Elementární teze
Egona Bondyho, jak vyly ve sborníku O globalizaci (nakl. L. Marek, 2005, editor Jan Burian)
- Marx upřesnil v Grundrisse, e třídy i třídní boj začínají a po jediné revoluci v lidských dějinách = zavedení strojové výroby, kapitalismus.
V tom měl z vědeckého hlediska čiročirou pravdu.
- Uvědomělý třídní boj vzniká tedy a od počátku 19. století.
- Před polovinou 19. století se utvořily dvě tradice: anarchistická a organizátorská.
- Obě dvě jsou po více jak 150 letech nepouitelné v jejich původní podobě.
- Princip organizace implikuje centralismus, zbyrokratizování, zkostnatění, reformismus a úplné oputění revolučního cíle.
- Anarchistický princip nedokáe dlouhodobě koordinovat aktivitu a pracnou přestavbu a výstavbu nové společnosti.
- Obě formy byly adekvátní v 19. století. Od té doby se společnost zcela zásadně proměnila:
- technologicky
- sociologicky (včetně zmizení tříd klasického typu)
- psychologicky
- V současných podmínkách 21. století (alespoň jeho první poloviny) tyto formy nikomu nevyhovují a jsou neuplatnitelné.
- Zůstává tedy otázka, co z nich je a není mono převzít.
- Z anarchistické tradice:
- Pozitiva:
- spravedlivá rovnostářská společnost
- řídící se samosprávně, s vyuitím mnoha prvků (teoreticky vech) přímé demokracie
- odhodlanost k přímé akci
- vechny prostředky boje jsou oprávněné, nebo protivník je pouívá také, včetně teroru, jeho nejzazí formou je válka a genocida, k ní se protivník velmi snadno a rychle uchyluje
- zásadní antirasismus, zásadní schopnost uznat význam a potřebu odliných kulturních tradic
- Nedostatky:
- velmi malá schopnost trvale koordinované akce a řízení, co se dá se napravit
- propaganda směřovaná ad hoc a ad hominem
- zanedbání teoretické ideové práce
- přímo programová nedisciplinovanost
- utopičnost (zvlátě v kropotkinovské verzi)
- avanturismus (zvlátě v bakuninovské verzi)
- Z tradice organizace:
- Pozitiva:
- koordinovanost
- dlouhodobě projektovaná práce na výstavbě a přestavbě
- zdůraznění ideové práce (důleitý psychologický moment, výchova nového člověka)
- schopnost tzv. drobné kadodenní práce prováděné systematicky
- odmítání názorových akcí ad hoc, koncepčnost dlouhodobé strategie
- Nedostatky:
- tendence k centralizaci potlačující spontánní iniciativu
- tendence k preferování vyspělých kulturních center, unifikace podle jedné kulturní tradice (nejvyspělejí země jako kulturní vzor)
- 11. Před zhruba 170 lety:
- Nejvyspělejí technologie byly drátový telegraf a parní stroj.
- Periodik bylo málo, měla nízký náklad i počet stran, bylo málo čtenářů.
- ádná jiná masmédia nebyla.
- Hlavní formou komunikace bylo schůzování a spolčování.
- Protivník na tom nebyl o mnoho lépe. Měl k dispozici kazatelny, koly a zákonodárství (parlamentní demokracie).
- 12. Dnes:
- Veovládající masmediální demagogie a zábava zcela v rukou a intencích protivníka. Zde nemáme dosud vhodnou alternativu!
- Technologie umonila hyperkonzum nabízený i vykořisovaným, kteří proto propagandě podléhají.
- Sociologicky zmizely viditelné třídy a s nimi viditelný, revoluční a akceschopný třídní subjekt.
- Sociologicky vzniká ohromná stratifikace. Rozrůstají se střední vrstvy, které i kdy klesají co do prestie i bohatství, odmítají pokládat se za dělníky.
