Schváleno ustavujícím sjezdem Strany evropské levice 8. a 9. května 2004
v Římě.Preambule
Sdružujeme demokratické strany alternativní a pokrokové levice na evropském kontinentu, které usilují o důslednou transformaci dnešních sociálních vztahů do mírové a sociálně spravedlivé společnosti na základě své rozdílné situace a historie a na základě shodných společných hodnot.
Proto se odvoláváme v národním i v mezinárodním měřítku na hodnoty a tradice socialistického, komunistického a dělnického hnutí, feminismu, hnutí za rovnost mezi muži a ženami, hnutí na ochranu životního prostředí a za udržitelný rozvoj, na hodnoty míru a mezinárodní solidarity, lidských práv, humanismu a antifašismu, pokrokového a liberálního myšlení. Pracujeme společně v tradicích bojů proti kapitalistickému vykořisťování, ekologické destrukci, politickému útisku a zločinným válkám, proti fašismu a diktatuře, v odporu proti patriarchální nadvládě a proti diskriminaci „odlišných“.
Bráníme legitimitu našeho hnutí, které inspirovalo miliony lidí a přispělo
k zajištění jejich sociálních jistot. Uchováváme v živé paměti památku těchto
bojů včetně jejich obětí a včetně strádání, které tyto boje provázelo. Činíme
tak s bezvýhradným odmítnutím nedemokratických, stalinistických praktik a zločinů, které byly v absolutním rozporu se socialistickými a komunistickými ideály.
Politický a hospodářský rozvoj v kapitalistických společnostech na začátku
21. století staví levicové strany, demokratická hnutí a alternativní společenské
síly před nutnost a možnost brát při předkládání a uskutečňování společenských
alternativ v úvahu nejen všechny aspekty globalizace a internacionalizace.
Evropa jako nový prostor pro integraci stále více zemí Východu a Západu, Severu a Jihu je pro levicové síly současně příležitostí i výzvou získat znovu politickou iniciativu. Chceme a musíme co nejtěsněji spojovat naši práci na této politické úrovni se společenskými aktivitami členů a sympatizantů stranických organizací v rámci místních komunit, regionů a národních států.
Ostře přitom odmítáme kapitalismus a chystáme alternativy k němu i k celosvětovým pokusům vůdčích finančních uskupení o prosazení neoliberální politiky do denního života lidí, kterou provádějí tzv. politické a ekonomické elity.
Tak chceme a musíme postupovat jako síla, která není sama bez rozporů, v
níž jsou rozdílné názory na mnohé otázky. Jsme ale jednotni v odporu proti
politické neschopnosti a společně bojujeme za alternativu, jejímž cílem je
svoboda, rovnost, spravedlnost a solidarita.
S tímto mezinárodním přístupem prohlašujeme:
- Levice chce převzít v Evropě a ve světě odpovědnost za utváření našich
společností, za vypracování politických alternativ, za jejich prosazování
ve veřejnosti a za získání potřebné většinové podpory.
- Liberální internacionalizace a globalizace nejsou přírodní jevy, ale
výsledek politického vývoje a rozhodování. Proto důsledně vystupujeme proti
neoliberálnímu přístupu k řešení těchto výzev, proti válce a militarizaci.
Právě teď je nutno dodávat lidem odvahu a důvěru v to, že svět není zbožím,
že nový svět míru, demokracie, udržitelnosti a solidarity je možný.
1. Obecná ustanovení, složení a členství
Článek 1
„Strana evropské levice“, dále zkráceně „Evropská levice“ (EL), je pružné,
decentralizované sdružení nezávislých a suverénních evropských levicových stran a politických organizací, které pracuje na základě konsensu.
Článek 2
- Zakládajícími členy EL jsou komunistické, socialistické, levicově ekologické
a jiné demokratické levicové strany členských států Evropské unie,a států
asociovaných s EU, které pracují společně a vytvářejí různé formy spolupráce
na všech úrovních evropské politické aktivity, založené na smlouvách, základních principech a politických cílech vytyčených ve společné politické platformě (Manifestu). Souhlas se Stanovami „Evropské levice“ je předpokladem členství ve Straně evropské levice.
- Členství v EL je otevřené pro jakoukoliv evropskou levicovou stranu a
politickou organizaci, která souhlasí s cíli a principy politické platformy
(Manifestu) a přijímá tyto Stanovy. Členství je udělováno rozhodnutím členů
EL.
