Chce-li se čtenář seznámit s některými teoretickými problémy marxismu a s
jednou možností jejich řešení, doporučujeme mu přečíst si nebo
pořídit knížku Laclau, Mouffe: Hegemonie a socialistická strategie:
za radikálně demokratickou politiku. Na tomto místě se můžete seznámit
s první kapitolou této knížky. (mn)
Začneme načrtnutím rodopisu pojmu „hegemonie“.
Je třeba zdůraznit, že to nebude genealogie pojmu nadaného od začátku úplnou pozitivitou.
Vlastně bychom mohli říci, pokud použijeme poněkud volněji Foucaultův výraz, že naším cílem je
vypracovat „archeologii mlčení“. Pojem hegemonie se neobjevil, aby definoval
nový typ vztahu v jeho specifické identitě, ale aby vyplnil mezeru, jež se
otevřela v řetězci historické nutnosti. „Hegemonie“ bude narážkou na chybějící
celistvost a na různé pokusy o rekompozici a reartikulaci, jež tím, že
překonaly onu původní neucelenost, umožnily dát význam bojům a nadat historické
síly plnou pozitivitou. Pojem se tak objevuje v kontextech poruchy (v
geologickém smyslu), trhliny, kterou bylo třeba vyplnit, kontingence, kterou
bylo třeba překonat. „Hegemonie“ nebude majestátním rozvinutím identity, ale
reakcí na krizi.
Dokonce už ve svých skromných začátcích v ruské sociální demokracii, kde se dostal
pojem „hegemonie“ ke slovu, aby pokryl omezenou oblast určitých politických
účinků, naznačuje jistý typ kontingentního zásahu vynuceného krizí nebo
zhroucením toho, co by jinak bylo „normálním“ historickým vývojem. Později v
leninismu se stává svorníkem nové formy politické kalkulace vyžadované
kontingentními „konkrétními situacemi“, v nichž dochází k třídnímu boji ve věku
imperialismu. Konečně u Gramsciho tento termín získává ústřední postavení
nového typu přesahující jeho taktické nebo strategické využití: „hegemonie“ se
stává klíčovým pojmem pro pochopení samotné jednoty konkrétní společenské
formace. Každé z těchto rozšíření bylo ovšem doprovázeno expanzí toho, co
bychom mohli předběžně nazvat „logika kontingentního“. Výraz sám začal vyrůstat
ze zlomu, kdy kategorie „historické nutnosti“ – úhelný kámen marxismu Druhé
internacionály – začala ustupovat při vysvětlování sociálna stále víc na okraj.
Alternativy zkoušené v této postupující krizi – a různé reakce na ni, mezi
nimiž je hegemonie pouze jednou z mnoha, budou nyní předmětem našeho zkoumání.
DILEMATA ROSY LUXEMBURGOVÉ
Odolejme jakémukoli pokušení o návrat k „počátkům“. Zvolme jednoduše určitý časový
okamžik a snažme se zjistit přítomnost onoho prázdna, které se pokusí vyplnit
logika hegemonie. Tento arbitrární začátek, z něhož budeme vyhlížet různými
směry, nám ukáže ne-li náznak trajektorie, tak přinejmenším rozměry krize.
Právě prostřednictvím těchto mnohonásobných a meandrujících odrazů v rozbitém
zrcadle „historické nutnosti“ se začíná vkrádat nová logika sociálna, jež
dokáže myslet sebe sama jedině zpochybňováním doslovnosti právě těch termínů,
které sama vyslovuje.
Roku 1906 vydala Rosa Luxemburgová brožuru Masová stávka, politická strana a
odbory. Stručná analýza tohoto textu, který už vykazuje všechny nejasnosti
a kritické oblasti důležité pro naše téma, nám poslouží jako výchozí vztažný
bod. Rosa Luxemburgová se zabývá specifickou otázkou: účinností a významem
masové stávky jako politického nástroje. Pro ni to ale znamená, že zvažuje dva
životně důležité problémy socialismu: jednotu dělnické třídy a cestu k revoluci
v Evropě. Masová stávka, převládající forma boje v první ruské revoluci, se
zkoumá co do svých specifických mechanismů a také co do svého možného uplatnění
v dělnických bojích v Německu. Teze Rosy Luxemburgové jsou všeobecně známy:
zatímco se debaty o účinnosti masové stávky v Německu soustřeďovaly skoro
výlučně na politickou stávku, ruská zkušenost ukázala vzájemné působení a
neustálé vzájemné obohacování politického a ekonomického rozměru masové stávky.
V represivních poměrech carského státu nemohlo žádné hnutí za částečné
požadavky zůstat uzavřeno samo do sebe, ale nevyhnutelně se proměnilo v
příklad a symbol odporu, čímž rozněcovalo a rodilo další hnutí. Tato hnutí se
objevovala na předem neurčitelných místech a měla tendenci šířit se a
zevšeobecňovat v nepředvídatelných podobách, takže překračovala řídicí a
organizační schopnosti jakéhokoli politického nebo odborového vedení. To je
význam termínu „spontaneismus“, který používala Luxemburgová. Jednota
ekonomického a politického boje – to jest samotná jednota dělnické třídy – je
důsledkem tohoto pohybu zpětných vazeb a interakcí. Ale z druhé strany tento
pohyb není ničím jiným než procesem revoluce.
Jestliže přejdeme z Ruska do Německa, argumentuje Luxemburgová, situace je velmi
odlišná. Převládajícím trendem je roztříštěnost různých kategorií dělníků,
odlišných požadavků různých hnutí, oddělenost ekonomického a politického boje. „Jenom
v bouřlivém ovzduší revolučního období se totiž každý malý dílčí konflikt
práce a kapitálu může rozrůst ve všeobecný výbuch. V Německu dochází rok co rok
a den co den k velmi prudkým, brutálním srážkám dělníků s podnikateli, aniž
tento boj překročí meze dotyčného jednotlivého odvětví či jednotlivého města,
ba továrny. (…) Ani jediný z těchto případů se však nemění ve společnou třídní
akci. A i když se rozrostou v jednotlivé masové stávky s nesporně politickým
zabarvením, nerozpoutají ještě ani potom všeobecnou bouři.“[1] Tato izolace a fragmentace není kontingentní událostí: je to strukturální účinek
kapitalistického státu, jenž je překonán pouze v revoluční atmosféře. „Vskutku.
