Jako příspěvek k programové diskusi připomínáme přehledný, dosud patrně
nepřekonaný text historika Miloše Hájka, mapující velmi důkladně prostor sociálně demokratické programatiky, který vyšel v roce 2000 v naší Emancipaci.
(mn)Původní perex Vladimíra Seidla v Emancipaci 2000/3:
Široký obraz současné evropské sociální demokracie přibližuje
její chápání tradičních socialistických hodnot - svobody, rovnosti, spravedlnosti a solidarity - v nynějších podmínkách, její vztah k západní společnosti, kapitalismu, globalizaci, k pokroku na prahu 21. století, její pohled na historické kořeny
demokratického socialismu a filozofické přístupy k nové realitě ve světě.
SOCIÁLNĚ DEMOKRATICKÉ PROGRAMYTento text je souhrnnou informací o stěžejních myšlenkách nejnovějších
programů několika evropských stran Socialistické internacionály.
Má tedy charakter příručky určené především pro účastníky
diskusí o programu ČSSD, a proto jsem dával přednost před
parafrázemi citátům, které jsou převzaty z originálu, popřípadě
anglického nebo českého překladu. Jedná se o tyto texty označované
zkratkami:
- B:
Grundsatzprogramm der Sozialdemokratischen Partei Deutschlands,
beschlossen vom Programmparteitag in Berlin 1989, in:
Programmatische Dokumente der deutschen Sozialdemokratie, Bonn
1990. (V několika případech jsem citoval i godesbergský
program z r. 1959.)
- Ö:
Das neue Grundsatzprogramm der SPŐ, in: Freitag aktuell, 5. 11. 1998.
- S:
The Swedish Social Democratic Party Programme. Adopted by the 3lst
Social Democratic Congress, 1990.
- F:
Un nouvel horizon pour la France et le socialisme. Texte proposé
par le Comité directeur aux militants du Parti socialiste, in:
PSinfo, Numero 4492 du 2 novembre 1991.
- SI:
Deklarace zásad Socialistické internacionály in: Svoboda,
spravedlnost, solidarita. Dokumenty 18. kongresu Socialistické
internacionály, Praha 1991.
- L:
Vzhledem k tomu, že programové dokumenty posledního sjezdu Labour
Party neobsahují kapitolu o obecných zásadách, přihlédl
jsem k zásadní stati Tonyho Blaira: The Third Way. New Politics
for the New Century, London 1998.
I. ZÁKLADNÍ HODNOTYKdyž na frankfurtském kongresu v roce 1951 obnovovala
Socialistická internacionála svou činnost, definovala jako
své základní hodnoty svobodu, spravedlnost a solidaritu.
Tuto formulaci základních hodnot přejímají všechny členské
strany - někdy ovšem v modifikované podobě. Ve švédském
programu je slovo „spravedlnost“ nahrazeno slovem „rovnost“,
v rakouském programu je rovnost přidána, v Blairově textu
jsou navíc slova demokracie, vzájemné závazky a
internacionalismus. Rovněž Francouzi se nespokojili s třemi S
a formulovali základní hodnoty takto:
- Respekt k životu, který v moderním smyslu zahrnuje ohrožené
životní prostředí.
- Rovnost, která není rovnostářstvím.
- Spravedlnost, která musí být stejná pro všechny.
- Tolerance, která ospravedlňuje naši náklonnost k laicitě.
- Solidarita, která se musí uplatňovat v národním i mezinárodním
měřítku.
- Odpovědnost, zcela neoddělitelná od solidarity. (F s. 49)
- Uvedené základní hodnoty mají rovnocenný význam a jsou
vzájemně provázané. (SI s. 17, Ö s. 4, B
s. 380)
1. SvobodaSvoboda
v politice znamená demokracii, ta se však musí stále rozšiřovat
a prohlubovat, takže demokratizace je trvalým procesem. Svoboda
má své meze, němečtí sociální demokraté je vystihují větou:
„Svoboda jiného je hranicí a podmínkou svobody jednotlivce.“
(B s. 370). Velmi aktuální je otázka hranice svobody v
mediích. V rakouském programu čteme: „(...) odpovědnost
mezi producenty a konzumenty musí být nově definována. V
mnoha oblastech se musí stát účinnými nové formy sebeomezení,
ale také je třeba veřejnou kontrolou (za součinnosti
relevantních zástupců konzumentů) zajistit, aby např.
oslavování a zkrášlování násilí, diskriminace společenských
skupin a vykořisťování těch, kteří potřebuji ochranu,
mohlo být ve všech mediálních programech účinně znemožněno.“
(Ö s. 20) Švédský program je v tomto ohledu strohý:
„V krajních případech, jako je rasistická propaganda,dětská
pornografie a hrubé násilí, společnost zasahuje omezeními a
zákazy.“ (S s. 36)
Ve
všech nových programech je důrazně vytyčen požadavek hospodářské
demokracie. „(...) Sociální demokracie (...) chce
prosadit demokracii politickou, hospodářskou a sociální. Základní
je demokracie politická. Avšak abychom dosáhli plného efektu,
demokracie musí být rozšířena do výrobního života (...)“
(S s. 23) „Rovného rozdělení vlivu ve společnosti a
v hospodářství se dosáhne politickou a hospodářskou
demokracií - transferem rozhodovací moci od vlastníka kapitálu
k občanům, námezdně pracujícím a spotřebitelům se nastolí
řád věcí, ve kterém nikdo nebude s to díky většímu
bohatství ovládat životy ostatních. (...) Svoboda od sociální
nejistoty je první podmínkou šancí každého na rozvoj jako
jednotlivce i jako člena společnosti.“ (S s. 32).
„Chceme
uskutečnit demokracii v celé společnosti, i v hospodářství,
v závodě a na pracovišti; chceme hospodářskou moc omezit a
demokraticky kontrolovat.“ (B s. 373) Nezbytnou součástí
hospodářské demokracie je spolurozhodování. „Hospodářská
demokracie vyžaduje rovnoprávnou účast a kvalifikované
spolurozhodování zaměstnankyň a zaměstnanců a jejich odborů
při rozhodování o hospodářských a sociálních záležitostech.“
(B s. 433)
I
francouzští socialisté požadují účast zaměstnanců ve správních
radách, heslo samosprávy výrobců přitom odmítají. (F
s. 96) Demokracii ve vnitřním životě strany považují
němečtí a rakouští sociální demokraté za podmínku úspěšného
boje za demokracii ve společnosti. (B s. 376, Ö s.
23)
Boj
za svobodu je zároveň bojem za lidská práva,
široké pojetí svobody u sociálních demokratů se odráží i
v širokém pojetí lidských práv - v jejich rozšíření na
sociální oblast. Díky svobodné výměně názorů a možnosti
politického angažování se „mohou lidé uplatnit své právo
na dostatečnou výživu, obydlí, práci a vzdělání.“ (B
s. 378)
2. Rovnost a spravedlnostLidé
si fyzicky a duševně nejsou rovni (SI s. 17), ale jsou
rovnoprávní a rovnocenní (O s. 4). Rovnost
neznamená rovnostářství, ale rovnost šancí. „Elementární
ekonomická, sociální a kulturní rovnost je nezbytná pro
individuální různost a sociální pokrok. Svoboda a rovnost si
neodporují.“ (SI s. 17.)