- Nepřetrité vidiny o monosti zbohatnutí či zvýení úrovně implikují psychologické změny:
- ztráta lidské solidarity
- kadý jen za sebe a pro sebe, by za cenu největí dřiny
- atomizace osamělého davu
- zblbnutí v podmínkách vznikající sociální a ekonomické nejistoty
- absolutní nezájem o to, co se momentálně netýká nás, ale souseda
- xenofobie, rasismus, intolerance, fundamentalismus, akceptování válečného řeení ve prospěch národních zájmů (obrana naich tradic)
- roste psychologická tíseň z vykořenění z přirozené lidské solidarity a touha po jejím obnovení
- přitom vak vládne bezbrannost vůči masmédiím a pseudozábavě, reklamě a hyperkonzumu
- necitlivost a akceptování genocidy, pozvolná připravenost k faizaci společnosti
- z toho veho plyne odlidtění, smíření se ztrátou lidské důstojnosti, ba i svobody nahrazené pofidérní obranou práv jednotlivce, co hypertrofuje ve vyspělých zemích, zejména v USA.
- necitlivost k situaci chudých a druhých vůbec, zejména za naimi hranicemi, jakkoliv právě to vede ke ztrátě schopnosti vlastní sebeobrany: Přihlíet v naprostém klidu, jak hoří sousedova chalupa a morduje se tam, je v praxi čekání oligofrena na to, a začne hořet a mordovat se v jeho vlastním domě.
- Kulturní imperialismus, jen začal být prováděn od přelomu 50. a 60. let, se proměnil v nekulturní zglajchaltování, které neobyčejně rychle ovládlo vechny země, v nich konzumní ideál zatlačil vlastní kulturní (tj. společenské) tradice. Objevuje se typ člověka vykořeněného, a tedy dezorientovaného a bezbranného, který se nemá oč opřít. Jako meninový pokus o zvrácení tohoto vývoje pak přirozeně vzniká intolerantní ultrakonzervativní fundamentalismus, který u vlastní tradice karikuje, a tak spíe odpuzuje, ne přitahuje, a je vítanou záminkou pro protivníka, aby vechny kulturní tradice dehonestoval a démonizoval - psychologická příprava pro vojenskou obranu vlastních tradic.
- Nedostatečná ideová základna usnadňuje nadnárodní finanční oligarchii zakrývat pod plátíkem teorie o kulturním konfliktu svoji reálnou ekonomickou praxi usilující o totální světovládu. Ideová bezbrannost těch, proti nim je útok veden, byla nenásilně předpřipravena kulturní glajchaltací, která proniká mezi nejbrutálněji vykořisované snadněji a rychleji, ne tam kdy pronikne ance podílet se alespoň nepatrným procentem na konzumní společnosti, je je stálým, ale nedostiným lákadlem.
Poznámka:
Vechna potřebná data týkající se současné situace ekonomická, sociologická, ekologická, politická, demografická, atd., jsou bez komentáře vydávána OSN a jejími pracovními skupinami. Tyto zprávy jsou povinně ukládány v ústředních knihovnách, popřípadě jsou přístupné na internetu. Katastrofální situace počátku 21. století je ostatně neustále diskutována i v odborných pracích a v médiích.
I kdy u běného konzumního občana jdou tyto informace pravděpodobně jedním uchem tam a druhým ven, není snad nikoho, kdo by o nich nevěděl, i jestlie si je nechce připustit.
* * *
Je třeba uváit, zda je jetě mono oddalovat zahájení aktivní sebeobrany, je přirozeným způsobem přejde v aktivní boj a likvidaci globalizační fáze imperialismu a dále v likvidaci třídní společnosti vůbec, jen proto, e nejsme dosud připraveni. Neotevřít tento boj automaticky znamená, e z defenzívy se rychle stane nae úplná poráka, její důsledky pro dalí vývoj lidstva nelze ani dohlédnout.
Při pokračující defenzívě umoňujeme oligarchii, aby v klidu realizovala své bohulibé plány zbavit se přebytečných lidí, jich je dle jejich odhadů 90 procent obyvatelstva planety, a zavést plně automatizovanou výrobu. S tím se u nikdo netají, naopak poradce amerického prezidenta Fukuyama opravil v tomto smyslu svůj koncept konce dějin z roku 1991.
(Dovolím si čistě osobní poznámku. Mým vlastním pracovním polem je nejabstraktnějí disciplína filosofie, teorie bytí, v ní existence či zánik lidského rodu hraje zanedbatelnou úlohu. Leč tím spíe mohu z vysokého nadhledu zřetelně vidět, e umělá násilná redukce lidstva na minimum, tj. na bohaté a jejich sluebníky, znamená tak neorganický zásah do fylogeneze lidského druhu, e nebezpečí zániku lidstva jako zoologického druhu se stane neodvratnou vyhlídkou.)