Odloučení politického boje od boje hospodářského a jejich osamostatnění je jen
umělým, i když historicky podmíněným produktem parlamentního období. Na jedné
straně se tu při klidném, ‚normálním‘ chodu buržoasní společnosti hospodářský
boj tříští, rozmělňuje se v množství jednotlivých bojů v každém podniku, v
každém odvětví výroby. Na druhé straně je politický boj veden nikoli přímou
akcí masy samé, nýbrž, jak to odpovídá formám buržoasního státu, je veden
representativně, tlakem na zákonodárná shromáždění.“[2]
Vezmeme-li v úvahu tyto podmínky a okolnost, že revoluční výbuchy v Rusku lze vysvětlit
faktory, jako je relativní zaostalost země, neexistence politických svobod nebo
bída ruského proletariátu, neodkládají se tím perspektivy revoluce na Západě sine
die? V tomto bodě začíná být odpověď Rosy Luxemburgové váhavá a méně
přesvědčivá, přičemž se vydává charakteristickou cestou: snaží se minimalizovat
rozdíly mezi ruským a německým proletariátem, poukazuje na oblasti bídy a neorganizovanosti
v různých částech německé dělnické třídy a současně na existenci opačných jevů
v nejpokročilejších částech ruského proletariátu. Co ale s oněmi oblastmi
zaostalosti v Německu? Nejde o rezidua, která budou smetena expanzí
kapitalismu? A co v takovém případě zaručuje vznik revoluční situace? Odpověď
na naši otázku – Rosa Luxemburgová ji ve svém textu vůbec nikde
neformuluje – je dána stroze a jednoznačně už několik stran předtím: „(Sociální
demokracie) musí, jako vždy, předcházet vývoj věcí, snažit se jej
urychlit. To však nedokáže tím, že ve vhodný i nevhodný čas vydá náhle z ničeho
nic „heslo“ k masové stávce, nýbrž především tím, že nejširším proletářským
vrstvám vysvětluje, že toto revoluční období nevyhnutelně přijde, jaké
jsou vnitřní sociální předpoklady, které k němu vedou, a jaké budou jeho politické
důsledky.“[3]
Takže jako záruka budoucí revoluční situace v Německu nastupují „nutné zákony
kapitalistického vývoje“. Všechno je nyní jasné: protože už v Německu není
třeba dosahovat dalších buržoazně demokratických změn (sic), přicházející
revoluční situaci by bylo možné vyřešit pouze socialistickým směrem; ruský
proletariát – bojující proti absolutismu, ale v historickém kontextu
podléhající nadvládě zralého světového kapitalismu, která mu zabraňuje
stabilizovat jeho vlastní boje v buržoazní fázi – je předvojem evropského
proletariátu a německé dělnické třídě ukazuje její vlastní budoucnost. Problém
rozdílů mezi Východem a Západem, jenž sehrával tak důležitou roli v debatách o strategii
evropského socialismu od Bernsteina až po Gramsciho, je zde řešen tak, že se
odloží stranou.[4]
Analyzujme různé momenty této pozoruhodné věty. Pokud jde o konstitutivní mechanismus
třídní jednoty, stanovisko Rosy Luxemburgové je jasné: v kapitalistické
společnosti je dělnická třída nutně rozdrobená a k její rekompozici dochází
pouze prostřednictvím samotného revolučního procesu. Ovšem forma této
revoluční rekompozice je dána specifickým mechanismem, jenž má málo společného
s jakýmkoli mechanistickým vysvětlením. Právě zde vstupuje do hry
spontaneismus. Mohli bychom si myslet, že „spontaneistická“ teorie prostě
vyhlašuje nemožnost předvídat směr revolučního procesu vzhledem k jeho
komplexnosti a rozmanitosti jeho forem. Takové vysvětlení je ovšem
nedostatečné. V sázce totiž není pouze komplexnost a rozmanitost vlastní těmto
rozptýleným bojům – když se na ně díváme z hlediska analytika nebo politického
vůdce –, ale také utváření jednoty revolučního subjektu na základě této
komplexnosti a rozmanitosti. Už to samo nám ukazuje, že ve snaze určit
význam luxemburgovského „spontaneismu“ se musíme soustředit nejen na pluralitu
forem boje, ale také na vztahy, které mezi sebou vytvářejí tyto formy a na
jednotící účinky, jež z nich vyplývají. A zde je mechanismus sjednocování
jasný: v revoluční situaci je nemožné stanovit doslovný smysl každého
izolovaného boje, protože každý boj se vylévá za hranice své vlastní
doslovnosti a stává se ve vědomí mas reprezentantem globálnějšího boje proti
systému. A tak dochází k tomu, že zatímco v období stability je třídní vědomí
dělníka – jako globální vědomí utvořené kolem jeho „dějinných zájmů“ – „latentní“
a „teoretické“, v revoluční situaci se stává „aktivním“ a „praktickým“. V
revoluční situaci se tedy význam každé mobilizace jeví takřka jako rozštěpení:
vedle svých specifických doslovných požadavků představuje každá mobilizace
revoluční proces jako celek, přičemž tyto totalizující účinky jsou viditelné v
předeterminaci některých bojů jinými. To všem není nic jiného než definiční
charakteristika symbolu: signifikant, označující, přesahuje signifikát,
označované.[5]
Jednota třídy je tedy symbolickou jednotou. To je nepochybně vrcholný
bod analýzy Luxemburgové, která v něm dosahuje maximální odstup od ortodoxních
teoretiků Druhé internacionály (pro něž je třídní jednota prostě dána zákony
ekonomické základny). I když se v mnoha analýzách z tohoto období připisuje
určitá role kontingentnímu – a tím se jde za hranice „strukturálního“
teoretizování –, málo textů dochází tak daleko jako text Luxemburgové v určení
specifických mechanismů této kontingence a uznání rozsahu jejich praktických
dopadů.[6]
Analýza Rosy Luxemburgové tedy na jedné straně znásobila počet bodů antagonismu a forem
boje – kterým budeme v dalším říkat subjektové pozice – do té
míry, že se tím zhroutila veškerá schopnost řízení a plánování těchto bojů
odborovým nebo politickým vedením, a na druhé straně navrhla jako konkrétní
mechanismus ke sjednocování těchto bojů symbolickou předeterminaci. Tady
ovšem začínají problémy, neboť pro Rosu Luxemburgovou tento proces
předeterminace zakládá zcela přesnou jednotu: třídní jednotu. V teorii
spontaneismu však není nic, co by logicky podporovalo tento její závěr. Naopak
sama logika spontaneismu jak se zdá vede k tomu, že výsledný typ sjednoceného
subjektu zůstává do značné míry nevymezen. Pokud v případě carského státu
dochází k předeterminaci bodů antagonismu a k rozmanitým bojům v podmínkách
politické represe, proč by nemohly být překročeny třídní hranice a nemohly by
být vytvořeny například částečně sjednocené subjekty, jejichž základním určením
by byla lidovost nebo demokratičnost? Dokonce i v textu Rosy Luxemburgové –
přes dogmatickou topornost autorky, pro niž musí být každý subjekt třídním
subjektem – dochází na mnoha místech k překračování kategorií založených na
třídě. „Po celé jaro roku 1905 až doprostřed léta kvasil v celé obrovské říši
neúnavný hospodářský boj téměř celého proletariátu proti kapitálu, boj, který
zachvacuje směrem nahoru všechna maloměšťácká a liberální povolání: obchodní
zaměstnance, bankovní úředníky, techniky, herce, umělecká povolání, směrem dolů
proniká až k domácímu služebnictvu, mezi podřízené úřednictvo policie, ba až do
vrstvy lumpenproletariátu, a současně proudí z města do širých rovin a dokonce
buší na železné brány vojenských kasáren.“[7]
Aby
bylo jasno, pokud jde o smysl naší otázky: jestliže by jednota dělnické třídy
byla daností nadstavby ustavenou vně procesu revoluční předeterminace,
otázka o třídním charakteru revolučního subjektu by nevyvstala. Jak politický,
tak ekonomický boj by pak vskutku byly symetrické projevy třídního subjektu
ustaveného před samými boji. Jestliže ale jednota je tímto procesem
předeterminace, je třeba nezávisle vysvětlit, proč by se měla politická
subjektivita nutně překrývat s třídními pozicemi. Ačkoli Rosa Luxemburgové
takové vysvětlení nenabízí – ve skutečnosti si tento problém ani neuvědomuje –,
z pozadí jejího myšlení je jasné, jaké by mělo být: spočívalo by v prohlášení
nutného charakteru objektivních zákonů kapitalistického vývoje, jež vedou k
narůstající proletarizaci středních tříd a rolnictva a tím k přímé konfrontaci
mezi buržoazií a proletariátem. V důsledku toho se inovační účinky logiky
spontaneismu zdají být od samého začátku velmi omezené.[8]
Není
pochyb, že její účinky jsou omezené z toho důvodu, že působí ve velmi omezené
oblasti. Ale v jiném a důležitějším smyslu také proto, že logiky spontaneismu a
nutnosti se navzájem nesbližují jako dva odlišné a pozitivní principy, aby
vysvětlily určité historické situace, ale namísto toho fungují jako dvě
antitetické logiky, jež na sebe působí jedině tím, že navzájem omezují svůj
dopad. Prozkoumejme pečlivě bod, ve kterém se rozcházejí. Logika spontaneismu
je logikou symbolu v tom, že působí právě narušováním každého doslovného
významu. Logika nutnosti je logika doslovného: působí prostřednictvím fixací,
které právě proto, že jsou nutné, nastolují význam vylučující jakoukoli
kontingentní obměnu. V takovém případě je ovšem vztah mezi těmito dvěma
logikami vztahem hranice, která se může posouvat jedním nebo druhým směrem, ale
nikdy nepřekoná neodstranitelný dualismus zavedený do analýzy.