Ve
švédském programu se upozorňuje na růst nerovnosti v důsledku
nových technologií. „Nové nerovnosti v kvalifikaci a v důsledku
toho i nové nerovnosti ve vlivu hrozí vznikem nových třídních
rozdílů. Jak politické dělnické hnutí, tak i odbory musí
čelit tomuto vývoji a aktivně působit ve směru vyrovnávání
(equalisation>)“ (S s. 16)
V
rakouském programu je věnován celý odstavec požadavku větší
rovnosti v oblasti vzdělání: „Zasazujeme se za odbourání závor,
které ztěžují přístup k dalšímu vzdělání. Chceme v zájmu
rovnosti šancí umožnit většímu počtu lidí bez tradiční
maturity a ze sociálně slabších rodin, aby zahájili a
pozitivně absolvovali studium.“ (Ö s. 18)
Velký
důraz je v programech věnován rovnosti mezi muži a ženami,
tj. požadavku faktického zrovnoprávnění žen. „Vyžaduje
to radikální změnu myšlení, protože ještě stále žijeme
ve společnosti, kde určující slovo mají muži.“ (B
s. 383) Takový stav vyžaduje aktivní politiku: „Strukturálně
podmíněné znevýhodnění žen musí být důsledně odbouráváno
a nakonec odstraněno. (...) Aktivní politika zrovnoprávnění
znamená pro nás, sociální demokratky a sociální demokraty,
také to, že ženy dostanou při personálních rozhodnutích při
stejné kvalifikaci přednost, pokud existuje společenská
nerovnost.“ (Ö s. 12)
Rovnost
je třeba uplatňovat i ve vztahu k menšinám. Rakušané
k tomu říkají: „Zasazujeme se za menšiny a jejich právo na
plnou integraci při zachování jejich identity. Vycházíme z
toho, že všichni lidé mají právo na svou vlast, svou národnost
(Volkstum), svůj jazyk a svou kulturu.“ (Ö s. 6) V
berlínském programu stojí: „Všichni lidé mají právo na
svou vlast, na svou národnost (Volkstum), na svou řeč a na
kulturu. Právo národnostních skupin (Volksgruppenrecht), které
je v souladu s lidskými právy spojených národů, je
nepostradatelné.“ (B s. 378 - viz též S s. 5)
Rakouští sociální demokraté považuji za nutné, aby menšiny
byly chráněny před majorizací: „Zásada většinového
rozhodnutí platící v každé demokracii má své hranice tam,
kde jde o nezcizitelná práva menšin nebo jednotlivců. Práva
menšin na jejich identitu jako taková nejsou k disposici většině.
Ale také menšiny nesmějí porušoval základní lidská práva
individua.“ (Ö s. 15)
Ve
všech sledovaných programech je odsuzován rasismus a
nacionalismus, jsou proklamována práva menšin. Nejvíce místa
(několik stránek!) věnuje této problematice francouzský
program. Zdůrazňuje historickou výjimečnost kombinace etnické
a kulturní rozličnosti Francie s její administrativní a
politickou jednotou (F s. 39) a dochází k závěru: „Abychom
mohli žít společně, musíme být s to překonat momentální
rozdíly a vytvořit projekt společné budoucnosti. Integrace přistěhovalců
si vyžádá čas a adekvátní ekonomické, sociální a právní
prostředky. Jako při všech velkých problémech, před nimiž
stojíme, můžeme tuto výzvu přijmout jen tehdy, když
francouzská společnost obnoví svou integrační kapacitu na základě
demokracie a obnovené identity ve službě Evropě a světu.“
(F s. 40- viz též Ö s. 3)
Pojmy
spravedlnost a rovnost se v sociálně demokratickém
pojetí do značné míry překrývají, proto jsou většinou
považovány za jednu základní hodnotu. „Spravedlnost znamená
konec jakékoliv diskriminace jednotlivců a rovnost práv a možností.“
(SI s. 17) Autoři berlínského programu vystihují
spravedlnost mj. těmito větami: „Spravedlnost se zakládá na
stejné důstojnosti všech lidí. Vyžaduje rovnou svobodu,
rovnost před zákonem, rovné šance politické a sociální
participace a sociálního zajištění. (...) Spravedlnost žádá
více rovnosti při rozdělováni příjmů, vlastnictví a moci,
ale také při přístupu ke vzdělání, k výchově a ke kultuře.“
(B s. 380)
V
rakouském programu tato pasáž zní: „Zasazujeme se za
spravedlivé rozdělování všech společenských šancí a
statků, zejména práce a vzdělání, jakož i příjmů a
majetku. Zasazujeme se za rovnoprávnou účast všech na společnosti
a přitom stojíme na straně sociálně slabších. Naším cílem
je společnost svobodných a rovných lidí, v níž jsou překonány
třídní rozdíly.“ (Ö s. 4)
3. Solidarita„Solidarita
zahrnuje všechny a je globální. Je praktickým výrazem obecně
sdílené humanity a vědomí soucitu s obětmi nespravedlnosti.“
(SI s. 17) Objektem solidarity jsou obvykle slabší
a menšiny. Velká pozornost je věnována lidem postiženým následkem
úrazu či nemoci. Těm je třeba pomáhat nejen lékařskou péčí
a rehabilitací. „Mají také nárok na společenské prostředí,
které je ušetří dodatečných obtíží. Cílem všech opatření
musí být umožnit těmto lidem rovné možnosti účasti na
společnosti.“ (Ö s. 9)
Sem
patří také úkol integrovat je do vzdělávací soustavy. (Ö
s. 17) „Nechápeme silnou sociální síť jako akt milosti
vůči slabším v naší společnosti, ale jako důležitý nástroj
ke spravedlivému rozdělování společně dosaženého
blahobytu.“ (Ö s. 9) Solidarita umožňuje i harmonický
vztah mezi generacemi. „Naši společnost charakterizuje hluboká
demografická změna. Stoupající očekávání délky života a
stagnující porodnost zvyšují průměrný věk obyvatelstva.
Na základě zlepšených sociálních podmínek mohou lidé zůstat
déle aktivními. (...) Naším politickým cílem je jak co nejlépe
odpovídat životním zájmům všech věkových skupin, tak i
podporovat pochopení a výměnu mezi generacemi ve, společnosti
dlouhého života'. Pro novou politiku přesahující generační
hranice z toho vyplývá, že na politiku pro mládež a politiku
pro starší lidi nesmíme pohlížet jako na izolované oblasti.“
(Ö s. 13)
Solidarita
nezná národní hranice. Mezi národy má panovat vzájemný
respekt, který zahrnuje uznání vzájemné závislosti
jednotlivých národů. (S s. 5) Týká se především
vztahů mezi Severem a Jihem: „Bez vyrovnání mezi průmyslovými
a rozvojovými zeměmi bude budoucnost celého lidstva ohrožena.“
(B s. 388)
Tony
Blair k tomu říká: „Ekonomika je mezinárodní, životní
prostředí je mezinárodní, zločin je mezinárodní.“ (L
s. 1 B) Zdůrazňuje též, že solidarita je spjata s odpovědností.
