logo SDS
Dnešní datum: 10. 02. 2025   | Hlavní stránka | Tématické skupiny | Seznam rubrik | Download |  
zelené návěští   Hlavní menu zelený nadpis
Hlavní stránka
Kdo jsme - něco o SDS
Stanoviska SDS
Tiskové zprávy SDS
International
Staré stránky SDS

Ankety
Download
TOP 50
Tématické skupiny
Seznam rubrik (témat)

červené návěští   Rubriky červený nadpis

zelené návěští   Čtenář zelený nadpis

Jméno (přezdívka)
Heslo


Úprava osobního účtu

červené návěští   Evropská levice červený nadpis


Na web SEL

Manifest SEL
Čtěte o SEL u nás


zelené návěští   Nejčtenějąí/rok zelený nadpis

Neexistují vhodná data!


červené návěští   SDS červený nadpis
Strana demokratického socialismu
Přípotoční 869/19
101 00 Praha 10
Návątěvy po předchozí dohodě
tel.:
(420) 608 630 506
(420) 608 181 054
(420) 728 074 253 (nejlépe SMS)
Bankovní spojení - transparentní účet pro příjem darů: 2101181284/2010
Případné dárce žľádáme, aby ve "zprávě pro příjemce" uvedli účel daru, např.: "příspěvek na činnost SDS" a identifikovali se jménem a příjmením. Děkujeme.
secret@sds.cz
(c) SDS

Kanál RSS

TOPlist

zelené návěští   Interní statistika zelený nadpis
Denni
Max. 15
Prům. 15
21 denni
Max. 552
Prům. 214.8

Nyní si čte web : 64 uživ.

08. Od naąich čtenářů

* Marx a marxizmus versus Kapitál II.

Vydáno dne 06. 05. 2008 (8295 přečtení)

(pokračovanie - prvá časť zverejnená na http://www.sds.cz/view.php?cisloclanku=2008042803)

Prvú časť článku som napísal spontánnym spôsobom. Až po rozposlaní som si uvedomil, že vyhodenie Kapitálu a vedeckého komunizmu z marxizmu je tak vážne porušenie ustáleného nielen komunistického ale ľavicového myslenia všeobecne, že to neostane bez výraznej odozvy. Nestalo sa (až na jeden súhlasný e-mail znalca marxistickej filozofie) vlastne nič.

O čom to svedčí? Pravdepodobne celé ľavicové a teda pokrokové hnutie a spoločenské myslenie po likvidácii socializmu je v hlbokej agónii akoby to bola predzvesť celosvetového ľudského kolapsu. O tomto stave svedčí aj stav ľudského myslenia a konania všeobecne. Spoločné záujmy a ich realizácia od najmenšieho kolektívu (mimo ekonomických lúpežníckych bánd, politických kamaríl a rôznych zblúdilých siekt) až po OSN sú na bode mrazu. Ak aj existuje niečo čo by ľudí úprimne spájalo tak sa to cez organizované politické spory, ekonomické zásahy štátu a masmediálnu politiku dehonestuje, rozbíja a likviduje.

Nuž čo? Musím si pomôcť sám a tak som si vybral oponenta z tých najpovolanejších.

Vážený Vladimír Iljič Lenin čo Vy hovoríte na marxizmus? „Marxismus je soustava Marxových názorů a jeho učení. Marx dále propracoval a geniálně dovršil tři hlavní ideové proudy 19. století, náležející třem nejpokročilejším zemím lidstva: klasickou německou filozofii, klasickou anglickou politickou ekonomii a francouzský socialismus ve spojení s francouzským revolučním učením vůbec“.

Historický máte Vážený Vladimír Iljič pravdu, ale dnes to už neplatí. Vo Vašej dobe bol marxizmus teória spadajúca do oblasti troch spoločensko vedných oborov „filozofia, politická ekonómia a politológia (vedecký komunizmus)“, teda nič čo by bolo overené praxou a teda malo charakter exaktnosti (exaktnej vednej disciplíny). Podčiarkujem všetko spadalo do oblasti spoločensko vednej a teda diskutabilnej (ideovej) a nie exaktnej. Život však túto spoločesko vednú podstatu marxizmu v praxi overil a rozdelil marxizmus na dve samostatné časti:

