Překlad článku
How will capitalism end? významného německého sociologa a
emeritního ředitele v Max-Planckově ústavu v Kolíně na Rýnem.Dnes existuje rozšířený pocit, že kapitalismus je v kritickém stavu, a to více, než
kdykoliv od konce druhé světové války.[1] Při pohledu zpět byl krach v roce 2008 jen
posledním v dlouhé řadě politických a ekonomických poruch, které začaly s
koncem poválečné prosperity v polovině 70. let. Krize, které po sobě
následovaly, se ukázaly být vždy závažnější a šířily se ve stále propojenější
globální ekonomice více a rychleji.
Globální
inflaci v 70. letech následoval rostoucí veřejný dluh v 80. letech a fiskální
konsolidace v 90. letech byla doprovázena prudkým nárůstem zadlužení soukromého
sektoru.[2] Po čtyřech desetiletích se stala nerovnováha v
„pokročilém“ průmyslovém světě více či méně normálním stavem, a to jak na národní,
tak na globální úrovni. Ve skutečnosti se v průběhu času staly krize
poválečného kapitalismu v OECD zemích tak všudypřítomné, že jsou stále více
vnímány jako krize, které nejsou jen ekonomické povahy. To má za následek
znovuobjevení staršího pojetí kapitalistické společnosti jako společenského
řádu a způsobu života, který je bytostně závislý na nepřerušovaném průběhu
akumulace soukromého kapitálu.
Krizových
příznaků je mnoho, jsou však mezi nimi tři nejvýznamnější dlouhodobé trendy,
které se projevují v bohatých, vysoce industrializovaných — nebo lépe řečeno stále více deindustrializovaných
— kapitalistických zemích. Prvním trendem je trvalý
pokles tempa ekonomického růstu, v poslední době zhoršený událostmi z roku 2008
(Obrázek 1).
Druhým trendem, spojený s tím prvním, je vytrvalý nárůst celkové
zadluženosti předních kapitalistických států, kde vlády, domácností a
nefinanční i finanční firmy po více než čtyřicet let hromadily a i nadále
hromadí své finanční závazky (pro USA viz Obrázek 2).
Třetím je ekonomická
nerovnost příjmů a bohatství, která je již po několik desetiletí na vzestupu
(Obrázek 3), spolu s rostoucím zadlužením a klesajícím růstem.

Trvalý
růst, zdravé finance a špetka sociálního spravedlnosti (některé z výhod
kapitalismu poskytované těm bez kapitálu) byly dlouho považovány
prokapitalistickou politickou ekonomií za předpoklad k získání potřebné
legitimity. Co musí být z tohoto pohledu nejvíce alarmující, je fakt, že tři
důležité dlouhodobé trendy, které jsem zmínil v úvodu, se mohou vzájemně
posilovat. K dispozici je doklad o tom, že rostoucí nerovnost může být jednou z příčin
poklesu růstu, neboť nerovnost brání zlepšení produktivity a oslabuje poptávku.
Nízký růst naopak posiluje nerovnost zintenzivněním distribučního konfliktu,
kdy daňové úlevy chudým jsou pro bohaté nevýhodné a bohatí trvají více než
dříve na přísném dodržování „principu dle Matouše“, kterým se řídí volný trh:
„Každému, kdo má, totiž bude dáno a bude mít hojnost: ale tomu, kdo nemá, bude
vzato i to, co má.“[3] Navíc tím, že rostoucí dluh nevede k zastavení
poklesu hospodářského růstu, zhoršuje nerovnost příjmů prostřednictvím
strukturálních změn spojených s financializací, neboť ta je zaměřena na
kompenzaci rostoucí příjmové nerovnosti, vzniklé v důsledku stagnujících mezd a
škrtů ve veřejném sektoru.
Může
to, co se zdá být bludným kruhem škodlivých trendů, pokračovat na věky?
Existují protisíly, které by tyto trendy mohly prolomit — A co se stane, pokud se jim to nepodaří? Vždyť
na to dosud měly téměř čtyři dekády. Historici nás informují, že krize není pro
kapitalismus nic nového, dokonce může být ve skutečnosti potřebná pro jeho
dlouhodobé zdraví. To, o čem tito znalci mluví, jsou cyklické pohyby nebo
náhodné šoky, po kterých se kapitalistické ekonomiky mohou dostat do nové rovnováhy,
tedy alespoň dočasně. Ale to, co vidíme dnes, se v retrospektivě jeví jako kontinuální
proces vleklého rozkladu, zdlouhavého, ale zřejmě o to více neúprosného. Zotavení
se z příležitostné očistné krize je jedna věc; přerušení zřetězených a
propletených dlouhodobých trendů je ale něco docela jiného. Budeme-li
předpokládat, že nižší růst, zvyšující se příjmová nerovnost a rostoucí dluh
nejsou udržitelné do nekonečna a mohou společně vést ke krizi, která je
systémové povahy a jejíž charakter si můžeme jen obtížně představit, dají se
zahládnout nějaké náznaky blížícího se zvratu?
Další provizorium
Zpráva
o stavu ekonomiky není dobrá. Od roku 2008 - tohoto vyvrcholení dosavadní
posloupnosti poválečných krizí- již uplynulo šest let. Když byla vzpomínka na
onen propad čerstvá, požadavky a plány na „reformu“, která měla ochránit svět
před jeho opakováním, se množily. Mezinárodní konference a summity všeho druhu,
které následovaly v rychlém sledu po sobě, však za polovinu dekády jen stěží
něco přinesly. Mezitím se finanční sektor, odkud katastrofa přišla, plně
vzpamatoval: zisky, dividendy, platy a odměny jsou tam, kde byly před krizí,
zatímco znovuzavedení regulace se utápí v mezinárodních jednáních a domácím
lobbování. Vlády, především ta ve Spojených státech, zůstaly pevně v sevření
průmyslu na výrobu peněz. Na oplátku jim je zase velkoryse poskytována levná
hotovost, peníze vytvořené z ničeho jejich jménem a jejich přáteli v
centrálních bankách — z nichž nejdůležitějším je Mario Draghi, který
dříve působil v Goldman Sachs a nyní je v čele ECB. Na těchto penězích pak sedí
nebo je investují do vládního dluhu. Hospodářský růst zůstává chudokrevný,
stejně jako pracovní trhy. Bezprecedentní likviditou se nepodařilo skokově
nastartovat hospodářství a nerovnost dosahuje tak úžasné výše jako nikdy dříve,
protože i tak malý růst si přivlastňuje horní jedno procento příjemců — přičemž lví podíl má jen zlomek z nich.
[4]
Zdá se,
že je opravdu jen málo důvodů k optimismu. Po nějakou dobu byl kapitalismus
v zemích OECD udržován v chodu liberálními injekcemi peněz s nuceným oběhem
v rámci politiky měnové expanze, jejíž architekti vědí lépe než kdokoli jiný,
že takto to nemůže pokračovat donekonečna. Ve skutečnosti bylo provedeno v roce
2013 několik pokusů zbavit se tohoto zlozvyku, „taperingu“, a to v Japonsku a v
USA, ale když se v důsledku toho propadly ceny akcií, byla tato snaha
odložena. V polovině června Banka pro mezinárodní platby (BIS) v Basileji — matka všech centrálních bank — prohlásila, že „kvantitativní uvolňování“ musí
skončit. Ve své výroční zprávě banka poukázala na to, že centrální banky, v
reakci na krizi a pomalé oživení, rozšířily své rozvahy (jeden ze základních
výkazů účetní závěrky – pozn. red.), „které jsou nyní kolektivně na zhruba
trojnásobku své předkrizové úrovně — a dále rostou“.[5] I když bylo toto uvolňování nutné, aby „se
zabránilo finančnímu kolapsu“, nyní by mělo být cílem „navrátit stagnující
ekonomiky na silný a udržitelný růst“. To však bylo nad rámec kapacity
centrálních bank, které:
„…nemohou přijmout strukturální
hospodářské a finanční reformy potřebné pro návrat ekonomik na cestu k reálnému
růstu, které státní orgány a jejich veřejnost chtějí a očekávají. Těmito
opatřeními dosáhly centrální banky během obnovy jen to, že si půjčily čas… Ale
čas nebyl dobře využit, protože přetrvávající nízká úroková sazba a nekonvenční
politika usnadnily soukromému sektoru odložit oddlužování, vládám se snadno
financují schodky a státní orgány odkládají potřebné reformy v oblasti reálné
ekonomiky a finančního systému. Koneckonců, levné peníze usnadňují půjčování
před spořením, usnadňují utrácení před zdaněním, usnadňují zachování
stávajícího stavu před změnou.“
Podle
všeho byl tento názor sdílen i Federálním rezervním fondem za Bernankeho řízení.