Požadavek odpovědnosti nesmí být ponechán pravici, jako tomu
bylo v posledních desetiletích. (L ss. 1, 3) Podobnou myšlenku
najdeme i ve francouzském programu. Jestliže požadavek bezpečnosti
byl dříve standardním heslem pravice, sociální násilí dnes
ohrožuje více životy, zdraví a majetek lidových vrstev než
vrstev zámožných. (F s. 20)
Švédové
vyjádřili vztah mezi nároky a závazky větou: „(...)
Solidarita v sociálním a pracovním životě vyžaduje, aby každý
dával podle svých schopností a dostával podle svých potřeb.“
(S s. 6) Z uznání solidarity jako jedné ze základních
hodnot se odvíjí i vztah sociálních demokratů ke státu.
Sociální demokraté mají velkou zásluhu o to, že vyspělé
průmyslové státy se zejména po druhé světové válce přetvořily
ve státy sociální. (B s. 375) V současnosti
jsme svědky krize sociálního státu a pokusů pravice o jeho
odbourání. Sociální demokracie ho naopak chce zachránit
reformami. Berlínský program říká o sociální politice: „Kdo
chce zabránit odbourání, musí dělat přestavbu.“ (B
s. 415)
Principy
solidarity, spravedlnosti, rovnosti a sociálně demokratické
pojetí lidských práv zahrnují v sobě právo na práci.
(Ös. 2, 5, S s. 34) „Práce určuje rozvoj
osobnosti, dává člověku pocit vlastní hodnoty a sebevědomí.
Všechny formy společensky nutné práce, i práce v rodině a
ve společenství, musí tedy - zejména mezi muži a ženami - být
spravedlivě a solidárně rozděleny.“ (Ös. 6 - viz též
B ss. 399-407) V konkrétní hospodářské a sociální
politice usilují sociální demokraté o plnou zaměstnanost,
boj proti nezaměstnanosti považují za svoji nejdůležitější
úlohu. (Ö ss. 6, 7, 20) Švédští sociální demokraté
upozorňují, že jejich cí1 plné zaměstnanosti je třeba
aplikovat na zemi jako celek. „Regionální rozdíly vznikající
jako výsledek tržních sil a vzdálenosti od velkých center se
musí stále vyrovnávat.“ (S s. 34).
Sociální
demokraté odmítají neoliberální tezi o potřebě zeštíhlení
státu. „Nevěříme,“ čteme v rakouském programu,
„že ústup státu je sám o sobě hodnotou. Jsme přesvědčeni,
že deregulace jako samoúčel může vést k rozštěpení společnosti.
Vidíme ale stejně jasně nebezpečí přemíry regulací a
byrokracie, která lidem zužuje jejich svobodu místo aby, jim
pomáhala. Myslíme, že cesta ke státu orientovanému do
budoucnosti nebude určena větším nebo menším množstvím
pravidel, ale lepšími a smysluplnými pravidly.“ (Ö s.
15). Francouzští socialisté vidí ve státu garanta společenské
smlouvy, který zakotvuje právo a garantuje pravidla hry. Jsou
proti jeho pauperizaci; jenom bohatí si mohou dovolit mít chudý
stát. (F s. 106)
Berlínský
program se snaží o vyvážený pohled na roli státu: „Stát
musí převzít ty úlohy, kdy jednotlivci nebo společenské
skupiny nemohou sami splnit společensky žádoucí závazky,
nebo kdy výkony nutné pro společné blaho se nemohou uskutečnit
jiným způsobem. (...) Stát však nemůže řešit všechny
společenské problémy. Kdo ho přetěžuje, způsobuje bujení
byrokracie.“(B s, 437)
Blair
zařadil mezi hlavní cíle labouristické politiky
decentralizaci a silnou občanskou společnost, kdy vláda bude
partnerem silných komunit. (L 2. 7)
4. Mír ve společné bezpečnosti - úkol mírTěmito
dvěma mezititulky z programu SPD by se dalo vyjádřit hlavní
zaměření sociálně demokratických programů v oblasti mezinárodních
vztahů. Krvavé zkušenosti 20. století spolu s rozvojem
techniky přivádějí lidi k poznání, že hlavní problémy
současnosti i budoucnosti lze úspěšně řešit jen v mezinárodním
měřítku. (L s. 18, B s. 381) V sázce je dnes
nejen osud stávajícího míru a jednotlivých národů, ale přežití
celého lidstva. (S s. 6, B s. 383) Mír ovšem
nelze zajistit pouhým status quo. „Svět míru vyžaduje právo
sebeurčení pro všechny národy.“ (B s. 383)
„Právo
na sebeurčení“- praví se v usnesení Socialistické
internacionály - „je dostatečně zaručeno v mezinárodních
dokumentech o lidských právech i v mezinárodním právu. Tato
otázka je nicméně správně chápána tak, že sebeurčení
nemusí nutně znamenat odtržení nebo vlastní státnost.
Pluralitní politické struktury, které umožňují různým
skupinám širší autonomii, mohou často představovat lepší
formu, v níž může být uplatňováno sebeurčení.“ (Svoboda,
spravedlnost, solidarita. Dokumenty 20. kongresu Socialistické
internacionály, Praha 1998, s. 57)
Tíživý
problém Sever-Jih nemůže být vyřešen v rámci
dosavadního světového hospodářského řádu;
ten je nespravedlivý a je třeba ho nahradit novým, spravedlivým
výkonným. (S ss 19, 42, B s 420)
Sociální
demokracie chce přispět k hospodářskému a sociálnímu
vyrovnání (equalisation) mezi národy. Jedním z prvních kroků
tohoto procesu má být oddlužení chudých zemí. (S s.
40)
Nezbytnou
součástí aktivní mírové politiky je omezení zbrojení.
Berlínský program stanoví: „Spolková republika Německo
nesmí vyrábět, vlastnit nebo používat atomové, biologické
a chemické zbraně. Nesmí mít na svém území zbraně hromadného
ničení a nesmí usilovat o získání podílu na jejich použití.