Začít zápas o ivot a zničit smrtelného nepřítele je mono vdy. Odkládat to a ustupovat nelze trvale. Jen nepřetritými pokusy, bez ohledu na jejich poráky, je mono naučit se taktice a strategii. Pokusem a omylem a opravou se děje vechno v univerzu. ádný učený z nebe nespadl. I při absolutní nezkuenosti a nepřipravenosti můeme vyjít z několika reálných úvah.
- Při bezprostředně hrozícím ohroení ivota je třeba nevylučovat předem ádné bojové prostředky, jediným kritériem je jejich vhodnost podle okolností, podmínek, prostředí, času a účinnosti.
- Není mono předpokládat, e v dnení situaci je kterákoliv část světa ústředním bodem boje a v ní aplikované metody jsou paradigmatické pro vechen ostatní svět.
- Je potřeba počítat od počátku s multietnicitou a multikulturalitou světa, která vede k tomu, e metody sebeobrany a boje budou různé. Rozhodně je třeba zbavit se mýtické představy, je jetě v 19. století mohla být racionální, e centrem boje budou nejvyspělejí oblasti, tj. tzv. Západ. Zde je ve skutečnosti situace nejkomplikovanějí a lidé si tam musí řeit situaci po svém. Jejich problémy, kulturní návyky a taktika nejsou a nebudou pro ostatní svět závazné. Osa světového pohybu se přesouvá mimo oblast Západu, by moc světové oligarchie se opírá o jeho ekonomiku, finanční a vojenskou sílu.
- Je třeba vyvodit okamité důsledky z holé, v historii stokrát potvrzené pravdy, e menina usilující o ovládnutí a zlikvidování drtivé větiny, by byla po vech stránkách nejsilnějí, není schopna zvládnout boj na desaterých frontách najednou a časem se zhroutí, i kdy k likvidaci slabích pouije nejbrutálnějí prostředky. Nepomůe jí ani jedno soustředěné globální taení, ani tzv. preventivní lokální války, její akceschopnost podléhá historické korozi. Před naima očima si imperialismus a finanční oligarchie vytvoří deset tisíc Vietnamů a v této situaci můe dosahovat pouze přechodného a lokálního vítězství.
- Největí naí slabinou není nedostatečná vojenská výzbroj, ale malá připravenost učit se z chyb, jich jsme se během dvou století dopoutěli. Tyto chyby a omyly jsou ve skutečnosti rezervoárem zkueností. Zejména poučení k čemu to vede, kdy přehlédneme otázku konečného cíle.
- Tak v naich rukou zkrachovala kdysi mohutná II. internacionála, její absolutní krach (plod proměny revolučního ústředí v byrokratický úřad) umonil vznik I. světové války.
- V naich rukou zkrachoval SSSR: dekret o půdě, privatizace na vesnici, vznik kulactva, nutnost násilné kolektivizace přes noc, zmaření výsledků první pětiletky, vytvoření privilegovaného technického managementu, vznik zárodku nové vládnoucí třídy, zánik SSSR. Jedno vyplývá z druhého.
- V naich rukou zkrachovala čínská revoluce, která naopak pro státní zájem, tj. zájem vládnoucích, zcela opustila závazek postavit se do čela světového revolučního hnutí a buduje jen svoji neo-neo-konfuciánskou společnost poté, co zlikvidovala i Maův pokus zachránit revoluci v hodině dvanácté.
- V naich rukou zkrachovala Světlá stezka v Peru, pro ignorování zásad osvobozeneckého boje, jen nesmí parazitovat na lidu osvobozených oblastí.
- V naich rukou zkrachovaly ty nejvstřícnějí demokratické pokusy v Chile, Nikaragui, Guatemale, Bolívii, Portugalsku a jinde, kvůli podcenění agresivity mezinárodního imperialismu.
- V naich rukou krachují antiimperialistické snahy islámu kvůli zanedbání důsledné emancipace od zájmů petrodolarových ejků a národní narkomafie.
