Čtrnáctá kapitola knihy Pavla Reimanna Dějiny KSČ z roku 1931Kdyľ IV. světový kongres zaujal stanovisko k československé
otázce a odsoudil vystoupení Jílkovy skupiny jako anarcho-syndikalistické,
zkritisoval zároveň chyby strany, jichľ se dopustila v četných důleľitých
otázkách. V resoluci IV. světového kongresu k české otázce, byly uloľeny straně
četné úkoly, zejména v organisování nezaměstnaných, v propagandě mezi vojskem a
v uplatňování taktiky jednotné fronty; kongres usuzoval, ľe československá
strana, která se přeměňovala ze strany sociálnědemokratické v komunistickou, je
dosud velmi nehybná v mobilisování dělnictva.
Kdyľ KSČ přistupovala ke Komunistické internacionále, jeątě
nepřekonala tradic sociálnědemokratických. Během mnohých let, kdy se vyvíjela
jako levá sociální demokracie, vytvořila se teoretická soustava, protichůdná
leninismu v základních otázkách: v oceňování státu, v národnostní otázce,
v otázce komunistické strany jako vůdkyně dělnického hnutí atd. Podle názoru
©meralova se KSČ vytvořila podle "zvláątní" metody, odpovídající československým
poměrům. Teorie o zvláątním vývoji KSČ nebyla v podstatě překonána, takľe při
vstupu strany do Komunistické internacionály zůstaly oportunistické předsudky
ąmeralismu nedotčeny. Kromě toho byla strana v prvních letech brzděna
vývojem Jílkovy oposice, takľe musila vąechnu sílu soustřediti na potírání
anarcho-syndikalistického, maloměą»áckého, domnělého radikalismu, takľe boj
proti oportunistickým tendencím ustoupil do pozadí.
Kdyľ Komunistická internacionála začala uplatňovat taktiku
jednotné fronty a propagovat heslo dělnicko-rolnické vlády, mělo to za
zmíněných poměrů za následek vytvoření oportunistické soustavy, odchylné od
směrnic Komunistické internacionály, a zásady taktiky jednotné fronty byly
zneuľívány reformisticky. Bylo to usnadněno tehdejąími poměry v Komunistické
internacionále, zejména vznikem podobné soustavy, brandlerismu v Komunistické
straně Německa. Kdeľto IV. světový kongres navrhl taktiku jednotné fronty
předevąím jako manévr k dobytí větąiny dělnické třídy, a posuzoval heslo
dělnicko-rolnické vlády vlády jako agitační souborné heslo, jímľ se měly vytvořit
předpoklady k rozhodnému boji o moc, vznikla v pravém křídlu teorie, ľe
dělnicko-rolnická vláda je přechodným stupněm k diktatuře proletariátu,
prostředkem k "provádění dělnické politiky v rámci měą»ácké demokracie".
Tento chybný teoretický názor se vyvinul, kdyľ se znovu
začala zostřovat revoluční krise kapitalistické soustavy. Konflikt Francie s
Německem v otázce provádění versailleské smlouvy, obsazení Porúří francouzským
vojskem, rozpoutání boje v Porúří, který vyčerpal síly německého měą»áctva,
poraľeného ve světové válce a později přivodil revoluční krisi, vąechno to
vyvolalo novou revoluční vlnu, která musila nevyhnutelně vést k boji o
proletářskou diktaturu, kdyby Komunistická strana Německa byla dovedla správně
ocenit situaci a uľila správné taktiky. Ale takové rozřeąení revoluční krise
bylo znemoľněno tím, ľe KSN pokládala dělnicko-rolnickou vládu za
parlamentně-demokratický přechodný stupeň proletářské diktatury, čímľ zdrľen
rozvoj revolučních sil německé dělnické třídy a tak zpečetěna poráľka německé
revoluce v roce 1923.
Vývoj v KSN se nevyhnutelně obrazil i v KSČ, tím spíąe, poněvadľ
v Československu měl oportunismus ve straně silnějąí kořeny. Brandlerismus
dostal tu protějąek ve ąmeralismu. Jiľ roku 1922 se ukázalo, ľe se tu vytvořil
samostatný směr v otázce jednotné fronty a dělnicko-rolnické vlády. Projevilo
se to ve známém článku soudruha ©merala k programové diskusi před IV. kongresem
Komunistické internacionály. Otázka dělnické vlády tam byla vyloľena takto:
Máme pokládat daląí důsledek akce za dílčí poľadavky, za
jednotnou frontu, totiľ formuli dělnické vlády jen za metodickou pomůcku naąi
propagandy, za pouhý manévr k odhalení protivníků? Či počítáme s dělnickou
vládou jako s konstrukcí, která v údobí přechodu k diktatuře aspoň v některých
státech můľe trvati nějakou dobu a také v poměrech jeątě demokratických můľe
vládnouti kratąí nebo deląí dobu? V posledním případu musila by dělnická vláda,
námi poľadovaná, míti vlastní obsah.
