Pokračujeme v přehlídce dobových textů. Přečtěte si s odstupem 35 let článek filozofa Ladislava Hrzala[1],
tehdejšího pracovníka Ústavu marxismu-leninismu ÚV KSČ v Praze. Kritika
demokratického socialismu jako ideologie Socialistické internacionály[2] je zajímavá,
podobně ovšem i obhajoba ideologie předlistopadého režimu. (mn)Demokraticky socialismus je ideologií pravicových sociálních
demokratů. Jeho základem jsou staré reformistické ideje obohacené novými
buržoazními filozofickými, sociologickými a politologickými teoriemi a
začleněné do programu Socialistické internacionály a programů různých sociálně
demokratických stran.
V prohlášení Socialistické internacionály přijatém pod
titulem Cíle a úkoly demokratického socialismu v roce 1951 na I.
kongresu Socialistické internacionály ve Frankfurtu nad Mohanem je
charakterizován takto: „Demokratický socialismus je mezinárodní hnutí, které v
žádném případě nevyžaduje strnulou jednotnost názorů. Ať již socialisté
odvozují své přesvědčení z výsledků marxistických či jinak zdůvodněných
společenských analýz, nebo z náboženských či humánních zásad, všichni usilují o
společný cíl: o společenský pořádek sociální spravedlnosti, většího blahobytu,
svobody a světového míru.“ (Programmatische 1973:288) Komunismus
představuje v jeho pojetí tutéž diktaturu jako fašismus a v tomto smyslu se
dále vyvozuje: „…Každá diktatura, ať již existuje kdekoli, je nebezpečím pro
svobodu všech národů“; demokratický socialismus „odmítá každý totalitní systém,
poněvadž hanobí důstojnost člověka“ (Programmatische 1973:290).
Předseda Socialistické strany Rakouska Bruno Kreisky v
novinách Frankfurter Allgemeine Zeitung mimo jiné otevřeně řekl, že „sociální
demokracie se musí stát přímým protipólem komunismu“ (Programmatische
1973:293).
Charakteristickým znakem všech prohlášení, v nichž je
formulován demokratický socialismus, je abstraktnost a neurčitost. Jeden z
vůdců SPD, Herbert Wehner, odpověděl na otázku, co zahrnuje demokratický
socialismus, takto: „Nejde o žádné časové období. To je právě starý omyl
takzvaných vědeckých socialistů, utopistů a jiných, kteří se touto otázkou
zabývají. Je to trvalý úkol bojovat za sociální spravedlnost, svobodu osobnosti“
(Der Spiegel 1970:62).
Na otázku „Jak vypadá společenský model doporučený SPD? Musí
být například umožněno získání soukromého majetku?" odpověděl Wehner, že v
žádném případě nejde o dogma, že všude tam, kde soukromé vlastnictví nevyhovuje
sociálním potřebám, musí nastoupit veřejné, že tvorba majetku musí být však
umožněna nejen těm, kteří již mají určitý základ, že cílem demokratického
socialismu je vázat stále větší podíl majetku společensky, zákonem a
dobrovolnou kooperací, že je to však dlouhá cesta, která potrvá celá desítiletí
(Der Spiegel 1970:65).
Ve svém projevu na konferenci Československé zkušenosti z
roku 1968 a problémy socialismu (konala se v Bièvres u Paříže
23.-26. února 1975) a zúčastnilo se jí i několik československých emigrantů jako
například E. Goldstücker, A. J. Liehm, P. Janýr, J. Pelikán aj.) se
západoněmecký spisovatel Günter Grass pokusil vytyčit základní problémy demokratického
socialismu. V podstatě však opakoval jen staré teze o demokracii, svobodě a
třetí cestě. Tyto teze byly ve formě otevřeného dopisu spisovateli Pavlu Kohoutovi
zveřejněny v týdeníku Die Zeit. Jsou formulovány takto:
- „Kdo usiluje o demokratický socialismus, měl by na základě dosavadních zkušeností
odmítnout nesprávné spojení slov marxismus-leninismus a hovořit o „leninismu-stalinismu“.
- Kdo usiluje o demokratický socialismus, nesmí spolupracovat s těmi komunisty,
pro něž je i nadále svatá leninská stranická hierarchie, takže návrat ke
stalinismu je kdykoliv možný.
- Kdo usiluje o demokratický socialismus, pro toho není státní
kapitalismus alternativou soukromého kapitalismu. Žádná z těchto forem totiž
nepodléhá demokratické kontrole a obě odmítají spolurozhodování dělníků — a to
z totožných důvodů, i když z ideologicky rozdílných pozic.
- Kdo usiluje o demokratický socialismus, toleruje své politické odpůrce a
vyžaduje od nich tutéž toleranci jako samozřejmost demokracie: jejím elixírem
nejsou ti, kteří dočasně mají moc, nýbrž opoziční strany. Společnost, která
nepřipouští žádnou opozici, neumožňuje myslet jinak a chudne pod dogmatickým
panstvím strany, která je svrchovaná, poněvadž nestrpí žádný odpor.
- Demokratický socialismus je definován, kontrolován a budován zdola nahoru,
proto odmítá nadvládu ústředního výboru. Jeho cílem je sociálně podmíněná
demokracie „základny" ve všech společenských oblastech. Formální pojem
demokracie je pro něj nedostatečný. Pozlátka, ať již se nazývají svoboda tisku,
svoboda přesvědčení anebo svobodné tržní hospodářství, ukazují, jak jsou
problematická v podmínkách, kdy koncerny ovládají takzvaně svobodný trh a
tiskové koncerny manipulují veřejným míněním a informacemi ve stále větším
rozsahu.