Koncem léta roku 2013 se zdálo, že FED dává najevo, že čas lehce vydělaných
peněz se blíží ke konci. V září byl však očekávaný návrat ke zvýšeným úrokových
sazbám opět odložen. Důvodem bylo, že „ekonomika“ nevypadala tak „silná“, jak
se doufalo. Globální ceny akcií šly okamžitě nahoru. Skutečným důvodem, proč je
návrat ke konvenční měnové politice tak obtížný je samozřejmě to, že
mezinárodní instituce jako BIS nemusí — v současné době — tolik vysvětlovat detaily, na rozdíl od
politicky exponovaných národních centrálních bank. Při tomto stavu věcí je
jedinou alternativou k udržení kapitalismu prostřednictvím neomezené
poskytované peněžní zásoby snaha obnovit tuto zásobu skrze neoliberální
ekonomické reformy, a to v podobě, v jaké jsou úhledně shrnuté ve druhém
podtitulu výroční zprávy BIS za období 2012-13: „Enhancing Flexibility: A Key
to Growth“. (Zvýšení flexibility: Klíč k růstu.) Jinými slovy, kombinace hořké
medicíny pro většinu a sladkých plodů pro menšinu.[6]
Problém s demokracií
Diskuse
o krizi a budoucnosti moderního kapitalismu musí nutně přejít k demokratické
politice. Kapitalismus a demokracie byly po dlouhou dobu považovány za protivníky,
jejich usmíření bylo, alespoň zvnějšku, dosaženo až v době poválečného
uspořádání. Do začátku dvacátého století měli vlastníci kapitálu strach z
demokratické většiny kvůli zrušení soukromého vlastnictví, zatímco dělníci a
jejich organizace očekávali, že kapitalisté budou financovat návrat k
autoritativnímu vládnutí a bránit svá privilegia. Ve světě studené války se
zdálo, že se kapitalismus a demokracie stali spojenci, neboť´ v důsledku
ekonomického pokroku bylo možné, aby dělnická většina přijala volný trh. Režim
soukromého vlastnictví však dělal vše pro to, aby to vypadalo, že demokratická
svoboda je neoddělitelná od svobody trhů a tvorby zisku a vlastně na nich
závislá. Dnes se nicméně pochybnosti o slučitelnosti kapitalistické ekonomiky s
demokratickým zřízením opět výrazně vrátily. Mezi obyčejnými lidmi se nyní
rozšířen pocit, že politika už nemůže cokoliv v jejich životech změnit. To se
odráží v obecných představách o zablokování, neschopnosti a korupci těch, kteří
se zdají být stále více soběstačnou politickou třídou sloužící svým zájmům a
kteří jsou jednotní ve svém tvrzení, že vůči nim jejich politice „neexistuje
žádná alternativa“. Jedním z důsledků je klesající volební účast a velká
nestálost voličů, což vede ke stále větší volební fragmentaci, vzestupu
„populistických“ politických stran a všudypřítomné vládní nestabilitě.[7]
Legitimita
poválečné demokracie byla založena na předpokladu, že státy mají schopnost
intervenovat na trzích a napravovat jejich chyby v zájmu občanů. Desetiletí rostoucí
nerovnosti příjmů však tento předpoklad zpochybnilo - projevilo se to bezmocností
vlád před krizí roku 2008, během ní a po ní. Při své rostoucí bezvýznamnosti v
globální tržní ekonomice, vlády a politické strany v demokratických zemích
OECD více či méně šťastně přihlíží tomu, jak se „demokratický třídní boj“
proměnil v post-demokratický politainment - v podávání politické problematiky
zábavnou formou.[8] Mezitím transformace kapitalistické politické
ekonomiky z poválečného keynesiánství v neoliberální hayekianismus hladce
postupovala: od politického modelu pro hospodářský růst prostřednictvím
přerozdělování odshora dolů, k jinému způsobu, který očekával růst
prostřednictvím přerozdělování zdola nahoru. Rovnostářská demokracie, která
byla považována podle keynesiánství za ekonomicky produktivní, je za
současného hayekianismu považována za brzdu efektivity, neboť růst je dán
oddělením trhů — a kumulativními výhodami s tím spojenými — od deformujících přerozdělovacích politik.
Ústředním
tématem současné antidemokratické rétoriky je fiskální krize současného státu,
jak je zřejmé z ohromujícího nárůstu veřejného dluhu od roku 1970 (Obrázek 4).
Rostoucí
veřejná zadluženost je připisována jednak volební většině žijící si nad poměry
díky tomu, že zneužívá prostředky své společnosti, jednak oportunistickým
politikům kupujícím si podporu krátkozrakých voličů za peníze, které nemají.[9] Nicméně je velmi nepravděpodobné, že by
fiskální krize byla způsobena přemírou přerozdělování. Nahromadění státního
dluhu se totiž shoduje s poklesem volební účasti, a to zejména u nižších
příjmových kategorií, a že současně způsobuje snižování potřeby vstupovat do
odborů, mizení stávek, omezování sociálního státu a rychlý vzrůst příjmové
nerovnosti. To, co se podepsalo na stavu veřejných financí, byla
klesající celková úroveň zdanění (Obrázek 5) a stále více regresivní charakter
daňových systémů v důsledku „reforem“ u nejvyšších příjmů a korporátních
daňových sazeb (Obrázek 6).


Navíc vlády nahrazováním daňových příjmů dluhem
dále přispívaly k nerovnosti: nabízely dluhopisy jako bezpečné investiční
příležitosti pro ty, jejichž peníze by jinak nemohly zabavit, avšak nejdřív si
vlády samy musely tyto peníze půjčovat. Na rozdíl od daňových poplatníků totiž
ti, kdo kupují státní dluhopisy nadále vlastní to, co zaplatili státu, a navíc
z toho ještě pobírají úrok, který je obvykle hrazen ze stále menšího
progresivního zdanění. Navíc mohou dluhopisy přenést na své děti. Rostoucí
veřejný dluh je také politicky využíván k argumentaci pro škrty ve
státních výdajích a privatizace veřejných služeb, což dále omezuje
přerozdělovací demokratické intervence v kapitalistické ekonomice.
Institucionální
ochrana tržního hospodářství před demokratickým zasahováním v posledních
desetiletích značně pokročila. Odbory jsou všude na ústupu a v mnoha zemích
byly téměř úplně vymýceny, zejména v USA. Hospodářská politika široce přešla na
nezávislé — a tedy i demokraticky neodpovědné — centrální banky starajících se především o
zdraví a dobrou vůli finančních trhů.[10] V Evropě jsou národní hospodářské politiky,
včetně tvorby mezd a rozpočtu, stále více řízeny nadnárodními agenturami, jako
jsou Evropská komise a Evropská centrální banka, které leží mimo dosah
demokracie. Tím se evropský kapitalismus účinně de-demokratizuje — aniž by se ovšem de-politizoval.
Přesto
mezi třídami závislými na zisku přetrvávají pochybnosti, zda demokracie, dokonce
i ve své bezpohlavní současné verzi, umožní neoliberální „strukturální reformy“,
které jsou nezbytné pro obnovu jejich režimu. Stejně jako běžní občané, ale z
opačných důvodů, ztrácejí elity důvěru v demokratické instituce a jejich
vhodnost pro přetváření společnosti v souladu s imperativy trhu. Pohrdavý
pohled na demokratické volby jako na něco, co ničí tržní spravedlnosti a slouží
oportunistickým politikům a jejich klientele, se stal mezi elitami běžným — stejně jako přesvědčení, že tržní kapitalismus
očištěný od demokratické politiky bude nejen efektivnější, ale i ctnostný a
odpovědný.[11] Země jako Čína jsou chváleny za své autoritářské
politické systémy, které jsou mnohem lépe, než většinová demokracie s jejími
rovnostářskými sklony vybaveny k tomu, aby se vypořádaly s tím, co se
nazývá problémy „globalizace“. To je rétorika, která se začíná nápadně podobat
meziválečným oslavám kapitalistických elit německého a italského fašismu (a
dokonce i stalinského reálného socialismu) pro jejich zdánlivě vynikající
správu ekonomických záležitostí.[12]
V
současné době je politickou neoliberální mainstreamovou utopií „tržně konformní
demokracie“, která je zbavená pravomocí ke korekcím trhu a podporuje „pobídkově
kompatibilní“ přerozdělování zdola nahoru.[13] Ačkoliv tento projekt v západní Evropě a ve Spojených
státech již pokročil dost daleko, jeho předkladatelé se i nadále obávají, že
politické instituce zděděné z poválečného kompromisu, by mohly být v určitém
okamžiku opět převzaty lidovou většinou v posledním úsilí blokovat pokrok
dosažený v neoliberálním řešení krize. Tlak elit na ekonomickou neutralizaci demokracie
tedy pokračuje v nezmenšené míře; v Evropě se to děje formou pokračujícího
přesunu politicko-ekonomického rozhodování na nadnárodní instituce, jako je
Evropská centrální banka a vrcholné schůzky vládních představitelů.