Tak byla poloľena otázka a sjezd strany v Praze, konaný 2.
února 1923, dal na ni tuto odpověď:
Dělnická vláda nemůľe býti prostředkem pokojnému přechodu
k diktatuře proletariátu. Jest to pokus dělnické třídy prováděti dělnickou
politiku v rámci a po výtce prostředky měą»anské demokracie.
Podle toho se dělnická vláda pokládala za přechodnou vládu
"v rámci s jejími prostředky měą»ácké demokracie".
Vzpomeňme si na stanovisko české levice v údobí před zaloľením
KSČ. Československý stát líčen jako pokrokový, div ne revoluční, a v jeho rámci
se prý můľe uskutečňovat socialismus. V takovém zastírání třídního rázu
československého státu pokračovala i ©meralova teorie o dělnické vládě, která
neměla být prostředkem k svrľení měą»ácké demokracie, nýbrľ prostředkem vlády
dělnictva v rámci měą»ácké demokracie. Tuto myąlenku jeątě více potvrdil soudruh
©meral v parlamentní řeči (6.března 1924, tedy jiľ po říjnu 1923!), v níľ se
postavil k otázce dělnické vlády takto:
Máme zato, ľe situace národa a státu je váľnějąí, neľ by
se zdálo z vaąeho chování navenek, z předstíraného rozhořčení, z vaąeho
optimismu naoko, z lehkomyslného způsobu vaąich útoků proti nám v parlamentě i
v tisku. Ani nám není lhostejný osud národa a jeho samostatnosti. Od vás se
vąak liąíme přesvědčením, ľe váą dosavadní reľim uvádí v nebezpečí stát i
národ.
Kdyby bylo moľné utvořiti vládu, která by ąla opravdu
ostře proti velkokapitalistům, velkostatkářům, spekulantům a velkým zlodějům,
vstoupíme do takové vlády.
Ale tento cíl si dělnicko-rolnická vláda musí postaviti
opravdu, nikoliv jen pro ľert a k přelstění lidu. Pro nás je nejdůleľitějąí,
aby vláda, vyąlá z pracujícího lidu, chtěla a dovedla změniti celý státní
aparát, aparát úřednický, vojenský, policejní tak, aby na vedoucí místa do
vąech těch sborů se dostali přísluąníci těch, kdoľ mají býti chráněni, totiľ
dělnici a rolníci.
Tohle stanovisko znamenalo, ľe dělnická vláda je vlastně
parlamentní koaliční vláda na půdě měątácké demokracie. Ne rozbít kapitalistické
státní zřízení, ale "přeměnit" je!
Následek toho byl, ľe KSČ místo, aby postavila program proletářské
diktatury, přiąla na prvním sjezdu strany s programem dělnicko-rolnické vlády,
jeľ se má utvořit v rámci měątácké demokracie. Dělnicko-rolnická vláda měla
uskutečnit předevąím zvláątní program zahraniční politiky, který úzce souvisel
s celou teorií československého státu. Strana posuzovala československý stát v
jeho historických hranicích za pokrokový, nedbajíc utlačování národnostního.
Proto zastávala jednotnost československé republiky. Pak ovąem nechápala, ľe
Československo je článkem nové imperialistické soustavy v Evropě, ale vytvořila
si názor, ľe měą»áctvo "spojuje" osud státu s osudem imperialistických
mocností, ač zájmy imperialistických velmocí se rozcházejí se zájmem Československa,
ąmeralismus popíral, ľe československý stát je imperialistický a proto dospěl k úsudku,
ľe by tento stát, tak jaký je, dovedl dělat politiku protiimperialistickou,
kdyby v něm byla vláda dělnicko-rolnická. Tato myąlenka byla rozvedena v
programovém článku, jiľ uvedeném:
Ve státech, které jsou spojeny pod cizím vedením (míněna
jest Malá dohoda), při čemľ často vlastní zájmy hospodářské musí ustoupit
vojenským zájmům velkého poručníka, jsou jiľ dnes politické proudy, pudící k
jiným aliancím a k jiným sdruľením. Tak se na příklad dnes projevují tendence,
vytvořiti místo francouzsky orientované Malé dohody hospodářskou jednotku z
Československa, Maďarska, Jugoslávie a Bulharska s orientací ruskou. To jsou
konkrétní dílčí poľadavky, souvisící s národnostní otázkou, které
přecházejí v oblast zahraniční politiky. Můľe se komunistická politika starat i
o tyto věci? Nebude to »nacionální oportunismus«, zaujme-li k nim konkrétní
stanovisko ve zvláątní části naąeho programu?