  1. exaktnú v praxi overenú a potvrdenú objektívnu (materialistickú) časť marxizmu
  2. spoločensko vednú teda naďalej diskutabilnú (idealistickú) časť

Základy rozpadu marxizmu položil sám jej zakladateľ Karol Marx svojim materialistickým poňatím spoločnosti. Touto cestou vlastne konštatoval, že spoločnosť (spoločensko ekonomické formácie - SEF) nepodlieha nahodilému vývoju (historickým ideovým podnetom) ale rovnakým všeobecným, Heglom definovaným zákonitostiam podľa akých prebieha vývoj vonkajšieho sveta. S týmto odhalením Marx vstupuje do politickej ekonómie a tak zanáša do nej metodológiu základnej bunky všeobecne používanú v exaktných vedeckých disciplínách a prostredníctvom nej odhaľuje základnú bunku kapitalistickej spoločnosti (súkromné vlastníctvo výrobných prostriedkov), jej následky a možnosti vývoja po jej odstránení. Osobne som ich zhrnul pod bodmi 1-5 v prvej časti. Teraz sa pozriem na mnou povedané očami spolupracovníka K. Marxa.

Engels, B.: Vývoj socialismu od utopie k vědě Marx, K., Engels, B.: Spisy. Svazek 19, NPL, Praha 1966, s. 245-246.

S převzetím výrobních prostředků společností je odstraněna zbožní výroba, a tím i vláda výrobku nad výrobci. Anarchie ve společenské výrobě je nahrazena plánovitou uvědomělou organizací. Boj o individuální existenci ustává. Teprve tím se člověk, v jistém smyslu, definitivně vyděluje z říše zvířat a vstupuje ze zvířecích podmínek do skutečně lidských. Okruh životních podmínek obklopujících lidi, který až dosud lidi ovládal, se teď dostává pod vládu a kontrolu lidí, kteří se poprvé stávají uvědomělými, skutečnými pány přírody, protože a tím že se stávají pány svého vlastního zespolečenštění. Teprve pak používají lidé s plnou znalostí věci, a tedy ovládají zákony svého vlastního společenského konání, které až dosud stály proti nim jako cizí přírodní zákony, jež je ovládaly. Vlastní zespolečenštění lidí, které dosud stálo proti nim, jako by jim je příroda a dějiny vnutily, se teď stává jejich svobodným činem. Objektivní cizí mocnosti, které až dosud ovládaly dějiny, se dostávají pod kontrolu lidí samých. Teprve pak budou lidé dělat své dějiny s plným vědomím sami, teprve pak budou mít společenské příčiny, které uvedli do pohybu, převážně a ve stále rostoucí míře i účinky, které chtěli. Je to skok lidstva z říše nutnosti do říše svobody.

Považujem za nutné zopakovať pod exaktnú časť marxizmu možno zaradiť len materialistické chápanie vývoja spoločnosti a myšlienky uvedené v 5-tic bodoch z politickej ekonómie. Všetko ostatné čo Marx napísal zostáva v oblasti spoločensko vednej a teda diskutabilnej (idealistickej). Tým je jednoznačne definovaná aj podstata socializmu– spoločenské vlastníctvo výrobných prostriedkov a nič viac (teda nič, čo sa dialo za socializmu v politickej nadstavbe)!!! V politickej ekonómii vrátané Kapitálu nevzniklo naviac nič čo by malo exaktný charakter nuž a o politickej nadstavbe ani nehovoriac. Táto vždycky mala a zostal jej aj naďalej ideologický (systémovo sieťový, idealistický) charakter.

Lenin, V. I.: Stát a revoluce Sebrané spisy. Svazek 33, Svoboda, Praha 1987

(126-127) Čili: v první fázi komunistické společnosti (které se obvykle říká socialismus) není ještě "buržoazní právo" překonáno úplně, nýbrž jen částečně, jen úměrně již dosažené ekonomické přeměně, tj. jen ve vztahu k výrobním prostředkům. "Buržoazní právo" je prohlašuje za soukromé vlastnictví jednotlivců. Socialismus je přeměňuje ve společné vlastnictví. V tom - a jenom v tom - přestává "buržoazní právo" platit.