- V naich rukou zkrachovaly pokusy o uhájení socialismu, jakými bylo například hnutí Solidarnoć v Polsku, nebo neumělo artikulovat vlastní cíle pracujících, dalo se vést cizími ideologiemi (zejména vatikánskou) a nevzalo si poučení z ČSSR v roce 1968 a dohodnuté souhry velmocí.
- V naich rukou je ohroení osudu dosud svobodné Kuby a Vietnamu. Dále sdruení afroameričanů a latinoameričanů v USA, sebezničení Afriky tribalismem a růst ovinismu a xenofobie i mezi sobě nejbliími národy (Jugoslávie).
Vechny tyto a dalí chyby jsou, opakuji, maximálním bohatstvím učiněné zkuenosti, o nich by kadý revolucionář měl přinejmením vědět, ani by přitom podlehl neoprávněné představě, e ve ji bylo vyzkoueno, a tak se nedá nic dělat. Naopak, pokud víme, co chceme, a vystříháme se chyb, dá se dělat neobyčejně mnoho.
Ani Řím nebyl postaven za týden a nic se nevylíhlo hotově jako Athéna z hlavy Diovy. Kadý nový aktivní pokus má vyhlídku na alespoň částečný úspěch.
Je nutno zdůraznit, e k dnenímu datu je vyhlídka na uskutečnění by i jen první fáze socialismu vzdálenějí ne před sto lety. V důsledku před sto lety naprosto nepředstavitelné ekonomické proměny se zvýila ekonomická prosperita mnohonásobně. Daní za to je závratně stoupající křivka demografická a rostoucí ekologická destrukce. Současná ekonomická potence lidstva vak jetě umoňuje situaci reálně a racionálně řeit, co ji třeba za 50 či dokonce 30 let nebude moné.
Z tohoto hlediska jsme v momentu, kdy zvrat je prostě nutný, a u by byl jakýkoliv. To ovem nejlépe ví vládnoucí oligarchie, a proto cílí k nejrychlejímu řeení. Mají v záloze preventivní zbraň nejtěího kalibru, rozpoutání vyhlazovací války, při ní se vyřeí naráz vechno, pobijí se lidi, oiví se a jetě více zcentralizuje ekonomika a vynoří se zfaizovaná světovláda umoňující zbavit se zbývajících nepohodlných ivlů v metropolitních zemích. Na pouití této nejtěí zbraně ji připravují vnitřní mínění doma.
Jakkoliv zmizely klasické třídy klasického kapitalismu a jim odpovídající třídní boj, zůstalo základní rozdělení třídní společnosti na vykořisované a vykořisovatele. Současná fronta boje neprobíhá jen mezi chudými a bohatými zeměmi (jejich spotřeba je stonásobně vyí ne v ostatních částech světa). Fronta probíhá i napříč vech zemí. K nadnárodní finanční oligarchii patři i miliardáři islámtí, indičtí, ba i jihoameričtí (narkomafiántí bossové), tedy reprezentanti těch nejvykořisovanějích oblastí světa. Je třeba, abychom nebyli překvapeni tím, e za podíl na globálním bohatství bude ochotna podpořit politiku globální oligarchie i pekingská vláda.
Na začátku 21. století jsme v situaci, kdy si zodpovědný analytik nemůe dovolit přesně predikovat absolutně nic. Trpce nám chybí analýza současné struktury globalizované ekonomiky, zdá se vak, e ani sami globalizátoři, jakkoliv o svém cíli mají jasno, neznají vechny překáky, je jim struktura jejich vlastního ekonomického pořádku vytváří a bude vytvářet.
Jedna jediná věc je vcelku jistá: A u dříve či později, záměr globalizace se nezdaří a ocitneme se ve zcela změněné situaci. V prvé řadě budou velmi neblaze překvapeny země, které se staví jako nositelé globalizace. Světová finanční oligarchie, která globalizaci naplánovala a uvádí ji do chodu, sleduje pouze vlastní zájmy a aktivně pomáhajícím pouze předstírá, e má i jejich zájmy na zřeteli. Bude je tedy vyuívat stále intenzivněji a do posledního dechu je obelhávat. To, e zničující důsledky globalizace pociuje a bude pociovat oebračená a zbídačená větina lidstva, neznamená, e konečný výsledek přinese prospěch vyspělým zemím, které se dnes v globalizaci hodlají angaovat.