Také na tyto ©meralovy otázky dal první sjezd strany
odpověď:
Dělnická vláda v Československu by přinesla národnostní
spravedlnost a bratrské souľití vąech národů, pokud to je vůbec moľné v rámci
dneąního společenského řádu. Také by bylo její povinností, starati se o úplné
novou proletářskou zahraniční politiku.
V resoluci o versailleském míru byl tento poľadavek
proletářské zahraniční politiky postaven konkrétně jako heslo "vyprostit zahraniční
politiku Československa ze spojenectví s francouzským imperialismem".
Roku 1922 začal ©meral s oportunistickou revisí taktiky
jednotné fronty. Pokračujíc logicky v oportunistických chybách marxistické
levice, dospěla KSČ k stanovisku, ľe se musí bojovat o dělnicko-rolnickou
vládu v rámci československého státu, a tím se vzdala boje o proletářskou
diktaturu. Tato směrnice byla potvrzena I. sjezdem KSČ, který v předvečer
velikých dějinných událostí byl projevem ústupu KSČ s leninských posic ve vąech
otázkách. Tento sjezd určil politiku dělnicko-rolnické vlády v oportunistickém
duchu, popřel právo sebeurčení národů a tím straně zabránil, aby se drľela
revoluční linie v nově zostřené revoluční krisi.
Zásady, stanovené I. sjezdem strany se projevily v celé
denní politice strany. Politika revolučního mobilisování ąirokých vrstev
nahrazena parlamentní politikou oposiční, v níľ se tuze zřídka projevilo
komunistické stanovisko k parlamentarismu. V rozhodujících politických zápasech
tehdejąích se strana, vedená ąmeralovským výkonným výborem, chovala úplně
pasivně. Nezměnila směru, ani kdyľ události v Německu přivedly otázku revoluce
ve střední Evropě na pořad dne. Místo, aby vypracovala program revolučního boje
československého dělnictva k podpoření německého proletariátu i k svrľení
vlastního měą»áctva, odpověděla KSČ na německé události v říjnu 1923 tím, ľe
usilovala, aby imperialistické Československo zůstalo k proletářskému Německu
neutrální.
Rok 1923 byl v Československu ve znamení ostřejąí měą»ácké
ofensivy. Jestliľe v předeąlých letech prováděla vládnoucí třída, za činné
pomoci sociální demokracie, rozsáhlou ofensivu na hospodářské frontě a
prosadila vąeobecné sníľení mezd, při čemľ deflační politikou rozmnoľena
nezaměstnanost, aniľ měątácký stát zajistil nezaměstnaným i nejniľąí ľivotní
minimum, dovrąila tuto ofensivu v roce 1923 prvními pokusy o spojení
demokratického způsobu měątáckého třídního panství s faąismem. Československé
měšťáctvo zabránilo revoluci prostředky »ryzí« demokracie, tak jako měšťáctvo
německé. Jenže v Československu byla »ryzí« demokracie svým původem již zhola
něco jiného než v Německu, neboť v československém státu tvoří vládnoucí
národ jen polovinu obyvatelstva. Proto byla československá pademokracie od
samého počátku omezena jen na vládnoucí státní národ. Národnostní potlačování
vedlo hned v prvních letech ke skutečnému zrušení i formální demokracie u potlačovaných
národností. Od roku 1923 začíná české měšťáctvo zvolna odstraňovat demokratické
»svobody«, jež jsou podstatou měšťácké demokracie. Je k tomu nuceno
prohlubováním třídních protiv, velikým vlivem komunistické masové strany, která
zejména v českých oblastech se blíží dobýti většiny dělnické třídy, ovšem aniž
vedla větší třídní boje. Rozhořčení, vyvolané kapitalistickou ofensivou v
dělnických masách, posiluje vliv komunistické strany, ač se chová pasivně a
postupuje oportunisticky. Nezahaleně pohaněčská vládní politika sociální
demokracie přivádí do komunistické strany i vrstvy dělnictva, které ještě
nemají revolučních vyhlídek a sympatisují s komunistickou stranou proto, že je
jedinou oposiční stranou v parlamentě.