- Demokratický socialismus je definován jenom v náznacích. Potřeba
vymezení je stále od doby, kdy mravní bankrot a krach obou mocenských bloků je
zřejmý.
- Demokratický socialismus není dogma. Vzhledem k tomu, že
nepředpisuje žádný konečný cíl, protože včerejší cíle by pro něj již zítra
mohly být brzdou, musí být stále nově definován. Nevyhovuje mu ani zaslepený
pragmatismus, ani sklony k utopii, nýbrž jednota teorie a praxe. S jeho pomocí
by mohlo být obnoveno evropské osvícenectví a jeho boj proti dogmatismu a nesnášenlivosti.
Žádní komunističtí svatí a žádná kapitalistická olejářská božstva nesmějí být
pro něj nedotknutelná, neboť jeho principem je permanentní revidování stávajícího.
Tisíciletá touha národů po svobodě a spravedlnosti odpovídá syntéze demokracie
a socialismu: pracovat pro ni by mělo být naším úkolem.“ (Die Zeit 1974:14)
Grassovy názory jsou velmi blízké rezoluci o politické
situaci přijaté na 13. kongresu Socialistické internacionály, který se konal
26.-28. listopadu 1976 v Ženevě.
V rezoluci se říká:
„Základní principy, jimiž se řídí činnost socialistů na
celém světě, jsou spravedlnost, demokracie, mír a rovnost v mezinárodních
vztazích.
Současná krize a mezinárodní napětí zvyšují jejich
odpovědnost při hledání nového bojového, otevřenějšího a autentičtějšího
internacionalismu, v němž by se socialismus mohl svobodně vyjádřit.
Krize světového kapitalismu, její důsledky pro dělnickou
třídu a výsledné napětí v mezinárodních vztazích jasně ukazují, že socialismus
jako zvěstovatel naděje a spravedlnosti pro všechny národy je jedinou
alternativou politických systémů, které plodí konflikty, nepořádek, a
nespravedlnost.
Ve světě ovládaném i nadále mocenskou politikou bloků, které
jsou i rivaly i spoluviníky, musí politické sily soustředěné v Socialistické
internacionále i ty, které se k nim pravděpodobně přidají, přijít s odlišnou
alternativou.
Bez demokracie není socialismu a bez socialismu není
demokracie. Protože socialismus rehabilituje člověka tváří v tvář potlačování a
agresi kapitalismu i komunismu, je jediným možným východiskem pro všechny
utlačované národy pro všechny, kteří bojují za respektování svobody a
sociálního pokroku a za plnou odpovědnost jednotlivce ke společnosti. Činnost
mezinárodního socialistického společenství je proto zcela přirozeně zaměřena
proti všem neoprávněným zásahům proti svobodě, ať už se objeví kdekoli a
kdykoli. Solidaritou s bojem všech hnutí usilujících o sebeurčení a sociální
osvobození a přijetím politiky plné realizace jednotlivce dospějeme ke
společnosti, která bude humánnější, spravedlivější a svobodnější, jedním slovem
socialistická.
V současném světě kapitalismus a komunismus i nadále reprezentují
hlavní formy útlaku v moderní společnosti, oba obětují demokratická práva a
občanské svobody prospěchu a zájmům vládnoucí třídy, zachování privilegií všemocné
byrokracie.
Pro ty národy, které se snaží o dosažení nebo upevnění své
nezávislosti, pro ty lidi, kteří bojují za svou svobodu, za respektování svých
základních práv, za skončení nerovnosti a odcizení všeho druhu, jedinou
alternativou kapitalismu a komunismu je socialismus.“ (Der 13. Kongreß
1977:145)
Demokratičtí socialisté tedy odmítají ve svých proklamacích
komunismus či reálný socialismus existující v zemích socialistického
společenství, právě tak jako odmítají kapitalismus. Ve skutečnosti je tomu však
zcela jinak: Bojují proti socialismu a snaží se prodloužit život kapitalismu. Futurologické
teorie ideologů demokratického socialismu jsou jen různými variantami představ
o „vylepšené“ kapitalistické společnosti. Stále znovu a znovu se například
opakují staré názory „etického socialismu“, zdůrazňující, že dříve než bude
možné budovat socialismus, bude nutné mravně převychovat lidi.
S názory, že existují tzv. věčné pravdy, jako například
svoboda, spravedlnost a další, které jsou celému lidstvu na všech jeho
vývojových stupních společné, s obžalobou, že komunismus odstraňuje
náboženství, věčné pravdy a mravnost, místo aby je nově utvářel, polemizovali již
Marx a Engels v Komunistickém manifestu. Zdůraznili, že
komunistická revoluce, která je nejradikálnějším rozchodem s tradičními soukromovlastnickými
poměry, je zároveň i nejradikálnějším rozchodem s tradičními idejemi. To
však vůbec neznamená, že je možné ztotožňovat konkrétní historický postoj vůči
hodnocení morálky s odmítáním jejího významu. Morálka je součástí ideologie, má
svůj velký význam a komunisté jsou ti poslední, kdo by si tuto skutečnost neuvědomovali.