Zřeknutí se zbraní ABC má být ústavně zakotveno. Chceme
zlomit dynamiku zbrojení a uvést do chodu dynamiku odzbrojování.“
(B s. 384)
Pro
rakouské sociální demokraty je rozhodujícím mírovým
projektem sjednocení Evropy. Mezinárodní právo přitom
musí stát nad národním právem. Proces sjednocení našeho
kontinentu vyžaduje aktivní evropskou sociálně demokratickou
stranu a silný Evropský parlament. (Ö ss. 20n.) Příslušná
pasáž berlínského programu zní: „Evropské společenství
má svou společnou zahraniční politikou sloužit míru, svým
národům poskytnout větší váhu v mezinárodních vztazích a
působit proti konfrontaci supervelmocí (Weltmächte). (...) Musí
být také připraveno přijmout za členy všechny evropské
demokracie. (...) Chceme evropské společenství rozvíjet dále
ke Spojeným státům Evropy.“ (B s. 386)
II. DALŠÍ HLAVNÍ RYSY SOCIÁLNĚ DEMOKRATICKÉ DOKTRINY1. Nová situace - nové výzvy
Nikdy
v minulosti neměli lidé takovou moc jako na konci tohoto tisíciletí,
nikdy však nebyla ohrožena sama existence lidstva. (B
s. 381) „Na úsvitu 21.století bylo celé lidstvo vtaženo do
společného osudu. Všechny země a národy světa se staly vzájemně
závislými, pokud jde o jejich přežití a jejich rozvoj.“
(S s.6)
V
posledních desetiletích se značně změnila struktura západních
společností. Zevrubně se touto změnou zabývá program
francouzských socialistů. Ekonomické, odvětvové a geografické
restrukturalizace spolu s pokojnou kulturní revolucí (skokový
růst vzdělanosti) způsobily za poslední desetiletí společenskou
transformaci, která co do rychlosti nemá obdoby. (F s.16)
Vývoj společnosti je rychlejší než vývoj jejího myšlení.
(F s.28)
Změnila
se sociální struktura: námezdně pracující se rozdělili na
několik okruhů: stálé jádro, periferní pracovní síly a
externí pracovní síly. Dělnická třída je dnes méně
kvalifikovaná, méně homogenní, více feminizovaná, méně
bojovná. (F s. 18) Modernizace hospodářství zvětšila
rozdíl mezi nejkvalifikovanější částí námezdně pracujících,
která střeží svou autonomii a je nositelem individualistických
hodnot, a méně kvalifikovanou částí, vystavenou nejistotě.
Odbory nedokázaly ani získat nové vrstvy zaměstnanců, ani
organizovat nové proletáře. (F s.24)
Společnost
je více pluralitní, ale zároveň i více fragmentární. (S
s.18) Strukturální změny vedly na jedné straně k
homogenizaci způsobů života, ale na druhé straně zesílil trend
k individualismu. (F s. 18) „Velké politické rozdíly
ve francouzské společnosti (levice - pravice; proletariát -
buržoazie; veřejná škola - církevní škola) se zmenšily:
francouzská společnost zřejmě vstupuje do éry masového
individualismu charakterizovaného uklidněním myslí, oslabením
kolektivních aspirací relativní homogenizací způsobu života
a chování. Masový individualismus je výrazem krize občanské
uvědomělosti, krizí aktivního či participačního občanství
a vzestupem občanství pasivního, založeného na maximu požadovaných
práv a na minimální účasti.“ (F s.25) Vzestup
individualismu muselo vzít na vědomí i hnutí, které tradičně
tíhne ke kolektivismu. Francouzský program potvrzuje jako jeden
z cílů autonomii jedince a dodává: „Soudobý
individualismus, chuť riskovat, vůle podnikat, snaha o zdravé
životní prostředí a o kvalitní život mohou být postaveny
do služeb úsilí o vytvoření otevřené a vyrovnané společnosti
respektující jiné.“ Zároveň však autoři programu zdůrazňují,
že podmínkami rozvoje individua jsou občanská uvědomělost,
solidarita a odpovědnost vůči druhému. (F s.49)
Odpovědnost
zdůrazňuje i Tony Blair, proto jeho výše zmíněný důraz na
vzájemné závazky (mutual obligation) (L s.1)
V
nové situaci se voliči ve srovnání s minulostí rozhodují méně
podle třídní příslušnosti a více podle vlastního mínění.
Tím též roste vliv médií na politiku. (S s.18)
2. Ekologie
Na
rozdíl od starších programů obsahují sociálně demokratické
programy 90. let nové a stěžejní kapitoly týkající se
ekologie. „Světový mír a pokrok předpokládají politiku životního
prostředí zaměřenou na udržitelný rozvoj.“ (S
s.41) „Ekologie není přídavkem k ekonomice. Stává se základnou
odpovědného hospodaření. Ekologicky nutné se musí stát i
principem hospodaření podniků.“ (B s.423) „(...)
neexistuje vysoká kvalita života bez vysoké kvality
životního prostředí.“ (Ö s.10) „(...) jistá
forma růstu vede nevyhnutelně k jeho zkáze a riskuje dospět k
hroznému hospodářskému, sociálnímu a kulturnímu regresu.
(...)“ (F s.98)
3. Demokratický socialismus
Tento pojem se vyskytuje ve všech uvedených programech kromě rakouského.
Tato absence se dá vysvětlit dvěma příčinami. Předně
rakouská strana se donedávna nazývala Sozialistische Partei Ősterreichs.
V diskusi o užívání tohoto termínu se prosadil argument, že
demokratický socialismus znamená totéž jako sociální
demokracie. Pro pochopení nutno znát originál v němčině.
Sociální demokracie jako ideový proud je soziale Demokratie,
jako politická strana Sozialdemokratie. V češtině by
tento úzus vedl ke zmatkům. (Dodávám, že v rakouském
programu není slovo socialismus užito v negativním smyslu,
jako tomu bývá u českých sociálně demokratických publicistů.)
„Demokratický
socialismus je mezinárodní hnutí za svobodu, sociální
spravedlnost a solidaritu. Jeho cílem je dosažení světa míru,
ve kterém mohou být tyto základní hodnoty realizovány. (...)
(SI s. 17) V uvedených programech se termín demokratický
socialismus nevyskytuje pouze v okrajových zmínkách, ale jsou
mu věnovány celé pasáže. (B ss. 379n.,S s. 22)
Problém je v tom, že tradiční socialismus, i reformistický,
chápal ještě v prvním období po druhé světové válce jako
společenský řád založený na společenském vlastnictví výrobních
prostředků.
Avšak
faktický vývoj, konkrétně úspěch hospodářské a sociální
politiky v západní Evropě spolu s neúspěchy sovětského plánování,
vedly ke změně postoje. Nové programy už nenavrhovaly rozsáhlé
zestátnění, žádaly však demokratickou kontrolu podniků.
Socialisté
nikdy nepřijali Stalinovu tezi, že zestátněním průmyslu a
„združstevněním“ zemědělství se sovětská společnost
stala socialistickou, mj. i pro to, že nepřipouštěli možnost
socialismu bez demokracie. Willy Brandt prohlásil, že „stalinismus
byl ve skutečnosti antisocialismem“, zároveň pak označil za
velkou chybu, „že se energičtěji nevystupovalo proti tomu,
aby si pojem socialismu přivlastňovaly diktátorské formy
panství a direktivní hospodářství.“
Sovětská
zkušenost se neosvědčila, „ale sama idea socialismu nevychází
ze zhroucení revolučního proroctví a ze samorozkladu státního
komunismu neporušena. Budoucnost vypadá vybledle: není už
model, ani obraz, ani mýtus, který by ztělesnil odlišnost zítřka.