Je kapitalismus na pokraji svého konce?
Má
kapitalismu své nejlepší dny za sebou? V 80. letech byla opuštěna myšlenka, že „moderní
kapitalismus“ může být pomocí technokratického řízení a demokratické kontroly
provozován jako „smíšená ekonomika“. Později, při neoliberální revoluci, byl
sociální a ekonomický řád přehodnocen jako shovívavě se vynořující z „volného
působení tržních sil“. Ale s krachem v roce 2008 se příslib samoregulujících se
trhů, které samostatně dosahují rovnováhy, zdiskreditoval také — bez nového věrohodného modelu
politicko-ekonomické správy, který by byl na dosah. To samo o sobě může být
považováno za příznak krize, která se stává systémovou tím více, čím déle trvá.
Ve
světle několik let klesajícího růstu, zvyšování nerovnosti a zadlužení — s ohledem na po sobě jdoucí agónie inflací, na
veřejný dluh a finanční imploze objevující se od 70. let — je po dle mého názoru nejvyšší čas znovu
přemýšlet o kapitalismu jako historickém fenoménu, který má nejen začátek, ale
také konec. Stejně tak se musíme rozloučit se zcestnými modely sociální a
institucionální změny. Nelze si představit, že konec kapitalismu bude spojen
s nějakým rozhodnutím leninského typu, které vydá některá vláda nebo
ústřední výbor, avšak kapitalismus nemůžeme považovat za věčný. (Ve skutečnosti
to byl reálný socialismus, který byl centralizovaný v Moskvě a byl ukončen
nařízením.) Situace však začne vypadat jinak, pokud si představíme, že by byl
kapitalismus pomocí kolektivního rozhodnutí nahrazen nějakým prozíravě
navrženým novým řádem. Pak kapitalismus necháme, aby se zhroutil sám.
Navrhuji,
abychom se naučili o kapitalismu přemýšlet jako o etapě spějící ke konci, a to
bez odpovědnosti za odpověď na otázku, co navrhnout na jeho místo. Jedná se o
marxistický — nebo lépe řečeno: modernistický — předsudek, že kapitalismus jako historická
epocha skončí pouze tehdy, když je nová, lepší společnost v dohlednu a revoluční
subjekt je připraven implementovat ji pro pokrok lidstva. To předpokládá jistou
míru politické kontroly nad naším společným osudem, o které se nám po zničení
kolektivního zastoupení nemůže ani zdát a na niž při neoliberální globální revoluci
můžeme mít sotva nějakou naději. Ani utopické vize alternativní budoucnosti,
ani nadlidská předvídavost by neměly být nutné k ověření tvrzení, že
kapitalismus čelí svému soumraku bohů (Götterdämmerung). Jsem ochoten
prohlásit přesně toto tvrzení, i když jsem si vědom toho, kolikrát byl
kapitalismus v minulosti prohlášen za mrtvý. Ve skutečnosti, všichni hlavní
teoretikové kapitalismu předpověděli jeho blížící se pozbytí platnosti, a to
již od doby, co se jeho koncept začal používat, tj. od poloviny 18. století. To
zahrnuje nejen radikální kritiky, jako Marxe či Polanyiho, ale i buržoazní
teoretiky, jako Webra, Schumpetera, Sombarta a Keynese.[14]
To, že
se nestalo něco, co se i přes slušné předpovědi stát mělo, ještě neznamená, že
to nenastane nikdy; není zde pro to žádný induktivní důkaz. Domnívám se, že tato doba je jiná a jedním
z jejích příznaků je, že dokonce ani hlavní tvůrci kapitalismu dnes nemají
ponětí, jak celý systém znovu napravit — viz například nedávno zveřejněné zápisy z
jednání Federal Reserve’s Board z
roku 2008[15] nebo již zmíněnou zoufalou snahu centrálních
bankéřů najít ten správný okamžik k ukončení „kvantitativního uvolňování“. To
je však pouze povrch problému. Pod ním je neúprosná skutečnost, že
kapitalistický vývoj už více či méně zničit každou instituci, která by mohla
provést stabilizaci tím, že by kapitalismus omezila. Faktem je, že stabilita kapitalismu
jako společensko-ekonomického systému závisí na jeho „vlastní dynamice“, která
je obsažena v protichůdných sílách — v kolektivních zájmech a institucích, jež
podřizují akumulaci kapitálu sociální kontrole a rovnováze. Důsledkem je, že
kapitalismus může ohrozit sám sebe tím, že je příliš úspěšný. K tomuto
bodu se ještě dále vrátím s podrobnější argumentací.
Má
představa o konci kapitalismu — který podle mého názoru již probíhá — plyne z toho, že se jedná o sociální systém,
který je z vlastních důvodů v chronickém havarijním stavu. Neexistence
životaschopné alternativy v tom nehraje roli. I když nemůžeme vědět, kdy a
jak přesně kapitalismus zmizí a čím toho bude dosaženo, podstatné je, že při
ruce není žádná síla, která by mohla zvrátit tři sestupné trendy, a to v
oblasti hospodářského růstu, sociální rovnosti a finanční stability, a u nichž
dochází k jejich vzájemnému posilování. Na rozdíl od 30. let minulého století,
dnes není na obzoru žádný politicko-ekonomický recept, ani zleva ani zprava,
který by mohl poskytnout kapitalistickým společnostem ucelený nový režim
regulací nebo nařízení. Sociální integrace, jakož i systémová integrace,
se zdají být nenávratně poškozeny a dále se zhoršují.[16] Co se s největší pravděpodobností s postupem
času bude dít, je kontinuální kumulace malých a menších dysfunkcí; ne nutně
smrtících jako takových, ale většinou neopravitelných, a to tím spíše, čím více
jich na jednotlivých místech bude. V rámci tohoto procesu budou částí celku do
sebe zapadat méně a méně; poruchy všeho druhu se budou násobit; neočekávané
důsledky se budou šířit po stále obskurnějších liniích kauzality. Nejistoty se
budou množit; krize všeho druhu — legitimity, produktivity nebo obou — budou následovat v rychlém sledu za sebou a
rovněž jejich předvídatelnost a zvladatelnost bude dále klesat (jak tomu bylo
po desetiletí až dosud). Nakonec se nesčetné prozatímní opravy navržené při krátkodobém
krizovém řízení zhroutí pod tíhou denních katastrof vyvolaných zřícením
sociálního řádu do hlubokého anomického zmatku.
Když
začneme pojímat konec kapitalismu jako proces, nikoli jako události, vyvolává
to otázku, jak definovat kapitalismus. Společnosti jsou komplexní entity, které
neumírají tak, jako organismy: kromě vzácné výjimky celkového zániku je
diskontinuita vždy zakotvena v nějaké kontinuitě. Říkáme-li, že společnost
skončila, máme na mysli to, že některé rysy její organizace, které považujeme
za důležité, zmizely, jiné však mohou přežít. Navrhuji, abychom k určení
toho, zda je ještě kapitalismus naživu, umírající nebo mrtvý, stanovili jeho
definici takto: jedná se o moderní společnost[17], která zajišťuje svou kolektivní reprodukci
jako nezamýšlený vedlejší účinek individuálně racionální, konkurenční maximalizace
zisku při uskutečňování akumulace kapitálu pomocí „pracovního procesu“. Kombinuje
soukromé vlastnictví kapitálu s komodifikovanou pracovní sílou a plní přitom
mandevillovský slib přeměny soukromých neřestí ve veřejné blaho.[18] Je to slib, o kterém tvrdím, že jej současný
kapitalismus už nemůže splnit — protože končí svou historickou existenci ve
formě samoreprodukujícího se, udržitelného, předvídatelného a legitimního společenského
řádu.