Nebudu opakovat obecně známé argumenty, je jasnou řečí holých faktů usvědčují globalizátory z přípravy největího nebezpečí, je kdy hrozilo lidstvu jako celku. Vycházím z toho, e globalizaci se budou lidé bránit, protoe její dopad bude pro vechny postiené otázkou holé sebezáchovy. Je mono zkouet světovládu na hekatombách mrtvol a je mono ji dokonce i po generace uhájit, avak nikdy ne natrvalo a s úspěchem a nikdy ne bez tvrdého vnitřního boje. To je horí alternativa.
Je ale i druhá: Čím dříve a čím masověji se rozvine boj proti protivníkovi, tím větí je ance na jeho poráku, i kdy to bude také těce zaplaceno. Přece vak se v tomto případě dá předejít úplnému vyhlazení.
Resumé:
1. Musíme si jasně přiznat svoje nedostatky, abychom předem viděli, e huráoptimismus je chybnou psychologickou strategií, která by přivodila prohru uvítanou globalizátory. Přivodila by dlouholetý útlum, skepsi, poraenectví a ztrátu důvěry v monost jakéhokoliv boje. Je třeba počítat (jak u to také globalizátoři ústy svých amerických mluvčích vyhlásili) s dlouhodobou válkou. Od neúspěchu k neúspěchu, a k definitivnímu, a to pak překvapivě rychlému úspěchu. (Taktiku dlouhodobé války sledoval celý ivot Mao, ale nedomníval se, e by zaloením ČLR končila.) Tato taktika ovem vyaduje ode vech jistou psychologickou připravenost.
- K naim základním nedostatkům na prvním místě patří, e tak jako se nedá dělat účet bez hostinského, není mono vytvářet spolehlivé strategicko-taktické plány bez analýzy společenského uspořádání, v něm ijeme. Vynaloit na tuto práci co nejsoustředěnějí úsilí je povinností, leč jde o práci, která má-li být spolehlivá, vyaduje soustředěné studium po dobu desítek let. Ani Marx nespadl z nebe.
- Bez nové vědecké analýzy fungování globalizační ekonomiky se můeme jen orientačně opírat o analýzy provedené na revoluční levici v posledních sto padesáti letech. A ty v ádném případě nemůeme pokládat za neměnné, trvale platné a nepřekonatelné.
- Jakkoliv bída a stupeň vykořisování v celém světě prudce stoupá, ztratilo revoluční hnutí oporu v irokých masách. Podařilo se paralyzovat vědomí irokých vrstev připravené k soustředěné a cílevědomé revoluční akci, které právem vnímali vykořisovatelé od 30. let 19. století jako smrtelné nebezpečí. To byl dlouhodobě systematicky prováděný plán naich nepřátel, pro něj vyuili vech ekonomických, politických a oblbovacích prostředků. Postupné likvidace zemí, které se pokusily realizovat revoluční změny ve společenském zřízení, byly v tomto plánu jen postupnými vítěznými etapami nepřítele. Kde nebylo mono pouít vojenskou moc, tam (jako např. v SSSR a dnes v ČLR) systematicky podporují vnitřní rozvrat.
Situace, kdy značná část populace je vykořisována bezprostředně a po smrt hladem a přesto se nerozvine třídní boj, ale jen lokální ivelná povstání ústící opět do statu quo, není nová, nýbr naopak charakterizuje celé dějiny vykořisovatelské společnosti. Marx objasnil, e od začátku kapitalismu vznikly podmínky pro sebeuvědomění vykořisovaných jako historického subjektu. Jak za faraónů, tak v předkolumbovské Americe, tak v Číně a jinde bylo oblbování a dezaktivace lidí vdy monopolem vládnoucích, kteří nelitovali výdajů na své propagátory, a u to byli kněí či úředníci. Tento monopol, který začal být naruován liberální demokracií, získávají od 2. třetiny 20. století vykořisovatelé opět pod kontrolu. Dnes je vládnoucím lhostejná větí či mení míra nespokojenosti či demonstrací, nebo i to zakalkulují do demagogie svých svobodných masmédií. A to po celém světě!