Ve skutečnosti jsme zde svědky vzniku dvojího prázdna. Viděna z hlediska
kategorie nutnosti, dualita logiky splývá s protikladem determinovatelné/nedeterminovatelné,
což znamená, že jen poukazuje na meze působnosti této kategorie. Ale totéž se
děje z hlediska spontaneismu: oblast „historické nutnosti“ vystupuje jako mez
činnosti symbolického. Tyto meze jsou ve skutečnosti omezeními. Jestliže
není specifický charakter tohoto omezení účinků zřejmý na první pohled, je tomu
tak proto, že je chápán jako soutok dvou pozitivních a odlišných explanačních
principů, z nichž každý platí ve své vlastní oblasti, a ne jako to, čím každý z
nich je: čistě negativní opak druhého. Zneviditelnit prázdno ovšem neznamená
vyplnit ho.
Dříve než prozkoumáme měnící se formy tohoto dvojího prázdna, můžeme ho na chvíli
přijmout a pustit se do jediné hry, kterou nám umožňuje: pohybovat hranicemi
oddělujícími tyto dvě protikladné logiky. Jestliže rozšíříme oblast
odpovídající historické nutnosti, výsledkem je dobře známá alternativa: buď
kapitalismus vede prostřednictvím svých nutných zákonů k proletarizaci a krizi,
nebo tyto nutné zákony nefungují podle očekávání, což znamená podle vlastní
logiky luxemburgovského diskurzu, že roztříštěnost odlišných subjektových pozic
přestává být „umělým produktem“ kapitalistického státu a stává se trvalou
realitou. Je to hra s nulovým součtem vlastní všem ekonomistickým a
redukcionistickým koncepcím. Jestliže naopak posuneme hranici opačným směrem až
do bodu, kde třídní charakter politických subjektů ztrácí svoji nutnou povahu,
obraz, který se nám objeví před očima, vůbec není imaginární: jsou to původní
formy předeterminace sociálních bojů ve Třetím světě, kde má tvorba politických
identit málo společného s přísnými třídními hranicemi; je to vzestup fašismu,
který brutálně rozehnal iluze o nutném charakteru určitých třídních artikulací;
jsou to nové formy boje v pokročilých kapitalistických zemích, kde jsme byli v
posledních několika desetiletích svědky vzniku neustále nových forem politické
subjektivity jdoucích napříč kategoriemi sociální a ekonomické struktury. Pojem
„hegemonie“ se vynoří právě v situaci, kde převládá zkušenost roztříštěnosti a
neurčitost artikulací mezi různými boji a subjektovými pozicemi. Tento pojem
nabídne socialistickou odpověď v politicko-diskurzivním univerzu, v němž
kategorie „nutnosti“ ustoupila na horizont sociálna. Tváří v tvář pokusům o
řešení krize esencialistického monismu množením dualismů – svobodná vůle/determinismus,
věda/etika, jednotlivec/kolektiv, kauzalita/teleologie – založí teorie
hegemonie svou odpověď na přesunu terénu, který umožnil alternativu
monismus/dualismus.
Ještě
jedna poznámka předtím, než opustíme Rosu Luxemburgovou. „Nutné zákony“ nejenže
omezují účinnost jejího diskurzu, ale působí ještě v jiném důležitém směru:
omezují politické závěry, jež by bylo možné vyvodit z „pozorovatelných tendencí“
pokročilého kapitalismu. Úlohou teorie není intelektuálně zpracovávat pozorovatelné
tendence tříštění a rozptylu, ale zajistit, aby tyto tendence měly přechodný
charakter. Existuje rozkol mezi „teorií“ a „praxí“, jenž je jasným příznakem
krize. Tato krize – na níž je pouze jednou z několika odpovědí vznik marxistické
ortodoxie – je výchozím bodem naší analýzy. Za tím účelem se ale musíme
postavit do bodu předcházejícího tento začátek, abychom mohli definovat
paradigma, jež upadlo do krize. V této věci se můžeme odvolat na dokument
výjimečné jasnosti a systematičnosti: Kautského komentář z roku 1892 k
Erfurtskému programu, vlivnému manifestu německé sociální demokracie.[9]
KRIZE, STUPEŇ NULA
Třídní boj je typický kautskyovský text zdůrazňující nerozlučnou jednotu teorie, historie a
strategie.[10]
Z našeho dnešního pohledu samozřejmě působí velmi naivně a simplicistně. Přesto
musíme zkoumat různé dimenze tohoto nadměrného zjednodušování, protože nám umožní
pochopit jak strukturální charakter paradigmatu, tak důvody, které vedly na
přelomu století k jeho krizi.
Je to jednoduché paradigma v tom primárním a doslovném smyslu, že Kautsky zcela
otevřeně předkládá teorii postupného zjednodušování sociální struktury a
jejích antagonismů. Kapitalistická společnost směřuje k rostoucí koncentraci
majetku a bohatství v rukou malého počtu podniků, ruku v ruce s rostoucím
zbídačováním dělnické třídy jde rychlá proletarizace nejrůznějších sociálních
vrstev a profesí. Zbídačování a nutné zákony kapitalistického vývoje, které
stojí u jeho počátku, zabraňují dělnické třídě ve skutečné autonomizaci svých
sfér a funkcí: ekonomický boj může mít pouze skrovné a nejisté výsledky, což
vede k de facto podřízení odborů stranické organizaci, která jediná může
podstatně změnit postavení proletariátu dobytím politické moci. Strukturální
momenty nebo instance kapitalistické společnosti také postrádají jakoukoli
formu relativní autonomie. Tak například stát je vykreslen ve stylu nejhrubšího
instrumentalismu. Jednoduchost kautskyovského paradigmatu tedy spočívá
především v nadměrném zjednodušení systému strukturních odlišností, které
zakládají kapitalistickou společnost.
Kautskyovské paradigma je však jednoduché také v jiném a méně často zmiňovaném smyslu, jenž
má klíčový význam pro naši analýzu. Věc nespočívá ani tak v tom, že toto
paradigma omezuje počet relevantních strukturních diferencí, ale že každou z nich
pevně stanoví připsáním jediného významu chápaného jako přesné umístění
v celku. V prvním smyslu byla Kautského analýza prostě ekonomistická a
redukcionistická, ale kdyby to byl jediný problém, dal by se napravit tak, že
by se zavedly „relativní autonomie“ politična a ideologična a zjemnila se
analýza znásobením relevantních instancí v topografii sociálna. Avšak každý
z těchto nových bodů nebo strukturních momentů by měl identitu stejně fixovanou
a jedinečnou jako body a momenty kautskyovského paradigmatu.
