|
Bratr Herold jako marxistický ekonomVydáno dne 27. 03. 2006 (6814 přečtení)Příspěvek k 80. narozeninám Ilji Herolda z května 2005 Vážení přátelé, jako člen HSSLB a KD jsem měl tu čest blíže poznat bratra Herolda a musím říci, že bratr Herold je velmi zajímavou osobností. Zaujal mne mimo jiné tím, že v některých ohledech představuje společenskou deviaci čili odchylku od průměru. Není totiž určitě běžné, aby protestantský kazatel, byť laický, se hrdě hlásil k marxistické politické ekonomii. Vždyť v souladu se všeobecně známou tezí německého sociologa a ekonoma Maxe Webera se protestantismus (kalvinismus) skutečně mnohdy projevuje jako ideologie kapitalismu (obdobně jako katolicismus jako ideologie feudalismu). A většina protestantských církví – včetně ČCE, které je bratr Herold celoživotním členem – bez rozpaků straní bohatství jedněch proti chudobě druhých vůbec, jak upozorňuje sám bratr Herold v Poznámkách č. 24 (3/94). Nicméně bratr Herold se nikterak netají svým příklonem k marxistické ekonomii, která podle něj jako zatím jediná dokáže vysvětlit základní ekonomické jevy (viz časopis HSSLB „Člověk člověku, lidé lidem, dvojčíslo 12/13, s. 38). Velmi oceňuje také marxistický étos, který se mu jeví nejblíže k étosu Ježíše Krista. Navíc návštěva Filipín v létě 1993 učinila z bratra Herolda „bolševika“ čili revolučního marxistu, jak sám řekl. A jako správný revoluční marxista bratr Herold uznává Marxovu pracovní teorii hodnoty a Marxovu teorii nadhodnoty a tím také Marxovu teorii vykořisťování námezdně pracujících vlastníky výrobních prostředků (kapitalisty) – tedy teorie, které dnes odmítají i mnozí myslitelé hlásící se k Marxovu myšlenkovému odkazu. Tyto Marxovy teorie ovšem umožňují bratru Heroldovi přesně rozpoznat negativní stránky kapitalismu, tržní ekonomiky a parlamentní demokracie. A tak bratr Herold ví, že bohatství ve smyslu nadbytku, výlučnosti a moci nelze dosáhnout vlastní prací, nýbrž podvody, násilím nebo prostřednictvím zákonem povoleného přivlastňování cizí práce z titulu soukromého vlastnictví výrobních prostředků (kapitálu) v rámci kapitalistické společnosti. Trh se pak stává místem přisvojování si cizí práce čili nadhodnoty. Trh a vlastnictví nejsou již zdrojem bohatství, jen osvědčeným nástrojem k přečerpávání bohatství od jedněch k druhým. Proto kapitalistický trh a soukromé vlastnictví nemohou být nositeli obecné svobody, rovnosti a bratrství a tak kapitalismus objektivně není ještě vhodnou a tedy poslední základnou pro skutečně světovou demokracii (viz např. Poznámky č. 5, 12/91). Kapitalismus se podle bratra Herolda neosvědčil, nevede k obecnému blahobytu, není demokratický, nevytváří hospodářský model vhodný pro celý svět, neumožňuje zbohatnout kterékoli zemi (viz Poznámky č. 10, 10/92). A trh je v těchto podmínkách asociální, antikulturní, antiekologický a antiekonomický. Mocenské postavení světových monopolů a tvrdá regulační opaření silnějších zemí vůči slabším zemí činí neviditelnou ruku trhu v důsledku chromou, proto trh nemůže očišťovat svět od navršených problémů (viz Poznámky č. 70, 12/01). Nadějí pro svět není podle bratra Herolda ani sociálně tržní ekonomika, tedy jakýsi kapitalismus s lidskou tváří. Kapitalismus je totiž jen jeden a nelze sedět na dvou židlích (na volném trhu a sociální politice). Nelze totiž současně dodržovat protichůdné základní principy. Soukromé vlastnictví je výsadou, trh pak nástrojem, jak tuto výsadu proměnit v moc, a moc v zisk. A tento zisk znovu ve výsadu a moc a tak stále dokola. A těžko někdo donutí mocné, aby se vzdali moci. A tak trh v případě nouze nutně vítězí nad sociální politikou. Sociálně tržní ekonomika proto není obecným modelem pro celý svět, ale jen vždy pro privilegované, bohaté společnosti (viz Poznámky č. 34, 11/95). Skutečnou nadějí světa byl socialismus