Vedle nevyzbrojenosti teoretické a ideové je toto odzbrojení ideologické naím nejvánějím handicapem. Nebo vykořisovatelům je známo, e celé dějiny jejich společnosti jsou provázeny nespokojeností a řetězem lokálních revolt s izolovaným odporem se umějí exemplárně vypořádat. Jestlie dnes k jejich oblbovacímu monopolu patří ideologie hyperkonzumu, po něm zatím lidé lační, a vábnička příleitosti ke zbohatnutí pro kadého, stejně jako výsměch a výhrůky vem pokusům o společenskou změnu, pak je nae situace jetě o mnoho horí, ne kdy dříve v dějinách.
2. Vechny tyto nae nevýhody, a je jich i víc, nemění nic na tom, e pokud vykořisovatele nezlikvidujeme co nejdříve mono, hrozí nám a následující generaci prostá likvidace a budoucnosti lidského rodu záhuba. Nedostatky nejsou naím osudem, ale výzvou k aktivní ofenzivě, nebo ustupovat dál je nemoné.
I bez přikralování můeme reálně konstatovat, e činit první aktivní kroky je v naich silách. Vycházíme z toho, e přestalo existovat jednotné cílevědomé celosvětové hnutí. Nezbývá nám ne aktivně podpořit či vyvolat, kdekoliv je příleitost, konfliktní situaci oslabující přímo finanční oligarchii, pokozující ji ekonomicky, naruující fungování jejích institucí, oslabující ji vojensky (guerrily), organizačně (infiltrace), psychologicky (ovem např. teroristické aktivity jsou samy o sobě neproduktivní a kontraproduktivní), ideově (vytvoření alternativních či přímo subverzivních subkultur), v její prosperitě (sníení nepotřebného konzumu), ignorování jejích masmédií. A to ve ne podle jednoho návodu, ale s vyuitím kulturních a etnických tradic, jejich mnohost a rozličnost pro nás nesmí být překákou, ale výhodou.
Je mono spojit navzájem nekoordinované, odnikud neřízené antiglobalizační aktivity vedené lokálními či jen drobnými skupinovými zájmy. Společným cílem je likvidace nadvlády světové oligarchie.
Důvod je prostý: Mor nelze vyhubit jen v naí vesnici a v druhých ho nechat. Seere pak nai vesnici znova.
Pokud toto bude pochopeno, vytvoří se skutečně postupně deset tisíc Vietnamů dlouhotrvající válka vyčerpá nakonec dříve mocné ne slabé. Moc mocných bude zákonitě klesat a rezavět. Etnika metropolitních zemí jsou v populačním mínusu, zatímco ostatní nadále stoupají.
Je nepopiratelné, e absence analýzy odpovídající novým podmínkám a cílům nám podráí nohy daleko, daleko váněji, ne si obvykle myslíme. Za takových podmínek je největí překákou doktrinářské sektářství, které je v této situaci prostě k ničemu, neznatelně, leč důsledně vede k retardujícímu fundamentalismu a chtě nechtě připravuje půdu k etnickým antagonismům.
Doktrinářství se netýká jen programu akční revoluční strategie, ale i programů např. náboenských. S plným zrovnoprávněním revolučních sloek splývá zrovnoprávnění vech kulturních a náboenských tradic.
Tato pluralita kulturní i etnická je rezervoárem revoluční taktiky a jejích metod. Aplikaci jakýchkoliv a zejména dosud nepouitých metod umoňujících zničení nepřítele jako celku je třeba pozitivně hodnotit.
3. Jakkoliv si skutečné revoluční hnutí vdy vytyčuje maximalistické a veobecně aplikované cíle, nesmíme za současné situace prosazovat uniformitu naich cílů.
Musíme naprosto důsledně akceptovat, e i po odstranění vykořisovatelů ve vech oblastech světa se jednotlivé etnokulturní celky budou chtít uspořádat po svém. Nesmíme v ádném případě chtít opakovat onu v nejlepím případě pitomost, kterou se řídila evropská kolonizační expanze, e budeme tzv. méně vyspělé civilizovat. Do oblastí, kde do evropské kolonizace existovala vysloveně dostatková společnost, byl zavedením civilizace způsoben rozvrat mající nezřídka podobu kompletní genocidy.