Miliony vyřazených v západních společnostech, desetimilióny“
psanců této země“ na Jihu, se už nemohou domáhat naděje
která povzbuzovala proletáře minulého století - naděje, že
vyjdou z třídního boje jako vítězi. Dějiny daly za pravdu
demokratickému socialismu proti bolševismu a jeho různým vtělením.
Socialismus musí znovu definovat cesty a prostředky demokratické
transformace společnosti, která nesměšuje svobodu s
liberalismem a neztotožňuje spravedlivé a užitečné. Musí
nabídnout všem, a zejména sirotkům komunismu, nové
perspektivy, nová setkání.“ (F s. 45)
4. Vztah ke kapitalizmu
Znovu
definovat socialismus předpokládá ujasnit vztah ke kapitalismu.
Konkurenční, tzv. liberální kapitalismus 19. století, se
zhroutil. V polovině našeho století se zrodil nový
kapitalismus z mnoha vlivů a mnoha katastrof; došlo k
dohodnuté regulaci mezi veřejnou mocí, zaměstnavateli a
odbory. Nový dech kapitalismu byl provázen růstem politické
demokracie, sociální spravedlnosti, rozvojem kultury a rozpadem
koloniálních říší. (F s. 93)
„Levicový
reformismus se může prohlásit za socialistický, přiznat, že
není nic naléhavějšího než nově definovat kritický vztah
ke kapitalismu, jehož hlavní silokřivky v podstatě přejímají
hodnoty levice: sociální spravedlnost, kulturní rozmach,
internacionalismus a ekonomickou efektivnost.“ (F s. 94)
Socialisté
již nevěří v rozchod s kapitalismem, „socialismus předvídá
a chce jinou organizaci společnosti a planety, ale musí se
pohybovat v rámci internacionalizovaného kapitalismu.“ (F
ss. 6, 32)
Klíčovou
otázkou vztahu ke kapitalismu je otázka vlastnictví.
„Zkušenost (...) ukázala, že znárodnění může být za určitých
okolností nutným, není však samo o sobě suverénním lékem
na sociální choroby. (...) Demokratické socialistické hnutí
nadále zastává jak socializaci, tak veřejné vlastnictví v rámci
smíšené ekonomiky.“ (SI s. 22) „Veřejné a soukromé
podniky v zemědělství, průmyslu, řemeslech, obchodu a službách
jsou základem našeho hospodářského života.“ (B s.
431)
Vztah
mezi trhem a plánem je v berlínském programu vyjádřen větou:
„Soutěže kolik je možno, plánování kolik je nutno.“ (B
s. 431) V rakouském programu se k tomu píše: „Nespoutané
trhy vedou ke vzniku velmi nebezpečné koncentrace kapitálu a
nových monopolů. Proto se trhu musí stanovit rámec a tam, kde
síly trhu působí proti člověku a proti životnímu prostředí,
je třeba korigujících zásahů.“ (Ö s. 5)
Podle
švédského programu byl požadavek zrušení soukromého
vlastnictví výrobních prostředků spjat s dětstvím dělnického
hnutí. Rostoucí produktivita, zlepšené vzdělání a další
faktory "pomohly na různých úrovních a v různých formách
přenášet stále více reálné ovládání sociálních podmínek
od soukromých kapitalistických zájmů k občanům, dělníkům
a spotřebitelům.“ (S s. 24)|. Přitom tento program nevylučuje
částečné znárodnění: „Z demokratického hlediska je tedy
hlavním kritériem kontrola nad výrobou a rozdělováním jejích
výsledků, nikoliv vlastnictví.(...) Koncentrace hospodářské
moci, při čemž široký sektor ekonomiky je ovládán zájmy
oligopolů, musí být zlomena; kolektivní spoluvlastnictví
cestou kolektivní tvorby kapitálu je jednou z cest k tomuto cíli.
Jiné formy vlastnictví jako družstevní nebo veřejné zvyšují
rozmanitost a soutěživost.
Sociální
demokracie je tedy připravena převést přírodní bohatství,
úvěrové ústavy nebo soukromé podniky do veřejného
vlastnictví nebo je postavit pod veřejnou kontrolu, pokud se to
z hlediska důležitých potřeb komunity ukáže být nutným.“
(S ss. 26.)
Autoři
godesbergského programu podali velmi kritickou analýzu
kapitalistického hospodářského systému. V procesu
koncentrace spatřují nebezpečí, že hospodářská moc se
stane mocí politickou a z tohoto nebezpečí vyplývá požadavek:
„Spoutání moci velkého kapitálu (Groswirtschaft) je proto
ústředním úkolem svobodné (freiheitlich) hospodářské
politiky.“ Pokud jde o vlastnictví výrobních prostředků,
proklamoval program ochranu a podporu soukromého vlastnictví,
„pokud nebrání výstavbě spravedlivého sociálního řádu.“
Dále se uznává státní, družstevní a komunální vlastnictví,
je tedy doporučována smíšená ekonomika. Převedení soukromých
podniků do veřejného sektoru program připouští v souladu s
ústavou a jen v jednotlivých případech. Ve stejném duchu
jsou formulovány příslušné pasáže v berlínském programu.
(B ss.430-433)
Autoři
berlínského programu však ukazují i na druhou stránku věci:
„Je základní historickou zkušeností, že opravy kapitalismu
nestačí. Je nutný nový řád hospodářství a společnosti..
(B s.374)
Podle
švédského programu demokratický socialismus usiluje o to, „nastolit
hospodářský řád, v němž nevládnou soukromá kriteria
zisku a soukromá honba za mocí:“ (S s. 22) Rakouští
sociální demokraté se vyznávají: „Chceme v procesu stálé
změny uskutečnit novou a lepší společnost.“ (Ö s.
23)
Myšlenka
nového řádu či nové společnosti není v uvedených
programech ztotožněna se socialismem. Výjimku tvoří
francouzský návrh, který mluví o socialistické společnosti.
(F s. 114) Demokratický socialismus je chápán jako „neustálý
proces sociální a ekonomické demokratizace a stále stoupající
sociální spravedlnosti.“ (SI s. 17) Reformistický cíl
je zřejmě zároveň i cílem maximalistickým. Již vzhledem k
tomu,.že cíl považovaný za revoluční, cíl komunistický,
se ukázal být fatou morganou.
Sociální
demokraté vždy odmítali komunistickou teorii i praxi,
tak tomu je i u dvou zde zkoumaných dokumentů, přijatých ještě
v roce 1989, před rozpadem Sovětského svazu - u Deklarace zásad
Socialistické internacionály a u programu SPD. Švédové vytýkají
komunismu, že zatím co hlásal ideu rovnosti, v praxi vytvářel
byrokratickou centralizovanou moc, v níž absentovala
demokracie; zcela ztroskotal i v oblasti ekologie. (S s.