Aby však mohlo dojít ke změnám v mravních názorech a aby mohl být potlačen
chorobný individualismus vyúsťující v egoismus, odstraněna národní, rasová
a náboženská nadřazenost, skutečně přetvořeny mravy zkažené soukromým
vlastnictvím výrobních prostředku, odstraněno ovzduší nedůvěry, konfliktů,
vzájemného podezřívání a nepřejícnosti, což nemá svůj původ jen v kapitalismu,
nýbrž i v maloburžoazním individuálním vlastnictví, je nutné s tímto
vlastnictvím skončit.
Pravicovým „socialistům“ ovšem nejde o odstranění
kapitalistického společenského řádu, naopak, snažící se jeho ekonomické,
politické a ideologické základy obhajovat. V čem spočívá socialismus jejich
„demokratického socialismu“? Na tuto zcela oprávněnou otázku obvykle odpovídají
jeho ideologové takto: Socialismus není žádným svébytným, jedinečným
společenským řádem, nýbrž vzdáleným mravním ideálem, o jehož uskutečnění by se
mělo usilovat, i když není zaručeno, že bude dosažen v průběhu vývoje jedné
společnosti. Proti marxisticko-leninskému vědeckému socialismu stavějí koncepci
„etického“ nebo „humánního“ socialismu. Tato rozporuplná tendence je jednou ze
zvláštností ideologie současného sociálního reformismu. Politická publicistika
a teoretické práce pravicových socialistů překypují v pravém smyslu slova pompézními
frázemi o humanismu a „socialismu s lidskou tváří“, o údajné protiváze nejenom
„bezduchého kapitalismu“, nýbrž i stávající socialistické společnosti, která
člověka ponižuje. Pravicoví socialisté jsou přesvědčeni, že jedině „demokratický
socialismus“ spatřuje v člověku hlavní cíl veškerého svého jednání a
společenského rozvoje, že jedině on bojuje za respektování lidské důstojnosti.
Stačí konfrontovat tyto teoretické proklamace s praxí a cíli
sociálního reformismu a okamžitě pochopíme, jaký je mezi nimi propastný rozpor.
Přesto však je reformističtí vůdcové označují za základní myšlenky
„demokratického socialismu“; jsou zakotveny v programových dokumentech
Socialistické internacionály a v programech jejích členských politických stran.
Jak uvádí rakouský reformistický teoretik Ernst Fischer, v
demokratickém socialismu nejde o žádný ekonomický nebo snad sociální a sociálně
politický cíl (neboť v této oblasti nemohou existovat konečné cíle), nýbrž o
etický cíl (Die Zukunft 1970:26). Vlastně by tedy mělo všechno zůstat
při starém, změna ekonomických a sociálně politických poměrů „západní“ (tj.
buržoazní) společnosti je bezpředmětná; v představách reformistů je konečným
cílem socialismu výchova abstraktního člověka v duchu stejně abstraktních
„hodnot“ a mravních ideálů.
Vůdcové a teoretikové pravicové sociální demokracie se svou
neoprávněnou a rozporuplnou charakteristikou „nerovného“ nebo „humánního“
socialismu veřejně zřekli vědeckého přístupu.
Olof Palme, vůdce švédské sociální demokracie, hovoří o tom,
že sociální demokracie potřebuje utopii. Nejstarší socialistickou utopií je
teze o rovnosti všech lidí. Byla významným heslem buržoazní revoluce; buržoazie
však nikdy ani v sociální, ani v ekonomické oblasti nic neudělala pro to, aby
ji uvedla v život. Rovnost tak zůstala podstatou socialismu. V této souvislosti
je ovšem třeba otevřeně prohlásit, že myšlenka rovnosti nemůže být pro všechny
vykládána jako stav, nýbrž jako organizační směrnice v politice. Je jasné, že
nikdy nebude plně realizovatelná, musí však určovat zaměření společenského
vývoje (Die neue Gesellschaft 1970:176 an.).
Olof Palme je toho názoru, že rovnosti mezi lidmi, pokud je
vůbec dosažitelná, nelze dosáhnout v dohledné budoucnosti. Proto jako
výchozí sociální hodnota a cíl v pojetí demokratického socialismu není ničím
jiným než utopií. Když kdysi Bernstein prohlásil, že hnutí je vše, cíl nic, pak
jeho dnešní potomci v podstatě uvažují stejně, když tvrdí, že „hnutí je všechno,
cíl utopie“. Z toho důvodu nepotřebují žádnou vědeckou filozofii, naopak, lépe
jim vyhovuje eklektická směs různých filozofických směrů. V 11. čísle měsíčníku
Die neue Gesellschaft z roku 1972 se můžeme dočíst, že křesťanské učení
o lidském podobenství a jeho etických požadavcích, lidská práva proklamovaná
francouzskou revolucí, Kantova etika, myšlenky osvícenectví, Hegelova dialektická
filozofie dějin, Marxova kritika kapitalismu, Bernsteinův kritický marxismus,
teorie spontaneity Rosy Luxemburgové, jakož i její kritika bolševismu,
Schumacherův svobodný socialismus, nejnovější závěry Ernsta Blocha,
Horkheimera, Adorna, Habermase, Kolakowského, Djilase a dalších, to všechno
jsou vlastně po sobě jdoucí a vzájemně se ovlivňující akty sebeuvědomování demokratického
socialismu, které mají nakonec jeden jediný etický motiv.
O co jiného zde jde než o eklekticizmus a sofistiku, povrchní
a bezzásadové propojování různých teorií a ideologických směrů bez ohledu na
jejich protikladnost, o smiřování materialismu s idealismem, o popírání
smyslu základní otázky filosofie? Jde o sofistický pokus důkazu, že vše souvisí
se vším, že v důsledku toho může být spojeno náboženství s marxismem jako
ideový zdroj sebevědomí a demokratického socialismu.
