Mezi dnekem a rokem 1968 není zdánlivě ádná přímá souvislost. Přečtete-li si vak sta historika Jiřího Sládka, předválečného komunisty, napsanou po obsazení ČSSR koncem roku 1968, přiměje Vás - u mne se mu to alespoň podařilo - jednu takovou souvislost najít tím, e on sám porovnával reakce části komunistů na události
časově přes 30 let odlehlé. Historie se sice ve vech detailech nikdy neopakuje, ale její studium je přeci jenom víc ne pouhou inspirací. Přes vekerou poplatnost textu době doporučuji sta mladým levicovým radikálům. (mn)Nerad vystupuji jako tzv. starý komunista. Je sice pravda, e tomu bude u 35 let, co, jsem byl po několikaletém působení v Komunistickém svazu mládee, v Komsomolu, přijat do strany, a e vlastně téměř celý můj uvědomělý ivot je nerozlučně spjat s komunistickým hnutím. Pokládám vak za sporně vidět jetě dnes zásluhu pouze v tom, e se někdo při hlásil do komunistické strany před válkou, i kdy jistě nebylo jednoduché být tehdy komunistou, zejména za okupace.
Vdy i u dneních nejstarích komunistů, kteří jsou členy od zaloení strany, spadá téměř polovina jejich členství do období po roce 1945, nemluvě o těch, kteří do strany vstoupili později, třeba ve 30. letech. Nelze zapomínat, e KSČ se dnes ze značné části skládá z členů, jejich socialistické přesvědčení se formovalo v aktivní činnosti v době války a v prvních poválečných letech. Dalí značná část členů vstupovala do strany po Únoru, a to nikoli z konjunkturalismu, ale z přesvědčení o správnosti zásadní politické linie KSČ. Bylo by tedy krajně nespravedlivé, kdyby se staré členství ve straně mělo pokládat za rozhodující kritérium komunistických kvalit.
Pro posouzení komunisty musí být rozhodující, nikoli jak dlouho je ve straně, ale hlavně kdy u se má posuzovat podle své minulosti jaký byl jeho postoj v nejzávanějích chvílích a jaký byl jeho celkový vývoj. A jde-li o spravedlivé hodnocení tedy nejen podle pozitivních činů, ale i podle podílu na chybách, z nich mnohé vrhly stín na revoluční jméno strany, pak je třeba zkoumat odpovědnost kadého bez ohledu na délku členství.
Jistě délka členství obsahuje v sobě předpoklad větího mnoství politických zkueností. Avak to je jen předpoklad, monost, která zdaleka nebývá vdy skutečností.
Proč tedy vydělovat staré komunisty ve zvlátní kategorii? Přece ne proto, e jde o skupinu se zvlátními zájmy nebo dokonce s nároky na jakési výsady? Je jistě přirozené a spravedlivé, kdy se starým, opravdu zaslouilým členům strany, starým bojovníkům, zejména těm, kteří nasazovali ivoty za okupace, v ilegalitě doma či na frontě v zahraničí, jestlie se těmto vskutku zaslouilým lidem prokazuje úcta a vánost. Avak to je přece jiná kapitola.
Nemluvil bych o tom, kdybychom v poslední době neviděli, e právě z titulu svého předválečného členství se sdruují mimo rámec stanov strany (ve stanovách se nic o zvlátních organizacích starých členů strany nehovoří) skupinky komunistů, kteří se stavějí do pózy kritiků současné politické linie ÚV KSČ, poaduji odstoupení vedení strany v čele se s. Dubčekem a v některých případech jdou ve své nespokojenosti s tím, e větina komunistů je úplně jiného mínění ne oni, dokonce tak daleko, e poadují nahrazení KSČ novou, prý skutečně marxisticko-leninskou, stranou.
A s tím souvisí dalí důvod, proč dnes nerad vystupuji jako starý člen strany. Nepřeji si toti, abych jakkoli a čímkoli byl uváděn do souvislosti s těmito starými členy strany.
Nedávno jsem se stal svědkem jednoho shromádění takovéto skupinky a to mí umonilo, abych lépe pochopil, oč vlastně běí.
