|
Zemřela vize, do hrobu dána, metoda po ní zůstala…(1)Vydáno dne 19. 01. 2006 (7623 přečtení)„Buržoazie vznikala jako avantgarda nových sociálních a výrobních sil UŽ za feudalismu. Vzniká něco podobného v současném pozdním kapitalismu?“ Část první: O „puerismu“ Marxovo dílo a jeho proroctví jsou v dnešní době přijímána ve zvláštní schizoidní podobě. Na jednu stranu všem připadá jeho dílo jako něco zastaralého, co je nejen nepravdivé, ale co především ani nemotivuje k jednání masová hnutí, jako tomu bylo v minulosti. A zde je, jak se zdá, i klíč k roli Marxovy tvorby v dnešním světě. V případě Marxovy vize socialistické, respektive komunistické společnosti, která má kapitalismus překonat, už věc není tak jednoduchá. První bod se týká subjektu, revoluční a progresívní společenské třídy. Ve feudální formaci byly dvě základní protikladné třídy – feudálové a poddaní, resp. nevolníci. Kapitalismus sice odstranil třídní nadvládu feudální šlechty, ale samozřejmě nenastolil žádný systém, kde by vládla třída poddaných. Kapitalismus byl novým řádem proto, že ho z hlediska třídní struktury tvořily nové hlavní třídy a vládla v něm buržoazie, která se na konci feudalismu formovala jako zvláštní (transcendentní) třída budoucnosti a to natolik, nakolik ten – už končící – feudalismus přestával feudalismem být. Tato hypotéza se ale nepotvrdila. O nějakém efektivnějším rozvíjení výrobních sil za skutečného, tzv. reálného socialismu nemohla být ani řeč a co hůř – situace byla přesně opačná, než být měla. Je zřejmé, že těžko lze považovat za pokrokovější takový společenský řád, který v soutěži mezi systémy navzájem nejenže neobstál, ale dokonce byl úspěšnější na začátku takové soutěže, a jak ona soutěž pokračovala, tak čím dál víc zaostával a zaostával. Není vlastně divu, že reálný socialismus neobstál. Zkusme na chvíli trochu popustit uzdu své fantasii. Je dnes doba, kdy tzv. fantasy až inflačně nahrazuje starou dobrou sci-fi. Takže použijme fantasy jako nástroj a zkusme si na chvíli představit, jaké by to bylo, kdyby feudální společnost nahradil místo buržoazní společnosti, jak se skutečně stalo, nějaký „nevolnický stát“, který by dával přísně pozor, aby se nemohla rozvíjet buržoazie, stát, který by se „pobonapartisticku“ osamostatnil, těžil jako celek feudální rentu, ale byl by celkem hodný na nevolníky, pomáhal by jim, robota by byla třeba kratší a v celém státě by panovala jakási patriarchální atmosféra. Nevolníci by měli zastání, cechy ve městech by byly chráněny před cizáky a přivandrovalci, zlé panstvo by bylo díky revoluci vyvolané lidovým náboženským řádem pueritů revolučně odstraněno a dobrý car, Hospodář a vlídný hosudar by vládl lidsky pomocí svých drábů a úředníků vyškolených a kontrolovaných řádem pueritů. Sám král by musel být bratr puerita, jeden z členů Velké rady a i on by musel poslouchat jako disciplinovaný bratr svého bratra představeného – Ctihodného Velmistra („generálního tajemníka?“) – nejmocnější osobu v zemi. Těžko říci, jak dlouho by taková „pueritská společenská formace“ existovala v kapitalistickém obklíčení. Osobně si myslím, že by nepřežila ani ve „starém“ obklíčení feudálním – husitství sice nastolilo a udrželo protestantskou věrouku, kterou po 100 letech převzala skoro polovina Evropy a následně skoro polovina Ameriky, ale ze sociálních změn v prospěch statusu poddaných nic nezůstalo. Střípky podobných „pueritských“ snah bychom třeba i v historii našli, právě možná v nějakých řádových státech a územích, možná u jezuitů v Latinské Americe, možná i jinde v nekřesťanských civilizacích, co já vím. To ale vůbec není důležité. Důležité je to, že historický feudalismus byl ve skutečnosti nahrazen historickým kapitalismem a ne nějaký „historickým puerismem“ založeným na zájmech nevolnické třídy. To, že reálný socialismus neobstál v soutěži, samozřejmě neznamená, že kapitalismus musí být věčný. Ale asi těžko se s ním vypořádá nějaký takový „socialistický puerismus“, který místo přirozené změny systému, odebere panující třídě prostředky její moci a ze všech lidí ve státě prostě udělá příslušníky té staré, bývalé utlačované třídy a jejich jménem pak Řád či Strana povládnou. Co ale pak vyvodíme z takového závěru? Buržoazie vznikala jako avantgarda nových sociálních a výrobních sil UŽ za feudalismu. Vzniká něco podobného v současném pozdním kapitalismu? V Chrudimi dne 17. 1. 2006, Miroslav Tejkl