Sociální reformisté mluví často i o tom, že
charakteristickým znakem tzv. „industriální“ či „postkapitalistické“ společnosti
je skutečnost, že zmizel bývalý rozpor mezi prací a kapitálem a že vznikla nová
sociální struktura, v níž třídní boj vystřídalo „sociální partnerství“ a
vzájemné „zkoordinování zájmů“ různých sociálních skupin a vrstev. Bruno
Kreisky píše, že „třídní boj už není tak jasným pojmem jako kdysi“ (Christian
1972). W. Bredl ve svém článku Demokratický socialismus — alternativa
marxismu tvrdí, že třídní boj v ideologii je „pouhá fikce“. I v tomto směru
se neustále potvrzuje, že jedna z hlavních funkcí sociálního reformismu spočívá
v zanášení prvku buržoazního způsobu myšlení do řad dělnické třídy, jakož i ve
snaze o zmírnění ostrého třídního boje a dosažení tzv. třídního smíru.
Základ popírání sociálně ekonomického postavení dělnické
třídy v současném kapitalismu jako vykořisťované třídy je zakotven v teoriích
odmítajících rozdělení této společnosti na třídy nebo v teoriích o
„deproletarizaci“ a „integraci“ dělnické třídy do kapitalistického státu.
Například podle programu Sociálně demokratické strany
Švédska patří třídy a třídní boj minulosti, protože již v současnosti „získaly
široké lidové masy vliv na vývoj společnosti" (Programme 1960).
Také nový program Socialistické strany Rakouska, přijatý v
roce 1978, hovoří již o beztřídní společnosti: „Socialisté chtějí odstranit
třídy, prosazuji neochvějně základní hodnotu rovnosti jako výrazu rovnocennosti
všech lidí, přičemž tato rovnost neznamená uniformitu, ale znamená zřeknutí se
třídní a privilegované společnosti…“ (Entwurf 1977:3).
Jestliže tedy v kapitalismu již existuje nebo se buduje
beztřídní společnost, nepřekvapují ani prohlášení předních představitelů
současných sociálně demokratických stran na adresu třídního boje: Například
Olof Palme na otázku, zda existuje ve Švédsku třídní boj, odpovídá takto: „Jsme
reformisté a nehovoříme o třídním boji. Víme ovšem, že existuje nespravedlnost
a rozdíly mezi třídami, ale nepoužíváme koncepci třídního boje“ (Konkret
1976:18—19).
Na otázku, co může zpomalit třídní boj dělnické třídy,
odpovídají programy sociálně demokratických či socialistických stran: je nutné
„demokratizovat“. Francouzská socialistická strana vidí v „demokratizaci"
návod na „rovnost šancí“ a základ pro uskutečnění „zásadní reformy hospodářské
a sociální struktury“. (Le poing 1973).
Pravicovým sociálně demokratickým vůdcům a teoretikům jde
tedy o to, čelit ideologickou manipulací objektivně rostoucí úloze dělnické
třídy a usměrnit její společenskou a politickou aktivitu tak, aby nebyla
nebezpečná státně monopolistickému kapitalismu.
Podle sociálně reformistických autorů dochází prý k
objektivnímu procesu „zmenšování“ rozdílů mezí třídami a k rozplynutí dělnické
třídy. Působí to podle nich vliv následujících faktorů:
- zvýšení
životní úrovně dělníků v souvislosti s růstem produktivity práce a se zmenšováním
tlaku přebytečného obyvatelstva;
- rostoucího
uspokojování sociálních potřeb pracujících v souvislosti s organizovaným bojem
dělnické třídy;
- podpůrných
opatření státu;
- diferenciace
uvnitř dělnické třídy jako důsledku procesu industrializace.
K diferenciaci dělnické třídy dochází prý se vznikem a
rozvojem techniky, nových oborů a s rostoucím rozdělováním dělníků do skupin
podle povolání.
V souvislosti s tím se pochopitelně sociálně reformističtí
ideologové snaží snížit význam otázky vlastnictví výrobních prostředků a
zdůrazňují proto, že velkokapitalisté hrají ve většině případů pasivní úlohu a
ovlivňují využívání prostředků pouze prostřednictvím placených zaměstnanců.
Pokoušejí se dále i o oddělení otázky vlády monopolů od otázky politické moci a
popírají proto logickou souvislost ekonomiky s politikou, kterou prokázal již
Karel Marx. H. Flöhr například tvrdí, že předání hospodářských zařízení do
společenského vlastnictví není žádným ideálním řešením problému (Beitrage
1973:47) a v teoretickém měsíčníku SPD Die neue Gesellschaft (1976: 593)
si můžeme přečíst v článku W. Bredla, že rozpory mezi prací a kapitálem se
posunuly, neboť kapitálem prý již nedisponují jeho vlastníci, nýbrž manažeři.
Změna vlastnických poměrů představuje pro pravicové sociální
demokraty pouze právní akt a jednorázovou záležitost. Avšak
marxismus-leninismus nechápe změnu vlastnických poměrů jen jako výměnu
vlastníků. Tím se totiž otázka vlastnictví výrobních prostředků ještě neřeší.
