Dvacátá čtvrtá kapitola knihy Pavla Reimanna Dějiny KSČ z roku 1931Posoudili jsme v předešlých kapitolách výsledky IV. sjezdu
strany především s hlediska zostřeného třídního boje v Československu. Bylo-li
stanovisko IV. sjezdu KSČ oportunistické, byly účinky jeho oportunistické
teorie ještě horší, neboť se konal na prahu nového údobí vývoje poválečného
kapitalismu, charakterisovaného IV. sjezdem Kominterny jako třetí údobí,
vyznačující se zejména čím dále tím většími otřesy kapitalistického stabilisování.
Ukázali jsme, že samo pojetí kapitalistického stabilisování se stálo pramenem
význačných oportunistických úchylek, zejména v KSČ. Názor, že stabilisování
není jen dočasné a že může odstranit základní rozpory poválečného kapitalismu,
stal se hlavním pramenem revise leninské teorie a prakse. Kapitalistické
racionalisování bylo od počátku plné rozporů; upevnilo jakž takž hluboce
otřesený kapitalismus prvních let po válce, ale základních rozporů poválečného
kapitalismu odstranit nemohlo. Byl to předně rozpor mezi Sovětským svazem jako
proletářským státem a kapitalistickým světem. Rozpor, který byl čím dále tím
větší, jakmile se ukázalo, že socialistickou výstavbou Sovětského svazu ubývá
naděje na obnovení kapitalismu v něm. Druhým rozporem v poválečném kapitalismu
je zostření třídního, boje v jednotlivých státech následkem zbídačování
širokých vrstev. Zbídačování je vyvoláváno a stupňováno tím, že se kapitalismus
může stabilisovat jen tehdy,vykořisťuje-li čím dále tím více proletariát a zbídačuje-li
maloměšťácké vrstvy, zejména drobné rolníky. Za třetí vzrůstá rozpor mezi
kapitalistickým světem a koloniemi. Právě imperialistická světová válka
probudila koloniální národy, byla popudem ke vzniku proletariátu v koloniích,
jako příštího nositele a vůdce národně-revolučního hnutí, a posílila všeobecný
vzrůst národní revoluce v těch zemích. V údobí kapitalistického
stabilisování vystupují koloniální národy v protiimperialistické revoluci v
Číně. Konečně, jako čtvrtý činitel, působí zesílené rozpory mezi imperialistickými
státy, jako následek čím dále nestejnoměrnějšího vývoje kapitalistického světa.
Hospodářské těžiště přešlo na Ameriku, kdežto anglický imperialismus se dostal
do hluboké krise a vývoj německého imperialismu byl násilně zadržen imperialistickým
lupičským mírem. Z těchto rozporů poválečného kapitalismu nemohlo
kapitalistické stabilisování odstranit ani jediný. Naopak, čím více se
ustaloval kapitalismus, tím bylo více příčin většího otřesení kapitalistické
soustavy. Vzrůstá kapitalistická výroba, která ve třetím údobí nejen dosahuje
předválečné výše, ale dokonce ji předstihuje. To je počátek a příčina ještě
horší krise kapitalismu, o čemž se zřetelně vyjádřil soudruh Stalin v referátu
na XV. sjezdu Komunistické strany Sovětského svazu.
Právě stabilisováním, právě proto, že výroba vzrůstá, že
se vzmáhá technický pokrok a jsou větší výrobní možnosti, ale hranice trhů a
okruhy vlivu jednotlivých imperialistických skupin se více méně nemění, právě
proto vzniká nejhlubší a nejprudší krise světového kapitalismu, který stojí
před novými válkami, a ta krise ohrožuje samo stabilisování.
Zatím co tehdejší trockistická oposice tvrdila, že se
kapitalismus nemůže stabilisovat, že se jeho stabilisování hroutí, a dokazovala
to čínskou revolucí a anglickou všeobecnou stávkou, poukázal soudruh Stalin na
to, že se kapitalismus opravdu stabilisuje, že se to projevuje překonáním
ohromného rozvalu poválečného kapitalistického hospodářství, že však právě
vzrůstající výroba v poměrně stabilisovaném kapitalismu bude mít za
následek krisi na vyšším stupni. Tímto posouzením kapitalistického
stabilisování se lišila Kominterna od trockistické oposice, která nerozuměla
podstatě kapitalistického stabilisování, a proto nemohla pochopit, že nová
krise kapitalistické soustavy vznikne právě tím stabilisováním. O nic lépe
nechápali stabilisování kapitalismu praví oportunisté, kteří stavěli proti
směrnici Komunistické internacionály směrnici svou. Nechápali, že
stabilisováním kapitalismu se rozpory v něm zostřují, nechápali, že
československý kapitalismus je imperialistický, a že vzrůst výroby, rozvoj
kapitalistického racionalisování apod., povede k prudším bojům, a tak i k
prudším bojům třídním ve státu. Soudili, že v údobí stabilisování kapitalismu
se oslabují třídní boje i rozpory kapitalismu. Tím se přiblížili bucharinské
teorii o organisovaném kapitalismu, podle níž kapitalismus v jednotlivých
státech se stává organisovaným a zůstanou jen rozpory mezi státy. Proto se na IV. sjezdu
KSČ rozbíraly poměry v Československu výlučně jen s hlediska zahraničních
mocenských poměrů. Co je příčinou vzniku vnitřních rozporů
československého kapitalismu, to zůstalo neobjasněno.
Chceme-li posoudit účinky kapitalistického stabilisování na
Československo, musíme doplnit charakteristiku všeobecné krise poválečného
kapitalismu zvláštními podmínkami této krise v Československu. Především
musíme uvážit, co znamenalo rozpadnutí rakousko-uherské monarchie pro rozvoj
československého kapitalismu: Pro české měšťáctvo znamenalo rozpadnutí
Rakousko-Uherska a zřízení samostatného československého státu velikou možnost
zvítězit v konkurenčním boji s německým kapitálem. Takové vyhlídky
české měšťáctvo vždy nemělo. Před válkou usilovalo o zachování
rakousko-uherské monarchie v naději, že svou větší účastí na politické
vládě prosadí, aby se Rakousko orientovalo směrem k Rusku, čímž by
skončila nadvláda německého kapitálu, nebo se aspoň oslabila. Tato naděje
zmizela, když došlo k imperialistické světové válce. České měšťáctvo
vědělo, zvítězí-li ústřední mocnosti, že bude německý kapitál posílen tak, že
finanční kapitál český nebude na dlouho mít vyhlídky na vůdčí postavení.