Související články: (Směry - socialismus) Socialismus, nový pohled a strategie (06.09.2018) Kritika gothajského programu (01.12.2012) Proč socialismus? (16.04.2009) Perspektivy socialismu v Evropě (22.12.2008) Bojíte se socialismu? (17.12.2007) Bojíte se socialismu? - Slovo autorů (17.12.2007) Zemřela vize do hrobu dána, metoda po ní zůstala…(2) (05.12.2007) Reálný socialismus nemohl být vyšší společenskoekonomickou formací (05.09.2007) Deset tezí o socialismu (05.09.2007) Socialismus pro 21. století (výtah verze 2007) (03.09.2007) Socialismus pro 21. století (verze 2007) (03.09.2007) Model socialismu potřebuje dopracovat (25.07.2007) Znovu nad modelem socialismu (18.07.2007) Kapitalismus nemá záruční lhůtu (16.07.2007) Marx, marxismus-leninismus a socialistické zkušenosti v moderním světovém sytému (15.07.2007) Vytváření podmínek pro systémovou změnu směrem k socialismu nebude otázkou příštích let (20.06.2006) Instituce (16.04.2006) Úvaha o prohrách a vítězstvích (15.04.2006) Na úvod diskuse na závěr Bulletinu (15.04.2006) Zpráva ÚV KSČS o činnosti strany od mimořádného sjezdu KSČ (3) (09.04.2006) Bratr Herold jako marxistický ekonom (27.03.2006) Socialismus už nemá budoucnost (26.03.2006) Čo je to vlastne „TOVAR“? (21.03.2006) Pochodovat odděleně? (16.03.2006) Hypotéza o jednotnom základe živej prírody a spoločnosti (16.03.2006) Neutrónová socialistická revolúcia a neutrónový socializmus (11.03.2006) Bude nový řád sociálnější? (03.03.2006) Zopakuje veřejný sektor 400 let starou zkušenost? (28.02.2006) Spoločný protokol o doterajšej diskusii (26.02.2006) Na cestě k modelu socialismu (13.02.2006) Marxizmus, socializmus, komunizmus a politické rozprávky o týchto pojmoch, alebo ako prebiehala kastrácia marxizmu (05.02.2006) Nebojme se utopií (03.02.2006) K nástinu hypotézy modelu socialismu (27.01.2006) K výročí Leninovy smrti (21.01.2006) Sovětský systém, nebo diktatura proletariátu? (19.01.2006) Model socialismu pro 21. století z dílny TAPu (05.01.2006) Cesty k socialismu ve světě a v ČR (05.01.2006) Taktika a strategie (26.12.2005) Základní problémy politického řízení společnosti (26.12.2005) O co jde aneb Zastírací manévr pravice (23.12.2005) Skála: Občanská společnost se mění v potěmkinovské kulisy (14.11.2005) K predikci možností globálního kapitalismu (27.10.2005) Současný kapitalismus, globální svět a informační společnost (2) (23.10.2005) Současný kapitalismus, globální svět a informační společnost (23.10.2005) »Přirozeným vývojem« zpátky k barbarství? (22.10.2005) Jánošík s rudou hvězdou (26.09.2005) Čtyři poznámky o socialismu (26.09.2005) Jak to (ne)vidíme (29.06.2005) Revoluce, reformy a transformace (24.06.2005) K modelu socializmu IV. (písané pre SDS) (03.06.2005) K diskusii o modelu socializmu III (písané pre SDS) (30.05.2005) K diskusii o modelu socializmu II. (písané pre SDS) (08.05.2005) Několik předpovědí budoucnosti (02.05.2005) K diskusii o modelu socializmu (pro SDS) (24.04.2005) K socialistické budoucnosti z pohledu SDS (23.04.2005) Vystoupení na mezinárodní konferenci k 60. výročí osvobození (23.04.2005) Jak k socialistické budoucnosti (22.04.2005) Z časopisu ABC - rok 1960 (19.04.2005) K diskusi o modelu socialismu (2) (18.04.2005) K diskusi o modelu socialismu (1) (15.04.2005) Karel Marx - svoboda a socialismus (14.04.2005) Revoluce není záležitostí strany (11.04.2005) Co nazýváme socialismus zdola? (12.02.2005) Představa společnosti řízené zcela na bázi samosprávy vyvolává pousmání (09.02.2005) Jak se lze v budoucnu vyhnout chybám protosocialismu (07.02.2005) Marxista? (07.07.2002) Celý článek | Autor: Miroslav Tejkl | Počet komentářů: 39 | Přidat komentář | |
|
Tyto stránky byly vytvořen prostřednictvím redakčního systému phpRS.