U takto
definovaného kapitalismu je nepravděpodobné, že by probíhal podle nějakého
plánu. Jak rozpad pokračuje, vyvolává politické protesty a četné pokusy o kolektivní
intervence. Ale po dlouhou dobu tyto protesty pravděpodobně zůstanou na úrovni
luddistů (tj. ničitelů strojů z počátku 19. století): místní, rozptýlené, nekoordinované,
„primitivní“ — přidělávající další poruchy, aniž by vytvářely
nový řád, v nejlepším případě neúmyslně pomáhající tomu, aby další poruchy
vznikly. Někdo by si mohl myslet, že dlouhotrvající krize tohoto druhu by
otevřely více než několik oken příležitostí pro reformisty nebo revolucionáře. Zdá
se však, že kapitalismus nejen že dezorganizuje sám sebe, ale stejně tak
dezorganizuje i svou opozici, zbavuje ji schopnosti kapitalismus porazit nebo
jej zachránit. Konec kapitalismu si pak musí kapitalismus zařídit sám, musí
stanovit své vlastní zničení — což je, jak bych si dovolil tvrdit, přesně to,
čeho jsme dnes svědky.
Pyrrhovo vítězství
Ale
proč by kapitalismus, bez ohledu na své nedostatky, měl být vůbec v krizi,
jestliže již nemá žádnou opozici hodnou tohoto jména? Když padl reálný
socialismus v roce 1989, bylo to široce vnímáno jako konečný triumf
kapitalismu, jako „konec dějin“. Dokonce i dnes, po roce 2008, zůstává všude
stará levice na pokraji vyhynutí, zatímco novou levici se dosud nepodařilo
objevit. Masy, chudí a bezmocní, stejně jako relativně dobře postavení lidé, se
zdají být pevně ve spárech konzumerizmu, se společným zbožím, společnými akcemi
a společnou organizací, vše důsledně podle aktuální módy. Pokud je to jediná
možnost, proč by v ní tedy kapitalismus neměl pokračovat jako ve svém normálním
stavu, pokud už ne pro žádný jiný důvod? Na první pohled je tu toho
opravdu hodně, co mluví proti vyslovení smrti kapitalismu, bez ohledu na
všechna varování na stránkách historie. Pokud jde o nerovnost, lidé si na ni
mohou zvyknout, a to zejména pomocí veřejné zábavy a politického útlaku. Kromě
toho existuje mnoho příkladů, kdy byly znovu zvoleny vlády, které snižují
sociální výdaje a privatizují veřejné služby při svém úsilí o zdravé peníze pro
majitele peněz. Pokud jde o zhoršení životního prostředí, tak to postupuje jen
velmi pomalu ve srovnání s životem člověka, takže ho lze popírat a zároveň se s
ním učit žít. Technologický pokrok nelze nikdy vyloučit, příkladem je frakování
břidlic, ale jen si tím kupujeme čas. Pokud existují limity k pacifikaci
síly konzumerismu, nejsou zatím nikde nablízku. Kromě toho, přizpůsobení se
časově náročnějším a život pohlcujícím pracovním režimům lze považovat za
přijetí konkurenční výzvy a příležitosti k osobnímu úspěchu. Kulturní definice
dobrého života byly až dosud velmi tvárné a mohlo by se pokračovat v jejich
přizpůsobování tak, aby odpovídaly postupu vpřed ke komodifikaci, alespoň dokud
mohou být potlačovány, zesměšňovány nebo jinak marginalizovány radikální či
náboženské protesty proti prokapitalistické převýchově. Nakonec, většina
dnešních stagnačních teorií se vztahuje pouze na Západ nebo jen na USA, ale ne
na Čínu, Rusko, Indii nebo Brazílii — na země, jejichž hranice hospodářského růstu mohou
migrovat do rozsáhlých panenských území, čekajících na to, aby byly k dispozici
kapitalistickému pokroku.[19]
Moje
odpověď je, že pokud kapitalismus nemá žádnou opozici, může to být pro něj ve skutečnosti
pro spíše závazek než nějaké aktivum. Sociální systémy prosperují z vnitřní
heterogenity, z pluralitních organizačních principů. Ty je chrání před tím, aby
zaměřovaly výlučně na jeden účel a vytěsňovaly jiné cíle, kterých se musí také
dosahovat, pokud má být systém udržitelný. Kapitalismus, jak ho známe, značně těžil
z nárůstu opozičního hnutí proti pravidlům zisku a trhu. Socialismus a odborové
hnutí, tím že brzdí komodifikaci, brání kapitalismu zničit jeho
nekapitalistické základny — důvěru, dobrou víru, altruismu, solidaritu v rámci
rodiny a komunity a podobně. Za keynesiánství a fordismu opozice více či méně
loajální ke kapitalismu zajišťovala a pomáhala stabilizovat agregátní poptávku,
a to zejména v době recese. Pokud byly okolnosti příznivé, dělnické
organizace dokonce sloužily jako „produktivitní bič“ tím, že nutily kapitál
pouštět se do pokročilejších výrobních postupů. Právě v tomto smyslu Geoffrey
Hodgson tvrdil, že kapitalismus může přežít jen potud, pokud není zcela
kapitalistický — pokud
nezbavil ani sebe, ani společnost, ve které se uplatňuje, „nezbytných
nečistot“.[20] Z tohoto pohledu se zdá, že když
kapitalismus porazí svou opozici, může to být ve skutečnosti Pyrrhovým
vítězstvím, které jej zbaví vyrovnávacích sil. Ty jsou občas sice nepohodlné,
ale ve skutečnosti jej podporují. Mohlo by se stát, že pokud kapitalismus
zvítězí, stane se sám sobě nejhorším nepřítelem?
Hranice komodifikace
Při
zkoumání této možnosti bychom se mohli obrátit na ideu Karla Polanyiho o sociálních
limitech expanze trhu. Základem jeho pojetí jsou tří „fiktivní komodity“:
práce, půda (nebo příroda) a peníze.[21] Fiktivní komodita je definována jako zdroj, pro
který zákony nabídky a poptávky platí jen částečně, a nevhodně, pokud vůbec. Může
s ní být tedy zacházeno jako s komoditou pouze za určitých vymezených okolností
a regulovaným způsobem, protože kompletní komodifikace ji zničí, nebo ji udělá
nepoužitelnou. Trhy však mají ze své podstaty tendenci expandovat mimo svou
původní doménu, tj. mimo obchodování s materiálními statky, do všech ostatních
oblastí života, bez ohledu na jejich vhodnost pro komodifikaci — nebo, vyjádřeno v marxistických pojmech, podřizovat
se logice akumulace kapitálu. Není-li tato expanze trhu držena zpět omezujícími
institucemi, stává se trvalým nebezpečím pro své vlastní ohrožení, a tím pro
životaschopnost kapitalistického ekonomického a sociálního systému.
Ve
skutečnosti vše nasvědčuje tomu, že dnes expanze trhu dosáhla kritického prahu
u všech tří Polanyiho fiktivních komodit. Institucionální záruky, které
sloužily k ochraně před úplnou marketizací, byly erodovány na několika frontách.
To je to, co se zdá být v pozadí při hledání probíhajícím v současné době
ve všech vyspělých kapitalistických společnostech: při hledání nového
časového režimu, pokud jde o práci, zejména nového rozdělení mezi dobou
strávenou při sociálních a ekonomických vztazích a při aktivitách ve volném
čase; nového udržitelného energetického režimu ve vztahu k přírodě a nového
stabilního finančního režimu pro výrobu a pro alokaci peněz. Ve všech třech
oblastech dnes společnost hledá účinnější omezení logiky expanze,[22] institucionalizované jako jeden z prvků
soukromého obohacení, které jsou základem kapitalistického společenského řádu. Tato
omezení jsou zaměřena na stále náročnější požadavky zaměstnaneckého pracovního
systému na lidskou práci, kapitalistického systému výroby a spotřeby na
limitované přírodní zdroje a finančního a bankovního systému na důvěru lidí ve
stále složitější pyramidové struktury peněz, úvěrů a dluhů.