Podstatné je aktivní převzetí výrobních prostředků dělnickou třídou v rámci
společenského reprodukčního procesu a využívání těchto prostředků v zájmu
většiny obyvatelstva. To je dlouhodobý a složitý proces, v jehož průběhu se
mění nejenom sama dělnická třída, nýbrž i celá společnost.
Pravicoví sociální demokraté tvrdí, že požadavek převedení
výrobních prostředků do celospolečenského vlastnictví ztratil svůj význam i
proto, že vlastní problém nevězí ve staré otázce vlastnictví, nýbrž v otázce
kontroly soukromé moci, v plánování a v dispozicích pravomoci, v hospodářském
životě.
Sociálně reformističtí ideologové marxisty obvinují, že jim ušly
nové charakteristické rysy a tendence ve vývoji „západní společnosti“. Ve
skutečnosti však nebyl proces osamostatnění finančního kapitálu, oddělení
podnikatelské činnosti od řízení kapitalistické výroby pro marxisty nikterak
překvapující. Již Karel Marx odhalil tuto tendenci; V. L Lenin pak prokázal, že
uvedené charakteristiky jsou typické pro stadium imperialismu; uvedené procesy
jsou vyvolávaný nejenom stále složitějším charakterem výroby a zvyšující se
dělbou práce, nýbrž především parazitismem, zahníváním kapitalismu.
Monopolistická buržoazie je zbytečná a neužitečná zbytnělina na těle
společenského organismu a z hlediska vlastního výrobního procesu je
naprosto bezcenná. Podniky a továrny řídí placení ředitelé, inženýři a
technici. Monopolisté v bohatství a zahálce cizopasí na práci jiných a spolu se
svými přisluhovači pohlcují podstatnou část prostředků, které vytvořila práce
proletářů a rolníků.
Dalším znakem současného kapitalismu je, že gigantické
monopoly řídí manažeři, kteří ve svých rukách soustřeďují nezanedbatelnou moc
Zvláštnost jejich postavení spočívá v jeho neoficiálním charakteru. Hospodářští
manažeři jménem vlastníků ovládají celou ekonomiku, političtí manažeři jménem
oficiálních nositelů státní suverenity řídí politické instituce.
Tato moc však neexistuje jenom abstraktně, v prázdném
prostoru, ani se neuplatňuje pouze v osobním zájmu manažera. Nadvláda v
třídní společnosti má bezpodmínečně třídní charakter, slouží zájmům určité
třídy, prosazuje její vůli. Nelze pochybovat o tom, že panství manažerů je
praktickou realizací vůle monopolistické buržoazie.
Prohloubení společenského charakteru výroby vede ke
zvyšování produktivity námezdní práce. Přitom však národní bohatství, které se
tímto způsobem podstatně zvyšuje, vlastní a rozdílí stále menší část buržoazie,
jejíž ekonomickou základnou je monopolistický a státně monopolistický kapitál.
Zvýšení počtu vlastníků (v podobě majetníků akcií), jakož i vzrůst státního
sektoru v ekonomice, tj. proces, který má být formou pokračující „socializace“,
má ve skutečnosti za následek značné zmenšení společenské skupiny, která si
fakticky přisvojuje výsledky společenské výroby.
Na vzrůstající moc monopolů, jakož i na úlohu pravicových
sociálních demokratů poukazují politicko-ideologické teze Komunistické strany Rakouska:
„… Od listopadových voleb v roce 1945 se v Rakousku vystřídaly různé
vlády: po koaličních vládách Rakouské lidové strany (ÖVP) a Rakouské
socialistické strany (SPÖ) následovaly vlády jediné strany, Klause a Kreiského.
Všechny však sledovaly v zásadě tentýž cíl: znovu zavést a upevnit
kapitalistickou strukturu vlastnictví a moci otřesenou v Rakousku v roce
1975.
V Rakousku proti sobě zdánlivě stojí soukromokapitalisticky
vedené průmyslové závody a neobvykle velký státem kontrolovaný sektor. Ve
skutečnosti nemůže být o tom, že stojí „proti sobě“, řeči.
Charakter zestátněných závodů je koneckonců vždy určován
charakterem státu. Po zavedení zákona o zestátnění vznikla možnost udělat ze
zestátněných podniků opěrné body dělnické třídy v boji proti kapitalismu a za
socialismus. V dalším průběhu však vnitřní i zahraniční monopolistický kapitál
získal za pomoci vedení socialistické strany rozhodující vliv na zestátněné
podniky. Mohly být zneužívány k vytváření systému státně monopolistického
kapitalismu a dnes jsou úplně včleněny do kapitalistického systému…“ (Der
22. Parteitag 1974).
Postoj pravicových sociálně demokratických vůdců v Rakousku
vůči zestátněným podnikům je charakteristický pro postoj pravicových sociálně
demokratických vůdců vůbec.
Socialistická strana Rakouska zpočátku, dokud ještě nebyla
ve vládě, požadovala, aby zestátněné podniky dostaly ústavní záruky (například
ve svém Programu pro Rakousko v roce 1966). Jakmile se dostala k moci,
začala prosazovat „organickou spolupráci“ státního a soukromého sektoru. Mezi
argumenty, s nimiž operují reformisté nejenom v Rakousku, nýbrž i v řadě jiných
zemí, figuruje na čelném místě teze, že státní a soukromé podniky (akciové
a monopolistické společnosti) jsou pro společnost užitečné stejnou měrou (Muhri
1975:5—10).