Abychom ilustrovali tuto zkostnatělou jednotnost významu, podívejme se, jak
Kautsky vysvětluje vztah mezi ekonomickým a politickým bojem: „Časem byl stavěn
boj politický proti hospodářskému, a bylo tvrzeno, že je nutno, aby se
proletářstvo obrátilo jednostranně buď k tomu, buď k onomu. Vpravdě však nelze
obou od sebe děliti. Hospodářský boj žádá právě jmenovaných politických práv;
tato však nespadnou s nebe, nýbrž je třeba nejráznější politické činnosti, aby
jich bylo dosaženo a aby byla zachována. Politický boj sám však je v poslední
řadě i bojem ekonomickým…“[11]
Rosa Luxemburgová také vyhlašovala jednotu těchto dvou typů boje, ale vycházela
přitom z jejich počáteční odlišnosti a jednota byla pro ni sjednocením,
výsledkem předeterminace oddělených prvků bez jakékoli formy fixované
apriorní artikulace. Pro Kautského je ovšem výchozím bodem jednota: dělnická
třída bojuje na politickém poli na základě ekonomické kalkulace. Přejít od jednoho
boje k druhému je možné čistě logickým závěrem. V případě Rosy Luxemburgové měl
každý boj více významů – jak jsme viděli, byl kopírován v druhém, symbolickém
rozměru. Jeho význam nebyl ani pevně určen, protože závisel na proměnných
artikulacích, jež ze spontaneistického pohledu Luxemburgové odmítaly jakoukoli
apriorní determinaci (v mezích, na něž jsme už upozornili). Kautsky na druhé
straně zjednodušil význam každého sociálního antagonismu nebo prvku tím, že ho
redukoval na specifický bod struktury předem fixovaný logikou kapitalistického
výrobního způsobu. Dějiny kapitalismu vytyčené v textu Třídní boj se
skládají z čistých vztahů interiority. Můžeme přecházet od dělnické třídy ke kapitalistům,
z ekonomické sféry do politické, od manufaktury k monopolnímu kapitalismu bez
toho, že bychom museli na okamžik vykročit za hranice vnitřní racionality a
srozumitelnosti do sebe uzavřeného paradigmatu. Kapitalismus je nám bezpochyby
představován jako činitel ovlivňující vnější sociální realitu, ta se ale při
kontaktu s ním prostě rozpouští. Kapitalismus se mění, avšak tato změna není
ničím víc než rozvíjením jeho endogenních tendencí a rozporů. Logika nutnosti zde
není ničím omezena: právě to dělá Třídní boj předkrizovým textem.
Konečně je jednoduchost přítomna také ve třetím rozměru, jenž se týká role samotné
teorie. Jestliže porovnáme tento raný kautskyovský text s jinými patřícími k
dřívější nebo pozdější marxistické tradici, zjistíme, že má jeden velmi
překvapivý rys: není to vystoupení odkrývající hlubší smysl dějin, ale
vystoupení systematizující a zobecňující transparentní zkušenost, která je
nabíledni všem. Protože zde není třeba dekódovat žádný společenský hieroglyf,
vládne mezi teorií a praxí dělnického hnutí dokonalý soulad. Pokud jde o
vytváření třídní jednoty, na zvláštnost Kautského textu upozornil Adam
Przeworski: zatímco Marx od doby Bídy filosofie chápal jednotu
ekonomického postavení a politické organizace dělnické třídy jako nedokončený
proces – to byla mezera, kterou se snažilo vyplnit rozlišení mezi „třídou o
sobě“ a „třídou pro sebe“, Kautsky argumentuje, jako by dělnická třída už
završila utváření své jednoty. „Zdá se, že Kautsky věřil, že v roce 1890 bylo
utváření proletariátu ve třídu fait accompli; už byl utvořen jako
třída a tak tomu mělo být i v budoucnu. Organizovaný proletariát už neměl na
práci nic jiného než pokračovat ve svém dějinném poslání a strana se mohla
pouze podílet na jeho uskutečňování.“[12]
Podobně když se Kautsky zmiňuje o rostoucí chudobě a zbídačování, o
nevyhnutelných krizích kapitalismu nebo o nutném příchodu socialismu, zdá se,
že nemluví o potenciálních tendencích objevovaných analýzou, ale o empiricky
pozorovatelných realitách v prvních dvou případech a o bezprostředním
přechodu ve třetím. Bez ohledu na fakt, že v jeho diskurzu převládá kategorie
nutnosti, její funkcí není zaručit význam za hranicemi zkušenosti, ale
systematizovat samotnou zkušenost.
Ačkoliv se kombinace prvků, z nichž vyrůstá tento optimismus a jednoduchost, prezentuje
jako součást všeobecného procesu ustavování třídy, ve skutečnosti šlo o vyvrcholení
velmi specifického procesu historického utváření německé dělnické třídy.
Zaprvé politická autonomie německé dělnické třídy byla důsledkem dvou selhání:
neúspěchu německé buržoazie, která se po roce 1849 nedokázala prosadit jako
hegemonická síla liberálně-demokratického hnutí, a neúspěchu lassallovského korporativistického
pokusu o integraci dělnické třídy do Bismarckova státu. Zadruhé velká deprese
let 1873-1896 a průvodní ekonomická nejistota, jež postihla všechny vrstvy
společnosti, byla živnou půdou všeobecného optimismu očekávajícího blízké
zhroucení kapitalismu a příchod proletářské revoluce. Zatřetí dělnická třída
měla málo komplexní strukturu: odbory se teprve rodily a byly podřízeny straně
jak politicky, tak finančně, a na pozadí dvacetiletého ekonomického poklesu se
vyhlídky na zlepšení postavení dělnictva prostřednictvím odborové činnosti
zdály být velmi omezené. Generální komise německých odborů ustavená roku 1890
dokázala prosadit svou hegemonii nad dělnickým hnutím jen s velkými potížemi,
přičemž narážela na odpor místních odborových svazů a celkovou skepsi sociální
demokracie.[13]
Za těchto podmínek se jednota a autonomie dělnické třídy, stejně jako zhroucení
kapitalismu, jevila prakticky jako zkušenostní fakt a z toho čerpal svou
věrohodnost kautskyovský diskurz. Ve skutečnosti však byla tato situace
specificky německá – nebo nanejvýš typická pro některé evropské země, kde byla
liberální buržoazie slabá – a určitě neodpovídala tomu, jak probíhal proces
utváření dělnické třídy v zemích se silnou liberální nebo demokraticky
jakobínskou tradicí (v Anglii, resp. Francii), nebo tam, kde nad třídní identitou
převládaly etnické a náboženské identity (ve Spojených státech). Ale protože
podle marxistické vulgáty měly dějiny směřovat ke stále většímu zjednodušování
sociálních antagonismů, krajně izolacionistický a konfrontační kurz německého
dělnického hnutí získal prestiž paradigmatu, k němuž měly konvergovat situace v
jiných zemích a ve srovnání s nímž byly tyto situace pouze nevalným
přiblížením.[14]
Konec deprese přinesl začátek krize tohoto paradigmatu. Přechod k „organizovanému
kapitalismu“ a následný boom trvající až do roku 1914 znejistil vyhlídky na „všeobecnou
krizi kapitalismu“. V nových podmínkách umožnila vlna úspěšných ekonomických
bojů vedených odbory, aby v sociální demokracii upevnili své organizační
postavení a vliv dělníci. Za této situace ale začalo ve straně vzrůstat trvalé
napětí mezi odbory a politickým vedením, takže jednota a socialistická
odhodlanost dělnické třídy byla stále problematičtější. Ve všech oblastech
společnosti docházelo k autonomizaci sfér – z čehož vyplývalo,
že jakýkoli typ jednoty bylo možné dosáhnout pouze pomocí nestabilních a
složitých forem reartikulace. Z tohoto nového pohledu se nad zdánlivě logickým
a prostým sledem různých strukturních momentů kautskyovského paradigmatu z roku
1892 začal črtat stále větší otazník. A protože mezi teorií a programem vládl
vztah naprosté vzájemné souvislosti, k politické krizi přistoupila krize
teoretická. Tomáš Masaryk přišel roku 1898 s výrazem, jenž rychle získal
popularitu: „krize marxismu“.