Chtělo-li české měšťáctvo zabrániti nadvládě německého kapitalismu ve střední
Evropě, nezbývalo mu, než spojit své zájmy s kapitálem dohodovým a
usilovat o založení samostatného československého státu. Ten pokládalo
československé měšťáctvo za hospodářskou základnu, na níž může vybojovat
konkurenční zápas s německým kapitálem. Poměry po porážce Německa se zdály
být tomu příznivé. Bylo-li zřízení samostatného státu českému měšťáctvu
podmínkou imperialistického boje o moc proti silnějšímu německému měšťáctvu,
bylo uskutečnění imperialistických cílů českého měšťáctva pramenem neobyčejně
hlubokých rozporů. V Československu bylo soustředěno 75% průmyslu bývalého Rakouska.
Ač se československý finanční kapitál musil o vnitřní rakouský trh dělit s německým
finančním kapitálem, přece jen se zánikem rakousko-uherské monarchie velmi
zmenšila kapacita vnitřního trhu. A ještě více se zmenšovala, když začala
rychle klesat životní úroveň proletariátu. V prvním údobí obnovy
československého kapitalismu to mělo za následek hlubokou průmyslovou krisi.
Ale tu mohl československý kapitalismus překonat z různých příčin. Mohl
největší břímě krise převalit na německé a maďarské měšťáctvo, mohl také
monopolisticky ovládnout trh i v obsazených oblastech slovenských tím, že
téměř úplně odstranil průmysl maďarský. Rovněž kapitalistický vývoj v zemědělství
po pozemkové reformě rozšířil poněkud vnitřní trh. Tak se československému
kapitalismu podařilo překonati přechodně nejhorší průmyslovou krisi a dosíci
předválečné výše výroby. Ale, jakmile se ta výroba překročila, musily obtíže
vzrůstat. Jestliže nejhlubší krise poválečného kapitalismu vůbec byla vyvolána
nepoměrem mezi většími a většími výrobními možnostmi a omezeným trhem, jak to
vyložil soudruh Stalin ve svém referátu, platilo to tím spíše o československém
kapitalismu, jemuž neobyčejně záleželo na dobytí nových trhů, právě proto, že
se vnitřní trh tak zúžil. To mělo za následek ostřejší boj o zahraniční
trhy, v čemž si československý kapitalismus vedl velmi čile, poněvadž největší
část jeho průmyslové výroby byla určena pro vývoz. Jaký význam měl zahraniční
obchod pro československé hospodářství, ukazují statistiky zahraničního
obchodu, podle nichž zahraniční obchod Československa (ve zlatých korunách) byl
v poměru k obyvatelstvu čtyřikrát až pětkrát větší než v rakousko-uherské
monarchii. Z toho vysvitá, že úsilí, dostat se na zahraniční trhy, neobyčejně
zesílilo, když byla překročena výše předválečné výroby a že právě v údobí
kapitalistického stabilisování se imperialistický ráz Československa projevil
nejvýrazněji. Poněvadž podstatným znakem imperialismu je monopoličnost, nastává
právě v údobí kapitalistického stabilisování zrychlené soustřeďování a
centralisování kapitalismu a vláda se dostává ještě více do rukou finanční
oligarchie. Boj monopolistického kapitálu o trhy má za následek politiku
vysokých cel, vrcholící zavedením agrárních cel roku 1926. Zostření tohoto
zápasu zesílením celních přehrad, oddělujících jednotlivé kapitalistické státy,
má za následek zvýšený vývoz kapitálu; v Československu právě těžký
kapitál, zbrojní průmysl, se usazuje ve státech, sousedících se Sovětským
svazem. Od roku 1925 vývoz tohoto kapitálu rychle vzrůstá, což svědčí
o tom, že československý imperialismus se uplatňuje ve východní Evropě čím dále
více. Stává se víc a více aktivním činitelem imperialistické politiky. Poněvadž
tato politika směřuje k dobytí nových trhů a oblastí vlivu, musily vzrůst
rozpory mezi Československem a Sovětským svazem, poněvadž jeho trhy, odňaté
kapitalistickému vykořisťování, jsou nejžádoucnějším cílem expansních choutek
československého kapitalismu. S tohoto hlediska se musí posuzovat stanovisko IV. sjezdu
KSČ, který se zabýval vyhlídkami sblížení Československa se Sovětským svazem,
místo vyhlídkami zostřeného zápasu mezi nimi. Jak jsme ukázali, mělo toto
stanovisko za následek, že strana nechápala vzrůstu rozporů kapitalistického
stabilisování, jež v Československu byly vyvolány imperialistickou povahou
československého kapitalismu.
Rozpory ty měly za následek soustředění všech měšťáckých sil
v Československu. Vyznačovalo-li se první údobí vývoje československého
státu, hned po překonání poválečné krise kapitalismu, úsilím českého finančního
kapitálu, zajistit si nadvládu v novém státu a využívat jí, a zároveň
zničit vliv měšťáctva německého a maďarského, hospodářsky silnějšího, na
vnitřním trhu, bylo druhé údobí ve znamení toho, že československý kapitál
si svou hegemonii ve státu již zabezpečil a že nyní, v boji o uskutečnění
imperialistických choutek finančního kapitálu, se měšťáctvo potlačených
národností podrobuje vedení českého kapitálu. Projevilo se to politicky
nahrazením výlučně české koaliční vlády vládou bloku všech národních měšťáctev.
Toto semknutí všeho měšťáctva v Československu v boji o světový trh proti
dělnictvu bylo vynuceno obtížemi československého kapitalismu, který měl jen
malé vyhlídky, že ukojí zvýšenou potřebu imperialistické expanse. Jeho možnosti
byly omezeny jednak jsoucností Sovětského svazu, který je na východě
Evropy hrází imperialistického finančního kapitálu, jednak poměrem sil
československého kapitalismu a jeho imperialistických soupeřů, zejména Německa.
Československý imperialismus byl proti silnějším imperialistickým konkurentům
ve výhodě velmi nízkou mzdovou úrovní, zato byl velmi zaostalý v technickém
vývoji, zejména proti Německu, kde se racionalisovalo opřekot. Tak se
soustřeďování kapitálu a racionalisování — provázené ovšem dalším snížením
životní úrovně dělnictva — stalo pro československý imperialismus neobyčejně
důležitým problémem. To při celkových rozporech kapitalistického hospodářství
světového a zejména kapitalismu československého, znamenalo zesílený tlak na dělnictvo,
takže třídní boj byl tím prudší, čím imperialističtější se stávalo
Československo. Kdo nepochopil, že Československo je imperialistické a právě
proto že je kapitalistická výroba anarchističtější, nechápe ovšem ani to, proč
v údobí kapitalistického stabilisování musí vzrůstat třídní protivy. Těchto
otázek a problémů KSČ nepochopila ani nerozřešila, poněvadž posuzovala
československý kapitalismus vcelku nesprávně. To mělo za následek nejen
podceňování třídních protiv v Československu (v podobě teorie o
»pasivnosti« proletariátu), ale i nesprávný poměr k sociální demokracii. Jak
jsme viděli, bylo už stanovisko šmeralovského vedení k sociální demokracii v
podstatě oportunistické.