Za takových předpokladů využívá české měšťáctvo první
příležitosti, a spojuje demokratický způsob s nezahalenou diktaturou proti
dělnické třídě. Záminkou k tomu je atentát, spáchaný anarchisticky založeným
úředníkem Šoupalem na finančním ministru Rašínovi (nenáviděném pro deflační
politiku) v lednu 1923. Tento atentát vyvolal pogromovou štvanici proti
komunistické straně, jejímž výsledkem bylo odhlasování výjimečného zákona proti
dělnickému hnutí, »zákona na ochranu republiky«. Ustanovení tohoto zákona
znamenají ve skutečnosti odstranění demokratických práv pro revoluční dělnictvo
a první krok k zfašisování Československa. Odhlasování toho zákona vyvolalo
mocné masové hnutí, československé dělnictvo protestovalo na mohutných
projevech a schůzích proti výjimečnému zákonu sociálnědemokratické koaliční vlády.
Ale, komunistická strana, která to hnutí vede, mu sama láme hrot. Zabraňuje
oportunistickou taktikou, aby se boj dělnických mas proti výjimečnému zákonu
obrátil v zásadní boj proti měšťácké demokracii, neboť jej vede pod praporem
»hájení demokracie« proti reakční vládě. Při tom strana zásadně
nesprávně rozlišuje měšťáckou demokracii od zjevné diktatury kapitálu. A tak,
místo aby strana odhalovala charakter měšťácké demokracie, posiluje demokratické
iluse, a místo, aby šmahem potírala zákon na ochranu republiky, podává v
parlamentu jen obvyklé tradiční »zlepšovací návrhy« k návrhu reakčního zákona.
Navrhuje v parlamentu, aby se zákon nazýval: »Zákon na ochranu republiky
proti monarchismu.« Žádá, aby obsahoval tento všeobecný úvod:
… Nejlepší oporou republikánské formy československého
státu jest jeho pracující obyvatelstvo, ježto bývalá šlechta, vyšší
důstojnictvo, vyšší byrokraté a velcí kapitalisté mohou hledati ochrany svých
zájmů také v jiné formě státu. Proto je nelze pokládat za trvalou a spolehlivou
oporu republikánské formy státu. Účelem tohoto zákona je, chrániti proti
monarchismu republikánskou formu československého státu, zrozeného z revoluce.
Proto se nesmí jeho prováděním poškozovati zájmy a organisace pracujícího obyvatelstva.
Vláda a všechny orgány státu nechť si uvědomí, že pracující obyvatelstvo dovede
chrániti republikánskou formu státu tím rozhodněji, čím úzkostlivěji je šetřeno
demokratických svobod, jež vyplynuly z téhož práva revoluce, jako sám československý
stát. Proto jsou vláda a všechny státní orgány povinny, pečlivě chránit před
útoky reakce svobody lidu, zejména svobody tiskové, shromažďovací, spolčovací,
svobody svědomí a osobní svobody.
A tak komunistická strana, která tuhle mobilisovala široké
vrstvy k boji proti reakčnímu výjimečnému zákonu, postavila se tamhle na
ochranu měšťácké demokracie, »vyšlé z revoluce«. Proto veliké hromadné
politické hnutí československého dělnictva musilo vyznít naprázdno.
A jako nedovedla komunistická strana pozvednout široké
vrstvy k zásadnímu boji s měšťáckým třídním státem, tak svým postupem přivodila
porážku dělnictva i v hospodářských bojích. Měšťáctvo zesílilo ofensivu a
pokusilo se, s pomocí sociálních demokratů ve vládě, snížit roku 1923 znovu
mzdy. V létě 1923 vystoupili uhlobaroni s návrhem na veliké snížení mezd
horníkům. Vůdcové reformistických organisací začali vyjednávat s kapitalisty a
v červenci byla dohoda o snížení již ujednána, když neslýchaně pobouřené
dělnictvo udělalo reformistickým vůdcům čáru přes rozpočet. Dělníci zásadně
odmítli snížení mezd a naléhali na zahájení boje. Dělnictvo vystoupilo tak
energicky, že ani proradná politika reformistických vůdců nemohla zabránit
vzplanutí boje. Reformisté byli nuceni postavit se v čelo hnutí, aby je udusili
pomocí svých zástupců ve vládě. V polovině srpna vypukla všeobecná hornická
stávka. Povinností komunistické strany v tomto boji bylo, odhalit hrozící zradu
reformistů, kteří sice navenek »vedli« boj, ale během něho vyjednávali s vládou
a uhlobarony o snížení mezd, dohodujíce se jen, o kolik se mají snížit.