Při
zpětném pohledu na tři Polanyiho krizové oblasti lze konstatovat, že to byla přehnaná
komodifikace peněz, které stáhla ke dnu globální ekonomiku v roce 2008:
transformací neomezených nabídek levných úvěrů do čím dál sofistikovanějších finančních
„produktů“ umožnila vznik realitní bubliny do té doby nepředstavitelné velikosti.
V 80. letech deregulace amerických finančních trhů zrušila omezení soukromé
výroby a marketizaci peněz, které byly zavedeny po Velké hospodářské krizi. „Financializace“,
proces, který pod tímto názvem vešel ve známost, se zdála být posledním
zbývajícím způsobem, jak obnovit růst a ziskovost ekonomiky přespříliš
rozšířeného hegemona globálního kapitalismu. Jakmile se však průmysl vydělávání
peněz uvolnil, investoval značnou část svých obrovských zdrojů do lobbování za
další odstraňování regulací diktovaných opatrností, nemluvě o obcházení
pravidel bez ohledu na to, jaká pravidla byla ponechána. S odstupem času
je snadné pozorovat obrovská rizika, která přišla s přechodem od starého režimu
P – K – Z (peníze – kapitál – zboží) na nový režim (P – P) při trendu stále
rostoucí nerovnosti spojené s nepřiměřeným růstem bankovního sektoru.[23]
Pokud
jde o přírodu, roste znepokojení nad nyní již široce vnímaným rozporem mezi
kapitalistickým principem nekonečné expanze a konečnou zásobou přírodních
zdrojů. Neomalthusiánské projevy různých denominací byly populární v 70. letech.
I když si o nich člověk může myslet, co chce, a přestože některé z nich jsou
nyní považovány za předčasně alarmující, nikdo vážně nepopírá, že modely
spotřeby energie v bohatých kapitalistických společnostech nemohou být
rozšířeny na zbytek světa, aniž by při tom byly zničeny základní předpoklady
pro lidský život. Zdá se, že to, co dostává konečnou podobu, je závod mezi
postupujícím vyčerpáváním přírody na straně jedné a technologickou inovací na straně
druhé — nahrazování přírodních materiálů umělými,
prevence nebo náprava škod na životním prostředí, vytváření ochrany proti
nevyhnutelné degradaci biosféry. Otázkou, na kterou zřejmě nikdo není
schopen odpovědět, zůstává, jak mohou být obrovské potenciálně potřebné kolektivní
zdroje mobilizovány ve společnosti, která se řídí tím, co C. B. MacPherson
nazývá „posesivní majetkový individualismus“.[24] Jaké subjekty a instituce jsou k dispozici pro
zajištění kolektivního snesitelného životního prostředí ve světě
konkurenceschopné výroby a spotřeby?
Třetí
oblast, komodifikace lidské práce, možná dosáhla kritického bodu. Mezinárodní
soutěž v deregulaci trhu práce zničila jakékoliv vyhlídky na to, že by jednou
mohlo být dosaženo všeobecného omezení pracovní doby.[25] To učinilo zaměstnání stále větší části
populace obtížnějším.[26] Vzhledem k rostoucímu podílu žen na trhu práce,
a z části také kvůli zániku „rodinné mzdy“, se zvýšil počet hodin za měsíc,
které prodává rodina zaměstnavatelům, zatímco mzdy zaostávaly za produktivitou,
nejvíce dramaticky v srdci kapitalismu, v USA (Obrázek 7).

Ve stejné době
navzdory deregulaci a ničení odborů trhy práce selhaly, takže zbytková
nezaměstnanost dosáhla 7 až 8 procent, což se stalo novou normou i v zemích
jako je Švédsko. Robotárny se rozšířily do mnoha průmyslových odvětví, včetně
služeb, ale většinou v globálních periferiích mimo dosah státních orgánů, očí
spotřebitelů a toho, co zbylo z odborů v kapitalistickém centru. Otrocká práce
konkuruje dělníkům v zemích s historicky silnou ochranou práce, přičemž
pracovní podmínky v periferiích zhoršují a v centru se endemický šíří
nezaměstnanost. Mezitím se množí stížnosti na pronikání práce do rodinného
života spolu s tlaky trhu práce na to, aby se člověk zapojil do nekončícího
závodu na upgrade „lidského kapitálu“. Navíc globální mobilita umožňuje zaměstnavateli
nahradit neochotné místní pracovníky ochotnými přistěhovalci. Tím se rovněž
vyrovnává porodnost, která je pod úrovní prosté reprodukce, zčásti kvůli
změněné rovnováze mezi neplacenou a placenou prací a mezi netržní a tržní spotřebou.
Výsledkem je dlouhodobé oslabení sociálních protisměrných pohybů, způsobené
ztrátou třídní a sociální solidarity a doprovázené ohromujícími politickými
konflikty související s etnickou diversitou, a to i v tradičně liberálních
zemích, jako jsou Nizozemsko, Švédsko a Norsko.
Otázka,
jak a kdy musí být akumulace kapitálu omezena, aby bylo dosaženo ochrany tři
fiktivních komodit před úplnou komodifikací, byla zpochybňována v celé historii
kapitalismu. Ale probíhající celosvětová krize ve všech třech hraničních
oblastech současně je něco jiného: vyplývá to z okázale úspěšného náporu trhů,
expandujících rychleji než kdy jindy, na široké spektrum institucí a aktérů, ať
už pocházejí z minulosti nebo vznikly v dlouhých politických bojích, které
měly na nějaký čas zadržet postup kapitalismu na určité úrovni sociálního
ukotvení. Práce, půda a peníze se současně staly krizovými zónami poté, co
„globalizace“ obdařila tržní vztahy a výrobní řetězce nebývalou schopností
překračovat hranice národních politických a právních jurisdikcí. Výsledkem je
rozpad základních institucí, které v moderní době více či méně úspěšně
domestikovaly kapitalistickou „zvířecí vitalitu“ v zájmu společnosti jako
celku, jakož i samotného kapitalismu.
Akumulace
kapitálu může dosahovat svých limitů nejen z hlediska fiktivního zboží. Napohled
to vypadá, že spotřeba zboží a služeb neustále roste a implicitní předpoklad
moderní ekonomie — že lidská touha a schopnost konzumovat jsou
neomezené — se dá snadno obhájit při návštěvě jakéhokoli
velkého nákupního centra. Přesto obavy, že se trhy spotřebního zboží mohou v
určitém okamžiku stát nasycenými — snad v průběhu post-materialistického oddělení
lidských tužeb od koupě zboží — jsou dost rozšířené mezi výrobci závislými na
zisku. To samo o sobě odráží skutečnost, že spotřeba se ve vyspělých
kapitalistických společnostech již dlouho stává oddělenou od materiální
potřeby.[27] Významný podíl současných výdajů na spotřebu — který stále rychle roste — se dnes utratí nikoliv za užitné hodnoty zboží,
ale za jejich symbolickou hodnotu, jejich auru nebo gloriolu. To je důvod, proč
se odborníci v průmyslové praxi ocitají tváří v tvář skutečnosti, že platí více
než kdy jindy za marketing, a to nejen za reklamu, ale i za design produktu a
inovaci. Přes rostoucí sofistikovanost podpory prodeje činí tato nehmotná
kulturní aktiva komerční úspěch obtížně předvídatelný — určitě hůře než v době, kdy mohlo být růstu
dosaženo postupným nabízením praček všem domácnostem v zemi.[28]
Pět systémových poruch
Kapitalismus
bez opozice je ponechán vlastním nástrojům, které však nezahrnují autoregulaci.
Kapitalistická honba za ziskem je neomezená a nemůže tomu být jinak. Představa,
že méně může být více, není principem, kterému by kapitalistická společnost
mohla dostát; to jí musí být vnuceno z vnějšku. Jinak neskončí svůj postup,
kterým stravuje samu sebe, což se nakonec může skutečně stát. V současné době
už jsme, jak tvrdím, v pozici, kdy pozorujeme kapitalismus umírat kvůli
tomu, že zničil svou opozici – umírá takříkajíc z předávkování sám sebou. Pro
ilustraci chci poukázat na pět systémových poruch dnešního rozvinutého
kapitalismu; všechny vycházejí různými způsoby z oslabení tradičních institucí
a politických omezení kapitalistického vývoje. Jsou to stagnace, oligarchická
redistribuce, drancování veřejného vlastnictví, korupce a globální anarchie.
