|
Jak Lenin udělal z konkrétního obecnéVydáno dne 23. 01. 2002 (9324 přečtení)aneb Kde asi soudruzi z NDR udělali chybu? Žili jsme dlouho v uzavřeném systému. Někteří z nás od narození. Všechno bylo na první pohled jednoduché, stálé a nezměnitelné. Věci měly svá jména a setrvávaly na svých místech. Šlo se na ně spolehnout a bylo téměř zbytečné o některých přemýšlet. Věci nefungovaly vždy tak, jak by si člověk přál, ale zdálo se, že se nicméně neustále vyvíjejí k lepšímu. Pomalu, ale přece. Nejde-li poručit větru a dešti dnes, půjde to zítra. S přibývajícím věkem se ovšem čas od času objevovaly pochybnosti, zda opravdu musí být věci tak a nejinak. Občas to přišlo ponenáhlu, občas šokem. Vzpomněl jsem si na to, když jsem viděl film Pelíšky, skvělou karikaturu právě oné uplynulé doby. "Kde asi soudruzi z NDR udělali chybu?" ptá se jeden z hlavních hrdinů, když se plastové lžičky dovezené z východního Německa, symbol dobového technického pokroku, pomalu kroutí v hrnečcích s horkou kávou. S odstupem času se dnes některé věci jeví jakoby z jiného světa. Ale na tu otázku v obecné rovině nikdo dodneška nedal přesvědčivou odpověď. „Kde udělali soudruzi chybu?“ Proč sovětský model socialismu ztroskotal? Tento článek si neklade za cíl takovou odpověď poskytnout. Nechce ani pokládat na stůl jednotlivé hypotézy nebo výčet možných vysvětlení. Chce pouze poukázat na některé chyby v argumentaci Vladimíra Iljiče Lenina, díky které je ovšem nutno pohlížet na něj z hlediska marxistické teorie jen jako na jednoho z mnoha revizionistů marxismu přelomu 19. a 20. století. O co tady jde? Nejde o nic více a o nic méně než o otázku možnosti, nutnosti a charakteru socialistické revoluce. Lenin shrnuje některé své teoretické vývody v knížce „Stát a revoluce“, kterou napsal těsně před říjnovou revolucí v roce 1917. Na tuto práci se připravoval ještě za svého pobytu ve švýcarském Curychu, kdy koncem roku 1916 a počátkem roku 1917 shromáždil základní materiál o otázkách státní moci z prací Marxe, Engelse a dalších autorů. Sešit s Leninovými výpisky je znám díky jeho modré obálce spíše jako „modrý sešit“ než pod oficiálním názvem „Marxismus o státu“. Při urychleném Leninově přesunu do Ruska po vzplanutí únorové buržoazně demokratické revoluce zůstal „modrý sešit“ dočasně ve Stockholmu v jeho zavazadlech, ale to je jiná kapitola. „Stát a revoluce“ se zabývá především situací a úkoly proletariátu po revoluci, diktaturou proletariátu a odumíráním státu. Leninovy názory na vlastní revoluci jako takovou však přesto nalezneme. Na několika místech textu píše Lenin o „Marxově a Engelsově učení o nevyhnutelnosti násilné proletářské revoluce“. Činí tak při vysvětlování rozdílu ukončení buržoazního státu a odumírání proletářského státu - diktatury proletariátu. Lenin píše:
Lenin si je ovšem vědom, že zobecňuje Marxovy úvahy platné pro konkrétní podmínky francouzské revoluce, kdy Marx neviděl jinou možnost pro úspěšnou lidovou revoluci než rozbít byrokraticko-vojenskou státní mašinérii. Lenin argumentuje takto:
Kdo čeká nějaký další Leninův argument, bude zklamán. Dříve možná nemusela, ale dnes a kdykoliv v budoucnosti musí mít revoluce násilný charakter, při kterém se rozmetá existující státní mašinérie. A basta. Podle mého skromného názoru však Leninovi další vývoj za pravdu nedal. Stačí si vzít poválečnou situaci v Evropě. Řekneme-li to zkráceně, Lenin nerespektoval historickou podmíněnost formy potlačení kapitalistických produkčních vztahů. Lenin udělal z konkrétního obecné. Možnou interpretací takového Leninova selhání může být obecně lidská