Zestátněný majetek — průmysl a banky — se stal pákou dalšího
rozvoje státně monopolistického kapitalismu v Rakousku. Hospodářsko-politická
rozhodnutí jsou přizpůsobována zájmům velkokapitálu na struktuře zisku. Státní
podniky vyrábějí v Rakousku například třetinu hrubého společenského produktu země
a kryjí téměř pětinu rakouského exportu. Státní sektor, který zahrnuje značnou
část hutnictví a energetiky, patří k největším vykořisťovatelům námezdních
pracovních sil v zemi.
Svobody soukromého vlastnictví výrobních prostředků a
kapitálu jako „základu svobody“ může využívat pouze stále se zužující menšina.
Existují jenom proto, že nejsou dostupné pro značnou většinu obyvatelstva.
Tolik vynášené „svobodné hospodářství“ ve skutečnosti neexistuje. Typická je
spíše tendence ke státně monopolistické koncentraci moci a kapitálu a masová
likvidace zemědělských, řemeslnických a živnostenských podniků.
Vzhledem k těmto skutečnostem jsou všechny koncepce tzv.
rozšíření vlastnictví a „tvorby majetku v rukách zaměstnaných“ iluzorní;
mají jediný cíl: zamlžovat antagonistické třídní vztahy. Základ sociálně
reformistické koncepce „tvorby majetku v rukách dělníků“ tvoří reformistická
představa, že je možné změnit společenské poměry prostřednictvím rozdělování.
Pravicová sociální demokracie tvrdí, že svými návrhy na
„spoluvlastnictví“ a „právo na spolurozhodování“ vlastně rozvádí Marxe.
Například W. Bredl uvádí, že Marx sice mistrně analyzuje kapitalistickou
výrobu, ponechává však stranou své pozornosti rozdělování; socialistické
společnosti nemůže být nikdy dosaženo, provádí-li se „anonymní socializace“; je
třeba, aby zaměstnanec získal podíl na výrobním kapitálu ve formě práva na
vlastnictví (Die neue Gesellschaft 1976:595).
Žádný dělník ani zaměstnanec se však nemůže uskutečněním
těchto plánů na „tvorbu majetku“ stát vlastníkem výrobních prostředků.
Spoluvlastnictví několika „lidových akcií“ či nějakých jiných podílnických
forem neosvobozuje proletáře natolik, aby již nemusel prodávat svou pracovní
sílu vlastníku kapitálu a dávat se vykořisťovat.
„Demokratický socialismus jako alternativa komunismu“, jak o
něm hovoří pravicoví vůdcové sociální demokracie, není ničím jiným než vábítkem
v rámci marných pokusů dosadit opětovně v socialistických zemích
kapitalismus. Úkolem této ideologické alternativy je odvrátit dělníky v kapitalistických
zemích od cesty k socialismu.
Pravicoví sociální demokraté bojují tedy celou svou
teoretickou i praktickou politickou činností proti diktatuře proletariátu.
Vrátíme-li se třeba jen k jediné Leninově myšlence o
diktatuře proletariátu, je tento postoj logický. V práci Stát a
revoluce V. I. Lenin uvádí: „Marxista je jen ten, kdo uznávání třídního
boje rozšiřuje na uznávání diktatury proletariátu. V tom je největší rozdíl
mezi marxistou a tuctovým malým (i velkým) buržuou. To je zkušební kámen
opravdového chápání a uznávání marxismu. A není divu, že když dějiny Evropy
přivedly dělnickou třídu v praxi k této otázce, ukázali se nejenom všichni oportunisté
a revizionisté, nýbrž také všichni „kautskyánci“ (lidé kolísající mezi
reformismem a marxismem) ubohými filistry a maloburžoazními demokraty, kteří
odmítají diktaturu proletariátu.“ (Lenin 1956:46)
Je to tedy základní otázka, v níž pravicoví sociální
demokraté odhalují své antileninské, antisovětské a antikomunistické názory.
Tito představitelé „demokracie“ bojují proti skutečnosti, že v komunistických
zemích existuje diktatura proletariátu, že právě ona je výsledkem působení
zákonitostí vývoje společnosti, že je obecně platnou historickou nutností.
Teoretikové Socialistické strany Rakouska demagogicky
prohlašují, že „v otázce diktatury proletariátu jde o rozpor, protože dělnická
třída se nesnaží získat nadvládu nad ostatními třídami, nýbrž se snaží zničit
všechny třídy (Arbeiter 1958). Bruno Kreisky, představitel této strany a
země, která je na „cestě k socialismu“ tvrdí, že „slovo o diktatuře
proletariátu se stalo ve skutečnosti prázdnou formulí“ (Kreisky
1975:129). Toto prohlášení z roku 1975 však už mu v roce 1977, když hovoří o
eurokomunismu, nestačí: „Chtěji-li se komunisté stát skutečně spolehlivými
demokraty, měli by hodit přes palubu víc než diktaturu proletariátu. Potom by
také zmizelo celé jejich politické krédo. Z komunistů by nezůstalo nic, stali
by se z nich sociální demokraté mluvící revolučním jazykem“. (Ich traue
1977:146)
Odpovědí na všechny argumenty proti diktatuře proletariátu
jsou Politicko-ideologické teze Komunistické strany Rakouska (Der 22.
Parteitag), v nichž je formulován cíl uchopení politické moci dělnickou
třídou a nastolení diktatury proletariátu. Avšak: „Vzhledem k vnitřnímu a
zahraničnímu postavení země se (komunisté) orientují především na možnost
nastolit protimonopolistickou demokracii jako formu revolučně demokratického
státu, jako etapu k socialismu“ (Wimmer 1977: 88).