Předevím jsou tu, abych tak řekl, čistě lidské příčiny. Valná větina účastníků tohoto shromádění byli důchodci, lidé, kteří ztratili spojení nejen se irím okruhem svých spoluobčanů, ale také s problémy, jimi v posledních letech ila nae země a nae strana. Pohybují se jen mezi lidmi svého druhu a někteří ztratili i přehled o irích souvislostech ivota naí společnosti.
Jejich vystupování svědčí o velmi chabé informovanosti a pochopení jak toho, co se stalo po lednu, tak předevím toho, co se po dlouhá léta dělo před lednem. Jejich vztah ke straně, k dělnickému hnutí, k socialismu a hlavně k SSSR je zaloen téměř výlučně na citech. Jsou mezi nimi i takoví, kteří polednovým vývojem byli pokozeni. Mají pocit křivdy a někdy i oprávněně. Je těké na nich chtít, aby ve své zatrpklosti pochopili, e hlavní příčiny bouřlivého průběhu polednového vývoje se vemi jeho extrémy nejsou v nedostatcích politiky nového vedení strany nebo v tom či onom nesprávném vystoupení v tisku, v rozhlasu či televizi, ale předevím v tom, e staré vedení strany a jím reprezentovaný a udrovaný politický systém po dlouhá léta znemoňoval nápravu zásadních a hrubých chyb, čím se ve společnosti nahromadila výbuná síla, která se najednou uvolnila jiskrou lednového pléna.
Avak jsou tu jetě jiné okolnosti, druhá skupina příčin. V některých případech vyuívají naí nynějí velmi obtíné situace ke zcela určitým politickým cílům lidé, kteří mají zájem na návratu ke starému, předlednovému reimu.
Nechci nikoho podezírat ze patných, tj. zitných, sobeckých úmyslů. Ne proto, e bych takovouto monost vylučoval, ale proto, e v politice je to větinou vedlejí. Více ne kde jinde bývá tu cesta do pekla dláděná dobrými úmysly. Nejde vak o úmysly a pocity, ale o objektivní stránku, o politický aspekt, který souvisí s druhou skupinou příčin onoho zvlátního postoje některých starých komunistů, kteří se dnes pokouejí o opozici proti drtivé větině členů strany a jejího vedení.
Jedno z hlavních poučení, které jsem si vyvodil z historie revolučního dělnického hnutí jako jeho historik a které zčásti mám ověřeno na vlastních zkuenostech, je v tom, e největí brzdou jeho rozvoje vdy bylo a dodnes zůstává politické sektářství.
Znovu a znovu, téměř periodicky, vdy tehdy, kdy nastávají nové, dříve neznámé okolnosti a kdy se ukazuje nutné rozířit hnutí o dalí vrstvy a skupiny, zesiluje v revolučním dělnickém hnutí tendence pokračovat ve staré politice bez ohledu na nové okolnosti a uzavírat se do sebe. A obyčejně teprve draze zaplacené poráky musely přináet poznání, e je nezbytné přejít k nové politice a k novým metodám politické práce za získání masovějího vlivu.
V socialistickém Československu vznikly reálné podmínky pro přechod k politickému řízení společnosti s pomocí nových, dokonalejích způsobů na podkladě rozvoje socialistické demokracie. U dávno se u nás vytvořily předpoklady pro rozsáhlé oivení společenské aktivity a s její pomocí i pro urychlení růstu výrobních sil, pro dalí uspokojení vestranných potřeb naeho lidu a tedy pro celkové posílení naí země jako důleitého článku světového socialismu.
V tom byl právě smysl polednového vývoje: opoděně ale přece se přistoupilo k tomu, by se těchto předpokladů začalo vyuívat. Avak dříve, ne se mohl v plné míře projevit pozitivní obsah polednového politického kursu, musela se hlavní pozornost soustředit na nápravu kod a na očitění jména komunistické strany. Není sporu o tom, e toto čitění augiáových chlévů zkomplikovalo zdravé úsilí nového jádra vedení strany.