(127-131) Ekonomickým základem úplného odumření státu je tak vysoký stupeň vývoje komunismu, kdy postupně zanikne protiklad mezi duševní a fyzickou prací, čili zmizí jeden z nejdůležitějších zdrojů dnešní společenské nerovnosti, který však rozhodně nemůže být odstraněn naráz, pouhým převedením výrobních prostředků do společenského vlastnictví, pouhým vyvlastněním kapitalistů.

Toto vyvlastnění umožní nevídaný rozvoj produktivních sil. A vidíme-li, jak kapitalismus už dnes neuvěřitelně zdržuje tento vývoj a jak by se v lecčem mohlo pokročit kupředu na základě už dosažené dnešní techniky, jsme oprávněni s plným přesvědčením tvrdit, že vyvlastnění kapitalistů nevyhnutelně povede k nebývalému rozvoji produktivních sil lidské společnosti. Ale jak rychle bude tento rozvoj postupovat, jak rychle dospěje k překonání dělby práce, k odstranění protikladu mezi duševní a fyzickou prací, k tomu, aby se práce stala "první životní potřebou", to nevíme a vědět nemůžeme.

A proto jsme oprávněni mluvit pouze o nevyhnutelném odumírání státu, a přitom musíme zdůraznit, že to bude proces dlouhodobý, závislý na tom, jak rychle se bude vyvíjet vyšší fáze komunismu, a nechat úplně otevřenou otázku lhůt nebo konkrétních forem odumírání, protože k jejímu řešení neexistují žádné podklady.

Zvlášť by som chcel upozorniť na „nechat úplně otevřenou otázku lhůt nebo konkrétních forem odumírání“, pretože touto myšlienkou Lenin dáva priestor na evolučné i revolučné myslenie bez špekulatívneho hľadania jeho obsahu a množstva nakoľko na to niet „podkladov“! Skutočne toto je materialistický, akýchkoľvek ilúzii zbavený pohľad na možný budúci vývoj. V akom rozpore s tým sme žili a mysleli v socializme. Znovu musím zopakovať svoju myšlienku z roku 1979 keď som na štátniciach z politickej ekonómie prehlásil „politická ekonómia socializmu je kniha rozprávok o socializme a nie veda“ a to preto, že je nutné socializmus materialistický zhodnotiť!!! Takto začínam vlastne reakciu na jedinú pripomienku zo spomínaného e-mailu (Rád bych ovšem upozornil na fakt, že tvrzení v bodu 4. popírá logiku Marxova historického materialismu) a zároveň otváram problematiku možného budúceho vývoja spoločnosti. Mňa netrápi to čo si myslí Marx, mňa trápi to čo si myslí súčasná spoločnosť o socializme.

Spoločnosť sa správa jednoznačne materialistický nie v tom, že zhrabuje hmotné statky ale v tom, že dôsledne dodržiava zákonitosti platné pre materiálny (exaktný) svet (o tom je materializmus - marxizmus). Toto však znamená, že pred touto spoločnosťou tak ako v prírode existuje len kladný (vpred) alebo záporný (vzad) pohyb. Tretia cesta je len ilúzia a exaktný nezmysel. Nuž a na ceste vpred je len socializmus – spoločenské vlastníctvo a nič iné možné nie je!!! Samozrejme socializmus by bolo možné preskočiť tak ako mnohé oblasti Ruska vhupli rovno z občiny (rodového zriadenia) do socializmu alebo USA z otroctva do kapitalistickej spoločnosti ale takýto variant je možný len ak už niekto celú takúto cestu teoretický i praktický prekonal a odovzdal z nej svoje skúsenosti. Nuž a to sa nestalo a tým, že socializmus sa politický dehonestuje ľudstvo sa bráni teoretickému i praktickému pohybu vpred!!!

V prírode neexistuje žiadne stop, existuje len večný pohyb vpred alebo vzad a tak sa pozrime čo čaká ľudstvo ak sa nepohne vpred.

Spoločenská energia, ktorá sa nespotrebováva na pohyb vpred, sa v spoločnosti kumuluje a nakoniec exploduje nuž a tak zničí všetko čo ľudstvo dosiahlo (toto je postup v materiálnom svete bežný a niet príčin mu neveriť, stupňovanie celosvetového napätia to len potvrdzuje).