V této krizi, jež sloužila jako pozadí všem marxistickým debatám od přelomu
století až do války, byly podle všeho dominantní dva základní momenty: jednak
nové uvědomění si neprůhlednosti sociálna, komplexností a odolností stále více
organizovaného kapitalismu, jednak roztříštěnost odlišných pozic sociálních
aktérů, kteří by podle klasického paradigmatu měli být jednotní.[15] Ve slavné
pasáži svého dopisu Lagardelleovi prohlásil Antonio Labriola na začátku debaty
o revizionismu: „Pravda, za všemi těmito řečmi o sporech je vážný a zásadní
problém: horoucí, živé a předčasné naděje zpřed několika let – tato očekávání
nadmíru přesných detailů a obrysů – nyní narážejí na nejspletitější odpor
ekonomických vztahů a nejzamotanější vměšování politického světa.“[16]
Bylo by nesprávné vidět to vše jako pouhou přechodnou krizi. Naopak marxismus tehdy
definitivně přišel o svou nevinnost. Úměrně tomu, jak byl paradigmatický sled
jeho kategorií vystavován „strukturnímu tlaku“ stále netypičtějších situací,
bylo stále obtížnější redukovat společenské vztahy na strukturní momenty
vnitřní těmto kategoriím. Množení trhlin a nespojitostí začalo rozbíjet jednotu
diskurzu, který sám sebe považoval za hluboce monistický. Od té doby bylo
problémem marxismu myšlení těchto nespojitostí a současně nalezení forem
obnovujících jednotu roztroušených a heterogenních prvků. Přechody mezi
jednotlivými strukturními momenty ztratily původní logickou průzračnost a
zmatněly kontingentními a pracně konstruovanými vztahy. Specifičnost různých
odpovědí na krizi tohoto paradigmatu spočívá v tom, jakým způsobem se pojímá
tento vztahový moment – jehož význam stoupá úměrně tomu, jak se jeho povaha
stává méně zřejmou. Právě to musíme nyní analyzovat.
PRVNÍ ODPOVĚĎ NA KRIZI: VZNIK MARXISTICKÉ ORTODOXIE
Marxistická ortodoxie, jak ji vytvořili Kautsky a Plechanov, není prostým pokračováním
klasického marxismu. Dochází v ní k velmi specifickému odklonu
charakterizovanému novou rolí, která se připisuje teorii. Namísto toho, aby
teorie sloužila k systematizaci pozorovatelných dějinných tendencí – jak tomu
bylo v Kautského textu z roku 1892 –, povyšuje sama sebe na záruku, že
tyto tendence časem splynou s typem sociální artikulace, který navrhuje
marxistické paradigma. Jinými slovy, ortodoxie je vybudována na podloží
zvětšujícího se rozštěpu mezi marxistickou teorií a politickou praxí sociální
demokracie. Terén k překonání tohoto rozštěpu poskytují zákony pohybu základny
zaručované marxistickou „vědou“, které zajišťují jak přechodný charakter
existujících tendencí, tak budoucí revoluční rekonstituci dělnické třídy.
Prozkoumejme z tohoto pohledu Kautského stanovisko ke vztahu mezi stranou a odbory vyjádřené
v jeho polemice s teoretiky odborového hnutí.[17]
Kautsky si je dobře vědom silných tendencí k roztříštěnosti v německé dělnické
třídě: vzestupu dělnické aristokracie, rozporů mezi odborově organizovanými a
neorganizovanými dělníky, protikladných zájmů odlišných mzdových kategorií,
vědomé politiky buržoazie usilující o rozdělení dělnické třídy, existence mas
katolických dělníků podléhajících církevnímu populismu, který je oddaluje od
sociální demokracie atd. Stejně tak si uvědomuje skutečnost, že čím víc
převládají bezprostřední hmotné zájmy, tím víc se prosazují tendence k
roztříštěnosti, a že tedy výlučně odborářské akce nemohou zaručit jednotu
dělnické třídy ani její socialistické odhodlání.[18]
Obojí lze upevnit pouze tehdy, jestliže jsou bezprostřední hmotné zájmy
dělnické třídy podřízeny konečnému socialistickému cíli [Endziel], což
předpokládá podřízenost ekonomického boje politickému, a tedy podřízenost
odborů straně.[19]
Strana ale může představovat tuto totalizující instanci pouze do té míry, do
jaké je uchovavatelkou vědy – to jest marxistické teorie. Zřejmý fakt, že
dělnická třída nešla socialistickým směrem – jeho monumentálním dokladem, který
už na přelomu století nebylo možné ignorovat, byla anglická dělnická třída –
vedl Kautského k přisouzení nové a privilegované role intelektuálům, což
později tak výrazně ovlivnilo Leninovo Co dělat. Takové intelektuální
zprostředkování má omezené účinky, protože podle spinozovské formule jeho
jediná svoboda spočívá v tom, že je vědomím nutnosti. Má ale za následek vznik
artikulačního nexu, který nelze jednoduše zařadit do řetězce monisticky
pojímané nutnosti.
Trhlinu, která se otevřela v identitě třídy, sílící odlučování jednotlivých subjektových
pozic dělníků, bylo možné překonat pouze budoucím pohybem ekonomické základny,
jehož příchod byl zaručen marxistickou vědou. Z toho plyne, že vše závisí na
předpovídací schopnosti této vědy a na nutném charakteru jejích předpovědí.
Není náhodou, že bylo třeba se stále větší prudkostí potvrzovat platnost
kategorie „nutnosti“. Je dobře známo, jak chápala „nutnost“ Druhá
internacionála: jako přírodní nutnost opírající se o spojení marxismu s
darwinismem. Vliv darwinismu se často prezentuje jako vulgární marxistická
náhražka hegelovské dialektiky, ale pravdou je, že v ortodoxní koncepci bylo hegeliánství
zkombinováno s darwinismem v hybrid schopný uspokojovat strategické požadavky.
Darwinismus sám o sobě nenabízí „záruky budoucnosti“, protože přírodní výběr
nepůsobí směrem, jenž by byl určen od počátku.[20]
Teprve když se k darwinismu přidá teleologie hegelovského typu – která je
s ním naprosto neslučitelná –, lze evoluční proces představovat jako
záruku budoucích přeměn.
Tato koncepce třídní jednoty jako budoucí jednoty zajištěné působením nevyhnutelných
zákonů měla dopad na řadu úrovní: na typ artikulace připisované různým
subjektovým pozicím, na zacházení s odlišnostmi, jež nebylo možné začlenit do
paradigmatu, na strategii analýzy historických událostí. Pokud jde o první bod,
je zřejmé, že pokud revoluční subjekt zakládá svou třídní identitu na výrobních
vztazích,[21]
jeho přítomnost na jiných úrovních může být pouze vnějšková a musí nabýt
podobu „zastupování zájmů“. Terén politiky může být pouze nadstavbou
vzhledem k tomu, že je terénem boje mezi aktéry, jejichž identita pojímaná ve
formě „zájmů“ se ustavuje na jiné úrovni. Tato podstatná identita byla tedy
jednou provždy dána jako neměnný fakt vztahující se k různým formám
politického a ideologického zastupování, v nichž se dělnická třída začala
angažovat.[22]
Zadruhé tento redukcionismus používal při zacházení s odlišnostmi, jež nemohly být
začleněny do jeho vlastních kategorií, dva typy usuzování – které bychom mohli
nazvat argument zevnějšku a argument kontingence. Argument
zevnějšku: vše, co samo sebe představuje jako odlišné, lze redukovat na
identitu. Může mít dvě podoby: buď je vnější vzhled pouhou lstí k utajení
skutečnosti, nebo je to nutná forma projevu podstaty. (Příklad první podoby:
„nacionalismus je pláštík zakrývající zájmy buržoazie“, příklad druhé:
„liberální stát je nutná politická forma kapitalismu“.) Argument kontingence:
je možné, že nějakou sociální kategorii nebo sektor nelze redukovat na hlavní
identity jisté formy společnosti, ale v takovém případě jejich samotná
okrajovost vzhledem k hlavní linii dějinného vývoje nám umožňuje, abychom je
opomenuli jako bezvýznamné. (Například: „protože kapitalismus vede k proletarizaci
středních tříd a rolnictva, můžeme je ignorovat a soustředit se v naší
strategii na konflikt mezi buržoazií a proletariátem“.) V argumentu kontingence
je tak identita znovuobjevena v diachronické totalitě: nevyhnutelný sled
jednotlivých fází umožňuje, aby byla existující společenská realita rozdělena
na nutné a kontingentní jevy podle toho, v jaké fázi přibližování ke zralosti
se daná společnost nachází. Dějiny jsou tedy neustálou konkretizací
abstraktního, přibližováním k paradigmatické čistotě, která vystupuje současně
jako smysl a směřování procesu.