Komunistická strana Československa nepochopila hned po
válce, že sociální demokracie je strana měšťácká, t. j. dělnická strana,
dělající politiku ne třídně proletářskou, ale načisto měšťáckou. V Československu
byl přechod sociální demokracie do tábora měšťáctva obzvláště zjevný, poněvadž
rozštěpila dělnictvo nejen politicky, převedši část jeho k měšťácké
imperialistické politice, ale také národnostně. Česká sociální demokracie v něm
vypěstila velkočeské šovénství, kdežto německá — ač se zřekla práva
národnostního sebeurčení — vštípila dělnictvu nacionální ideologii německého
měšťáctva. Okolnosti vzniku KSČ i oportunismus, který se ve straně udržoval,
měly za následek ilusi, že se sociální demokracií lze »jít kousek společně«, ač
se odřekla proletářské revoluce. (Tím spíše, že KSČ byla ještě po mnohých
stránkách sociálnědemokratická, blížila se sociální demokracii nejen politickou
praksí, ale také politickými názory.) KSČ prováděla taktiku jednotné fronty v
domnění, že sociálnědemokratičtí vůdcové jsou ochotni bojovat o určité
společné zájmy proletariátu bez stranického rozdílu. Tento oportunistický
názor v duchu šmeralovském se začal projevovat jinak, jakmile se třídní protivy
začaly zesilovat a s nimi se změnil i postup sociální demokracie. V druhém
poválečném údobí začala sociální demokracie vykládat, že socialisovat možno
teprve, až se obnoví zničené kapitalistické hospodářství, že dělnictvo nemůže
socialisovat hromadu trosek a pod. Když nastalo stabilisování kapitalismu,
stávala se sociální demokracie protirevoluční tím nápadněji, čím více
vystupovaly rozpory v stabilisaci kapitalismu a zostřovaly se třídní protivy.
Kapitalistické stabilisování bylo sociální demokracii podnětem k vytvoření
»teorie«, že kapitalismus je v údobí nového rozkvětu a vývoje, že
kapitalistická soustava bude překonána prostě tím, když si dělnictvo vybojuje v mezích
vývoje kapitalistického hospodářství »hospodářskou demokracii« cestu k socialismu.
Podstatou teorie o »hospodářské demokracii«, jež je ideologickým odůvodněním
obratu sociální demokracie do prava a jejího přímého i nepřímého srůstání s měšťáctvem
i s měšťáckým státním aparátem, podstatou této teorie je názor, že
nejnovější vývoj kapitalismu povede k úplnému odstranění protiv
kapitalismu, ale že v samém kapitalismu vznikají předpoklady »organisovaného«
socialistického hospodářství, že soustřeďování kapitalismu je výrazem
přeměňování bezplánového, anarchistického hospodářství kapitalistického v
hospodářství »organisované«. Tato teorie také učí, že dělnictvo musí činně
pomáhat v rozvoji kapitalistické soustavy a podporovat všechny snahy o organisování
kapitalistického hospodářství, neboť tím pomáhá změnit kapitalismus v socialismus
bez násilných revolučních otřesů. Tento vývoj může býti urychlen účastí
dělnictva ve vedení kapitalistické výroby prostřednictvím odborových
organisací a závodních rad. Jako politická demokracie zajišťuje dělnictvu podíl
na politické moci, tak mohou zase závodní rady, odborové organisace, družstva a pod.
svou účastí v rozvoji kapitalistického hospodářství přivodit hospodářskou
demokracii, a tím uspíšit přechod kapitalismu v organisované hospodářství.
Snadno pochopíme, kam vede tato teorie. Marxistická nauka o třídním
boji a o diktatuře proletariátu se odhazuje a místo ní nastupuje program
součinnosti tříd. Požadovat hospodářskou demokracii v řádu soukromého
vlastnictví výrobních prostředků, toť zříci se socialismu, který není
myslitelný, pokud se soukromé vlastnictví neodstraní proletářskou revolucí.
Ideologický obrat české sociální demokracie ve třetím údobí
vývoje poválečného kapitalismu se projevil v návrhu programu strany,
předloženém Stivínem na ostravském sjezdu sociální demokracie v dubnu 1927.
Začínal prohlášením, že »sociální demokracie zůstane vždy věrna této republice
a bude ji brániti proti všem útokům«. To nebyl program třídního boje
proletariátu, nýbrž program ochrany zájmů československého imperialismu. Sám
Stivín, referent sjezdu, se tím nijak netajil:
Kdo by se držel doslova Karla Marxe, mohl by v našem
programu najít věci, jež by mohl potírati týmž právem, jako Marx potíral
gothajský program německé sociální demokracie v r. 1875.
V tomto prohlášení Stivínově není nic přehnáno, vždyť alfou
a omegou ideologie československé sociální demokracie je obrana imperialistické
vlasti.
Pokud nebude provedeno všeobecné odzbrojení na celém
světě, budiž československá armáda udržována jen v rozsahu, nezbytném pro
bezpečnost státu, a také náklady na ozbrojení buďtež tomu přiměřeny.
Liší se tento program české sociální demokracie vůbec v
něčem od programu generálního štábu? Nemohl by každý český šovén podepsat
»požadavky« o národnostní otázce, shrnuté stručně v tuto větu:
Takovou úpravou poměrů národnostních menšin, aby nebylo
důvodů ke stížnostem.
Nejsou imperialistické expansivní choutky československého
měšťáctva dokonale vyjádřeny v tomto stanovisku ke koloniální otázce:
Suroviny z kolonií, jež jsou základem moderní technické
výroby, nechť přestanou být monopolem koloniálních velmocí a nechť jsou
přidělovány jednotlivým státům podle jejich potřeb hospodářskými orgány Svazu
národů.
Tihle sociální demokraté mají přece jen zdravý
kapitalistický třídní instinkt. Teprve oni přišli na to, že československý
imperialismus se může podílet na vykořisťování kolonií jen tehdy, bude-li
monopol velikých imperialistických loupežných států nahrazen monopolem všech
kapitalistických států.
Obhajujíc program československého imperialismu, musila
sociální demokracie zásadně změnit stanovisko k třídnímu boji. Z programu
zmizely všechny zmínky o třídním boji. Podle něho vede cesta k socialismu přes
sociální politiku měšťáckého státu, a bude postupně měnit kapitalistické hospodářství.
Ne potírat kapitalismus, ale podporovat jeho vývoj a potlačovat třídní boj
proletariátu. Dělnictvo se má podřizovat výrokům rozhodčích komisí, kolektivní
smlouvy mají míti zákonnou platnost, aby nastal »hospodářský mír« v
kapitalistické společnosti. S tímto programem sociální demokracie stojí a padá.