Samozrejme trocha vysvetlenia nezaškodí. Teraz sa mi hodia hore uvedené Engelsové myšlienky. Spoločnosť (obrazne) sa dnes nachádza na rozhraní zvieracej a ľudskej ríše. Kapitalizmus je historický mutant (socializmus je ním tiež avšak začína v ňom prevažovať myslenie nad živelnosťou), teda už to nie je zviera správajúce sa podľa prírodných zákonitosti ale ešte ani mysliaci, rozumne sa správajúci človek a v tom je nebezpečenstvo kapitalizmu pre ľudstvo a túto planétu ako celok!

Zviera v prírode v súlade s prírodnými zákonitosťami sa správa racionálne a ničí len to čo potrebuje nevyhnutne pre svoj život. Kapitalizmus ktorý stojí nad človekom núti človeka ničiť viac ako spoločnosť potrebuje pre rozumný život. Núti ľudí aby sa vzájomne zabíjali bez toho aby mali z toho úžitok, limituje výrobu potravín, vyrába z nich naftu a likviduje úrodnú pôdu keď polovica ľudstva hladuje, hŕstka ľudí spotrebováva obrovské množstva energie na zábavu zatiaľ čo nad hlavami sa nám čoraz viac otvára ozónová diera a planéta sa otepľuje. Ak sa dobre pamätám tak Elvis Presley sa vystatoval tým, že nasadol do osobného lietadla a preletel x.. km aby si mohol zajesť kvalitný hamburger. Spotreboval obrovské množstvo energie aby si mohol vlastnú doplniť o energiu z dvoch či troch hamburgerov. Toto nie je rarita ale ukážka kapitalistického myslenia a konania ktoré dnes dosahuje spoločenský monopol. Apelácia a politické šaškovanie tento vývoj nie sú v stave zastaviť, naopak politická nadstavba kapitalizmu ako jeho poslušný otrok humanistické myšlienky hlúpo zneužíva na prehĺbenie tohoto vývoja.

Utopistický myslitelia si mysleli, že po likvidácii socialistického tábora poklesne celosvetové napätie. Bola to bohapustá utópia a politický podvod ktorého cieľom bol pravý opak. Napätie vo svete neprodukovala existencia dvoch protikladných ekonomických formácii ale stále rastúci celosvetový antagonizmus (prehlbujúca sa priepasť medzi chudobným a bohatým svetom). Existencia socializmu bola skôr katalyzátorom rastu tejto priepasti ako iniciátorom. Ak antagonizmus ako ukazovateľ napätia tohoto sveta predstavoval v roku 1900 číslo (HDP na obyv. najbohatšieho štátu sveta delené najchudobnejšieho) 10, v roku 1992 číslo 72, tak v roku 2003 dosiahol číslo 583. Je namieste si položiť otázku, čo chce kapitalizmus a jeho otroci týmto vývojom dosiahnuť? Odpoveď je jednoduchá NIČ! pretože kapitalizmus nemyslí, kapitalizmus koná a núti konať svojich otrokov (ľudí) a svoju politickú nadstavbu ako každý mutant (polodebil a polointeligent). Čo možno teda od kapitalizmu očakávať? Antagonizmus tohto sveta ekonomický i ekologický bude kapitalizmus rozvíjať čoraz rýchlejšie až sa nakoniec spoločnosť (náš svet) pod svojím vnútorným tlakom zrúti sama do seba a to vojenský ekologický alebo ináč, nuž a po ľudstve ostane len veľká čierna diera! Toto je prognóza ak spoločenská energia sa nebude používať na pohyb vpred ale akumulovať pod kepienkom zachovania v materiálnom svete, kam celosvetová spoločnosť patrí, nemožného status quo.

Nuž Vážený páni politici, akademici a novinári porozmýšľajte o tom komu slúžite a či je to v súlade s Vaším ľudským svedomím. Porozmýšľajte či Vás teší ten Judášsky groš ktorým Vás kapitalizmus platí a spoločenský oceňuje za to, že zrádzate človeka a jeho ideály o spravodlivosti a snahe o slušný život na tejto zemi.

Že som odišiel od témy? Nie je to stále o tom čo je vedecké (ľudské) a čo nie, ktorú tému vyprovokoval Marx tým, že nedokončil Kapitál na protest proti jeho exaktnej nevedeckosti.