- Jiné strany a politické organizace mohu požádat o statut pozorovatelů
nebo být přizvány členskými stranami, aby se staly pozorovateli v EL.
Článek 3
Evropskou levici tvoří následující strany:
- členské strany a politické organizace s plnými právy
- pozorovatelské strany nebo politické organizace.
Zakládajícími členy Evropské levice jako její členské organizace jsou:
- Komunistická strana Rakouska,
- Strana demokratického socialismu, Česká republika,
- Estonská sociálně demokratická strana práce,
- Francouzská komunistická strana[1],
- Strana demokratického socialismu, Německo,
- Levicová koalice hnutí a ekologie - Synaspismos, Řecko,
- Dělnická strana, Maďarsko,
- Strana komunistické obnovy, Itálie,
- Strana socialistické aliance, Rumunsko,
- Komunistická obnova, San Marino,
- Komunistická strana Slovenska,
- Komunistická strana Španělska,
- Sjednocená alternativní levice Katalánska, Španělsko,
- Sjednocená levice, Španělsko,
- Švýcarská strana práce,
Článek 4
Strana EL má oficiální název v každém z oficiálních jazyků Evropské unie,
jakož i ve všech oficiálních jazycích těch států, v nichž existují členské
strany EL.
Tyto názvy zní:
„Partit de L ’Esquerra Europea” nebo “Esquerra Europea” nebo “EE” v katalánštině
„Strana evropské levice“ nebo „Evropská levice“ nebo EL v češtině
„Party of the European Left“ nebo „European Left“ nebo „EL“ v angličtině
„Euroopa Vasakpartei” nebo „Euroopa Vasak” nebo „EV” v estonštině
„Parti de la Gauche Européene“ nebo „Gauche Européene“ nebo „GE“ ve francouzštině
„Partei der Europäischen Linken“ nebo „Europäische Linke“ nebo „EL“ v němčině
„κόμμα της Ευρωπαϊκής Αριστεράς“ nebo „Ευρωπαϊκή Αριστερά“ nebo „ΕΑ“ v řečtině
„Európai Baloldali Párt” nebo „Európai Bal” nebo „EB” v maďarštině
„Partito della Sinistra Europea“ nebo „Sinistra Europea“ nebo „SE“ v italštině
„Partidul Stîngii Europene“ nebo „Stînga Europeană“ nebo „SE“ v rumunštině
„Európska ľavicová strana” nebo „Európska ľavica” nebo „EL” ve slovenštině
„Partido de la Izquierda Europea“ nebo „Izquierda Europea“ nebo „IE“
ve španělštině
Právním sídlem EL Brusel.
Článek 5
EL si klade za úkol:
- přispívat ke společným politickým akcím demokratické a alternativní levice
v členských státech EU, jakož i na celoevropské úrovni;
- rozšiřovat sociální, emancipační, ekologické, mírumilovné, jakož i demokratické
a pokrokové myšlení a aktivity stran, jejich členů a sympatizantů, a s tímto
cílem posilovat akce těchto stran pro rozvoj emancipačních, demokratických,
mírových, sociálních, a ekologicky udržitelných politických postupů, jak
je to nutné pro transformaci společností a pro překonání soudobého kapitalismu;
- používat demokratických forem ve snaze o překonání současných kapitalistických
vztahů;
- upevňovat spolupráci členských stran a politických organizací na všech
úrovních;
- podporovat srovnávání jejich analýz a zajišťovat koordinaci jejich orientace
na celoevropské úrovni;
- spolupracovat na evropské úrovni s jinými politickými organizacemi, jež
sledují podobné cíle;
- podporovat „práci s evropským veřejným míněním“ (European public relations
work), která aktivně napomáhá rozvoji evropské identity v souladu s našimi
hodnotami a cíli;
- spolupracovat při přípravě evropských voleb a referend na evropské úrovni,
- iniciovat, připravovat a podporovat celoevropské iniciativy EL a jejich
stran společně s jinými stranami, nadstranickými a nevládními organizacemi;
- ponechávat veškerá rozhodnutí týkající se volby postupů a postojů členských
stran nebo politických organizací v jejich vlastních zemích přísně v rámci
suverenity těchto národních stran.