Když reformisté takto podryli jednotný a celistvý bojovný šik horníků, dali
odhlasovat na říšské konferenci horníků resoluci, že během boje ustanou
polemiky mezi socialistickými stranami. Cíl resoluce byl zřejmý. Komunistické
straně se mělo zabránit, aby hornictvo nevarovala před hrozící zradou a
nemobilisovala masy proti ujednání reformistů s podnikateli. A KSČ, místo aby
reformisty odhalila, přijala ujednání. 19. srpna vydala strana výzvu k
hornickému boji a prohlašovala v ní: »Je pochopitelné, že v této chvíli musí
ustat všechny politické spory a musí přestat v tomto boji polemika, která by
mohla rozrazit dělnické řady.« Reformisté zjevně boj zrazovali a KSČ jim to
usnadňovala, poněvadž se zřekla kritiky a samostatného vystoupení, jen aby zachovala
»jednotnou frontu«. Až když byla porážka boje zpečetěna, vyzvala KSČ
reformisty, aby byla podniknuta solidární akce ostatních dělnických kategorií s
hornictvem, a teprve, když byla odmítnuta, začala chabě a nerozhodně kritisovat
reformisty, při čemž neustále ujišťovala, že nechce zasahovat do vedení boje. A
tak, když sama KSČ se vzdala práva, kritisovat reformisty, utrpěli horníci
porážku, která otevřela měšťáctvu volnou dráhu k snižování mezd.
Zápas horníků, vedený několik týdnů jednotně a uceleně, byl známkou,
že s přiostřující se mezinárodni krisí, a zejména s revolučním vývojem v
Německu, se prohlubují třídní protivy také v Československu. Tím dány
příznivé předpoklady aktivní podpory německé revoluce Komunistickou stranou
Československa, ale ta nemohla splnit tohoto revolučního úkolu, poněvadž
postupovala nesprávně.
Boj porúrský přivodil již v létě 1923 politický krach
německého měšťáctva. Hluboký pokles valuty, způsobený porúrským bojem, bída
nejširších vrstev a hlad německého dělnictva vyvolaly revoluční situaci;
stačilo, aby se komunistická strana ujala cílevědomého vedení a mohla být
nastolena proletářská diktatura. Počátkem srpna se revoluční krise začala
přiostřovat, ale KSN, přidržujíc se nesprávné taktiky jednotné fronty,
prohlásila, že poměry ještě neuzrály tak, aby se mohlo mobilisovat dělnictvo k
rozhodnému boji s měšťáctvem. Již po několika dnech se ukázalo, jak zralá je situace:
v srpnu vypukla ohromná politická hromadná stávka německého dělnictva,
která svrhla Cunovu vládu. A tehdy vstoupili sociální demokraté do vlády s
heslem »ochrany republiky«, aby mohli udusit německou revoluci. Vedení KSN,
místo aby hromadný boj ještě více rozpoutalo, začalo tvrdit, že poměry ještě
neuzrály, že se dělnictvo nesmí nechat vyprovokovat k předčasnému boji. Tak
ponechalo koaliční vládě pokdy, aby upevnila posice německého měšťáctva. V září
se odboj německého měšťáctva v Porúří zhroutil. KSN, která nechala utéci dva
měsíce, aniž mobilisovala revoluční síly německé třídy, začala nyní směřovat ke
koaliční vládě s levou sociální demokracií v Sasku, která si několika
lichými manévry proti říšské vládě dovedla dodat zdání radikálnosti. Zřízení
saské »dělnické vlády« mělo být strategickou základnou nástupu k rozhodnému
boji o moc. Ale, místo, aby organisovali boj, postavili se saští
komunističtí ministři na půdu ústavy, úzkostlivě dbajíce, aby si uchovali
bojovné souručenství s »levými« sociálními demokraty v Zeignerově vládě. Místo
hromadného boje se vedla parlamentní komedie. Na kamenické konferenci závodních
rad zabránil Brandler ozbrojení proletariátu a zahájení rozhodného boje o moc.