V Michalovciach 7. mája 2008, Andrej Sablič

PS: V článku som uviedol pre mňa dosť neobvyklé dlhé citáty klasikov. Musím prehlásiť, že sa s nimi stotožňujem len v tom ak sa to vzťahuje k obsahu tohto článku. Vo vzťahu k iným témam ich považujem za diskutabilné – otvorené!


Související články:
(Obecné problémy levice)

Socialismus a Praľské jaro (literatura) (10.06.2018)
Socialismus a Praľské jaro (3) (10.06.2018)
Socialismus a Praľské jaro (2) (10.06.2018)
Socialismus a Praľské jaro (10.06.2018)
Tys dopadla, levice! (07.11.2017)
O jakou revoluci ąlo? (13.10.2017)
Naąe politika a 100. výročí dekretu o míru (01.06.2017)
Volby? Volby! (11.04.2017)
Co je levicové? (09.03.2017)
Příchod jara (12.02.2017)
Imperialismus – netradičně jako období čekání na nového globálního hegemona (01.12.2016)
Quod licet Jovi ...? (31.05.2016)
Vrátit víru v budoucnost (29.01.2016)
KKE a "Praľská deklarace" (04.06.2015)
Rentiérský stát (31.05.2015)
Společnost a levice na křiľovatce (26.05.2015)
Deklarace Mezinárodní konference KSČM (24.05.2015)
Úvahy o daląí cestě hnutí (24.05.2015)
Ke dvěma aktuálním otázkám hnutí (24.05.2015)
Kritika současných reformistických tendencí demokratického socialismu (07.05.2015)
Potřeba koalice levice a iniciativ (12.04.2015)
Čeho (ne)třeba se bát (05.02.2015)
Jak skončí kapitalismus? (2) (26.12.2014)
Jak skončí kapitalismus? (26.12.2014)
Sociálně demokratické programy (25.12.2014)
Hegemonie: genealogie pojmu (2) (24.12.2014)
Hegemonie: genealogie pojmu (24.12.2014)
Levice můľe vyhrát (17.12.2014)
Návrh programu naší strany (03.12.2014)
Zahájení programové diskuse (19.11.2014)
Spojování sil a společné akce jsou nutné a možné (23.04.2013)
Naše poznanie o spoločnosti alebo Definícia pojmu socializmus. (12.04.2013)
Vzor Fico? (11.02.2013)
O společenských poměrech v Rusku (02.02.2013)
Volby: vítězové a poražení (19.11.2012)
Diskuse na levici (26.06.2012)
Otevřený dopis Michalise Matzavinose adresovaný ÚV KKE (24.06.2012)
K volbám v Řecku (19.06.2012)
Změnit svět bez převzetí moci, marxistické vydání (04.06.2012)
Prožíváme globální jaro (19.05.2012)
O výstupu na vysoké hory (02.11.2011)
SPaS má skutečně potenciál propojit radikální a umírněnou levici (16.06.2011)
Jsou občané sami proti sobě? (31.01.2011)
Výzva k vytvoření Spojenectví Práce a Solidarity (25.11.2010)
Hledejme program pro všechny od středu doleva (19.11.2010)
Jak je to s mírou zisku? (13.11.2010)
Proč si toho nikdo nevšiml? (01.11.2010)
Iluze nesmiřitelnosti (18.10.2010)
Za limit kapitálu (2) (04.10.2010)
Za limit kapitálu (04.10.2010)
Keynes nebyl socialista, ale… (01.10.2010)
Matematický model uplatnenia neoekonómie v komunite (01.10.2010)
Spoločenská objednávka (01.10.2010)
Manifest radikálního liberalismu (14.09.2010)
Na jakou vědu se bude muset levice obrátit? (06.09.2010)
Levice musí začít komunikovat (17.08.2010)
Rušno v levicových intelektuálských kruzích (06.08.2010)
Bez spolupráce na levici nebude hledání cesty úspěšné (02.07.2010)
Připutovalo Internetem . . . (16.03.2010)
Méně rozhořčení – více přemýšlení (Anti-Heller) (14.07.2009)
Anti-Jumr (14.07.2009)
Dětská nemoc „levičáctví“ v komunismu (11) (20.06.2009)
Dětská nemoc „levičáctví“ v komunismu (10) (20.06.2009)
Dětská nemoc „levičáctví“ v komunismu (9) (20.06.2009)
Dětská nemoc „levičáctví“ v komunismu (8) (20.06.2009)
Dětská nemoc „levičáctví“ v komunismu (7) (20.06.2009)
Dětská nemoc „levičáctví“ v komunismu (6) (20.06.2009)
Dětská nemoc „levičáctví“ v komunismu (5) (20.06.2009)
Dětská nemoc „levičáctví“ v komunismu (4) (20.06.2009)
Dětská nemoc „levičáctví“ v komunismu (3) (20.06.2009)
Dětská nemoc „levičáctví“ v komunismu (2) (20.06.2009)
Dětská nemoc „levičáctví“ v komunismu (20.06.2009)
Schovej babičce její občanku (16.06.2009)
Tahle země není pro starý (14.06.2009)
Jednota levice a budoucnost (18.05.2009)
Co s krizí? (17.05.2009)
Trh a reálný socialismus (06.05.2009)