21, též B ss. 374n.)
Pod
novým hospodářským řádem se rozumí nová etapa ve vývoji
kapitalismu, především sociální stát. Uznává se,
že pojetí socialismu jako alternativa hospodářského systému
ztroskotalo. Sociální stát je největší vymožeností poválečného
půlstoletí. Berlínský program ho charakterizuje takto: „Nosnými
pilíři sociálního státu jsou státně garantované sociální
zajištění a spoluúčast, žalovatelný právní nárok na
sociální dávky a právně zajištěné postavení zaměstnanců.“
(B s. 414) Sociální stát byl vybojován generacemi dělnického
hnutí, SPD ho chce udržet a rozšířit, ovšem s novými
akcenty: solidarita nenahrazuje vlastní odpovědnost, kdo chce předejít
odbourání sociálního státu, musí přikročit k jeho přestavbě.
Dnešní
demokratičtí socialisté nevěří v historickou nutnost, nový
řád může nastat pouze uvědomělou aktivitou lidi. (L
s. 20) Ve švédském programu se ukazuje, že moc vlastníků
byla vývojem posledních desetiletí omezena zákonodárstvím,
zdaněním i kolektivními smlouvami. (S s. 14)
Socialisté
uznávají, že soudobý kapitalismus prodělal značné změny,
ale zůstávají k němu velmi kritičtí. Vystupují proti
monopolům (Ö s. 7), proti novým typům spekulativního
kapitalismu, „který profituje na úkor většiny, aniž by
vytvářel novou produkci a jiné společenské hodnoty.“ (S
s. 17) Kapitalismus ani nedokázal udržet ekologickou rovnováhu.
(S s. 21)
Považují-li
sociální demokraté hospodářský systém dnes i v dohledné
budoucnosti za kapitalistický, neplatí to o charakteru společnosti.
Dnešní společnosti ve vyspělých zemích nelze označovat za
kapitalistické - od společností 19. a první poloviny 20.
století se značně liší. Moc kapitálu byla řadou reforem
silně omezena, kapitalistické principy a hodnoty byly v mnoha
oblastech společnosti zatlačeny a nahrazeny alternativními
principy a hodnotami z programatiky reformního socialismu, a to
jak celostátně, tak v továrně. Zesílila moc odborů a
omezila původně výhradní panství zaměstnavatele na pracovišti.
To ovšem ještě neznamená, že v soudobém sociálním státu
elementy kapitalismu zmizely. „(...) dnešní společnost ještě
vykazuje mnohé původní rysy kapitalismu jako nerovné alokace
příjmů i majetku a koncentrací ekonomické moci.“ (S
s. 17)
Jestliže
historická socialistická kritika kapitalismu v rovině
ekonomické efektivnosti si vyžádala revizi, v morální rovině
je nadále na místě. (F s. 55) Nejde ovšem o přílišnou
mravní přísnost: „(...) nelze někomu zakazovat, aby získával
peníze, ale jde o to jednat tak, aby jednoho dne ztratilo význam
být bohatým, vzhledem k jiným hodnotám, k jiným kritériím
úspěchu, k jiným životním projektům.“ (F s. 56)
Jedním
z nejvážnějších problémů soudobých společností je nezaměstnanost.
Sociální demokraté ve svých programech proklamují právo na
práci (Ö ss. 1, 5-7, S s. 34, B s. 402) a
hlásí se k politice plné zaměstnanosti. (S s. 34, b s.
20, B s. 403)
5. Třídní charakter soudobé západní společnosti
Kapitalistická
(stejně jako preindustriální) společnost měla třídní
charakter, vládla v ní antiteze mezi vlastníky a nemajetnými,
probíhal v ní intenzivní třídní boj. (S ss. 10n.)
Dnes jsou třídní rozdíly menší než bývaly, ale stále ještě
odsuzují mnoho lidí od samého dětství k horším životním
podmínkám, jak v materiálním, tak v kulturním ohledu. (S
s. 15)
„Dělnická
třída v původním slova smyslu se zmenšuje. Nové profesní
skupiny se objevují v soukromém sektoru služeb, v podnicích s
vysokou technologií a v komunálním sektoru. Tyto profesní
skupiny jakožto námezdní dělníci, mají společné zájmy s
průmyslovými dělníky, ale jejich pracovní podmínky a příležitosti
vlivu se liší od skupiny ke skupině. (...) Třídní struktura
se stala méně uniformní. Nové nerovnosti v kvalifikaci a v důsledku
toho nové nerovnosti vlivu stále hrozí vznikem nových typů třídních
rozdílů.“" (S s. 15n.) Sociální demokracie působí
proti tomuto trendu. (S s. 33)
Cílem demokratického socialismu je beztřídní společnost. (B
ss. 373, 398, Ö s. 2, S s. 5)
6. Globalizace
Kapitalistická ekonomika překračuje státní hranice. Přenášení výroby do
zemí s levnější pracovní silou vede k celosvětovému tlaku
na mzdy, k horším pracovním podmínkám, sociálním dávkám
i ekologickým normám. Tomu je třeba čelit mezinárodně závaznými
pravidly sociálních a ekologických výrobních podmínek. „Kde
není ztráta národních kompetencí vyrovnána mezinárodními
pravidly, tam platí právo silnějšího. Všechny národní
ekonomiky jsou zranitelnější krizemi.Proto chceme znovu získat
a rozšířit možnosti k řízení ekonomik mezinárodní
kooperací, aniž bychom národní hospodářskou politiku
zprostili její odpovědnosti.“ (B ss. 419n., S s.
17)
Vedle zmíněných rizik přináší však globalizace nové šance.
„Světová společnost je skutečností, spravedlivé mírové uspořádání
je však ještě v dáli. Ale roste poznání, že je nutné.
Společné úkoly nutí k míru a k mezinárodní spolupráci.“
(B s. 381) „Mohutné mezinárodní koncerny plánují své
strategie zisku ve světovém měřítku, unikají mezinárodním
kontrolám a vynucují si politická rozhodnutí. (...) Ale vzniká
protiváha, kdy se státy sdružují v regionálních
společenstvích a kdy odbory překonávají národní hranice.“
(B s. 382)
7. Pokrok, růst
Poznání, že pokračování vědeckého, technického a ekonomického vývoje
dosavadními cestami vede ke zkáze planety, postavila nejen
socialisty před otázku, zda se nevzdat pojmu pokrok. Při přípravě
berlínského programu se o tom v SPD vážně diskutovalo a došlo
se k nutnosti nového pojetí tohoto pojmu. Podle něho vyžaduje
pokrok nejen změny, ale i uchování toho, co je třeba uchovat.
Ozónová vrstva je nejvýraznějším příkladem.