Konečně ortodoxní paradigma v roli analytiky současnosti vyhlašuje strategii rozpoznávání.
Poněvadž marxismus tvrdí, že zná nevyhnutelný běh dějin v jeho bytostných
určeních, pochopení nějaké skutečné události může znamenat jedině její
identifikaci jako momentu časového sledu, jenž je dán a priori. Odtud diskuse
následujícího typu: je revoluce roku x v zemi y buržoazně
demokratickou revolucí? Nebo – jaké formy má mít přechod k socialismu v té či
oné zemi?
Tyto tři úrovně dopadů mají společný rys: konkrétní je redukováno na abstraktní.
Rozmanité subjektové pozice jsou redukovány na projevy jediné pozice, pluralita
diferencí je redukována nebo odmítnuta jako kontingentní, význam přítomnosti je
odhalován jejím zařazením do apriorního sledu fází. Právě z tohoto důvodu,
protože je konkrétní tímto způsobem redukováno na abstraktní, mají dějiny,
společnost a společenští aktéři pro ortodoxii podstatu působící jako jejich
jednotící princip. A protože tato podstata není bezprostředně zjevná, je
nutno rozlišovat mezi povrchem nebo jevovou stránkou společnosti a pod ním
ležící realitou, k níž musí být nutně vztažen konečný význam každé konkrétní
přítomnosti bez ohledu na to, jak komplexní je systém zprostředkování.
Je zřejmé, jakou strategickou koncepci bylo možné vyvodit z této vize o směřování
kapitalismu. Subjektem této vize byla samozřejmě dělnická strana. Kautsky ostře
odmítl revizionistickou představu „lidové strany“, protože s ní byl podle jeho
názoru spojen přenos zájmů jiných tříd dovnitř strany, v důsledku čehož by
hnutí ztratilo revoluční charakter. Jeho údajně radikální pozice založená na
odmítnutí jakéhokoli kompromisu nebo spojenectví však byla ústřední součástí
zásadně konzervativní strategie.[23]
Protože jeho radikalismus spoléhal na proces, jenž nevyžadoval politické
iniciativy, mohl vést jedině ke kvietismu a vyčkávání. Dvěma základními –
vlastně jedinými – úkoly strany byla propaganda a organizační práce. Propaganda
nebyla zaměřena na vytváření širší „lidové vůle“ cestou získávání nových
segmentů obyvatelstva pro věc socialismu, ale především na posilování identity
dělnické třídy. Pokud jde o organizaci, její rozšiřování nezahrnovalo širší
politickou participaci ve větším počtu front, ale vytváření ghetta, v němž
dělnická třída vedla oddělenou a na sebe samu soustředěnou existenci. Tato postupná
institucionalizace hnutí se dobře hodila k perspektivě, v níž by konečná krize
kapitalismu byla plodem vlastního úsilí buržoazie, přičemž dělnická třída by se
pouze připravovala na svůj vlastní zásah ve vhodnou chvíli. Kautsky od
roku 1881 prohlašoval: „Naším úkolem není organizovat revoluci, ale organizovat
sama sebe pro revoluci; nikoliv udělat revoluci, ale využít ji.“[24]
Je zřejmé, že pro Kautského nepředstavovalo spojenectví základní strategický
princip. Za konkrétních okolností byla možná rozmanitá spojenectví na úrovni
empirické taktiky, ale z dlouhodobého hlediska tak jako revoluce měla mít čistě
proletářský charakter, měla stát dělnická třída v protikapitalistickém boji v izolovaném
postavení. Kautského analýza vnitřních rozporů v jiných sektorech přesně
dokazuje nemožnost vytvoření dlouhodobých demokratických a
protikapitalistických aliancí s nimi. V případě rolnictva se Kautsky pokouší
dokázat, že jde o rozpadající se sektor, takže vystoupení dělnické třídy na
jeho obranu je reakční politikou jdoucí proti celkové linii ekonomického
pokroku. Podobně se střední třídy v kautskyovské analýze imperialismu stále
více sjednocují pod ideologickou nadvládou finančního kapitálu a militarismu.
Je charakteristické, že si Kautsky nikdy ani na okamžik neuvědomuje, že tento
politický a ideologický vliv nebezpečně zesiluje izolaci dělnictva a že by
dělnická třída čelící ofenzívě kapitálu měla odpovědět protiofenzívou s cílem
získat tyto střední vrstvy pro věc odporu vůči kapitalismu. Cesta k tomuto
způsobu myšlení je uzavřena, protože podle Kautského analýzy je růst reakčnosti
středních vrstev objektivním a nezměnitelným procesem. Z téhož důvodu není
izolace dělnictva pro socialismus hrozbou, protože ten je zaručen historicky
danými zákony, jež dlouhodobě prokáží bezmocnost všech buržoazních machinací.
Dobrým příkladem toho, jak Kautsky chápal proletářský boj, může být jeho pojem
„opotřebovávací války“ (war of attrition). Ten neodkazuje na nějakou speciální
taktiku, ale na souhrn politických akcí podniknutých dělnickou třídou od roku
1860. Opotřebovávací válka má tři aspekty: (1) předem ustavenou identitu
dělnické třídy, jež postupně podkopává moc protivníka, ale v průběhu boje se
nijak podstatně nemění; (2) stejně tak předem ustavenou identitu buržoazie,
jejíž schopnost nadvlády se zvětšuje nebo zmenšuje, ale jejíž povaha se za
žádných okolností nemění; (3) předem stanovenou linii vývoje – opět ony
„neúprosné zákony“ –, která dává opotřebovávací válce směrovou tendenci. Tato
strategie byla srovnávána s Gramsciho „poziční válkou“,[25]
ale ve skutečnosti jde o hluboce rozdílné koncepce. Poziční válka předpokládá
pojem hegemonie, jenž je, jak uvidíme, neslučitelný s myšlenkou lineárního,
predeterminovaného vývoje a především s předem ustaveným charakterem
kautskyovských subjektů.
Role, kterou přisuzuje ortodoxní marxismus teorii, nás staví před paradox. Tato role
na jedné straně roste, protože rozšiřující se trhlinu mezi „současným
uvědoměním“ a „historickým posláním“ třídy lze přemostit pouze zvnějšku
politickým zasahováním. Na druhé straně jelikož je teorie, o níž se opírá
politické zasahování, prezentována jako uvědomění si nutné a mechanické
determinace, stává se analýza ještě determinističtější a ekonomističtější až do
té míry, že na teoretickém zprostředkování více závisí i složení
historických sil. Ještě zřejmější než u Kautského je to u Plechanova.
Počínající vývoj kapitalismu nedokázal v Rusku vytvořit buržoazní civilizaci,
což mělo za následek, že význam ruské reality mohl být objasněn pouze
srovnáváním s kapitalistickým vývojem Západu. Pro ruské marxisty byly
společenské jevy jejich země symboly textu, který je překračoval a který byl
plně a jasně k přečtení pouze na kapitalistickém Západě. To znamenalo, že
v Rusku byla teorie nesrovnatelně důležitější než na Západě: jestliže by „nutné
zákony dějin“ neplatily univerzálně, pak by prchavé realitě nějaké stávky,
demonstrace nebo procesu akumulace hrozilo rozplynutí. Reformista jako
Guglielmo Ferrero[26]
mohl, jak chtěl, sršet ironií na adresu ortodoxního tvrzení, že marxismus je
ucelenou a jednotnou teorií. Koneckonců i když byla doktrína ve skutečnosti
eklektická a nesourodá, sotva to ovlivnilo věcnou stránku sociální praxe, jak
ji schvalovaly proletářské instituce – praxe, která ve sporu o revisionismus
začala vytvářet své vlastní vnější vztahy s teorií. To ovšem nemohlo být
stanovisko Plechanova, protože ten se setkával s jevy, jež neukazovaly
spontánně přesným směrem, ale jejichž význam závisel na jejich vložení do
interpretačního systému. Čím víc závisel význam sociálna na teoretických
formulacích, tím víc se obrana ortodoxie měnila v politický problém.