Od frází o třídním boji k zjevnému hájení imperialistických zájmů
československého měšťáctva, k prohlašování »hospodářského míru«, takovou
cestou se pustila sociální demokracie v novém údobí vývoje kapitalismu po válce.
Celá ideologie hospodářské demokracie je vskutku jen výrazem
toho, že sociální demokracie i se všemi přidruženými organisacemi, se stala
součástí měšťáckého mocenského aparátu na potlačování proletariátu, čili jinými
slovy, že srůstá s kapitalistickým, státním aparátem. Teorie o hospodářské
demokracii, podle níž má dělnictvo spolupracovat na rozvoji kapitalistického
hospodářství, je výrazem onoho procesu, vedoucího nakonec k zjevnému
sociálfašismu.
Sociální demokracie v Československu srůstala se státním
aparátem, ač v parlamentě byla formálně v oposici. Ve skutečnosti
pracovala s orgány měšťácké státní moci, zejména v různých státních
institucích, které měly racionalisovat československý průmysl.
V hospodářských bojích usilovala sociální demokracie o
uzavírání dlouhodobých kolektivních smluv za podmínek, které postupně
znemožňovaly právo dělnictva na stávku, a zároveň se snažila vyloučit z jednání
o kolektivních smlouvách úplně rudé odbory, jestliže proti její vůli přece
vypukly mzdové boje, snažila se sociální demokracie vzít hnutí do rukou, aby
přiměla dělnictvo podrobit se diktátu zaměstnavatele nebo začala provádět
stávkokazectví. Příkladem prvního druhu je průběh hornické stávky v roce 1928,
kdy podnikatelé chtěli zvýšit mzdy jen tehdy, zavede-li se prémiová soustava a
prodlouží-li se pracovní doba, t. j. začne-li se v hornictví
racionalisovat.
Pro chování sociální demokracie je příznačné, že přes svou
účast na stávce vyjednávala od začátku se zaměstnavateli o kolektivní
smlouvě na základě prémiové soustavy. Druhým příkladem, o němž jsme již
podrobně mluvili, je chování sociální demokracie v ostravské hornické
stávce roku 1925, v prvním zápasu, v němž se projevilo nepokrytě
stávkokazectví reformistické odborové organisace jako obraz další činnosti
sociální demokracie toho druhu. Co bylo v ostravské hornické stávce ojedinělým
úkazem, stalo se od roku 1928 soustavou, v níž se reformistické
stavební odbory — první — staly organisací stávkokazeckou a tím průkopníky
nového údobí reformistické odborové politiky.
Nebylo náhodou, že se tento vývoj sociální demokracie
projevil v hospodářských bojích dělnictva, poněvadž právě na přechodu ze
II. do III. údobí poválečného vývoje kapitalismu byl třídní zápas
proletariátu po výtce hospodářský. (To však neznamená, že tehdy politických
bojů nebylo; přeměnu hospodářských bojů v hromadné politické však
ztěžovala pasivnost komunistické strany.)
Jak se chovala strana k novému vývoji sociální demokracie?
Ještě se hodně držela staré teorie šmeralovské, podle níž je sociální
demokracie dosud stranou proletářskou. Jeden příklad postačí. Když roku 1926 si
dala rakouská sociální demokracie v Linci nový program, v němž se zjevně zřekla
třídního boje, ukázalo »Rudé právo«, že tohoto nového postupu sociální demokracie
nechápe. V lineckém programu se praví, že sociální demokracie chce »dobýti
moci ve státu« většinou v parlamentu. A doplňuje se to prohlášením, že
proti fašistickému pokusu o násilnou změnu demokratické ústavy by vystoupila
zavedením diktatury.
Stanovisko to nesvědčí o tom, že rakouská sociální
demokracie v některých případech snad uznává možnost proletářské diktatury,
nýbrž o tom, že při fašisování měšťáckých států vzniká konkurenční zápas o
prvenství mezi zjevným fašismem a sociální demokracií. Ač tento proces nebyl v
roce 1926 ještě tak zřejmý, bylo přece patrné, že linecký program se liší od
jiných programů sociálnědemokratických stran jen tím, že opuštění třídního boje
zastírá lžiradikálními frázemi. Jinak se na věc díval úvodníkář »Rudého práva«
Šafář, známý člen jílkovské skupiny. V jeho úvodníku se stavěla rakouská
sociální demokracie pro ty radikální fráze jako vzorná strana proti české
sociální demokracii a na sociálnědemokratické bonzy se apelovalo, aby šli aspoň
tak daleko, jako rakouští sociální demokraté, kteří jsou ochotni zachraňovat
dělnickou třídu před fašismem diktaturou proletariátu. Tak se choval jílkovec
Šafář k »levým« sociálním demokratům, kteří jsou svými radikálními frázemi o
třídním boji, jehož nevedou, proletariátu nebezpečnější, než zjevní zrádcové
socialismu. Ale nejen v tiskových projevech, také ve skutečném vedení třídního
zápasu se ukazovalo, že KSČ vůbec nechápe pravého poslání sociální demokracie.
Jen si vzpomeňme, jak KSČ »podporovala« povstání vídeňského proletariátu, vypuknuvší
15. července 1927 a krvavě potlačené vídeňským policejním presidentem Schoberem
v úzké součinnosti s vůdci rakouské sociální demokracie. KSČ byla pro svou
oportunistickou pasivnost nejen neschopna mobilisovat dělnictvo československé
k podpoře vídeňského proletariátu, ale dokonce, když sociální demokracie již
povstání ve Vídni potlačila, se dala do vleku československé sociální
demokracie. Když se KSČ obrátila na sociální demokracii v Praze, aby společně
uspořádaly projev proti teroru schoberovských policejních band a byla
odmítnuta, neuspořádala vlastního projevu, ale vyzvala členstvo, aby se
účastnilo projevů sociálnědemokratických. A tak KSČ nejen nedovedla odhalit
dělnictvu bezmeznou proradnost »levých« sociálních demokratů vídeňských, ale
dokonce její vlastní členstvo poslouchalo sociálnědemokratické referenty.
Tehdy se vynořila před KSČ nová otázka. Všeobecným zostřením
třídních bojů na počátku třetího období poválečného vývoje se také změnily
metody měšťácké diktatury. Měšťácká demokracie je vystřídána fašistickou
metodou vlády. I v Československu. Měšťáctvo začíná užívat
fašistických metod za zvláštních podmínek. Nejprve musíme poznamenat, že i
v počátcích československého státu lze mluvit o formální demokracii jen s
výhradami. Podstatou měšťácké demokracie je formální právní a politická
»rovnost« všech občanů, v čemž jsou obsažena různá demokratická »práva« a
»svobody«: svoboda shromažďovací, svoboda tisková, rovné hlasovací právo,
rovnoprávnost všech občanů před soudem a pod. Nemusíme ovšem dokazovat, že
i »čistá demokracie«, jak jí říká Engels, neustále porušuje ony »svobody« u revolučního
proletariátu.