V přístupu k otázce diktatury proletariátu vyjadřuje
Komunistická strana Rakouska svůj marxisticko-leninský přístup ke vztahu
cíl—hnutí. Odhaluje, že Socialistická strana Rakouska čerpá z „otce
revizionismu“ Eduarda Bernsteina, z myšlenky, že hnutí je vším, cíl není ničím.
Ukazuje, že cílem současné strategické etapy není ještě socialistická revoluce,
nýbrž pouze vytvoření podmínek k tomu, aby mohla nastoupit etapa, která už
tento cíl bude mít.
Proti manipulaci sociálně demokratických a socialistických
stran, které rafinovaně a systematicky zpracovávají příslušníky dělnické třídy,
stavějí marxistické komunistické strany jasnou koncepci socialistické revoluce
jako základu likvidace kapitalismu, nastolení diktatury proletariátu a budování
socialistické společnosti.
Zvláštní význam má i jejich soustavná kritika
maloburžoazních představ teoretiků „demokratického socialismu" o cestách k
socialismu.
Jak vlastně má „socialistická“ společnost podle sociálně
demokratických představ vypadat? Odpovědí je možno uvést mnoho. Každá strana Socialistické
internacionály vnáší do základní koncepce svá „specifika“.
Shodují se však v tom, že cílem jejich boje je taková
společnost, v níž je zabezpečena politická, ekonomická, sociální a mezinárodní
demokracie. Jsou dokonce pro právo na práci, na nemocenské pojištění, na
odpočinek, slušné bytové podmínky a pro celou řadu dalších slibně formulovaných
reforem. Při-tom vsak maskují skutečnost, že tyto reformy neznamenají cestu k
socialismu, protože nemění základy ekonomické a politické moci monopolů, naopak,
zapadají do rámce kapitalismu a je nadto obtížné je v tomto rámci uskutečnit.
Sociální demokraté pracují při své argumentaci s pojmem
„politická demokracie“. Rozumějí jím buržoazní demokracii jako státní formu.
Prohlašují, že „politická demokracie“ je uskutečnitelná jenom tam, kde existují
určité instituce buržoazní demokracie, kde je buržoazní parlamentní systém a
buržoazní mechanismus politických stran s odpovídajícím buržoazním volebním
systémem. Existencí „politické demokracie“ jsou prý dány všechny nutné prostředky
a předpoklady pro dosažení „sociální demokracie“, která ještě neexistuje.
Postoj sociálních reformistů v boji za demokracii je
rozporný. Na jedné straně obhajují buržoazní demokracii jako formu státu, která
je základem existence sociálně politického hnutí, a na druhé straně tím, že
svými zájmy jsou spojeni s existencí monopolistického kapitálu, že z těchto
pozic chápou také demokracii a stát, působí v praxi proti cíli, který vytyčili,
totiž bránit demokracii a objektivně se tak stávají spolunositeli
antidemokratického vývoje ve společnosti a ve státě.
Jak jsme již vyložili výše, základní charakteristický rys
„demokratického socialismu“ tvoří filozofický eklekticismus. Ovšem důraz kladený
na základní etické hodnoty ukazuje, že myšlenky „demokratického socialismu“
mají své kořeny v novokantismu. V souladu s jeho požadavkem se etika
„osvobozuje“ od světonázorového přesvědčení, od tříd a třídního boje a stává se
něčím, o co mají velkokapitalisté a dělníci společně usilovat.
Již dlouho před „demokratickým socialismem“ a jeho „etickými
hodnotami“ existovaly četné vzájemně odlišné systémy morálky, v nichž byla řeč
o spravedlnosti a lásce k bližnímu. Všechny tyto systémy ztroskotaly nikoli
proto, že by lidé vůbec byli proti spravedlnosti, svobodě a lásce k bližnímu.
Hlavní příčinou neúspěchu byly objektivní společenské poměry, které rozdělovaly
společnost na třídu vykořisťovatelů a třídu vykořisťovaných. Opravdový humanismus
může být zajištěn jedině v podmínkách politické vlády dělnické třídy a
zespolečenštění výrobních prostředků. Vyhlašování „základních etických hodnot“,
odtržené od třídního boje za revoluční odstranění kapitalismu, vede pouze k
maloměšťáckým socialistickým představám: nemůže přispět k realizaci skutečně
progresivních mravních ideálů a hodnot.
Demokratičtí socialisté se vydávají za ochránce a obhájce
lidských práv. V rezoluci přijaté na XIII. sjezdu Socialistické internacionály
se o tom říká: „Socialistická internacionála je z principiálních důvodů oddána
obhajobě základních práv jednotlivce a je přesvědčena, že jen demokratický
socialismus může uspokojit nejdůležitější snahy lidstva. Jen demokratický
socialismus může ochránit a zaručit lidská práva a zmírnit důsledky kolonialismu,
hanebného apartheidu a přežitků rasismu a rasové diskriminace. Proto
mezinárodní socialistické hnutí odmítá každou formu diskriminace jako
neslučitelnou se svou podstatou a ideály. Především však odmítá přetrvávání
forem politické a ekonomické nadvlády, která dosud v příliš mnoha zemích
ovlivňuje postavení žen a brání jejich skutečné emancipaci. A konečně
Socialistická internacionála odsuzuje terorismus ve všech jeho formách jako
prostředek politické činnosti, ať ho používají vlády nebo politická hnutí.