Stanovisko úplné rovnoprávnosti vech etnokulturních tradic snad vypadá a příli samozřejmé, ale zdůrazňuji je proto, e po likvidaci globalizátorů dojde k natolik různým formám uspořádání světa, e doktrinářům budou připadat navzájem inkongruentní.
Jestlie se např. v Číně zbaví nové gentry, je tam po Maově nezdaru zapoutí kořeny, osvobození nebudou hledat řeení v západoevropských ideách odvozených z antiky. A to platí pro vechny etnokulturní oblasti.
Dopustili bychom se závané chyby, kdybychom přechod ke zcela beztřídní, komunistické společnosti chtěli prosazovat s historickou uspěchaností. Přinejmením zkuenosti SSSR (a patrně dnes u i ČLR) jsou v tomto ohledu výmluvné. Marx ani Mao si nevycucali z prstu, e k tomuto stadiu (komunistické společnosti), i po likvidaci poslední formy kapitalismu, bude potřeba jetě deset generací vytváření nového člověka.
Kadý psycholog potvrdí, e to je odhad minimální. Počítejme s tím, e v určitých regionech bude vyhovovat nevykořisovatelský model víceméně etatistický a autokratický, v jiných zase model disociovaného a na stálou technologickou proměnu nepříli dbajícího uspořádání (např. některé oblasti Jiní Asie či Afriky). Jinde zas mohou být konzervativnějí a jinde volnějí normy v uspořádání rodinných a sousedských vztahů atd. Rychle a přes koleno lámat tyto rozdíly by jen obnovilo podmínky pro vznik nových vykořisovatelských struktur.
Naopak pro vechny etnokulturní oblasti by měla, po budoucím revolučním zvratu, být závazná jasná a neprůstřelná legislativní opatření zabraňující obnově ziskově vyuívaného vlastnictví výrobních prostředků. To jest i v rukou státu jako právního subjektu. Do jaké míry bude v té které kulturní oblasti uvolněno tzv. drobné podnikání často nezbytné pro pruné zajitění aktuálních potřeb obyvatelstva, bude záviset na místních podmínkách. V ádném případě nejde v období socialismu o to, aby byla pseudoegalitářským způsobem zaváděna nivelizace příjmů. Ti, kteří vykonávají společensky prospěné aktivity (údrba, nutné sluby etc.), budou za to odpovídajícím způsobem odměněni.
Představa, e socialismus je synonymem nivelizované míry příjmů, a tím pádem i konzumu, je prostě chybná. Tato deviza můe být aplikována teprve v podmínkách vysloveně nadbytkové ekonomiky, jí by měla být podloena společnost komunistická. Avak kontrola nad veobecným bohatstvím společnosti musí být principiálně zaručena pro vechny členy té které komunity. Dalí vývoj je zatím nutno přenechat vlastní organizaci společnosti osvobozené od vykořisování.
Z mnoha zorných úhlů lze pozorovat náznaky (od exaktních věd a po kadodenní ivotní praxi), e od revoluce, kterou přinesl přechod ke strojové výrobě, se zprvu pomalu, dnes u zřetelně proměňuje celé kolektivní vědomí lidského rodu. A to ve směru k jakémusi oivení původního holistického pohledu, který není antropocentrický, a tak mění vztah člověka i lidstva jako celku k jeho prostředí i k bliním navzájem. Pokud by se tento pohyb dále prohluboval, skýtalo by to určitou bezpečnějí garanci pro bezkonfliktní průběh období, v něm lidé budou vyrůstat do podmínek komunistické beztřídní společnosti. Podobným způsobem tyto podmínky zdá se připravuje i nová vlna technologická. Jedním z významných příznaků je i počínající instinktivní odpor vůči vnucovanému hyperkonzumu a jeho reklamní propagaci.
4. 21. století stojí před námi jako jedno z nejvýznamnějích v celých čtyřicetitisíciletých lidských dějinách. Nai protivníci vědí, e jdeme do neznáma, a spoléhají na to, e momentálně mají vechny trumfy v rukou. Z dějin ovem víme, e to automaticky nezaručuje výhru.
Můeme začít.
Poznámka na závěr
Velice tvrdé, a evropské tradici se zcela vymykající formulace, nemíním mírnit, i kdy moná vyjadřují názory pouze mé vlastní.