Formální rovnoprávnost platí, jak jsme ukázali, jen pro
příslušníky vládnoucího národa. Jazykový zákon z r. 1920, zavedší
československou státní řeč a užívání ostatních řečí omezivší, volební řád, jímž
se česká menšina ve státu měla změnit v parlamentní většinu a pod.,
všechna tato opatření omezovala i formální politickou a právní rovnoprávnost.
Zákon na ochranu republiky z roku 1923, který má brutální ustanovení
proti revolučnímu dělnickému hnutí, byl dalším krokem z měšťácké
demokracie k fašismu; byl to úvod k novým vládním metodám, jimiž se
mělo zničit legální revoluční dělnické hnutí.
Tento kurs, směřující k postupnému odstranění formální
demokracie a zavedení zjevné fašistické diktatury, se projevil obzvláště
výrazně od roku 1927. Prvním opatřením byl zákon, zbavující vojáky
volebního práva. Potom přišla správní reforma, jíž úplně přeorganisován státní
aparát. Rozmnožena práva policie a četnictva. Zaveden nový řád pro volby,
do okresních a zemských zastupitelstev, podle něhož jen část zástupců je
volena, ostatní jsou jmenováni. Zvýšen volební věk. Nově utvořená
zastupitelstva jsou jen poradními sbory, rozhodování náleží státní byrokracii.
Vládní soustava, projevivší se československou správní reformou, znamená také
značné omezení formální demokracie a zjevnou diktaturu měšťáctva. Zároveň
stupňovala vládnoucí třída svůj teror proti revolučnímu dělnickému hnutí tak,
že po nějakou dobu se KSČ nemohla legálně uplatňovat. Zostřena censura tisková,
třídní soudy odsuzovaly za politické delikty k vyšším trestům,
veřejné projevy a demonstrace revolučních organisací byly většinou zakazovány,
v hospodářských bojích se brutálně omezovalo právo dělnictva na stávku,
vyhlašován stav obležení, rozpouštěna stávková vedení a stávkové schůze, a
mobilisován celý státní aparát v hospodářských a politických bojích
dělnictva. Tak od roku 1927 urychlováno fašisování, poněvadž metody formální
demokracie při zostřených třídních bojích už nestačily potlačit dělnictvo.
Majíc špatnou zbraň v oportunistické teorii ze IV. sjezdu strany,
byla KSČ proti fašisování úplně bezradná. V tisku se objevovaly články Jílkovy
a jiných, v nichž se českým fašistům posmívali jako bezvýznamné sektě,
zatím co se neobyčejně rychle vzmáhaly fašistické vládní metody měšťáctva.
Poněvadž strana nebojovala proti fašisování, nedovedla provést roku 1928 Rudý
den jako protest proti zákazu Spartakiády. Poněvadž nebojovala s fašismem,
nepochopilo dělnictvo, že zákaz Spartakiády je toliko jedním opatřením
fašisování a že boj proti tomuto projevu režimu československého měšťáctva se
musí vést jen jako součást boje s fašisováním.
Chování KSČ v rozhodujících politických otázkách, které se
tehdy vynořily, ukazovalo, jako důsledek celého vývoje strany, že KSČ vůbec
nechápe zostření třídních protiv, a to mělo za následek, že v rozhodující
době, kdy vzrůstala živelná bojovnost dělnictva, zůstala strana oportunisticky
pasivní. IV. sjezd strany nepochopil, že se blíží údobí zostřených
hospodářských a politických bojů, a proto nedal straně směrnic, jak má
postupovat. Zatím co v r. 1927 a 1928 ohrožovala nová vlna
hospodářských bojů stabilisování kapitalismu, zůstala KSČ pasivní, nedovedla
přeměnit živelné stávkové hnutí v politický zápas vyššího stupně. Zároveň
se rudé odbory staly překážkou hospodářských bojů, zejména pro reformistické
stanovisko jejich vedení, proti němuž vedení KSČ nevystoupila.
Rudé odbory znemožňovaly tehdy třídní boje celou oportunistickou
soustavou stávkové strategie. Nikdy nemobilisovaly ve mzdových bojích
dělnictvo zdola. Vyjednávaly ve mzdových sporech jen společně s reformistickými
odbory, tvořily s nimi jednotné výbory s reformistickou většinou,
nechávaly se při vyjednávání reformisty přehlasovávat a společně s nimi
uzavíraly smlouvy, aniž se pokusily mobilisovat dělnictvo k boji. Tato
taktika se projevila obzvláště výrazně u železničářů. Racionalisování na drahách
vyvolalo ohromné pobouření dělnictva, které kladlo státu požadavky. K otevřenému
boji nedošlo, prováděna jen pasivní resistence na četných důležitých
tratích. Reformistické odbory a Mezinárodní všeodborový svaz vyjednávaly s ředitelstvím
státních drah. Pod záminkou, že se jednotný postup dělnictva nesmí rušit, nekritisovaly
rudé odbory reformisty ani dost málo, až teprve, když vyjednávání skončilo
vydáním železničářů na pospas státu, začaly obviňovat reformisty ze zrady,
ale neřekly dělníkům, že musí bojovat sami, bez proradných vůdců. A jako hnutí
železničářů, skončila i četná jiná mzdová hnutí, ač dělnictvo bylo odhodláno
bojovat.
Nemohlo-li se vedení rudých odborů vymlouvat, že nemůže vést
hospodářské boje, poněvadž reformisté je zrazují, našlo si jinou záminku. V
případech, kdy mohlo vést boje samostatně, vymlouvalo se zase na nedostatečné
finanční prostředky. Stávka severočeských textiláků na podzim roku 1927
byla odvolána proto, že oportunistické vedení Mezinárodního všeodborového svazu
nechtělo podporovat hospodářské boje. Tehdy byly všechny podmínky pro vítězné
vedení stávky. Konjunktura byla příznivá, nálada textiláků bojovná, a pokusy
sociální demokracie, brzdit boj, nic neznamenaly, poněvadž za rudými
odbory stála většina textiláků. Vedení KSČ pod tlakem vedení libereckého kraje
se vyslovilo pro stávku, ale vedení rudých odborů prohlásilo, že na ni
nedá peněz. Krajské vedení KSČ v Liberci, v dohodě s okrskovým vedením
rudých odborů, navrhlo textilnímu dělnictvu, aby se pro prvých čtrnáct dní
vzdalo stávkové podpory. Dělnictvo s tím souhlasilo na všech schůzích
k přípravě stávky, což svědčilo o jeho bojovné odhodlanosti. Přes
sabotáž vypukla stávka i v okresu frýdlantském, kde zůstaly naráz stát
všechny továrny. Již po prvním týdnu byli zaměstnavatelé nuceni přistoupit na malé
zvýšení mezd. Místo, aby se boj nyní rozšířil na celou frontu a
zaměstnavatelé byli donuceni vyhovět úplně požadavkům dělnictva, byl boj
zastaven. Na rozhodující konferenci funkcionářů dokazovali Hais a zástupci
ústředí strany, že se musí přijmout nedostatečné nabídky zaměstnavatelů, poněvadž
pro sabotáž reformistů nelze boj přenést do jiných okrsků, a na pokračování
v boji nejsou ani peníze. Liberecká organisace, která se proti tomu názoru
postavila, musila ustoupit pod nátlakem vedení Mezinárodního všeodborového
svazu i ústředí KSČ a boj textiláků byl zastaven dříve, než se mohl plně
rozvinout bojovností dělnictva.