jako alternativa kapitalismu. Historicky první forma socialismu však utržila zdrcující porážku, se kterou se musí vyrovnat všichni stoupenci a příznivci marxismu. Tedy i bratr Herold. Oproti dnes šířenému názoru nepovažuje období lidové demokracie a reálného socialismu za národní katastrofu. Naopak vysoce oceňuje výsledky dosažené v tomto období na poli ekonomickém, sociálním a kulturním, a to v kontrastu s negativním vývojem v řadě oblastí po listopadu 1989. Své hodnocení dokládá „tvrdými daty“ (čísly), obsaženými ve studii „Česká ekonomika po druhé světové válce“, kterou zpracoval a vydal v Poznámkách č. 72 (05/02), která se dostala i do knižního fondu Ekonomické knihovny na Vysoké škole ekonomické v Praze. Bratr Herold samozřejmě vidí omyly a chyby prvního historického pokusu o vybudování socialistické společnosti. Za základní považuje šest následujících chyb (omylů) reálného socialismu (viz Poznámky č. 2, 5/91):
Ani kolektivizaci zemědělství, ani znárodnění průmyslu a obchodu nepovažuje bratr Herold za hříchy socialismu. A chyby z nevědění a nezkušenosti, z dogmatického a strnulého myšlení i případné neomluvitelné chyby (zločiny) nepovažuje za imanentní (sobě vlastní) socialistickému zřízení (viz Poznámky 74, 12/02). Na otázku, zda má socialismus nějakou budoucnost a naději, pak odpovídá bratr Herold docela originálně, že jde o nesprávně položenou otázku. Správná otázka totiž zní, zda a jakou naději má svět (viz Poznámky č. 2, 05/9). Je to jistě překvapivá reformulace otázky, nicméně logická reformulace, neboť již víme, že kapitalismus onou nadějí a budoucností světa není. Týká se to i soudobého globálního kapitalismu. Neoliberální globalizace včetně kapitalistického sjednocování Evropy (v podobě Evropské unie) totiž působí další chudnutí chudých (viz Poznámky 43, 4/97) a malé národy při ní ztrácejí svou samostatnost bez nějaké náhrady (viz Poznámky 41, 1/1997). I vstup zahraničního kapitálu do ekonomiky má mnoha rizika – růst zadluženosti, možnost promrhávání zahraničních půjček a šmeliny z národních hospodářstvím, nebezpečí vyvlastnění národních subjektů (viz Poznámky č. 17, 6/93). Na negativní důsledky ekonomické globalizace a činnosti mezinárodních globálních institucí (IMF, WB, GATT, WTO) upozorňuje bratr Herold ve studiu „Ekonomická globalizace a její zkratky“, vydané k zasedání Mezinárodního měnového fondu a Světové banky v Praze roku 2000 (v příloze Poznámek č. 62, 05/00). Situace ve světě i u nás není tedy nikterak povzbudivá. Reálný socialismus padl a neoliberální globální kapitalismus vede lidstvo do slepé uličky narůstajících vnitřních a vnějších konfliktů. Co v této nelehké situaci máme a můžeme dělat? I na tuto otázku nabízí bratr Herold zajímavou odpověď. V souvislosti s problematickým vstupem České republiky do Evropské unie v Poznámkách č. 82 (06/04) radí bratr Herold inspirován biblickým textem českému národu množit se, vzdělávat zahrady a jíst jejich plody, držet svou tradici a víru a hledat svůj pokoj v pokoji té země (viz Jeremjáš, kap. 29, verše 4 – 7). Izraelský národ uposlechl svého proroka a přežil babylónské zajetí. Snad český národ uposlechne a přežije Evropskou unii. A celý svět pak neoliberální globalizaci. Rady bratra Herolda nejsou jistě výzvou k útěku do soukromí a k politické pasivitě. Vždyť současně bratr Herold tehdy radil čtenářům Poznámek jít k volbám do Evropského parlamentu. A sám chodí nejen k volbám, ale také na protiválečné demonstrace proti válce v Jugoslávii, Afghánistánu či Iráku. A o to právě podle mne jde: nenechat se zblbnout systémem, promýšlet věci, navazovat na kladné tradice, hledat alternativy, nepohrdat dnem malých začátků a s důvěrou v Boha čekat na příležitost. Myslím, že bratr Herold je dobrým příkladem takového poctivého myšlení a poctivého jednání. Za což mu právem patří naše ocenění a náš dík. Stanislav Heczko, 6. 5. 2005