Šest
let po pádu Lehman Brothers jsou v módě předpovědi dlouhodobé
hospodářské stagnace. Typickým příkladem je tolik diskutovaný dokument Roberta
Gordona, který tvrdí, že hlavní inovace, které pohánějí produktivitu a
hospodářský růst od roku 1800, jako bylo zvýšení rychlosti přepravy nebo
instalace tekoucí vody ve městech, se mohly stát jen jednou.[29] Ve srovnání s nimi produkuje nedávné rozšíření
informačních technologií jen malý vliv na zvýšení produktivity, pokud vůbec nějaký.
Zatímco se Gordonovy argumenty mohou zdát technologicky poněkud deterministické,
jako pravděpodobné se jeví to, že kapitalismus může doufat v získání úrovně
růstu potřebné ke kompenzaci dělnické třídy nekapitalistů (aby pomohla zase
jiným akumulovat kapitál), jen pokud, technologie zajistí nové příležitosti ke
zvyšení produktivity. V každém případě Gordon ve své doplňující myšlence
podporuje předpověď nízkého nebo žádného růstu tím, že uvádí šest netechnických
faktorů — nazývá je „headwinds (jdoucí protivětru)“ — které by směřovaly k dlouhodobé stagnaci
„dokonce i tehdy, když by inovace pokračovaly… i ve dvou desetiletích před rokem
2007“.[30] Mezi tyto faktory zahrnuje dva, o kterých
tvrdím, že se po určitou dobu prolínají s nízkým růstem: nerovnost a „převis
spotřebitelského a veřejného dluhu“.[31]
Je s podivem, jak blízko má současná stagnační teorie k marxistické teorii podspotřeby
ze 70. a 80. let minulého století.[32] V současné době se také Lawrence „Larry“
Summers — přítel z Wall Streetu, hlavní architekt finanční
deregulace za Clintona a Obamova první volba na prezidenta Federálního
rezervního fondu, dokud nemusel ustoupit kvůli kongresové opozici[33] — připojil ke stagnačním teoretikům. Na ekonomickém
fóru MMF 8. listopadu loňského roku se Summers přiznal ke ztrátě naděje, že by
téměř nulové úrokové sazby v dohledné budoucnosti mohly produkovat výrazný
hospodářský růst ve světě, který jak cítí, trpí přebytkem kapitálu.[34] Summersova predikce „dlouhodobé stagnace“ jako
„nového normálního stavu“ se setkala mezi jeho kolegy ekonomy, včetně Paula
Krugmana, s překvapivě širokým souhlasem.[35] To, co Summers zmínil jen okrajově, bylo, že
nápadný neúspěch dokonce i záporných reálných úrokových sazeb na oživení
investic se shodoval se zvýšením dlouhodobé nerovnosti jak v USA, tak i
jinde. Jak věděl již Keynes, koncentrace příjmů v horních vrstvách musí
snižovat koupěschopnou poptávku a vede vlastníky kapitálu k tomu, aby hledali
spekulativní ziskové příležitosti mimo „reálnou ekonomiku“. To mohla být ve
skutečnosti jedna z příčin „financializace“ kapitalismu, která začala v 80. letech.
Mocenské
elity globálního kapitalismu se, jak se zdá, smířily s tím, že
v dohledné době nastane jen nízký agregátní růst, nebo nenastane žádný. To
nevylučuje vysoké zisky ve finančním sektoru, které v podstatě plynou ze
spekulativního obchodování s levnými penězi poskytovanými centrálními bankami. Zdá se, že se málokdo obává toho, že by peníze generované k
zabránění stagnace z deflace mohly způsobit inflaci, protože odbory, které by
si mohly nárokovat podíl, již neexistují.[36] Ve skutečnosti je nyní problémem to, že je
inflace spíše příliš málo než příliš mnoho a nově vznikající uznávaná moudrost
zní: zdravá ekonomika vyžaduje roční míru inflace ve výši nejméně 2 procenta,
ne-li více. Jediná inflace na obzoru je však ta v bublinách cen aktiv a
Summers se velmi snaží připravit své publikum na spousty z nich.
Pro
kapitalisty a jejich sluhy vypadá budoucnost rozhodně jako rozbitá cesta. Nízký
růst jim bude odpírat další zdroje, jimž by se daly urovnat distribuční
konflikty a uklidnit nespokojenost. Bubliny čekají na nenadálé prasknutí a není
jisté, zda státy znovu získají své kapacity, aby se včas postaraly o oběti. Stagnující
ekonomika, jak se ukazuje, bude mít daleko k ekonomice ustáleného stavu; s
tím, jak růst klesá, a rizika stoupají, bude boj o přežití intenzivnější. Spíše
než obnovení ochranných limitů komodifikace, které s příchodem globalizace
zastaraly, bude třeba stále hledat nové způsoby, jak využívat přírodu,
rozšiřovat a intenzifikovat pracovní dobu, a podporovat to, co se v žargonu
nazývá kreativním financováním, v zoufalé snaze udržet si vysoké zisky a
zajistit akumulaci kapitálu. Scénář „stagnace s možností bublin“ si můžeme
velmi věrohodně představit jako boj všech proti všem přerušený příležitostnou
panikou.
Plutokraté a kořist
Co se
týká druhé poruchy, nic nenasvědčuje tomu, že bude v dohledné době, nebo vůbec
někdy, přerušen dlouhodobý trend směrem k větší ekonomické nerovnosti. Nerovnost
snižuje růst, a to nejen z keynesiánských důvodů. Snadné peníze, v současné
době poskytované centrálními bankami s cílem obnovit růst — což je pohodlné pro kapitál, ale samozřejmě ne
pro dělníky — zvyšují dále nerovnost tím, že nafukují finanční
sektor, a to svádí spíše ke spekulativnímu než produktivnímu investování. Přerozdělování
na vrcholu se stává oligarchickým: spíše než společnému zájmu o hospodářský
pokrok, jak slibovala neoklasická ekonomie, slouží naopak k vytěžení zdrojů čím
dál více ožebračené a upadající společnosti. Země, které v této souvislosti
přicházejí do úvahy, jsou Rusko a Ukrajina, ale také Řecko a Španělsko a stále
více i Spojené státy. Při oligarchickém přerozdělování je keynesiánská vazba,
která svazuje zisky bohatých se mzdami chudých, přerušena tím, že se oddělí
osud ekonomických elit od osudu lidí.[37] To předjímala nechvalně známá „plutonomická“
brožura, kterou distribuovala Citibank v letech 2005 a 2006 vybranému kruhu
svých nejbohatších klientů, aby je ujistila, že jejich prosperita již není
závislá na námezdně pracujících.[38]
Oligarchické
přerozdělování a trend směrem k plutonomii, a to i v zemích, které jsou stále
považovány za demokracie, vyvolaly noční můru u elit jistých si tím, že přežijí
sociální systém, který je učinil bohatými. Plutonomičtí kapitalisté již nemusí
mít strach o národní hospodářský růst, protože jejich nadnárodní bohatství
roste bez něj. Odtud tedy pochází odchod superbohatých ze zemí, jako je Rusko
nebo Řecko — seberou své peníze (nebo také svých spoluobčanů)
a utíkají, nejčastěji do Švýcarska, Velké Británie nebo Spojených států. Možnost,
kterou globální kapitálový trh poskytuje, zachránit sebe a svou rodinu tím, že
odejdete i se svým majetkem, představuje pro bohaté nejsilnější pokušení zahrát
koncovku — vybrat hotovost, spálit mosty a nenechat za
sebou nic než spálenou zemi.
S tím
úzce souvisí třetí porucha, drancování veřejného vlastnictví prostřednictvím
neposkytování dostatečných finančních prostředků a privatizací. Na jiném místě
jsem ukázal, že původ této poruchy spočívá v „dvojnásobném přechodu“ v 70. letech:
v přechodu od státu daní ke státu dluhů a poté od konsolidovaného státu (consolidation
state) ke státu škrtů (austerity state). Nejdůležitější z příčin této změny
byly nové možnosti, které nabízely globální kapitálové trhy od roku 1980 pro korporace
a osoby s vysokými příjmy: daňové úniky, vyhýbání se placení daní, daňový
režim nakupování a vymáhání daňových škrtů po státu. Pokusy o řešení
schodků veřejných financí se týkají téměř výhradně pouze škrtů ve vládních
výdajích — a to na sociální zabezpečení, na investice do
hmotné infrastruktury a do lidského kapitálu. S tím jak zisky dosahovaly
stále vyšších procent, se veřejný majetek v kapitalistických ekonomikách
(často dramaticky) snižoval a hladověl na úkor mezinárodního mobilního
oligarchického bohatství. Součástí tohoto procesu byla privatizace, prováděná
bez ohledu na prospěch veřejnosti, na produktivitu a sociální soudržnost, které
mohly působit na hospodářský růst a sociální spravedlnost.