Čeho se mohlo dosíci, kdyby strana a rudé odbory byly měly
správnou strategii, ukázal zápas v hnědouhelném revíru v severozápadních Čechách
o několik měsíců později. Pokusy zaměstnavatelů, zavést prémiovou soustavu a
prodloužit pracovní dobu, jako odpověď na požadované zvýšení mezd,
narazily na takový odpor, že sami reformisté se musili oficielně účastnit
stávky horníků, která vypukla v únoru 1928. Reformisté ovšem po celou dobu
vyjednávali se zaměstnavateli na základě prémiové soustavy a zakrátko také
prohlásili, že jsou s ní srozuměni. KSČ ještě nechápala, že nové
zradcovské metody reformistů jsou dostatečným důvodem, aby rudé odbory vedly
boj samostatně, a že se proti taktice reformistů, rozbíjet dělnickou frontu,
musí postavit taktika sjednocení dělnictva jednotným vedením boje zdola.
Nicméně strana přece jen o něco pokročila, neboť veřejně
zkritisovala zrádnou taktiku reformistů před hornictvem a svolala poradu
delegátů všech šachet sama, když reformisté odmítli svolat společnou konferenci
zástupců všeho dělnictva bez rozdílu, kde je organisováno. Tak bylo na stávkové
poradě rudých odborů i mnoho funkcionářů jiných organisací, a prémiová soustava
byla zamítnuta i se souhlasem dělnictva neorganizovaného v rudých odborech.
Tento pokus s taktikou jednotné fronty zdola byl úspěšný,
neboť při vyjednávání musili zaměstnavatelé ustoupit od zavedení prémiové
soustavy, ač reformističtí vůdcové s ní už projevili souhlas. Hornická
stávka ukázala dělnictvu, jak užitečná je revoluční stávková strategie, která
tentokráte znemožnila zradu reformistů. Hodnotíc naučení z této stávky,
měla KSČ pochopit, že jediná možná taktika v nastalých poměrech je taktika
jednotné fronty zdola a vyřadění reformistických vůdců z vedení
hospodářských bojů. Jenže strana k takovému závěru nedospěla, zůstala při
staré oportunistické taktice. Nesprávný postup strany měl hned po částečném
úspěchu v hornické stávce za následek úplný nezdar pokusu strany, vyvolat
mzdový boj kovodělníků. Po několikanedělní tiskové kampani se straně
nepodařilo vůbec boj rozpoutat.
Chybný postup strany měl za následek, že v četných
mzdových bojích pokulhávala za aktivností dělnictva a nakonec s ním pozbyla
živého styku. Na tom nic nezměnil IV. sjezd Rudé odborové internacionály,
který se mezitím konal. Ten uložil revolučním odborům úkol, připravovat a vést
hospodářské boje samostatně, i přes zjevný odpor reformistických vůdců. IV. sjezd
Rudé odborové internacionály také ukázal, že provádění taktiky jednotné fronty
shora je nemožné, poněvadž sociální demokracie zahnula do prava, a že
hromadné boje dělnictva možno nadále vést jen tenkráte, zmobilisuje-li se
dělnictvo zdola a povedou-li je samostatně rudé odbory. Rovněž dokázal, že tuto
novou taktiku musí provádět bojovné orgány, volené veškerým dělnictvem a ty
musí vzít vedení boje reformistům z ruky. Novou stávkovou taktiku musilo KSČ
provádět tím spíše, poněvadž českoslovenští reformisté začali již roku 1928
organisovat stávkokazectví v dělnických bojích docela veřejně. Správnost
nové stávkové taktiky IV. sjezdu ROI byla záhy potvrzena praktickými
zkušenostmi v bojích československého dělnictva, zejména stávkou stavebního
dělnictva v severních Čechách v květnu 1928. Příčinou stávky byla kolektivní
smlouva, uzavřená předcházející rok na tři roky reformisty, s vyloučením
rudých odborů. Měla udržovat žebrácké mzdy stavebního dělnictva v době
zesíleného racionalisování stavebnictví. Rudé odbory sorganisovaly boj,
nedbajíce kolektivní smlouvy reformistů, a po jakési přípravě se podařilo vést
stavební dělnictvo na Liberecku i v Aši do boje. V libereckém
kraji se stávkovalo 14 týdnů, což svědčilo o neobyčejné bojovnosti dělnictva.
Reformisté, kteří uzavřeli se zaměstnavateli smlouvu, se postavili proti boji a
sorganisovali stávkokazectví, dodávajíce firmám dělnictvo odjinud. Bylo zjevné,
že reformisté jsou v jedné frontě se zaměstnavateli a se státním
aparátem, který terorisoval stávkující rozpuštěním stávkového vedení, zatýkáním
stávkujících hlídek a pod. Liberecká organisace KSČ věděla hned s počátku,
že musí bojovat s reformistickou zradou, a právě proto došlo ke srážce
vedení libereckého kraje s ústředím KSČ, které přes všechna poučení z předešlých
hospodářských bojů nechtělo chápat, že strana musí vést stávku stavebního
dělnictva samostatně, a snažilo se stávku skončit pod záminkou, že nebyla dobře
připravena, že je na stavbách plno stávkokazů a pod. Vedení KSČ,
slepé k aktivnosti dělnictva a k jeho vzrůstající bojovné
odhodlanosti, nevěřilo, že by stávka stavebního dělnictva mohla být úspěšná,
když ji reformisté zrazují, a vypočítávala libereckému krajskému vedení, jakou
hrůzu peněz stojí stávka týdně. Tak první samostatný boj KSČ, vedený bez
reformistů, způsobil v ústředí KSČ veliký nepokoj. Stávka skončila po 14
týdnech bez uzavření kolektivní smlouvy, ale pod nátlakem stávkujících byly
přece mzdy zvýšeny. Ač hmotný výsledek stávky nebyl valný přece již to, že
několik tisíc stavebního dělnictva, vedeného samostatně KSČ a rudými odbory,
bojovalo 14 týdnů, mělo veliký význam mravní. Vedení strany tohoto zásadního
významu boje nechápalo a chytalo se podružných taktických a organisačních chyb,
jen aby dokázalo, že nemůže vést boj samostatně.