Do Saska vtrhla expedice říšské obrany, vyslaná koaliční vládou, a tím byl
zpečetěn osud německé revoluce — zradou sociální demokracie a oportunistickou
taktikou KSN.
Jako KSN zklamala v organisování revolučního rozhodného
boje, tak zklamala KSČ v mobilisování československého dělnictva na ochranu
německé revoluce. Vedení KSČ se schovalo za heslo »neutrality Československa«,
k německé revoluci. Teoretický základ tomu dán článkem soudruha Kreibicha:
»Masaryk a Beneš«, v němž vylíčil mezinárodní situaci
tak, jako by Malá dohoda, pod vedením československého ministra Beneše byla
»velikou protivahou dalekosáhlým francouzským plánům a aspiracím«. Vůdcové
československé republiky Masaryk a Beneš jsou poctiví pacifisté, staví se proti
proletářské diktatuře, ale také proti »krajnostem« v »dnešním francouzském
hyperimperialismu«. Poslání Benešovo a Masarykovo je vysvětlováno takto: »že se
stali, ač netkví v žádné třídě, v žádné straně, vůdčími státníky a dosud jimi
jsou, je výsledek rovnováhy sociálních a národních sil ve státu.« Jestliže KSČ
viděla v Československu stát, vzniklý z »práva revoluce«, doplnil soudruh
Kreibich toto pojetí ještě tím, že vylíčil vůdčí politiky československého
měšťáctva jako představitele politiky, která není spojena se žádnou třídou a
zastává zájmy »ryzí demokracie«. Zatím co ve skutečnosti je maloměšťáctvo ve
vleku měšťácké politiky, sloužila teorie o domněle samostatné politice
maloměšťáctva československým oportunistům za důkaz, že československý stát,
nemající po jejich soudu ráz kapitalisticky třídní, jsa založen na »rovnováze
třídních sil«, zůstane neutrální, dojde-li v Německu k revoluci.
Tuto Kreibichovu teorii rozvedl Neurath, který napsal do
teoretického časopisu strany »Agitátor« článek, v němž pojednává o poměru
Československa k německé revoluci takto:
Německo je největší odbytiště československého vývozu.
Blokáda Německa znamená, že v Československu ohromně vzroste
nezaměstnanost a mnoho obchodníků udělá bankrot. Ani značná část středního
průmyslu měšťáctva a sedláků nemá zájmu na hospodářské blokádě Německa. Proto
KSČ nemluví jen v hospodářském zájmu manuálních dělníků, prohlašuje-li, že
proletariát musí na československé vládě žádat, a prosaditi aspoň to, aby
se vláda zavázala, že zanechá jakékoliv intervenční politiky a blokády proti
revolučnímu Německu a že udrží všechny hospodářské styky s Německem…
Vítězství německé protirevoluce by nepřineslo německé říši, ani jiným evropským
státům kapitalistickým klidného hospodářského vývoje, po němž měšťáctvo touží.
Při takových teoretických názorech bylo zřejmé, že postup
československé komunistické strany stran podpory německé revoluce nemohl být
třídní. Na říšské konferenci strany v Kladně, v říjnu 1923, na níž se jednalo o
podpoře německé revoluce, vyskytla se v důvěrných poradách dokonce otázka,
nemohlo-li by se jít do koaliční vlády i s agrárníky, a tak »chránit« německou revoluci.
Oficielně vydala strana heslo: »Neutralitu a blahovůli československého státu k
německé revoluci.«
Porážka německé revoluce, zásluhou oportunistické taktiky
Brandlerovy, vyvolala krisi v KSN, která smetla Brandlerovo vedení. Jenže
taktika, vedší k porážce německého Října, určovala také postup KSČ roku 1923. Proto
můžeme říci, že rok 1923 přivedl k politickému pádu nejen brandlerismus, ale
také šmeralismus. Ukázalo se, že šmeralismus nemůže dát KSČ vyhlídek na proletářskou
revoluci, poněvadž byl projevem demokratických ilusí českého dělnictva. Krize v
KSN a diskuse o poučení z října 1923 nezbytně vyvolaly krisi také v KSČ,
mající za následek první pokus, změnit postup strany ve smyslu revoluční
leninské taktiky.