Dokonce
i před rokem 2008 bylo obecně považováno za samozřejmé, že fiskální krize poválečného
stavu musela být vyřešena snížením výdajů namísto zvyšování daní, a to zejména
bohatým. Konsolidace veřejných financí prostřednictvím úsporných opatření a
škrtů byla a je uvalena na společnosti, i když je pravděpodobné, že se tím
stlačuje růst. To by mohl být další doklad toho, že ekonomika oligarchů byla
oddělena od obyčejných lidí stejně jako je jím fakt, že bohatí již neočekávají,
že zaplatí cenu za maximalizaci svých příjmů na úkor nebohatých ani za
prosazování svých zájmů na úkor ekonomiky jako celku. To, co se zde vynořuje,
je zásadní napětí, jak je popsáno Marxem: napětí mezi stále rostoucím sociálním
charakterem výroby v pokročilé ekonomice a společnosti a na jedné straně a
soukromým vlastnictvím výrobních prostředků na straně druhé. S tím, jak
růst produktivity vyžaduje více veřejných prostředků, má tendenci dostat se do
rozporu s vlastní akumulací zisku a nutí kapitalistické elity vybrat si mezi
nimi. Výsledkem je to, čeho jsme dnes svědky: ekonomická stagnace v kombinaci s
oligarchickým přerozdělováním.[39]
Pokračování článku ZDE.
[1]
Jiná verze tohoto
textu byla veřejně přednesena dne 23. ledna 2014 jako přednáška nadace
Anglo-German Foundation Lecture v Britské akademii.
[2]
Tyto argumenty jsem ve větší míře
prozkoumal v knize Buying Time: The Delayed Crisis of Democratic Capitalism,
London and New York 2014.
[3]
Matouš 25:29.
Tímto poprvé popsal Robert Merton sociální mechanismus v článku ‘The Matthew
Effect in Science’, Science, vol. 159, no. 3810, pp. 56-63. Technický termín je
kumulativní prospěch.
[4]
Viz práce
Emmanuela Saeze, ‘Striking It Richer: The Evolution of Top Incomes in the United
States’, 2 March 2012, k dispozici prostřednictvím Saezovi osobní webové
stránky na University of California; a práce Facundo Alvaredo, Anthony
Atkinson, Thomas Piketty a Emmanuel Saez, ‘The Top 1 per cent in International
and Historical Perspective’, Journal of Economic Perspectives, vol. 27,
no. 3, 2013, pp. 3-20.
[5]
Bank for
International Settlements, 83rd Annual Report, 1 April 2012–31 March 2013,
Basel 2013, p. 5.
[6]
I to může být méně
než slibné v zemích, jako jsou USA a Velká Británie, kde je těžké pochopit, že
z neoliberálních „reforem“ ještě něco zůstává k implementaci.
[7]
Viz kniha Armin
Schäfer and Wolfgang Streeck, eds, Politics in the Age of Austerity,
Cambridge 2013.
[8]
Viz knihy Walter
Korpi, The Democratic Class Struggle, London 1983; a Colin Crouch, Post-Democracy,
Cambridge 2004.
[9]
Jedná se o pohled
podle teorie veřejné volby (Public Choice) na fiskální krizi, jak jej přesvědčivě
předložil James Buchanan a jeho škola; viz například v knize Buchanan a
Gordon Tullock, The Calculus of Consent: Logical Foundations of
Constitutional Democracy, Ann Arbor 1962.
[10]
Často se zapomíná,
že většina centrálních bank, včetně BIS, již dlouhou byly nebo ještě jsou
částečně v soukromém vlastnictví. Například Bank of England a Bank of France
byly znárodněny až po roce 1945. „Nezávislost“ centrálních bank, která byla
zavedena v mnoha zemích v 90. letech, může být viděna jako forma reprivatizace.
[11]
Samozřejmě, jak ve
své knize poukázal Colin Crouch, neoliberalismus ve své stávající podobě je
vlastně politicky hluboce zakořeněná oligarchie obřích nadnárodních
společností; Crouch, The Strange Non-Death of Neoliberalism, Cambridge
2011.
[12]
Viz knihy Daniel
A. Bell, Beyond Liberal Democracy: Political Thinking for an East Asian
Context, Princeton 2006; a Nicolas Berggruen and Nathan Gardels, eds, Intelligent
Governance for the 21st Century: A Middle Way between West and East, London
2012.
[13]
Výraz „v souladu s
trhem“ (nebo také „tržně konformní“) pochází od Angely Merkelové. Veřejná
rétorika kancléřky se zdá být záměrně navržena tak, aby zamlžovala a mystifikovala. Zde
je její prohlášení ze září 2011 o tomto subjektu v originálním Merkelspeaku:
‘Wir leben ja in einer Demokratie und sind auch froh darüber. Das ist eine
parlamentarische Demokratie. Deshalb ist das Budgetrecht ein Kernrecht des
Parlaments. Insofern werden wir Wege finden, die parlamentarische Mitbestimmung
so zu gestalten, dass sie trotzdem auch marktkonform ist, also dass sich auf
den Märkten die entsprechenden Signale ergeben.“ Hrubý překlad by mohl znít
takto: „Určitě žijeme v demokracii a jsme tomu rádi. Je to parlamentní
demokracie. Proto je právo na rozpočet základním právem parlamentu. V tomto
rozsahu budeme hledat způsoby, jak utvářet parlamentní spolurozhodování takovým
způsobem, aby bylo také v souladu s trhem, aby se příslušné signály také
objevily na trhu.“
[14]
Kdyby historie
ukázala, že jsem se mýlil, budu alespoň v dobré společnosti.
[15]
Jak uvádí Gretchen
Morgenson, ‘A New Light on Regulators in the Dark’, New York Times, 23
April 2014. Článek prezentuje „znepokojující obraz centrální banky, který byla
ve tmě/nic netušila o každé blížící se katastrofě v průběhu roku 2008.“
[16]
V těchto pojmech,
viz David Lockwood, ‘Social Integration and System Integration’, a George
Zollschan a Walter Hirsch, eds, Explorations in Social Change, London
1964, pp. 244–57.
[17]
Nebo, jak ji Adam
Smith nazývá, „progresivní“ společnost — je zaměřená na růst své produktivity a
prosperity, která je v zásadě bez hranic, jak měřeno podle velikosti své
peněžní ekonomiky.
[18]
Další definice
kapitalismu zdůrazňuje, například mírový charakter kapitalistické obchodní
výměny na trhu: viz Albert Hirschman, ‘Rival Interpretations of Market Society:
Civilizing, Destructive or Feeble?’, Journal of Economic Literature,
vol. 20, no. 4, 1982, pp. 1463-1484. To opomíjí skutečnost, že nenásilný „volný
obchod“ se obvykle omezuje jen na střed kapitalistického systému, zatímco na
jeho historické a územní periferii je násilí na denním pořádku. Například
ilegální trhy (drogy, prostituce, zbraně, atd.) ovládané soukromým násilím
získávají obrovské sumy peněz pro legální investice — což je varianta
primitivní akumulace. Navíc, legitimní veřejné a nezákonné privátní násilí
často splývá, a to nejen na kapitalistickém okraji, ale také při podpoře
poskytované centrem svým kolaborantům na periferii. Zahrnuje také veřejné
násilí centra proti odpůrcům systému, a pokud ještě smysluplně existují, proti odborům.
[19]
I když nedávná
posouzení jejich hospodářských výsledků a výhledů jsou mnohem méně nadšené, než
tomu bylo před dvěma nebo třemi lety. V poslední době euforický „BRIC“ diskurz
byl následován úzkostným zpochybňováním ekonomických perspektiv „Křehké pětky“
(Turecko, Brazílie, Indie, Jižní Afrika a Indonésie, New York Times, 28
January 2014). Zprávy o hromadění problémů v čínském kapitalismu jsou také
stále častější, zdůrazňují, mimo jiné, rozsáhlou zadluženost místních a regionálních
samospráv. Od krymské krize, také slyšíme o strukturálních slabinách ruské
ekonomiky.