náchylnost, popisovaná rčením „přání otcem myšlenky“. Pokud ovšem něco takového zjistíme, musíme se podívat i další Leninovy vývody, zda nejsou poznamenány subjektivismem. Jak je to například s podmínkami pro realizaci úspěšné socialistické revoluce v Rusku v roce 1917? Lenin byl pevně přesvědčen, že takové podmínky nastaly, což si můžeme ověřit na mnoha místech jeho prací a vyplývá to ostatně i z jeho praktické činnosti. Vůbec teď nejde o to, zda měl či neměl určité věci dělat, historie ostatně takové otázky nezná. Jde o poznání vztahu mezi konkrétně historickým stavem (formou) kapitalistické společnosti, konkrétním způsobem (formou) provedení sociální revoluce a následnou společenskou formou. Může nás jen mrzet, že se Marx s Engelsem nemohli vyjádřit k Leninovým myšlenkám a plánům. že neměli možnost pozorovat VŘSR a následný vývoj Sovětského svazu. Tou dobou už ani jeden z nich nežil. I když vlastně možná svým způsobem Engels odpověděl Leninovi dopředu. Posuďte sami. Engels se totiž zabýval situací v Rusku 40 let před tím, když mu v roce 1875 vyšel v 43. čísle časopisu Der Volksstaat rozsáhlý článek "O společenských poměrech v Rusku" (Soziales aus Rußland). Pro nás je zajímavé, že v něm Engels reaguje na pana Tkačova, který v té době objasňoval německým dělníkům příčiny, které „umožňují právě teď provést sociální revoluci v Rusku mnohem snáze než v západní Evropě.“ Engelse zejména dopálila následující pasáž, ve které ovšem Tkačov mimo jiné popisuje aktuální společenský stav panující v Rusku, který se, jak dnes víme, během dalších 40 let významně nezměnil:
Zvýraznění textu pochází od Engelse, který kontroval následovně:
(Zvýraznění - tučně já, italika Engels). Tato slova byla sice určena Tkačovovi, ale určitě si je měl přečíst Lenin. Řečeno slovy Engelse, některé myšlenky neměly Lenina ani napadnout! Ale možná neměli Volksstaat v curyšské knihovně. Mimochodem, ten článek doporučuji každému - opravdu rozsáhle se v něm popisuje nejen situace v tehdejším Rusku a jeho hospodářská „historie“, ale jsou tam i zajímavé úvahy o družstvech a obščinovém vlastnictví. Ale zpátky k tématu. Engels shrnuje svou kritiku Tkačova těmito slovy (vytučněno mnou):
Ještě jednu Engelsovu poznámku z tohoto článku bych chtěl vyzdvihnout. Týká se souvislosti úrovně společenského vědomí v tehdejším Rusku a jedné ze společenských forem, jejíž existenci Marx s Engelsem od roku 1859 rozlišovali, totiž orientálního despotismu, zatímco Lenin se Stalinem se k ní nechtěli znát a vystačili si se základními výrobními způsoby, které dobře známe ze školy. Engels tedy v roce 1875 píše:
Engels dává jednoznačně do souvislosti despotismus s uzavřeností a neprostupností dané společnosti. Podívám-li se zpátky na Sovětský svaz a vzpomenu-li si na Engelsova slova, zamrazí mne. Jedno je totiž jisté, Engels by byl nepochybně schopen úspěšně prognózovat charakter společnosti, která se vyvine v Sovětském svazu. Engels by byl vyvodil z obecného konkrétní. Určitě by byl přišel i na to, že se plastové lžičky v horké kávě zdeformují. Kde asi soudruzi udělali chybu? Milan Neubert, 23. ledna 2002