EL jednoznačně podporuje úplnou rovnost obou pohlaví ve všech oblastech
denního života. Feminismus, úsilí o rovnoprávné začleňování mužů a žen do společnosti
a demokracie ve vztazích mezi muži a ženami jsou základními principy fungování
a rozvoje EL.
Článek 6
(1)
Členskou stranou nebo politickou organizaci EL s plnými právy a povinnostmi
se může stát kterákoliv levicová strana nebo politická organizace zastoupená
v Evropském parlamentu, v národních parlamentech nebo v parlamentech regionů
či v regionálních zastupitelských sborech v rámci členských států Evropské
unie.
Ve členských státech EU, které nemají regionální zastupitelské sbory,
postačuje, pokud strana nebo politická organizace má své zástupce na městské
či obecní úrovni, jestliže příslušné zastupitelstvo představuje alespoň 20%
obyvatelstva příslušného státu.
Strany nebo politické organizace z členských i nečlenských států EU se mohou
stát plnoprávnými členy EL, bez ohledu na to, mají-li parlamentní zastoupení
na různých úrovních.
(2)
Členství v EL nevylučuje členství v jiných sdruženích včetně těch, která se
nacházejí mimo Evropskou unii, pokud jejich působení není v rozporu s cíli
a zásadami EL. Struktura EL dovoluje politickým organizacím, které jsou politicky
blízké k EL, aby se pružným způsobem účastnily její činností. Hlavním kritériem
je zde politický souhlas se základními postoji EL.
(3)
Přihlášky k členství v EL posuzuje a rozhoduje o nich Rada předsedajících a
ratifikuje je sjezd na návrh Výkonného výboru na základě přihlášky, pravidel
a politického programu předloženého uchazečem.
(4)
Dočasné nebo prozatímní pozastavení účasti v aktivitách EL nebo zrušení členství
v EL v případě, že členská strana nebo politická organizace vážně poruší ustanovení
a politické cíle, probíhá stejnými postupy jako přijetí.
(5)
Pozorovatelské strany nebo politické organizace se účastní jako konzultanti
těch zasedání EL, na která jsou pozvány. Mohou Výkonnému výboru předkládat
k posouzení a rozhodnutí návrhy.
(6)
Členské strany nebo politické organizace, které chtějí vystoupit z EL, to musí
oficiálně prohlásit.
(7)
Jako příspěvek ke svému budoucímu vývoji zavádí EL na určité pokusné období
možnost individuálního členství. Konečné rozhodnutí o této otázce bude přijato
až po důkladném zhodnocení zkušeností a diskusi ve všech členských stranách.
Až do této doby může každá členská strana nebo politická organizace přijmout
ve své vlastní zemi nejpříhodnější postup a praktické metody.
V souladu s tímto přístupem se ženy a muži trvale bydlící v některém členském
státě Evropské unie, mohou stát individuálními členy EL. V zemích, kde existují
plnoprávné členské strany nebo politické organizace EL, mohou tito lidé vytvářet
přátelské kroužky asociované s členskými stranami EL. Občané jiných evropských
zemí asociovaných s EU mohou rovněž požádat o individuální členství. Mohou
rovněž vytvořit národní skupinu individuálních členů, která požádá o statut
pozorovatele v EL, nebo se k takové skupině připojit.
2. Orgány EL a rozhodovací proces
Článek 7
Evropská levice má následující orgány:
- Sjezd
- Radu předsedajících
- Výkonný výbor
Způsob práce
Článek 8
- Činnost orgánů EL je nutno provádět otevřeně a transparentně, jejich
dokumenty jsou zveřejňovány. Dokumenty a materiály EL jsou poskytovány všem
členským stranám a politickým organizacím.
- Pro konkrétní způsob práce všech orgánů EL, jakož i pravidla procesu
přijímání rozhodnutí. musí být těmito orgány podle návrhu Rady předsedajících
zpracován a přijat jednací řád a pravidla.
- S ohledem na hodnoty demokracie mezi muži a ženami musí být podíl žen
ve všech orgánech EL (kromě Rady předsedajících) 50%.
- Jako pluralistické sdružení je EL povinna vést svá jednání tak, aby byla
zaručena práva různých tendencí a citlivostí.