S myšlenkou pokroku se setkáváme ve všech studovaných
programech (S ss. 15, 37, á s. 24). Nejvíce místa jí však
věnují německý a francouzský program. „Chceme pokrok, který
se nezaměřuje na kvantitu, ale na kvalitu - na vyšší kvalitu
lidského života. Vyžaduje revizi myšlení, přeorientaci, výběr
a přetváření, zejména v technice a v hospodářství. Čím
je svět ohroženější, tím je pokrok nutnější. Kdo chce
zachovat to, co je zachování hodno, musí měnit: Potřebujeme
pokrok, který zabezpečí mír uvnitř i navenek, který zachová
život člověka a přírody, který překoná strach a vzbudí
naději. Potřebujeme pokrok, který naši společnost učiní
svobodnější, spravedlivější a solidárnější. Bez tohoto
pokroku má volnou dráhu regres.“ (B s. 374) Dlouhá
pasáž o pokroku ve francouzském programu se nazývá „Pojetí
socialismu: politická kultura pokroku“ a začíná větou:
„Socialistická levice by nepřežila, kdyby si nevytyčila úkol
vysvětlit budoucnost politickou kulturou pokroku.“ (F s.
45)
Tím
je určeno i místo ekologické dimenze tržní ekonomiky.
Průmyslová společnost musí být ekologizována, ekologie určuje
meze růstu. Berlínský program mluví o stoupajícím
blahobytu, důraz na kvalitu neznamená završení růstu. Jde o
to, jaký růst mají sociální demokraté na mysli. „Společenský
pokrok vyžaduje a podněcuje technologický pokrok.“ (SI
s. 21) „Problémy životního prostředí nelze zvládnout bez
hospodářského růstu.“ (S s. 30) To ovšem znamená,
že „růst musí být .řízen a ovládán s ohledem na jeho důsledky
pro etiku, životní prostředí a podmínky.“ (S s. 29)
„Ne každý růst je pokrokem. Růst musí to, co zajišťuje přirozené
základy života, zlepšuje kvalitu života a práce, zmenšuje závislost
a podporuje sebeurčení, chrání život a zdraví, zajišťuje
mír, zvětšuje životní šance v budoucnosti pro všechny,
podporuje kreativitu a vlastní iniciativu. Ubývat nebo mizet
musí to, co ohrožuje přirozené základy života, snižuje
jeho kvalitu a maří šance budoucnosti.“ (B s. 426 - viz též
F s. 98)
8. Historické pasáže
Berlínský program obsahuje kapitolu Naše historické kořeny,
kterou přináším v plném znění: „V Sociálně demokratické
straně Německa spolupracují lidé různých základních přesvědčení
a různé víry. Jejich shoda spočívá na společných základních
hodnotách a na totožných politických cílech. Demokratický
socialismus v Evropě má své duchovní kořeny v křesťanství
a v humanistické filozofii, v osvícenství, v Marxově učení
o historii a společnosti a ve zkušenostech dělnického hnutí.
Ideje emancipace žen přijalo dělnické hnutí již v 19. století a
dále je rozvinulo. Potřebovali jsme více než 100 let, aby se
tyto ideje staly účinnými. Vítáme a respektujeme osobní přesvědčení
a víru, ty nesmí být nikdy podrobeny stranickým usnesením.“
(B s. 376)
I Francouzi upozorňují na své historické kořeny: „Socialismus
se zrodil z odporu považovat za přirozenou věc bídu a
nespravedlnosti, které způsobila a zhoršovala průmyslová
revoluce. Zařadil se do dlouhé historie, v níž stojí naděje
pokroku proti konservatismu, ,hnutí‘ proti ,řádu‘. Jejími
nejvýznamnějšími momenty v našich západních společnostech
byly křesťanství, renesance a reformace, později filosofie
osvícenectví“. (F s. 44)
Mnoho místa věnuje SPD zpětnému pohledu na své dějiny. Všímá
si jak svých historických zásluh, tak svých omylů
a selhání. „Jsme hrdí na to, že jsme nositeli tradic hnutí,
které našemu lidu nikdy nepřineslo válku, útisk či panství
násilí, nýbrž učinilo z bezprávného proletariátu sebevědomé
občanky a občany státu.“ Zvláštní pozornost je věnována
roli SPD jako spolehlivé opory první německé demokracie (výmarské
republiky - 1919-1933), odporu proti nacismu i výsledkům sociálně
demokratické vládní politiky (1969-1982): byla rozšířena práva
zaměstnanců v podniku a práva občanů na účast ve věcech
veřejných, byl vybudován sociální stát a bylo odstraněno
znevýhodnění národnostních skupin.“
Na druhé straně nechybějí sebekritické věty: „V první světové
válce zklamalo evropské sociálně demokratické dělnické
hnutí naději mnohých, že si může vynutit mír. Rozdvojilo
se ve věci poměru mezi národními a mezinárodními úlohami dělnické
třídy.“ (B s. 374) SPD nedokázala zabránit vítězství
nacismu. Prvním létům po druhé světové válce je věnována
věta: „Politické mocenské poměry, podceňovaná dynamika
kapitalismu, ale také neschopnost sociálních demokratů
mobilizovat většiny zabránily tomu, aby sociálně demokratická
reformní politika mohla hluboce změnit nedemokratické základní
struktury tradičního hospodářského a politického systému.“
(B s. 375) V době, kdy byli v čele spolkových vlád,
mají sociální demokraté na svém kontě dvě falešná
rozhodnutí: „Zajištění přírodních základů života ještě
nemělo potřebné místo v hierarchii hodnot, usnesení proti
extrémistům spíše naší demokracii vytvářelo nepřátele,
než aby je potíralo.“ (B s. 376)
Dopad první světové války na mezinárodní dělnické hnutí
zachycuje i francouzský program: „Před první světovou válkou
shromáždila Internacionála živé síly evropského dělnického
hnutí. Válka let 1914-1918 porodila bolševickou revoluci a
vyprovokovala velké schisma roku 1920.“ (F s. 44)
Švédský program obsahuje kapitolu nazvanou Od třídní společnosti
ke státu blahobytu. V ní je popisován vývoj Švédska od
preindustriální společnosti přes vznik kapitalismu až do současnosti.
„Dělnická třída se organizovala: jako dělníci v odborech,
jako spotřebitelé ve družstvech a jako občané v sociálně
demokratické straně. Tyto organizace spojily dělníky v celé
zemi v sílu.“ (S s. 12) S pomocí liberální části
buržoazie dosáhlo dělnické hnutí všeobecného a rovného práva
hlasovacího. (S s. 13)
Francouzský program nemá zvláštní historickou kapitolu, ale v řadě
paragrafů vrhají jeho autoři zpětný pohled. Zatímco
hegemonní doktrínou II. Internacionály byl v mezinárodním měřítku
marxismus, ve Francii byl silnější jiný proud socialistického
myšlení, sahající od Lerouxe a Proudhona až k Juauresovi.
Podstatným rysem této školy je respekt k pluralismu:
socialismus není objevem předem vytyčené cesty, ale výzvou k
volbě mezi více řády, více hodnotami, které se nevylučují.