Související články: (Směry - socialismus) Socialismus, nový pohled a strategie (06.09.2018) Kritika gothajského programu (01.12.2012) Proč socialismus? (16.04.2009) Perspektivy socialismu v Evropě (22.12.2008) Bojíte se socialismu? (17.12.2007) Bojíte se socialismu? - Slovo autorů (17.12.2007) Zemřela vize do hrobu dána, metoda po ní zůstala…(2) (05.12.2007) Reálný socialismus nemohl být vyšší společenskoekonomickou formací (05.09.2007) Deset tezí o socialismu (05.09.2007) Socialismus pro 21. století (výtah verze 2007) (03.09.2007) Socialismus pro 21. století (verze 2007) (03.09.2007) Model socialismu potřebuje dopracovat (25.07.2007) Znovu nad modelem socialismu (18.07.2007) Kapitalismus nemá záruční lhůtu (16.07.2007) Marx, marxismus-leninismus a socialistické zkušenosti v moderním světovém sytému (15.07.2007) Vytváření podmínek pro systémovou změnu směrem k socialismu nebude otázkou příštích let (20.06.2006) Instituce (16.04.2006) Úvaha o prohrách a vítězstvích (15.04.2006) Na úvod diskuse na závěr Bulletinu (15.04.2006) Zpráva ÚV KSČS o činnosti strany od mimořádného sjezdu KSČ (3) (09.04.2006) Socialismus už nemá budoucnost (26.03.2006) Čo je to vlastne „TOVAR“? (21.03.2006) Pochodovat odděleně? (16.03.2006) Hypotéza o jednotnom základe živej prírody a spoločnosti (16.03.2006) Neutrónová socialistická revolúcia a neutrónový socializmus (11.03.2006) Bude nový řád sociálnější? (03.03.2006) Zopakuje veřejný sektor 400 let starou zkušenost? (28.02.2006) Spoločný protokol o doterajšej diskusii (26.02.2006) Na cestě k modelu socialismu (13.02.2006) Marxizmus, socializmus, komunizmus a politické rozprávky o týchto pojmoch, alebo ako prebiehala kastrácia marxizmu (05.02.2006) Nebojme se utopií (03.02.2006) K nástinu hypotézy modelu socialismu (27.01.2006) K výročí Leninovy smrti (21.01.2006) Sovětský systém, nebo diktatura proletariátu? (19.01.2006) Zemřela vize, do hrobu dána, metoda po ní zůstala…(1) (19.01.2006) Model socialismu pro 21. století z dílny TAPu (05.01.2006) Cesty k socialismu ve světě a v ČR (05.01.2006) Taktika a strategie (26.12.2005) Základní problémy politického řízení společnosti (26.12.2005) O co jde aneb Zastírací manévr pravice (23.12.2005) Skála: Občanská společnost se mění v potěmkinovské kulisy (14.11.2005) K predikci možností globálního kapitalismu (27.10.2005) Současný kapitalismus, globální svět a informační společnost (2) (23.10.2005) Současný kapitalismus, globální svět a informační společnost (23.10.2005) »Přirozeným vývojem« zpátky k barbarství? (22.10.2005) Jánošík s rudou hvězdou (26.09.2005) Čtyři poznámky o socialismu (26.09.2005) Jak to (ne)vidíme (29.06.2005) Revoluce, reformy a transformace (24.06.2005) K modelu socializmu IV. (písané pre SDS) (03.06.2005) K diskusii o modelu socializmu III (písané pre SDS) (30.05.2005) K diskusii o modelu socializmu II. (písané pre SDS) (08.05.2005) Několik předpovědí budoucnosti (02.05.2005) K diskusii o modelu socializmu (pro SDS) (24.04.2005) K socialistické budoucnosti z pohledu SDS (23.04.2005) Vystoupení na mezinárodní konferenci k 60. výročí osvobození (23.04.2005) Jak k socialistické budoucnosti (22.04.2005) Z časopisu ABC - rok 1960 (19.04.2005) K diskusi o modelu socialismu (2) (18.04.2005) K diskusi o modelu socialismu (1) (15.04.2005) Karel Marx - svoboda a socialismus (14.04.2005) Revoluce není záležitostí strany (11.04.2005) Co nazýváme socialismus zdola? (12.02.2005) Představa společnosti řízené zcela na bázi samosprávy vyvolává pousmání (09.02.2005) Jak se lze v budoucnu vyhnout chybám protosocialismu (07.02.2005) Marxista? (07.07.2002) Celý článek | Autor: Stanislav Heczko | Počet komentářů: 0 | Přidat komentář | |
|
Tyto stránky byly vytvořen prostřednictvím redakčního systému phpRS.