Zemřel nám Bob (31.03.2009)
Postkomunistický manifest (26.01.2009)
Cesty vpřed bývají i návratem … (12.12.2008)
Sága italské levice „první generace“, aneb co vyváděl krejčí z Ulmu (21.10.2008)
Relativní zmenšování variabilní části kapitálu během akumulace a koncentrace, která ji provází (15.10.2008)
Genese průmyslového kapitalisty (22.09.2008)
Dějinná tendence kapitalistické akumulace (21.09.2008)
Několik poznámek k některým komentářům (08.08.2008)
Marx a dvě linie boje proti moci privilegovaných v dějinách (06.05.2008)
Marx a marxizmus versus Kapitál (28.04.2008)
Historie téměř detektivní (17.04.2008)
O správné správě (04.04.2008)
Test teorie praxí: vezmi ideologii za slovo! (17.03.2008)
Jak S. K. Neumann velebil schumpeterovské podnikatelství… (11.03.2008)
Jan Bystrý, nakladatel (11.03.2008)
Od Lenina až k levičáctví v Česku (21.01.2008)
Bludný kruh české levice (14.01.2008)
Ta událost na Labutí řece (10.12.2007)
Zájem zahraničních komunistických stran o internacionalizaci vzdělávání stranických kádrů (10.12.2007)
Idea Levice (09.08.2007)
Neofeudální manifest? (30.07.2007)
Levice kontra pravice (30.07.2007)
Rovnost (nebo nerovnost) šancí (03.07.2007)
Spravme si poriadok so slovičkami (07.06.2007)
Hleďme si víc toho, co nás spojuje! (01.06.2007)
Proč mladí nechtějí volit konzervativní strany (10.05.2007)
Vzpomínka na Bondyho v Salonu Práva (22.04.2007)
Nejsem zapšklý stařec (22.04.2007)
Pod babylonskou věží (2) (21.04.2007)
Pod babylonskou věží (1b) (21.04.2007)
Pod babylonskou věží (1a) (21.04.2007)
Pod babylonskou věží (21.04.2007)
Hodnoty a zájmy v současné české společnosti (20.04.2007)
Čo príde po ideológii rozvoja a globalizácii? (06.04.2007)
Marx nebyl prorok, ale ... (30.03.2007)
Jsou klasická marxistická paradigmata překonána? (29.03.2007)
677 (XVII. kapitola) (16.03.2007)
Podstata komunismu (11.12.2006)
The opposite of anti-communism is not communism but democracy (05.12.2006)
Protikladem antikomunismu není komunismus, ale demokracie (04.12.2006)
Demokracie je skutečným základem komunistické a socialistické myšlenky (28.11.2006)
Usilujme o pochopení historie – bez předsudků a bez snah o její zneužívání (01.11.2006)
S komunisty se mluví. (18.10.2006)
Nepodpořil jsem Stranu zelených, ale kauzu, kterou zastupuje (12.08.2006)
Sejdeme se u fontány? (30.04.2006)
Lucii k MDŽ (08.03.2006)
Úvaha o vývoji ľudskej spoločnosti (05.03.2006)
Sociální demokracie (02.03.2006)
Dopis delegátům XXI. sjezdu KSČ (25.02.2006)
Co je levice? (07.02.2006)
Potenciálně nejnebezpečnější fáze imperialismu (15.01.2006)
Příčiny neúspěchu sovětského modelu socialismu v ČSSR (05.01.2006)
Předmluva k českému vydání „Zásad komunismu“ (15.12.2005)
Antikomunismus podle Marxe? (14.12.2005)
K pojmu levice dnes (07.12.2005)
Jedna ruka netleská… (28.11.2005)
Nejistý triumf demokratického kapitalismu (15.11.2005)
Volný čas jako ekonomická kategorie (13.11.2005)
Marx není zcela mrtev (06.11.2005)
Pojem socialismu a historická zkušenost (06.11.2005)
Proč je dnes pro nás důležitý Spinoza (06.11.2005)
Tři variace pro Horní Jiřetín a Černice (27.10.2005)
Pohřeb odborové demokracie? (25.10.2005)
Návrat Karla Marxe (16.10.2005)
K otázkám české levice (15.10.2005)
Kuba proti blokádě (13.10.2005)
Smrť politiky a budúcnosť verejnosti (2) (12.10.2005)
Trika a triky proti přirozenosti (05.10.2005)
Smrť politiky a budúcnosť verejnosti (1) (04.10.2005)
Konec klidných časů (26.05.2005)
Zarazilo nás vzývání Stalina a Kim Čong-ila (26.04.2005)
Úvaha (trochu hravá) o svobodě a levici (13.04.2005)
Konference Levicového klubu (17.02.2005)
Víra v pokrok je bláznivá (15.02.2005)
Deset knih českého levičáka (15.02.2005)
Zelená na levačku aneb Proč nemohu být „novodemokratem“ (04.02.2004)
Levicová politika pro 21. století? (30.11.2003)
Politika levice ve věku přechodu (31.05.2002)
Jak Lenin udělal z konkrétního obecné (23.01.2002)
Revoluce! (12.07.2001)