Článek 9
- EL usiluje o těsnou spolupráci s parlamentními skupinami levice v jiných
evropských orgánech a sdruženích.
- EL vytvoří formy spolupráce s evropskými mládežnickými organizacemi,
které zastupují národní a regionální organizace nebo působí v evropských
strukturách a v jiných mezinárodních seskupeních.
Sjezd
Článek 10
Sjezd:
- schvaluje a přijímá základní dokumenty a Stanovy
- ratifikuje rozhodnutí o přijetí stran nebo politických organizací
Sjezd:
- volí předsedu/předsedkyni a místopředsedu/místopředsedkyni EL na základě
návrhu Rady předsedajících a podle rotačního principu.
- volí pokladní/ka na základě návrhu Výkonného výboru;
- volí z každé členské strany na základě nominace příslušné strany dvě
osoby jako další členy Výkonného výboru;
- volí lichý počet auditorů (nejméně tři);
- připravuje ve souladu s Radou předsedajících plán akcí;
- rozhoduje o politických prohlášeních EL a o doporučeních adresovaných
Výkonnému výboru;
- vypracovává společné pokyny pro volby do Evropského parlamentu;
- posuzuje zprávu o činnosti za uplynulé období a program další práce předkládaný
Výkonným výborem;
- navrhuje diskuse mezi členskými stranami a politickými organizacemi nebo
v jejich rámci o otázkách politického vývoje nebo o zvláštních otázkách.
Článek 11
Sjezd se schází nejméně jednou za dva kalendářní roky. Svolává jej Výkonný
výbor, který může rovněž rozhodnout o svolání mimořádného sjezdu.
Sjezd se musí konat nejméně 6 měsíců před nadcházejícími volbami do Evropského
parlamentu.
Sjezd se koná alternativně v různých členských státech Evropské unie nebo
v evropských státech, kde existují členské strany nebo politické organizace
EL.
Sjezd lze svolat na žádost nejméně 25% jeho delegátů.
Článek 12
Sjezd tvoří:
po 12 delegátech z každé členské strany. Klíč k určení počtu delegátů se
schvaluje na každém sjezdu pro následující sjezd.
Delegáty si volí jednotlivé strany.
Klíč k určení počtu delegátů pro zakládající sjezd je stanoven dohodou v Radě
předsedajících. Strany nemusí využít plný počet delegátů.
Všichni další účastníci jsou pozorovateli bez hlasovacího práva.
Jde o:
- zástupce pozorovatelských stran resp. organizací
- členy Výkonného výboru, kteří nejsou delegáty sjezdu
- pozvané a hosty včetně členů parlamentních skupin levicových stran v
Evropském parlamentu, národních parlamentech nebo v jiných evropských orgánech
či seskupeních
Článek 13
Výkonný výbor může dále pozvat na sjezd zástupce jiných stran nebo organizací.
Rada předsedajících
Článek 14
Rada předsedajících se schází nejméně dvakrát ročně.
Jejími členy jsou:
- Předsedové/předsedkyně všech členských stran EL
- Předseda/předsedkyně a místopředseda/místopředsedkyně EL
Rada předsedajících může pozvat na svá zasedání i jiné představitele orgánů
EL nebo členských stran a politických organizací EL.
Pro přípravu zakládajícího sjezdu EL se vytvoří prozatímní Rada předsedajících
skládající se z předsedů a předsedkyň všech členských stran EL.
Článek 15
Rada předsedajících má ve vztahu k Výkonnému výboru právo iniciativy a vznášení
námitek v důležitých politických otázkách.
Rada předsedajících přijímá rozhodnutí a doporučení, které se postupují
Výkonnému výboru a sjezdu EL.
Rada předsedajících rozhoduje o přihláškách k členství v EL.
Výkonný výbor
Článek 16
Výkonný výbor tvoří:
- předseda/předsedkyně a místopředseda/místopředsedkyně;
- pokladní/k;
- další členové volení sjezdem na základě klíče: dvě osoby z každé členské
strany na základě kvóty pro muže a ženy;
- vedoucí Sekretariátu EL (bez hlasovacího práva).
Článek 17
Schůze Výkonného výboru se konají nejméně čtyřikrát do roka.
O svolání schůze Výkonného výboru může též požádat členská strana nebo politická
organizace.