Uvědomíme-li si tyto okolnosti, není překvapivé, že principy marxistické ortodoxie dostaly u
Plechanova mnohem rigidnější formulaci než u Kautského. Dobře je například
známo, že Plechanov razil termín „dialektický materialismus“. Byl ale
také odpovědný za radikální naturalismus, jenž vedl k tak ostrému oddělení základny
a nadstavby, že se nadstavba považovala za pouhou kombinaci nutných výrazů
základny. Navíc Plechanovův pojem ekonomické základny neposkytuje žádný prostor
pro zásah společenských sil: ekonomický proces je naprosto determinován
výrobními silami pojímanými jako technologie.[27]
Tato rigidní determinace mu umožňuje vykreslovat společnost jako přísnou
hierarchii instancí s klesajícím stupněm účinnosti: „1) stav výrobních sil;
2) jím podmíněné ekonomické vztahy; 3) sociálně politické
zřízení, které se vyvinulo na dané ekonomické ‚základně‘; 4) psychika
společenského člověka, určovaná částečně bezprostředně ekonomikou a
částečně celým nad ním vzniknuvším sociálně politickým zřízením; 5) různé ideologie,
odrážející vlastnosti této psychiky.“[28]
V pracích Socialismus a politický boj a Naše neshody Plechanov
formuloval stejně rigidní sled fází, kterými měl projít ruský revoluční proces,
takže z oblasti strategie byl už předem vyloučen jakýkoli „nerovnoměrný a
kombinovaný vývoj“. Všechny rané analýzy v ruském marxismu – od „legálního
marxismu“ Petra Struveho přes Plechanova jako ústřední postavu až po Leninův Vývoj
kapitalismu v Rusku – měly tendenci potlačovat zkoumání specifik a pokládat
je za pouhé vnějškové nebo kontingentní formy esenciální reality: abstraktního
vývoje kapitalismu, kterým musí projít každá společnost.
Přičiňme teď poslední poznámku k ortodoxii. Jak jsme viděli, teorie tvrdila, že rostoucí
nesoulad mezi konečným cílem a současnou politickou praxí bude vyřešen někdy v
budoucnu, což účinkovalo jako coincidentia oppositorum. Jelikož ovšem nebylo
možné ponechat tuto praxi rekompozice zcela na budoucnosti, bylo třeba v přítomnosti
vést nějakým způsobem boj proti tendencím k roztříštěnosti. Protože ale tento
boj přinášel formy artikulace, které v té době nevyplývaly spontánně ze zákonů
kapitalismu, bylo nutné zavést sociální logiku odlišnou od mechanického
determinismu – to znamená vytvořit prostor, který by obnovil autonomii
politické iniciativy. I když v minimální míře, je tento prostor přítomen
také u Kautského: zahrnuje vnějškové vztahy mezi dělnickou třídou a
socialismem, jež vyžadují politické zprostředkování intelektuály. Zde se
nachází vazba, kterou nelze prostě vysvětlit „objektivní“ historickou
determinací. Tento prostor byl nutně širší u oněch tendencí, jež ve snaze
překonat rozštěp mezi každodenní praxí a konečným cílem nejvíce usilovaly o
rozchod s kvietismem a dosažení bezprostředních politických efektů.[29]
Potvrzuje to spontaneismus Rosy Luxemburgové a obecněji politické strategie Neue
Linke. Nejtvořivější tendence uvnitř ortodoxie se pokoušely omezit dopady
„logiky nutnosti“, ovšem s tím nevyhnutelným důsledkem, že se jejich diskurz
pohyboval v trvalém dualismu mezi „logikou nutnosti“, stále méně účinnou v rovině
politické praxe, a „logikou kontingence“, jejíž specifičnost však tyto tendence
nebyly schopny určit, a proto ji nebyly schopny teoreticky zvládnout.
Pokračování textu zde.
[1] R. Luxemburgová, Dílo I, Praha: SNPL, 1955, str. 159-160.
[2] Ibid., str. 185.
[3] Ibid,. str. 176. Zvýrazněno v originále.
[4] Je důležité připomenout, že Bernstein ve svém vstupu do
německé debaty o masové stávce (Der politische Massenstreik und die politische Lage der Sozialdemokratie in
Deutschland) zmiňuje dvě základní odlišnosti mezi Východem a Západem - komplexitu a odolnost občanské
společnosti na Západě a slabost státu v Rusku -, které později budou mít
ústřední postavení v Gramsciho argumentaci. Přehled této debaty viz M. Salvadori,
„La socialdemocrazia tedesca e la rivoluzione russa del 1905. Il dibattito
sullo sciopero di massa e sulle differenze fra Oriente e Occidente“, in: E. J.
Hobsbawm et al, eds., Storia del marxismo,
Milan 1979, vol. 2, str. 547-594-
[5] Viz T. Todorov, Théories
du symbole, Paris 1977, str. 291. „Lze říci,
že ke zhuštění dochází pokaždé, když nás jediný signifikant vede k porozumění
více než jednomu signifikátu, nebo jednodušeji: pokaždé, když je signifikant bohatší než signifikát. Tímto způsobem definoval symbol už velký německý mytolog Creuzer: ‚neadekvátností
bytí a formy a překypováním obsahu ve srovnání s jeho výrazem‘.“
[6] I když je práce Rosy Luxemburgové vrcholným bodem v teoretickém rozpracování mechanismů masové stávky, za základní formu boje
považovala masovou stávku celá tehdejší Neue Linke. Viz například A. Pannekoek, „Marxist Theory and
Revolutionary Tactics“, in: A. Smart, ed., Pannekoek and Gorterʼs Marxism, London 1978, str. 50-73.
[7] R. Luxemburgová, str. 140-141.
[8] Řada nedávných studií se zabývá fatalistickým nebo nefatalistickým charakterem
spontaneismu Luxemburgové. Podle našeho názoru ale tyto studie kladou nadměrný
důraz na poměrně vedlejší problém jako je alternativa mezi mechanickým
zhroucením a vědomým zásahem třídy. Tvrzení, že se kapitalismus mechanicky
zhroutí, je tak absurdní, že pokud je nám známo, nikdo se ho nezastává.
Rozhodujícím problémem je namísto toho otázka, zda subjekt protikapitalistického
boje utváří celou svou identitu v rámci kapitalistických výrobních vztahů nebo
ne; a Rosa Luxemburgová na ni dává jednoznačně kladnou odpověď. Z tohoto důvodu
nejsou prohlášení o nevyhnutelnosti socialismu pouhým ústupkem, který učinila
Luxemburgová rétorice dané doby, nebo výsledkem psychologické potřeby, jak
tvrdí Norman Geras (Cf. N. Geras, The Legacy of Rosa Luxemburg,
London 1976, str. 36), ale uzlovým bodem, jenž dává smysl celé její teoretické a strategické konstrukci.
Jestliže podle Rosy Luxemburgové je třeba příchod socialismu zcela vysvětlit na základě logiky kapitalistického vývoje, revolučním subjektem může být pouze dělnická třída. (O dogmatickém
ztotožnění Luxemburgové s Marxovou teorií pauperizace jako základnou
revolučního odhodlání dělnické třídy viz G. Badia, „Lʼanalisi dello
svillupo capitalistico in Rosa Luxemburg“, Feltrinelli Institute, Annali,
Milan, str. 252.)