Terorismus ještě nikdy nevyřešil hospodářské nebo sociální konflikty; jen
přidal k nespravedlnosti zbytečné násilí." (Sociales 1977:1—6)
Skutečnost je ovšem jiná. V praxi se potvrzuje, že
demokratický socialismus hájí buržoazní práva, především právo na soukromé
vlastnictví výrobních prostředku a buržoazní pojetí svobody. Je směšné mluvit v
kapitalistickém společenském řádu o lidských právech, když pracující nemají
právo na práci, jakou svobodu má na Západě nezaměstnaný člověk, když není s to
uživit svou rodinu?
V socialistických zemích jsou právo na práci, právo na
vzdělání, na sociální zabezpečení, právo na bezplatnou lékařskou péči a
odpočinek, jakož i účast nejširších mas na řízení veškerých potřeb společnosti
zajištěny nikoli slovy, nýbrž činy. Charakteristickými znaky socialistické
společnosti jsou plná zaměstnanost, neustálý růst životní úrovně, vytváření
stále širších podmínek pro duchovní obohacování lidových mas, jakož i pro
všestranný rozvoj osobnosti.
Čím hlubší je všeobecná krize kapitalismu, čím hlubší je
krize buržoazní ideologie, která není schopna předložit otevřenou, pravdivou a
účinnou pozitivní koncepci společenského vývoje, tím více vzrůstá v mechanismu
buržoazní ideologie význam reformismu všemožného ražení, zejména pak demokratického
socialismu, který spojuje kritiku nejkřiklavějších výstřelků současného
kapitalistického systému s kategorickým odmítáním teorie marxismu-leninismu a
praxe reálného socialismu. Četné sociálně reformistické koncepce „třetí cesty“
mezi kapitalismem a socialismem nabývají na ceně a pravicovým revizionistům a
oportunistům, renegátům a odpadlíkům dělnického hnutí se dostává v
kapitalistickém světě všestranné podpory.
Praxe je jediným kritériem pravdivosti lidského poznání.
Nelze vést spor o kapitalismus a socialismus a setrvávat přitom jenom ve sféře
čisté teorie a ideologických představ, opomíjet skutečnost, nehledat odpovědi v
životě. Život přesvědčivě dokazuje, že kapitalismus již nemá budoucnost. Snahy
ideologů demokratického socialismu popřít skutečnost, že socialismus a komunismus
budovaný v SSSR a ostatních socialistických zemích představuje jedinou
budoucnost lidstva, jsou marné.
Literatura
- Arbeiter Zeitung. 1958, 15. 3.
- Beiträge zur Theoriediskussion. Hrsg. von G. Lührs,
Berlin, Bad Godesberg 1973.
- Entwurf für das neue Parteiprogramm der SPÖ. Wien
1977. Frankfurter Allgemeine Zeitung. 1973, 22. 2.
- Frankfurter Rundschau. 1974, 5. 9.
- Hrzal, L.: Kritika soudobých sociologických a sociálně
filozofických teorií, Praha, Svoboda 1973. Christian Science Monitor,
1972, 2. 8.
- Ich traue den Kommunisten nicht (interview Kreiského),
Spiegel 1977, Nr. 11.
- Der 13. Kongreß der Sozialistischen Internationale in
Genf, In: Europa Archiv, Bonn vom 25. III. 1977. Konkret. Hamburg
1976, No. 12.
- Kreisky, B.: Neue Perspektiven der politischen Ordnung in
Mitteleuropa, In: Neutralität und Koexistenz (Aufsätze und Rede). München.
Paul Liszt Verlag KG 1975
- Lenin, V. I.: Stát a revoluce. Spisy, sv. 25. Praha,
SNPL 1956.
- Muhri, F.: O hlavním rozporu soudobého kapitalismu.
Otázky míru a socialismu 1975. č. 2.
- Die neue Gesellschaft. 1970, Nr. 3; 1976, Nr. 7.
- Programme of the Swedish Social Democratic Party. Adopted
by the Congress of the Party held in Stockholm. June 1960 (Helsinki). (Program Švédskej
sociálně demokratickej strany, Vídeň, Socialistická internacionála mládeže
1964.)
- Der 22. Parteitag der Kommunistischen Partei Österreichs
18. bis 20. Januar 1974. Wien, Stern-Verlag 1974.
- Programmatische Dokumente der deutschen Sozialdemokratie.
Berlin, Bonn, Bad Godesberg 1973,
- Le poing et la rose. Organe du Parti socialiste.
Paris, Supplément au Nr. 23, 1373.
- Sociales Affaires. 1977, No. 1.
- Sozialistische Weltstimmen. Wien, J. Braunthal 1958.
- Der Spiegel. Hamburg - Berlin 1970, Nr, 20, 11. 5.
- Wimmer, E.: Otázky demokracie v teorii a praxi
Socialistické strany Rakouska, In: Otázky míru a socialismu 1977, č. 10.
- Die Zeit 1974, 15. 3.
- Die Zukunft. 1970, Nr. 9/10.
(Vyšlo v Sociologický časopis, roč. 15, č. 6, r.
1979)
[1]
Hrzal, Ladislav (1923), filozof, od 1945 politický pracovník SSM a KSČ,
1953–1978 pedagog VŠP ÚV KSČ, vedoucí pracovník ÚML ÚV KSČ, 1970 člen vědeckého
kolegia filozofie a sociologie ČSAV
[2]
Výborný popis sociálně demokratických programů naleznete v článku Miloše Hájka.