[Akt. známka (jako ve škole): 0 / Počet hlasů: 0] 1 2 3 4 5

Celý článek | Autor: Andrej Sablič | Počet komentářů: 0 | Přidat komentář | Informační e-mailVytisknout článek

červené návěští   Hlavní zprávy červený nadpis

zelené návěští   Novinky zelený nadpis
16.04.2018: Letní univerzita Evropské levice 2018
Letní univerzita EL se koná ve dnech 11. aľ 15. července 2018 ve Vídni pod mottem "Dialog pro pokrok v Evropě. 200 let od narození Karla Marxe, 100 let od konce 1. světové války. Bliľąí informace o účastnickém poplatku a registrační formulář jsou k dispozici na stránkách Evropské levice.

16.06.2017: Opět útoky spamovacích robotů
Doąlo k opakovaným útokům robotů sázejících do komentářů texty s podivnými "inzeráty" (podle vąech známek činskými). Jen poslední dvě dávky představovaly více neľ 200 těchto pseudokomentářů, které maľeme. bahis siteleri

16.06.2017: Někdo/něco zde krade ľ a ą?
V uplynulých dnech doąlo k technické závadě, v jejímľ důsledku se "beze stop" z některých článků (ale i z větąiny komentářů) ztratila vąechna písmena "ľ" a "ą" (nebo jenom jejich emosčást). Za závadu se omlouváme a na jejím odstranění pracujeme (zatím pátráním po příčině).

09.05.2017: Pietní akt na Oląanech
Jako kaľdoročně, i letos poloľila 9. 5. v 9 hodin delegace zástupců CV SDS a výboru praľské organizace SDS květiny k památníku padlých rudoarmějců na oląanském hřbitově. Při té přileľitosti jsme pietně vzpomněli i padlých daląích armád (včetně československé), kteří jsou na Oląanech uloľeni.

červené návěští   Anketa červený nadpis
V současnosti rozvířil hladinu návrh přijmout do ČR 50 syrských válečných sirotků. Co si o něm myslíte?