Rozebereme-li nejdůležitější hospodářské boje, jež strana
tehdy vedla, uvidíme, že KSČ nedovedla chápat nové okolnosti boje, vzniklé
jednak obratem reformistů do prava, jednak radikalisováním dělnictva. Proto
všechny stávkové boje musily skončit tím, že se KSČ odcizila dělnictvu a
přestávala být víc a více samostatným organisátorem jeho hromadných bojů. KSČ
nedovedla rázně vést hospodářské boje, a ještě méně dovedla sorganisovat
politický hromadný boj dělnictva.
Tento hromadný zápas byl vyvolán útokem československého
měšťáctva proti sociálnímu pojištění. Roku 1925 vydán přičiněním reformistů ve
vládě zákon o sociálním pojištění, jímž břemeno pojištění převaleno na dělnictvo,
ale vzato mu řízení sociálních pojišťoven, a roku 1928 byl tento zákon ještě
zhoršen. Nemocenské pojištění vydáno úplně do rukou státní byrokracii,
dělnictvo bylo vyloučeno z vedení pojišťoven a velmi sníženy renty. Tento
plán hrozně pobouřil dělnictvo, až sami reformističtí vůdcové, kteří ještě před
několika lety pomáhali dělat reakční sociální pojištění, musili před dělnictvem
oposičně zamanévrovat. Zároveň za jeho zády vyjednávali s vládou o
tom, jak by se mělo zhoršit sociální pojištění. Reformisté věděli, proč
manévrují. Ukázalať se již na počátku boje zřejmě bojechtivost dělnictva,
jehož masové projevy vyvrcholily po prvé 23. ledna zdařilou dvouhodinnou
demonstrační stávkou dělnictva v severních Čechách. V březnu hnutí
dělnictva zmohutnělo a v čele byl pražský proletariát. Pod tlakem
pražských podniků dali reformisté souhlas k tomu, aby se v určitý den
provedla demonstrační stávka a jednotná demonstrace všeho pražského proletariátu.
Tu se do věci vložilo pražské policejní ředitelství a zkazilo reformistům
pokus, vzíti hnutí do rukou a svést je s cesty — prostě demonstraci
zakázalo. Reformisté vydali sice prohlášení, že pro zákaz se projev dělnictva
odkládá na jindy, ale dělnictvo vyšlo v určený den na demonstraci,
zastavivši předčasně práci. Město bylo uzavřeno silnými policejními kordony a
na ulicích města došlo k potyčkám mezi dělnictvem a policií. Nové a nové
davy dělnictva se valily ze závodů. Policejní kordon byl proražen a tisíce
dělníků vnikly do města na demonstraci. Nyní stála KSČ nesporně v čele hnutí.
Její mluvčí vystoupili na ohromném projevu a ovládli dělnictvo. KSČ vydala
heslo jednodenní všeobecné stávky. Reformisté, jimž vedení vyklouzlo, svolali s KSČ
nový hromadný projev na 3. dubna. Policie projev povolila a tak
umožnila reformistům, aby vzali KSČ vedení z rukou. Také 3. dubna
demonstrovaly ohromné davy dělnictva, k nimž mluvili zástupci reformistů i
KSČ. Poněvadž reformisté měli připravené projevy, neměli mluvčí KSČ úspěchu.
Tribuny obklopeny sociálnědemokratickými pořadateli, kteří komunistickým
řečníkům bránili přečíst resoluci, v níž vyzýváno ke všeobecné stávce
11. dubna. Rovněž se nepodařil pokus části demonstrantů proniknout k parlamentu.
KSČ nepodnikla nic, aby vystoupení dělnictva mělo revoluční ráz, spokojila se
účastí na legálních projevech, uspořádaných sociálními demokraty. A tak se
stalo, že všeobecná stávka 11. dubna, propagovaná KSČ, se vůbec
neprovedla, strana se jí sama vzdala. V nejdůležitější chvíli kampaně nabyli
reformisté vrchu. Ale strana toho nechápala. Soudr. Gottwald vystoupil v Polbyru
s ostrou kritikou 3. dubna a poukázal na to, že strana už
dělnictvo nevede. Jeho kritika byla Polbyrem odmítnuta.
Neschopnost KSČ, udržet se v čele dělnictva, se ukázala
nejen v kampani za sociální pojištění. Jako odpověď na projevy
pražského dělnictva v březnu sorganisovali čeští agrárníci hromadný průvod
Prahou 16. května, během hospodářské výstavy. Měla to být bojovná výzva
pražskému dělnictvu, měla mu ukázat, že ne dělníci, ale fašistické gardy
agrární strany jsou pány pražských ulic. KSČ vůbec nereagovala na tyto
demonstrace. Tím se ještě více vzdálila dělnictva, které v kampani proti
zhoršení sociálního pojištění bylo ochotno, jít jednotně za vedením, opravdu
revolučním.
Tyto neúspěchy strany vyvolávaly ponenáhlu levou oposici. Ač
ta nevystoupila organisovaně až do Rudého dne, 6. července 1928, jímž
byla zpečetěna porážka strany v údobí hromadných bojů, byl život ve straně
nicméně ve znamení vzrůstající nespokojenosti dělnictva s oportunistickou
politikou vedení strany, brzdícího vývoj hromadných bojů. Konflikt vedení
libereckého kraje s pražským ústředím během stávky textiláků a stavebních
dělníků, konflikt soudr. Gottwalda s většinou Polbyra stran
demonstrací 3. dubna, to byla první znamení, že mezi vedením strany a
nižšími organisacemi je propast. Ještě výrazněji se projevil rozpor v diskusi o
odborové otázce před IV. sjezdem Rudé odborové internacionály. Zatím co
vedení strany mlčelo, ani slovem se nevyjádřivši o problémech odborového
hnutí, vystoupili soudruzi, kteří byli po Rudém dni jádrem levé oposice, s ostrou
kritikou postupu rudých odborů. »Jde o celou oportunistickou soustavu. «
Tato myšlenka, pronesená v kritice politiky rudých odborů soudr. Guttmannem,
vyznačila obsah diskuse o odborové otázce, která ovšem skončila bez
výsledku, poněvadž ústředí strany ani nenapadlo, vyvodit politické důsledky z veřejné
kritiky rudých odborů. Po IV. sjezdu Rudé odborové internacionály byl
sice z vedení rudých odborů odstraněn Hais a utvořeno kolektivní vedení v čele
se soudr. Zápotockým, ale stanovisko k hospodářským bojům se
nezměnilo ani dost málo. A tak se diskuse rozrůstala. Již na říšské
konferenci strany 16.—17. června 1928 došlo k rozporu v názorech
vedení a liberecké delegace, která po prvé všeobecně zkritisovala politiku
strany. Kritisovala zejména nečinnost strany v boji proti válečnému
nebezpečí i v boji proti ostřejšímu teroru měšťáctva, nečinnost v národnostní
otázce. Zejména kritisována resoluce, předložená ústředím, v níž byla
rozebrána hospodářská situace zhola nedostatečně. Resoluce se omezila prostě na konstatování,
že v Československu je dobrá konjunktura v průmyslu, po sebekritice
strany nebylo v ní ani stopy. Vystoupení liberecké delegace pohnulo vedení
strany, aby při jednání o odborové otázce vystoupila s protiútokem.