Hned od počátku bylo nutno svádět boj jak proti těm, kteří se a u vědomě nebo nevědomě snaili zarejdovat někam ven ze socialistických vod a hlavně uváděli v pochybnost právo komunistické strany na vedoucí postaveni ve společnosti, tak i proti těm, kteří se polekali, prokázali naprostý nedostatek víry v sílu strany a jejích idejí a v socialistické smýlení valné větiny lidu, ztratili hlavu, začali volat na poplach a snaili se obrat zastavit, neřku-li přivodit návrat k starým poměrům. Nejhlubím základem jejich stanoviska nebylo nic jiného ne starý známý úzkoprsý a krátkozraký sektářský strach před obtíemi a rizikem postatného rozíření ideového a politického vlivu komunistů v řadách naich národů.
Není divu, e tyto tendence sektářské úzkoprsosti se s mnohem větí silou začaly projevovat po srpnových událostech. Jejich nejvýraznějími nositeli (i kdy nikoli nejvlivnějími) jsou mezi jinými některé skupinky tzv. starých, předválečných komunistů s jejich rozčilenou opozicí proti dnenímu vedení strany reprezentovanému s. Dubčekem.
Avak jejich ivnou půdou jsou i nálady rezignace, příznaky útěku k předlednové pasivitě, ono poraenectví, které by se v nynějích ztíených podmínkách chtělo vzdát boje za prosazení polednové linie strany. Tato rezignace není objektivně ničím jiným ne kapitulací před sektáři, kteří nechtějí, ba ani nedovedou získávat nejirí vrstvy naich národů pro dobrovolnou společenskou aktivitu ideovými prostředky, a také před těmi, kteří se domnívají, e nyní, po srpnu budou opět moci bezpečně zasednout do svých křesel, aby odtud mocensky, administrativně dirigovali nai společnost.
Mnozí z nich kritizovali svého času Novotného reim a nyní se na to hlasitě odvolávají. Ukazuje se vak, e proti tomuto reimu byli nikoli proto, e pochopili nutnost zásadního obratu v politice a metodách komunistické strany. lo jim pouze o určité vylepení, o odstranění nejzápornějích jevů tohoto reimu. A protoe polednový vývoj směřoval dál, ke kvalitativním změnám v komunistické politice, v zájmu dalekosáhlé společenské aktivizace opravdu nejirích vrstev naeho lidu, k zásadnímu řeení závaných problémů socialistického vývoje v naí zemi, museli se proti němu postavit a zaujmout, jak se říká, konzervativní a v podstatě sektářské pozice.
Zmínil jsem se o tom, e se sektářstvím mám své vlastní zkuenosti. Měl jsem na mysli problémy, které vyvstaly v naí komunistické straně s konkretizací usnesení VII. kongresu Komunistické internacionály v roce 1935. Musím říci, e argumentace a hlavně chování starých komunistů, o nich jsem hovořil, mně velmi připomněla tehdejí dobu.
VII. kongres Kominterny znamenal něco takového jako později XX. sjezd KSSS. Usnesení tohoto historického kongresu, který se pozdějímu XX. sjezdu podobá bohuel také tím, e zůstal jen na půli správně cesty, orientovala mezinárodní komunistické hnutí k organizování co nejirích vrstev lidu proti nebezpečí faismu a války a přímo vyzývala ke skoncování se sektářstvím.
Nae komunistická strana provedla zásadní přehodnocení své politiky a místo dosavadních hesel o nesmiřitelném boji proti buroaznímu reimu za sovětské Československo formulovala politiku obrany demokracie a republiky proti faismu, ani přitom slevovala ze svého třídního postoje vůči buroazii. U tehdy se zaměřila na to, aby ovlivňováním stále irích vrstev postupně vytlačila buroazii z jejího vedoucího postavení ve společnosti a aby bojem za získání důvěry vech pracujících se dostala do čela jako důsledná zastánkyně jejích sociálních, ale i národních zájmů.
A právě tato změna narazila tehdy v řadách komunistů na prudký odpor. Vechny sektářské, konzervativní, dogmatické síly ve straně se začaly bouřit. A kdy jsem nedávno na oné schůzi starých komunistů viděl, jak se tam vzrueně vystupovalo, vzpomněl jsem si ivě na to, jak se diskutovalo na tehdejích schůzích, jak obdobně se volalo o zradě revoluce, socialismu, marxismu-leninismu apod.