[20]
„Každý
socioekonomický systém se musí spoléhat na to, že alespoň jeden strukturálně
odlišný subsystém funguje. Vždy musí souběžně koexistovat pluralita několika
modelů výroby tak, aby sociální rozvoj jako celek měl potřebnou strukturální rozmanitost
potřebnou k tomu, aby se mohl vyrovnat se se změnami“: Hodgson, ‘The
Evolution of Capitalism from the Perspective of Institutional and Evolutionary
Economics’, in Hodgson et al., eds, Capitalism in Evolution: Global
Contentions, East and West, Cheltenham 2001, pp. 71ff. Pro méně
funkcionalistickou formulaci stejné myšlenky viz můj pojem „beneficial
constraint (prospěšné omezení)“: ‘Beneficial Constraints: On the Economic
Limits of Rational Voluntarism’, in Rogers Hollingsworth a Robert Boyer, eds, Contemporary
Capitalism: The Embeddedness of Institutions, Cambridge 1997, pp. 197–219.
[21]
Karl Polanyi, The
Great Transformation: The Political and Economic Origins of Our Time
[1944], Boston 1957, pp. 68–76.
[22]
Nebo dokonce „transgrese“,
a pokud půjdeme do němčiny: Steigerungslogik.
[23]
Donald
Tomaskovic-Devey and Ken-Hou Lin, ‘Income Dynamics, Economic Rents and the
Financialization of the us Economy’, American Sociological Review, vol.
76, no. 4, 2011, pp. 538-59.
[24]
C. B. MacPherson, The
Political Theory of Possessive Individualism: Hobbes to Locke, Oxford 1962.
[25]
Zvažme v této
souvislosti útok na poslední zbytky 35hodinového pracovního týdne ve Francii, a
to pod patronátem socialistického prezidenta a jeho strany.
[26]
Z kapitalistické
hranice je hlášeno, že přední investiční banky začaly navrhovat pro své
zaměstnance na nejnižší úrovni, že „by se měli pokusit měsíčně strávit čtyři
víkendové dny mimo úřad, jako součást širšího úsilí o zlepšení pracovních podmínek“:
‘Wall St Shock: Take a Day Off, Even a Sunday’, New York Times, 10
January 2014.
[27]
Vzpomeňme na
gigantický potlach, v původním slova smyslu je to indiánská darovací slavnost,
který pořádá každý rok před vánoci odvětví spotřebitelského zboží společně s
obchodními řetězci nebo po Dni díkůvzdání zlověstně označovaném v USA jako „černý
pátek“, kvůli všudypřítomnému snížení cen a kolektivní nákupní hysterii, s tím
spojenou. Představte si to zoufalství, pokud by se nikdo nedostavil!
[28]
Zásadní význam
konzumní kultury pro reprodukci současného kapitalismu nelze podceňovat.
Spotřebitelé jsou základními spojenci kapitálu v jejich distribučním konfliktu
dokonce i tehdy, pokud jsou výrobci a spotřebitelé ti samí lidé. Při honu za
nejvýhodnějším nákupem spotřebitelé porazili sami sebe jako výrobce, odsunutím
své vlastní práce do zahraničí; tím, že si berou spotřebitelské úvěry na
doplnění své snížené kupní síly si doplňují spotřebitelskou pobídku o zákonnou
povinnost pracovat, ke které se zavázali jako dlužníci a vymáháním věřitelů.
Viz Lendol Calder, Financing the American Dream: A Cultural History of
Consumer Credit, Princeton 1999.
[29]
Robert Gordon, ‘Is
US Economic Growth Over? Faltering Innovation Confronts the Six Headwinds’,
NBER Working Paper no. 18315, August 2012.
[30]
Podle Gordona je
tato hodnota ve výši 1,8 procent ročně. Pod vlivem šesti nepříznivých sil, by v
budoucnu klesla na 0,2 procenta ročně pro spodních 99 procent americké
populace: Gordon, ‘Is US Economic Growth Over?’, pp. 18 ff. (Růst pro horní jedno
procento je samozřejmě jiná věc.) Všimněte si, že Gordon se domnívá, že ve
skutečnosti bude základní tempo růstu nižší než 1,8 procenta.
[31]
Gordonovo cvičení
v prognózování bylo a je široce diskutováno. Byly vyjádřeny pochybnosti,
zejména s ohledem na budoucí technologický pokrok v oblasti umělé inteligence a
robotiky. Zatímco pokrok na tomto poli se zdá být pravděpodobný, avšak je
nepravděpodobné, že jeho plody budou spravedlivě sdíleny. Bez sociální ochrany
by byl technologický pokrok v těchto oblastech destruktivní na zaměstnanost a
vedl by k další sociální polarizaci. Bez ohledu na to, jak by mohl
technologický pokrok přispět k růstu, bude pravděpodobně anulován tím, co
by přidal k nerovnosti.
[32]
Viz, mezi mnoha
jinými, Harry Magdoff and Paul Sweezy, Stagnation and the Financial
Explosion, New York 1987. Zajímavé posouzení použitelnosti teorie podspotřeby
v kapitalismu po roce 2008 viz John Bellamy Foster and Fred Magdoff, The
Great Financial Crisis: Causes and Consequences, New York 2009.
[33]
Podle všeho také
proto, že by musel přiznat svůj značný příjem, který obdržel od firem z Wall
Street po svém odstoupení z Obamovy administrativy na konci roku 2010. Viz ‘The
Fed, Lawrence Summers, and Money’, New York Times, 11 August 2013.
[34]
Stejný nápad byl
předložen v roce 2005, kdy Ben Bernanke, brzy následoval Alana Greenspana ve
FEDu, když se odvolal na „nadbytek úspor“, které způsobily selhání FEDu, že „zaplavuje
trhy likviditou“ na povzbuzení investic. Dnes se Summers mimochodem hlásí k pohledu
levicových stagnačních teoretiků, že „boom“ v 90. letech a na počátku 20.
století byl chimérou: „Příliš snadné peníze, příliš mnoho půjček, příliš mnoho
bohatství. Byl to velký boom? Využití kapacit nebylo pod žádným velkým tlakem,
nezaměstnanost nebyla za žádné mimořádně nízké úrovni. Inflace byla zcela v
klidu. Tak nějak i velký bublina nebyla dost velká, aby produkovala přebytek
agregátní poptávky.“ Video se Summersovou řečí je k dispozici na webových
stránkách MMF.
[35]
Paul Krugman, ‘A
Permanent Slump?’, New York Times, 18 November 2013.
[36]
Jejich absence,
samozřejmě, byla jedním z důvodů, proč mohly nastat nadměrné zisky a útlum
poptávku.
[37]
V USA, i
jinde, bohatí mobilizují proti odborům a uzákonění minimální mzdy, přestože
nízké mzdy oslabují agregátní poptávku. Zdá se, že je to proto, že bohatá
nabídka čerstvých peněz nahrazuje masovou kupní sílu, tím, že ti, kteří k nim
mají přístup, aby tvořili svůj profit ve finančním sektoru. Poptávka ze spodu
by byla atraktivní pro „úspory“ bohatých na investicích v oblasti služeb a
výroby. Viz, v této souvislosti, výzva generálního ředitele Konfederace
britského průmyslu, která reprezentuje výrobní firmy, z konce loňského roku,
svým členům, aby platily lépe své zaměstnance, protože příliš mnoho lidí se
zaseklo v málo placeném zaměstnání. Viz ‘Companies urged to spread benefits
widely’, Financial Times, 30 December 2013.
[38]
Citigroup
Research, ‘Plutonomy: Buying Luxury, Explaining Global Imbalances’, 16 October
2005; ‘Revisiting Plutonomy: The Rich Getting Richer’, 5 March 2006.
[39] Nota bene, kapitalismus je o
zisku, ne o produktivitě. Zatímco někdy mohou jít ruku v ruce, je
pravděpodobné, že se rozejdou, když ekonomický růst začne požadovat
disproporcionální rozšíření veřejné domény, jak je uvedeno dříve podle „Wagnerova
zákona“: Adolph Wagner, Grundlegung der politischen Oekonomie, 3rd edn,
Leipzig 1892. Kapitalistické preference za účelem dosažení zisku na úkor
produktivity, a s nimi režim kapitalistického soukromého vlastnictví jako
celku, se pak může dostat na cestu hospodářského a sociálního pokroku.