Vytáhla na světlo boj libereckého stavebního dělnictva a vytýkala delegaci
hromadu podružných organisačních nedostatků. Jenže právě debata o stávce
stavebního dělnictva ukázala, že ústředí strany nepochopilo zásadního významu
toho boje. Liberecká delegace odhalila před říšskou konferencí, že ústředí
strany, tvářící se »levě«, pověřilo vyvrácením kritiky libereckých soudr. Zápotockého,
který — po odstranění Haise z vedení rudých odborů — pokračoval ve staré
oportunistické politice. Nakonec sice přijata jednomyslně resoluce, navržená
ústředím, ale ukázalo se, že vedení strany nedovede pochopit podstaty svých
chyb a že je úplně bezradné proti vzrůstu oportunismu. Oposice zase svým
vystoupením ukázala, že se ještě nerozhodla vyvodit důsledky ze své
kritiky a vyvolat veřejnou, diskusi ve straně o celkové směrnici
politiky strany.
Rovněž se ukázalo na říšské konferenci, že
oportunistická pasivnost strany musí vyvolat důkladnou a hlubokou diskusi,
poněvadž vedení strany ostře potlačovalo každou kritiku zjevného oportunismu a
pokoušelo se vysvětlovat všechny chyby jen organisačními nedostatky strany. K
diskusi však došlo až za několik týdnů, když úplně zkrachovala akce strany na
Rudý den.
Rudý den měl být odpovědí na zákaz Spartakiády
dělnických tělocvičných jednot, jež se měla konat 6. července 1928. Strana
měla využít zákazu, aby vyburcovala dělnictvo k protestu proti
fašistickému teroru v Československu a v průběhu boje ukázala širokým
vrstvám, že zákaz Spartakiády je jen článkem v řetězci zostřeného teroru
československého měšťáctva. Jenže se rozhodla odpovědět na zákaz
Spartakiády jinak. Ohlásila, že provede 6. července Rudý den, ať jej
měšťáctvo dovolí či ne. A tento Rudý den byl prohlašován výlučně za protest
proti zákazu Spartakiády, aniž strana tuto akci spojila s bojem dělnictva
proti hospodářské a politické ofensivě měšťáctva. Akce byla začata,
připravována a provedena bez styku se širokými vrstvami dělnictva,
ba, strana se ani nepokusila zjistit náladu dělnictva. Odloučení akce od aktuálních
bojovných akcí československého dělnictva mělo za následek, že dělnictvo
pokládalo akci Rudého dne jen za věc komunistické strany. Nemohlo
pochopit, že jednotlivá událost, jako zákaz Spartakiády, má být věcí všeho
dělnictva, neboť strana se během akce ani dost málo nepřičinila, aby to
dělnictvu vysvětlila. Mimo to se KSČ již chybami v dřívějších bojích úplně
odloučila od širokých vrstev proletariátu, který v ni pozbyl důvěry,
zejména když selhala v akci pro sociální pojištění i ve vedení
hospodářských bojů. A tak akce KSČ proti zákazu Spartakiády dělnictvo hrubě
nezajímala. Strana nerozuměla náladě proletariátu, jsouc isolována od dělnictva,
a proto nemohla najít hesla, která by boj proti teroru československého
měšťáctva udělala opravdu věcí všeho proletariátu. Příprava Rudého dne se ve skutečnosti
omezila jen na reklamní ohlašování v tisku, že strana provede projev
v Praze přes měšťácký teror, ale mezi dělnictvem se nic nepřipravovalo,
zejména se nemobilisovaly závody. Když tedy měšťáctvo odpovědělo na ohlášený
Rudý den brutálním terorem, když soustředilo všechen mocenský aparát i
fašistické organisace k potlačení proletářské demonstrace v Praze, ukázalo
se, že strana nedovede proti moci měšťáckého státního aparátu postavit sílu
proletariátu. Akce 6. července musila úplně selhat, ježto právě ve středisku
organisace strany, v Praze, úplně selhal celý aparát strany, poněvadž pražská
organisace, místo aby mobilisovala závody, se zabývala výhradně jen otázkou,
jak provést demonstrace pokud možno tajně, bez vědomí policie. Strana nedovedla
mobilisovat dělnictvo a část strany, která chtěla bojovat, nevěděla v rozhodující
chvíli, co má dělat. Vedení, nerozumějící ani za mák metodám illegální
práce, vypracovalo plán demonstrace tak, že o něm věděla policie, ne však
dělnictvo. Ještě v předvečer 6. července nevěděli pražští dělníci, ani dělníci přibyvší
z venkova, kde mají demonstrovat. Rozdělením demonstrantů na skupiny
po pěti, voděné odděleně na Václavské náměstí, a nemající mezi sebou
spojení, způsoben úplný zmatek. Přesto přišlo na demonstraci kolem 6000 dělníků,
kteří při větší rozhodnosti vedení mohli ne sice provést mohutnou demonstraci,
ale přece jen zachránit situaci, zkaženou oportunistickou přípravou Rudého dne.
Zatím co 6000 dělníků čekalo na výzvu k demonstraci, pokoušelo
se tajné vedení demonstrace marně pohnout určené řečníky k vystoupení.
Těch něco málo možností demonstrace, které ještě v poslední chvíli zbývaly,
nebylo využito, a tak celá akce zkrachovala. Strana ukázala, že je neschopna
mobilisovat své síly proti mocenskému aparátu měšťáctva ve chvíli
neobyčejně zostřených třídních rozporů. Ač v jednotlivých venkovských
krajích, na Karlovarsku a na Liberecku, byly některé demonstrace
úspěšné, nezměnilo se nic na tom, že strana utrpěla těžkou porážku v samém
centru, v Praze, tím těžší, poněvadž nedovedla vést do boje ani tu
malou část dělnictva, které za ní šlo 6. července.