Článek 18
- Výkonný výbor rozhoduje na základě a podle orientace sjezdem a
ve shodě s Radou předsedajících.
- Určuje politické směrnice EL mezi sjezdy. Navrhuje, plánuje a svolává
politické iniciativy EL a konference nebo tématické schůze. Vytváří stálé
nebo dočasné pracovní skupiny, vybírá do nich odpovědné osoby a určuje jim
úkoly.
- Výkonný výbor svolává sjezd, shromažďuje návrhy na jeho časový rozvrh
a místo konání a doporučuje jeho jednací řád a program.
- Výkonný výbor je rovněž zmocněn, aby jmenoval dočasné
pracovní skupiny apod. pro zvláštní politické problémy a otázky v souladu
s plánem akcí určeným sjezdem a s Radou předsedajících.
Předseda/předsedkyně
Článek 19
Předsedu/předsedkyni EL volí sjezd. Kandidáta na tuto funkci navrhuje a
představuje Rada předsedajících vždy do a včetně následujícího sjezdu. Kandidatura
má vycházet z principu rotace.
Podle návrhu Rady předsedajících volí sjezd jednoho místopředsedu/místopředsedkyni
na základě rovnosti mezi muži a ženami.
Článek 20
V případě, že se místo předsedy před konáním dalšího řádného sjezdu uprázdní,
může Výkonný výbor jmenovat předsedu s dočasným mandátem do konání následujícího
sjezdu.
Článek 21
Předseda plní s pomocí Sekretariátu EL následující úkoly:
- řídí běžný chod strany a připravuje zasedání Výkonného výboru;
- udržuje úzké vztahy spolupráce s vedeními členských stran;
- rozvíjí těsné vztahy s pozorovatelskými stranami;
- plní rozhodnutí a příslušné pokyny Výkonného výboru;
- udržuje kontakty EL s parlamentními skupinami, jejichž členy jsou poslanci
levicových stran v Evropském parlamentu a v jiných evropských nebo
mezinárodních institucích apod.;
- zastupuje EL v kontaktech se zástupci organizací a institucí, včetně
úřadů Evropské unie, odborových organizací, nevládních organizací a sdružení.
Místopředseda/místopředsedkyně podporuje předsedu/předsedkyni při plnění
jeho povinností.
Sekretariát
Článek 22
Sekretariát plní rozhodnutí orgánů EL. Je pomocným orgánem, který vede předseda/předsedkyně.
Výkonný výbor nese odpovědnost za jeho složení a činnost včetně financování
a zaměstnanců.
Jeho povinností je zejména:
- podporovat předsedu/předsedkyni
- připravovat a organizovat schůze
- udržovat kontakty s členskými stranami a politickými organizacemi
- zajišťovat vztahy se sdělovacími prostředky
- spravovat archiv
- zajišťovat průhlednost veškeré politické práce.
3. Financování EL
Článek 23
EL se samofinancuje z členských příspěvků, darů a veřejné podpory.
Na základě návrhu Rady předsedajících a Výkonného výboru přijímá sjezd finanční
statut, který reguluje úroveň členských příspěvků a získávání veřejné podpory.
Výkonný výbor připravuje rozpočet.
4. Další ustanovení
Článek 24
O změnách těchto Stanov a o Manifestu rozhoduje sjezd EL po zevrubné diskusi
v rámci každé z členských stran.
Rozpuštění strany
Článek 25
Rozpuštění EL vyžaduje rozhodnutí sjezdu. Veškerá aktiva EL, jakož i všechny
její závazky se v době rozpuštění EL rozdělí mezi její členské strany podle
jejich finančních příspěvků.
Přechodná ustanovení zakládajícího sjezdu:
Článek 26
Pokud nebude stanoveno jinak, všechna pravidla, která příjme ustanovující
sjezd ohledně Stanov, mají jen dočasnou platnost do prvního řádného sjezdu
EL. V tomto období mají všechny strany možnost ratifikovat zamýšlené členství
příslušnými orgány každé ze stran v souladu se stanovami národních stran.
Do té doby nese zvláštní zodpovědnost za zajištění všech aspektů dalšího
vývoje EL Rada předsedajících v těsné součinnosti s Výkonným výborem.
[1] V závislosti na na rozhodnutí
členů PCF do 31. července 2004.
Poznámky k českému překladu.
Originály: anglický,
německý