Související články: (Obecné problémy levice) Socialismus a Praľské jaro (literatura) (10.06.2018) Socialismus a Praľské jaro (3) (10.06.2018) Socialismus a Praľské jaro (2) (10.06.2018) Socialismus a Praľské jaro (10.06.2018) Tys dopadla, levice! (07.11.2017) O jakou revoluci ąlo? (13.10.2017) Naąe politika a 100. výročí dekretu o míru (01.06.2017) Volby? Volby! (11.04.2017) Co je levicové? (09.03.2017) Příchod jara (12.02.2017) Imperialismus – netradičně jako období čekání na nového globálního hegemona (01.12.2016) Quod licet Jovi ...? (31.05.2016) Vrátit víru v budoucnost (29.01.2016) KKE a "Praľská deklarace" (04.06.2015) Rentiérský stát (31.05.2015) Společnost a levice na křiľovatce (26.05.2015) Deklarace Mezinárodní konference KSČM (24.05.2015) Úvahy o daląí cestě hnutí (24.05.2015) Ke dvěma aktuálním otázkám hnutí (24.05.2015) Kritika současných reformistických tendencí demokratického socialismu (07.05.2015) Potřeba koalice levice a iniciativ (12.04.2015) Čeho (ne)třeba se bát (05.02.2015) Jak skončí kapitalismus? (2) (26.12.2014) Jak skončí kapitalismus? (26.12.2014) Sociálně demokratické programy (25.12.2014) Hegemonie: genealogie pojmu (2) (24.12.2014) Hegemonie: genealogie pojmu (24.12.2014) Levice můľe vyhrát (17.12.2014) Návrh programu naší strany (03.12.2014) Zahájení programové diskuse (19.11.2014) Spojování sil a společné akce jsou nutné a možné (23.04.2013) Naše poznanie o spoločnosti alebo Definícia pojmu socializmus. (12.04.2013) Vzor Fico? (11.02.2013) O společenských poměrech v Rusku (02.02.2013) Volby: vítězové a poražení (19.11.2012) Diskuse na levici (26.06.2012) Otevřený dopis Michalise Matzavinose adresovaný ÚV KKE (24.06.2012) K volbám v Řecku (19.06.2012) Změnit svět bez převzetí moci, marxistické vydání (04.06.2012) Prožíváme globální jaro (19.05.2012) O výstupu na vysoké hory (02.11.2011) SPaS má skutečně potenciál propojit radikální a umírněnou levici (16.06.2011) Jsou občané sami proti sobě? (31.01.2011) Výzva k vytvoření Spojenectví Práce a Solidarity (25.11.2010) Hledejme program pro všechny od středu doleva (19.11.2010) Jak je to s mírou zisku? (13.11.2010) Proč si toho nikdo nevšiml? (01.11.2010) Iluze nesmiřitelnosti (18.10.2010) Za limit kapitálu (2) (04.10.2010) Za limit kapitálu (04.10.2010) Keynes nebyl socialista, ale… (01.10.2010) Matematický model uplatnenia neoekonómie v komunite (01.10.2010) Spoločenská objednávka (01.10.2010) Manifest radikálního liberalismu (14.09.2010) Na jakou vědu se bude muset levice obrátit? (06.09.2010) Levice musí začít komunikovat (17.08.2010) Rušno v levicových intelektuálských kruzích (06.08.2010) Bez spolupráce na levici nebude hledání cesty úspěšné (02.07.2010) Připutovalo Internetem . . . (16.03.2010) Méně rozhořčení – více přemýšlení (Anti-Heller) (14.07.2009) Anti-Jumr (14.07.2009) Dětská nemoc „levičáctví“ v komunismu (11) (20.06.2009) Dětská nemoc „levičáctví“ v komunismu (10) (20.06.2009) Dětská nemoc „levičáctví“ v komunismu (9) (20.06.2009) Dětská nemoc „levičáctví“ v komunismu (8) (20.06.2009) Dětská nemoc „levičáctví“ v komunismu (7) (20.06.2009) Dětská nemoc „levičáctví“ v komunismu (6) (20.06.2009) Dětská nemoc „levičáctví“ v komunismu (5) (20.06.2009) Dětská nemoc „levičáctví“ v komunismu (4) (20.06.2009) Dětská nemoc „levičáctví“ v komunismu (3) (20.06.2009) Dětská nemoc „levičáctví“ v komunismu (2) (20.06.2009) Dětská nemoc „levičáctví“ v komunismu (20.06.2009) Schovej babičce její občanku (16.06.2009) Tahle země není pro starý (14.06.2009) Jednota levice a budoucnost (18.05.2009) Co s krizí? (17.05.2009) Trh a reálný socialismus (06.05.2009) Zemřel nám Bob (31.03.2009) Postkomunistický manifest (26.01.2009) Cesty vpřed bývají i návratem … (12.12.2008) Sága italské levice „první generace“, aneb co vyváděl krejčí z Ulmu (21.10.2008) Relativní zmenšování variabilní části kapitálu během akumulace a koncentrace, která ji provází (15.10.2008) Genese průmyslového kapitalisty (22.09.2008) Dějinná tendence kapitalistické akumulace (21.09.2008) Několik poznámek k některým komentářům (08.08.2008) Marx a dvě linie boje proti moci privilegovaných v dějinách (06.05.2008) Marx a marxizmus versus Kapitál II. (06.05.2008) Marx a marxizmus versus Kapitál (28.04.2008) Historie téměř detektivní (17.04.2008) O správné správě (04.04.2008) Test teorie praxí: vezmi ideologii za slovo! (17.03.2008) Jak S. K. Neumann velebil schumpeterovské podnikatelství… (11.03.2008) Jan Bystrý, nakladatel (11.03.2008) Od Lenina až k levičáctví v Česku (21.01.2008) Bludný kruh české levice (14.01.2008) Ta událost na Labutí řece (10.12.2007) Zájem zahraničních komunistických stran o internacionalizaci vzdělávání stranických kádrů (10.12.2007) Idea Levice (09.08.2007) Neofeudální manifest? (30.07.2007) Levice kontra pravice (30.07.2007) Rovnost (nebo nerovnost) šancí (03.07.2007) Spravme si poriadok so slovičkami (07.06.2007) Hleďme si víc toho, co nás spojuje! (01.06.2007) Proč mladí nechtějí volit konzervativní strany (10.05.2007) Vzpomínka na Bondyho v Salonu Práva (22.04.2007) Nejsem zapšklý stařec (22.04.2007) Pod babylonskou věží (2) (21.04.2007) Pod babylonskou věží (1b) (21.04.2007) Pod babylonskou věží (1a) (21.04.2007) Pod babylonskou věží (21.04.2007) Hodnoty a zájmy v současné české společnosti (20.04.2007) Čo príde po ideológii rozvoja a globalizácii? (06.04.2007) Marx nebyl prorok, ale ... (30.03.2007) Jsou klasická marxistická paradigmata překonána? (29.03.2007) 677 (XVII. kapitola) (16.03.2007) Podstata komunismu (11.12.2006) The opposite of anti-communism is not communism but democracy (05.12.2006) Protikladem antikomunismu není komunismus, ale demokracie (04.12.2006) Demokracie je skutečným základem komunistické a socialistické myšlenky (28.11.2006) Usilujme o pochopení historie – bez předsudků a bez snah o její zneužívání (01.11.2006) S komunisty se mluví. (18.10.2006) Nepodpořil jsem Stranu zelených, ale kauzu, kterou zastupuje (12.08.2006) Sejdeme se u fontány? (30.04.2006) Lucii k MDŽ (08.03.2006) Úvaha o vývoji ľudskej spoločnosti (05.03.2006) Sociální demokracie (02.03.2006) Dopis delegátům XXI. sjezdu KSČ (25.02.2006) Co je levice? (07.02.2006) Potenciálně nejnebezpečnější fáze imperialismu (15.01.2006) Příčiny neúspěchu sovětského modelu socialismu v ČSSR (05.01.2006) Předmluva k českému vydání „Zásad komunismu“ (15.12.2005) Antikomunismus podle Marxe? (14.12.2005) K pojmu levice dnes (07.12.2005) Jedna ruka netleská… (28.11.2005) Nejistý triumf demokratického kapitalismu (15.11.2005) Volný čas jako ekonomická kategorie (13.11.2005) Marx není zcela mrtev (06.11.2005) Pojem socialismu a historická zkušenost (06.11.2005) Proč je dnes pro nás důležitý Spinoza (06.11.2005) Tři variace pro Horní Jiřetín a Černice (27.10.2005) Pohřeb odborové demokracie? (25.10.2005) Návrat Karla Marxe (16.10.2005) K otázkám české levice (15.10.2005) Kuba proti blokádě (13.10.2005) Smrť politiky a budúcnosť verejnosti (2) (12.10.2005) Trika a triky proti přirozenosti (05.10.2005) Smrť politiky a budúcnosť verejnosti (1) (04.10.2005) Konec klidných časů (26.05.2005) Zarazilo nás vzývání Stalina a Kim Čong-ila (26.04.2005) Úvaha (trochu hravá) o svobodě a levici (13.04.2005) Konference Levicového klubu (17.02.2005) Víra v pokrok je bláznivá (15.02.2005) Deset knih českého levičáka (15.02.2005) Zelená na levačku aneb Proč nemohu být „novodemokratem“ (04.02.2004) Levicová politika pro 21. století? (30.11.2003) Politika levice ve věku přechodu (31.05.2002) Revoluce! (12.07.2001) Celý článek | Autor: Milan Neubert | Počet komentářů: 0 | Přidat komentář | |
|
Tyto stránky byly vytvořen prostřednictvím redakčního systému phpRS.