(F s. 46) I zmíněná pasáž o pokroku vrhá pohled na vývoj
tohoto pojmu od osvícenství.
Blairova stať pochopitelně neobsahuje historickou pasáž, ale autor se
ve své argumentaci pro novou politiku levice opírá o srovnání
dvou historických etap. „(...) stará politika levice byla výrazem
starého průmyslu - suroviny, velké továrny a armády odborově
organizovaných mužů.“ Naproti tomu dnes je hlavním zdrojem
hodnot lidský a intelektuální kapitál. „Proto New Labour dává
rozhodnou prioritu výchově a profesionálnímu výcviku.“ (L
ss. 8, 10)
V rakouském programu historickou pasáž nenajdeme, hlásí se však
k antifašistické tradici. (Ö s. 5)
V rakouském a švédském programu se nesetkáte s pojmem „levice“.
Zato berlínský program opakuje charakteristiku z Godesbergu:
SPD je již delší dobu levicovou lidovou stranou. (B s.
375) Blair zdůrazňuje, že jeho Třetí cesta je třetí
cestou uvnitř levice. (L s. 1) Ve francouzském programu
se to slovy levice či levý jen hemží.
9. Nové filozofické přístupy
Pro konec 20. století je charakteristickým ztroskotání velkých
utopií. Ve francouzském programu se o tom píše: „Zánik
velkých utopií - marxismu-leninismu, levičáctví,
tiermondismu (směru očekávajícího obrodu Západu od třetího
světa - pozn. M..H.) zřejmě uzavírá celý politický cyklus.“
(F s. 14) V sociálně demokratických řadách se sice občas
ozve hlas o potřebě nové utopie, ovšem v těchto případech
nejde o celé utopické systémy. V minulosti se objevila
řada požadavků, které byly považovány většinou současníků
za utopické, ale v historicky krátké době byly splněny. Mám
na mysli osmihodinovou pracovní dobu nebo Brandtův projekt modré
oblohy nad Porůřím. Změna nastala i ve vztahu k náboženství.
Jestliže v minulosti byly socialistické strany převážně ateistické,
godesbergský program znamenal průlom i na tomto poli. Pro současnou
sociální demokracii je příznačným světonázorový a
filozofický pluralismus. V godesberském programu čteme: „Demokratický
socialismus (...) nechce hlásat poslední pravdy- ne z
nepochopení světových názorů či náboženských pravd nebo
ze lhostejnosti vůči nim, ale z úcty k rozhodnutím člověka
týkajícím se víry, o jejichž obsahu nemůže rozhodovat ani
politická strana, ani stát. Sociálně demokratická strana Německa
je stranou svobody ducha. Je společenstvím lidí přicházejících
z různých náboženských a myšlenkových směrů. Jejich
shoda spočívá na společných mravních základních hodnotách
a na totožných politických cílech.“ (B ss. 351n.) V
berlínském programu SPD přivítala účast církví na společenském
a politickém životě. V jejích řadách působí i na vysokých
funkcích praktikující evangelíci včetně teologů.
Ve Francii je ovšem situace odlišná; v 80. letech došlo ke
konfliktu mezi socialistickou vládou a katolíky ve věci církevních
škol. Francouzští socialisté se shodují s německými
soudruhy v tom, že uznávají toleranci. Jejich formulace v otázce
vztahu k náboženství vyjadřují však odlišný přístup.
„Politika dlouho využívala toho, co se nazývalo sekularizací
víry. Revoluční socialismus a komunismus představovaly velká
náboženství pozemského blaha; na pravici se vyznačoval náboženským
charakterem nacionalismus. Dnes jsou velká laická náboženství
obětí nevíry občanů, z nichž se stali agnostici. Už nevěří
v možnosti vytvořit obec blažených na zemi.“ (F s.
14)
Dnešní sociálně demokratické myšlení odmítá tradiční
determinismus Druhé i Třetí internacionály, kdy byl
socialismus chápán jako historicky nevyhnutelný.
Jinak se jeví i obraz člověka. Socialismus jako dědic osvícenství
věřil, že člověk je od přírody dobrý a sociabilní,
ignoroval tragickou dimenzi, prokletou část člověka. „Už
nevěříme jako kdysi“ - praví se ve francouzském programu -
„v přirozenou dobrotu člověka. Ale nadále věříme, že člověka
je možno zdokonalit, pokud mu rozumná a ušlechtilá společenská
organizace poskytne šanci.“ Obdobnou pasáž obsahuje i berlínský
program: „Člověk není předurčen ani k dobru, ani ke zlu,
je schopen učit se a rozumně jednat.“ (B s. 377) Výchozím
i cílovým bodem jednání sociálních demokratů je důstojnost
člověka, ta je nezávislá na jeho výkonech a užitečnosti.
Stěžejní význam má pasáž berlínského programu o kultuře. Jde
o kulturu v širokém slova smyslu, ta se projevuje ve styku člověka
s člověkem, s jinými živými tvory a s věcmi; přitom v každé
společnosti existuje mnoho kultur. Klíčový význam má věta:
„Nechceme kulturu manipulovanou ekonomickými zájmy, nechceme
komercializaci všech oblastí života, nýbrž chceme hospodářství,
které se vřazuje do kultury soužití.“ (B s. 391)
Hlavní autor programu Erhard Eppler dodává: „To je snad
nejrevolučnější věta celého programu.“ Zatímco dosud ve
všech historických epochách pronikaly ekonomické zájmy do
kultury, nyní tomu má být naopak: hospodářství má být chápáno
jako součást kultury soužití. Je to určitě utopie, ale
utopie konstruktivní, která podněcuje k jednání. (E. Eppler,
Plattform für eine neue Mehrheit, Bonn 1990, s. 58.) Berlínský
program vymezuje i pole působnosti politiky. „Politika
je nutná dimenze lidského spolužití. Neomezuje se na
instituce státu. Všude tam, kde jde o šíření nebo zadržování
informací, o změnu vědomí a životních poměrů, o vytváření
mínění, o projevy vůle, o výkon moci nebo zastupování zájmů,
se praktikuje politika. Politické jednání má své meze. Ty
nelze překročit bez újmy pro jednotlivce i společnost. Omyl a
vina, nemoc a neštěstí, bolest a zoufalství, selhání a
ztroskotání patří také ke společnosti svobodných a rovných,
k životu člověka. Politika může vytvářet jen podmínky pro
smysluplný život. Chce-li sama přinášet štěstí a naplnění,
vydává se v nebezpečí, že sklouzne k totalitnímu předpisování.“
(B s. 378)
Poznámka:
Rozsah jednotlivých programů se dosti liší; pro přibližnou představu
uvádím jejich rozsah ve stránkách, které mají pouze řádově
stejný počet úderů:
Berlínský 75, godesbergský 21, rakouský 23, francouzský 188, švédský
má 44 stránek Všeobecných zásad + 24 stránek „Politického
programu“.
Doc. Miloš Hájek
(člen Programové komise ČSSD a odborné komise pro politické analýzy ČSSD), 2000