V Sýrii ani ľádní váleční sirotci nejsou.
1922 (1922 hl.)
Nebrat! Jeątě by nás podřezávali.
1473 (1473 hl.)
Konečně někdo uvaľující lidsky.
1562 (1562 hl.)
A» se kaľdý stará o sebe, nic nám do nich není.
990 (990 hl.)
Je to sice politikum, ale krok správným směrem.
1620 (1620 hl.)
Raději bychom měli zvýąit svou ostudně nízkou rozvojovou pomoc.
1508 (1508 hl.)
Prohnilý humanismus !!
999 (999 hl.)

Celkem hlasovalo: 10074


zelené návěští   Vyhledávání zelený nadpis


na nových stránkách

Rozšířené vyhledávání
Tématické skupiny
Seznam autorů


Google

web
sds.cz
blisty.cz
bbc.co.uk

zelené návěští   Vaąe komentáře zelený nadpis
[15.05.2018 19:15:23]
josef mikovec
Bohumír ©meral - Mučedník ztracených a vysněných příleľitostí http://www.novarepublika.cz/2018/0 5/frantisek-ferdinand-s ...

[15.05.2018 18:54:53]
josef mikovec
Zde jest zkuąební kámen, na němľ se dokáľe, zdali jsme opravdu v dost zralí, dost socialističtí, abychom opravdu stali se v Rako ...

[21.03.2018 17:10:12]
n
Snad se něco doví,!

[19.11.2016 10:28:45]
l&s
Doplnění k Peroutkovi - Zemanův projev byl míněn dobře, bohuľel se v něm dopustil dehonestujícího přeąlapu, kdyľ prohlásil, ľe Per ...

[27.02.2016 10:01:56]
l&s
Článek pana Bělohradského není k dispozici, tak jen pár postřehů k této stati. Paní Neudorflová sice správně píše, že je chyba, k ...

[28.10.2015 09:08:14]
-ik
Dobrý den pane ©lemendo! To, co jste napsal, je konstatování stavu. A co navrhujete jako pokus o naznačení cesty? Já mysl ...

[04.09.2015 14:20:12]
n
Samozřejmě, ľe jiľ těąím na shromáľdění, jako posledně na Václaváku. Doufám, ľe nebude chybět pán ©afr, kterého tímto srdečně zvu. ...

[13.08.2015 13:11:01]
n
SDS leží v žaludku tomu zoufalému tapetáři, takže je moc známá a okolí se musí postarat o její prosazení. Prohra s US a tím i se s ...

[13.08.2015 01:44:03]
-ik
Jestli že se mi zdá, že militantní skupiny dosahují lepších výsledků, měl byc se podívat na sebe, zda nepracuji špatně. Oni mohou ...

[08.06.2015 21:05:37]
-ik
"význam evropské levice pro vývoj ve světě a její podíl na jeho spoluutváření (globalizace, přenos zkušeností z jiných čá ...

[25.05.2015 14:58:27]
n
Lidstvo v rozvinutých zemích a tím myslím i naąi zemi, jiľ dosáhli hranic daląího materiálního pokroku a jeho daląí zvyąování je n ...

[25.05.2015 08:21:23]
l&s
"Proč se myšlenka lidové fronty boje proti fašismu prosadila v našem hnutí, až když bylo fakticky pozdě? Bylo vůbec možné, ab ...

[13.05.2015 09:45:10]
Milan Neubert
-iku, napsal jste víc věcí, s řadou souhlasím. Jednu námitku ale mám: dospěli jsme k závěru, že virtuální diskuse na webu nebo na ...

[10.05.2015 23:25:51]
-ik
Mám pocit, pane Neuberte, že jste se o kontakt s lidmi ani moc nesnažil. Diskuse na stránkách SDS je nulová. A i v minulosti jst ...

[06.05.2015 10:38:48]
n
Vítám tapetáře. Čest tvoji práci. Podle množství zbytečné práce opravdu stojíš ...


Teze programu SDS
Teze programu SDS

Bahisikayet.com Extrabet Deneme bonusu Denemebonusuz.com

Deneme Bonus Veren Bahis Siteleri 2022

en iyi bahis siteleri

jetbahis-girisi.com

Rexbet-girisi.com

hovarda-girisi.com

mobilbahis giris

sekabet guncel adres

asyabahis guncel adres

Maltcasino

pinbahiskayit.com

Tyto stránky byly vytvořen prostřednictvím redakčního systému phpRS.