Tak toti někteří staří komunisté, kteří, jak se říká, nic nezapomněli a ničemu se nenaučili, co platí na ty dnení jako na ty včerejí, uvítali usnesení VII. kongresu Kominterny a hlavně jejich konkretizaci v usneseních VII. sjezdu KSČ. Obrana demokracie, obrana republiky, to vechno se jim zdálo zradou, protoe to bylo něco úplně nového, jiného, ne to, na co byli a dosud zvyklí. Také tehdy se vedly diskuse o tom, co je a není třídní politika a co je a není internacionalismus.
Dnes jako tenkrát nelze nové, odliné problémy řeit na podkladě starých představ. Ani dnes nemůeme vystačit s opakováním veobecných pravd a hesel třídní politika, internacionalismus, proletářská demokracie kontra buroazní demokracie, vedoucí úloha strany atd., ale musíme formulovat a hlavně ukázat v politické praxi, v čem vězí dnení konkrétní obsah těchto hesel. A dnes mnohem více ne tenkrát platí, e buď staré, přeilé pojetí politiky bude překonáno, anebo komunistické straně hrozí, e se ocitne v izolaci.
Jakkoli se odpůrci politiky Dubčekova vedení strany, a u vystupují pod firmou starých komunistů či nikoli, zapřísahají nesouhlasem s politikou Novotného, jádro jejich stanovisek, pominu-li pohnutky konjunkturální povahy, není v ničem jiném ne v odporu proti polednovému politickému kursu. Opakuji oni jsou v nejlepím případě jen pro určitá vylepení, nikoli vak pro radikální obrat v politice komunistické strany.
Nemám v úmyslu dělat z tohoto rozporu generační záleitost. Valná větina předválečných komunistů podporuje polednovou politiku. Avak jistě není náhoda, e jako nejrozhodnějí zastánci obhajoby starého a odporu proti novému vystupují právě skupinky pod praporem starých, věrných komunistů.
Jejich věrnost revolučním tradicím je ovem pouze zdánlivá. Ve skutečnosti je to věrnost tomu, co i v minulosti naeho revolučního hnutí bylo strnulé, zkostnatělé a sektářské, co se vyznačovalo zejména neschopností spojovat boj dělnické třídy a ostatních pracujících za sociální zájmy s bojem za zájmy a práva národní. Takováto tradice v minulosti naeho komunistického hnutí bohuel skutečně existovala. Je to tradice politiky, která sice oplývala revoluční frazeologií a velmi silnými revolučními slovy, ale která nevedla k ničemu jinému, ne e zbavovala komunisty sympatií a irokého vlivu mezi lidem a její rádoby třídnost fakticky vyklízela pozice třídnímu nepříteli.
Na tuto tradici pohříchu navázala politika KSČ v padesátých letech, jí zůstal v podstatě věrný i reim Novotného a jí se také mají skutečně právo dovolávat ti, kteří se dnes pod praporem starých komunistů ikují do opozice proti dnenímu vedení strany v čele s A. Dubčekem.
Existuje ale také jiná, opravdu revoluční tradice československého komunistického hnutí. Je to tradice spjatá se jmény merala, Zápotockého, Gottwalda a vermy a s jejich nejpozitivnějími politickými počiny. Jestlie se dnení opoziční skupinky odvolávají na tato jména, pak to svědčí jenom o tom, e jim uniklo, e to nejvýznamnějí, čím se tyto osobnosti zapsaly do dějin, byla právě jejich schopnost citlivě reagovat na československé specifikum a jejich smysl pro tvůrčí uplatněni revolučních zásad.
Nejlepí tradice Komunistické strany Československa reprezentované těmito čtyřmi jmény jsou tradicemi zdařilého spojování boje za sociální a národní práva se snahou, aby dělnická třída opřená o důvěru veho lidu a vedená komunisty pevně stanula místo buroazie v čele českého a slovenského národa. A v duchu této opravdu revoluční tradice se snaí pokračovat dnení vedení strany a jemu proto také patří upřímná podpora vech, a starých či mladých komunistů.
Politika, 7. 11. 1968, Jiří Sládek