[9] K. Kautský, Erfurtský
program. Díl V. Třídní boj. Praha, Nakladatelství časopisu „Zář", 1899.
[10] „Předmětem celého jeho (Kautského) boje proti revizionismu se mělo stát
zachování jednoty programu ne jako komplexu rozhodných politických požadavků -
jehož účelem je získat straně iniciativu v konkrétních fázích boje a který je
tedy možné čas od času měnit -, ale jako nerozborného bloku teorie a politiky,
v němž tyto dva výrazy ztrácejí své vlastní oblasti autonomie a marxismus se
stává finalistickou ideologií proletariátu.“ (L. Paggi, „Intellettuali, teoria
e partito nel marxismo della Seconda Internazionale“. Úvod k M. Adler, Il
socialismo e gli intellettuali, Bari 1974.)
[11] K. Kautsky, str. 40.
[12] A. Przeworski,
„Proletariat into a Class. The Process of Class Formation from Karl
Kautskyʼs The Class Struggle to Recent Controversies”, Politics
and Society, 7,1977.
[13] Například na sjezdu Sociálnědemokratické strany Německa
(SPD) v Kolíně nad Rýnem roku 1893 protestoval Legien proti prohlášením novin Vorwärts,
podle nichž „nejdůležitější pořád zůstává boj o politickou moc, zatímco v ekonomickém
boji jsou dělníci vždy hluboce rozděleni, a čím je situace beznadějnější, tím
je toto rozdělení ostřejší a škodlivé. Boje malého rozsahu by také určitě měly
své výhody, pro konečný cíl strany by ale měly vedlejší význam“. Legien se
ptal: „Pomáhají tyto argumenty stranického orgánu přitahovat k hnutí netečné
dělníky? Vážně o tom pochybuji.“ Citováno z antologie dokumentů o vztahu mezi
stranou a odbory, kterou sestavil N. Benvenuti, Partito e Sindicati in
Germania: 1880-1914, Milan 1981, str. 70-71.
[14] Tento způsob přístupu k problému třídní jednoty, při němž
se odklony od paradigmatu pojímají jako kontingentní „překážky“ a „zábrany“
jeho úplné platnosti, nadále převládá v některých historiografických tradicích.
Tak například Mike Davis v podnětném a velmi zajímavém článku („Why tne US
Working Class is Different“, New
Left Review 123, Sept. - Oct. 1980) poukazuje na specifičnosti utváření
americké dělnické třídy, ale pojímá je jako odklony od normální konfigurace,
která se v jistý historický okamžik nakonec sama prosadí.
[15] Pro jasnost musíme podotknout, že když mluvíme o „roztříštěnosti“ a
„rozptylu“, činíme tak vždy ve vztahu k diskurzu postulujícímu jednotu
rozptýlených a roztříštěných prvků. Jestliže jsou tyto „prvky“ brány mimo vztah
k jakémukoli diskurzu, aplikovat na ně výrazy jako „roztříštěnost“ nebo
„rozptyl“ nemá vůbec žádný smysl.
[16] A. Labriola, Saggi
sul materialismo storico, Roma 1968, str. 302.
[17] Hlavní Kautského texty k této
věci jsou obsaženy v Benvenutiho antologii Partito e Sindicati.
[18]
„Povaha odborů proto není definována od začátku. Mohou se stát nástrojem
třídního boje, ale mohou se také stát jeho okovy.“ Kautsky in Benvenuti, str.
186.
[19]
„Strana usiluje … o dosažení konečného cíle, který jednou provždy skoncuje s
kapitalistickým vykořisťováním. Vzhledem k tomuto konečnému cíli se odborová
činnost přes svou důležitost a nepostradatelnost velmi podobá Sisyfově dřině,
nikoli ve smyslu zbytečné práce, ale práce, která nikdy nekončí a vždy se musí
začínat znova. Z toho všeho vyplývá, že tam, kde existuje silná demokratická
strana a kde je ji nutno brát vážně, má větší možnosti než odbory dát třídnímu
boji potřebnou linii a tedy udat směr, kterým se mají ubírat jednotlivé
proletářské organizace nepatřící přímo ke straně. Tímto způsobem lze zabezpečit
nutnou jednotu třídního boje.“ Kautsky in Benvenuti, str. 195.
[20]
Viz poznámky Lucia Colettiho v Tramonto dellʼideologia, Rome 1980, str. 173-176.
Jacques Monod tvrdí v díle Náhoda a nutnost (in Anton Markoš, ed., Náhoda
a nutnost. Jacques Monod v zrcadle dnešní doby, Praha, Pavel Merkvart 2008,
str. 56): „(J)akkoli Marx s Engelsem budovali své sociální doktríny na pevných
základech přírodních zákonů, uchýlili se také, ale jasněji a promyšleněji než
Spencer, k „animistickému pohledu“. (…) Hegelův postulát, že řád nejobecnějších
zákonů je dialektický, byl oprávněný v systému, jenž mimo ducha neuznává žádnou
stálou a trvalou skutečnost. (…) Ale udržet tyto subjektivní zákony právě takové,
jaké jsou, a učinit z nich zákony čistě materiálního vesmíru, znamená
uskutečnit animistickou projekci do všech důsledků, počínaje opuštěním
postulátu objektivity.“
[21]
To není v rozporu s naším dřívějším tvrzením, že pro Kautského nemohou hmotné
zájmy zakládat jednotu a identitu třídy. Zde jde o to, že „vědecký“ moment
braný samostatně určuje veškeré důsledky začlenění dělníků do výrobního
procesu. Věda tedy rozpoznává zájmy, jež si jednotlivé úlomky třídy ve
své předpojatosti plně neuvědomují.
[22]
To zřejmě zjednodušovalo kalkulace v situaci, kdy jasnost a průzračnost zájmů
redukovala problém strategie na ideální podmínky „racionální volby“. Michel
Certeau nedávno prohlásil: „Nazývám ‚strategií‘ kalkulaci těch mocenských
vztahů, jež jsou možné od okamžiku, kdy subjekt vůle (vlastník, podnik, město,
vědecká instituce) je izolován od ‚okolí’… Na tomto modelu je postavena
politická, ekonomická a vědecká racionalita. Naopak nazývám ‚taktikou‘
kalkulaci, jež nemůže počítat s něčím vlastním, a tedy ani s dělicí čárou
odlišující toho druhého jako zjevnou totalitu.“ Lʼinvention du
quotidien, Paris 1980, vol. 1, str. 20-21. Ve světle tohoto rozlišení je
zřejmé, že pokud jsou „zájmy“ Kautského subjektů transparentní, má každá
kalkulace strategickou povahu.
Cf. E. Matthias, Kautsky e il kautskismo, Roma 1971, passim.
[23]
Cf. E. Matthias, Kautsky e il kautskismo, Roma 1971, passim.
[24]
Symmachos (K. Kautsky), „Verschwörung oder Revolution?“, Der Sozialdemokrat
20/2/1881, citováno v H. J. Steinberg, „Il partito e la formazzione dellʼ ortodossia marxista“,
in: E. J. Hobsbawm et al., vol. 2, str. 190.
[25]
Viz Perry Anderson, „The Antinomies of Antonio Gramsci“, New Left Review
100, Nov. 1976/Jan. 1977.
[26]
Guglielmo Ferrero, LʼEuropa
giovane. Studi e viaggi nei paesi del Nord, Milano 1897, str. 95.
[27]
Cf. Andrew Arato, „Lʼantinomia
del marxismo classico: marxismo e filosofia“, in: E. J. Hobsbawm et al., vol.
2, str. 702-707.
[28]
G. V. Plechanov, „Základní otázky marxismu“, Vybrané filosofické spisy III,
SNPL, Praha 1961, str. 164.
[29]
Tento vztah mezi logikou nutnosti a kvietismem si jasně uvědomovali kritikové
ortodoxie. Sorel prohlásil: „Při čtení prací demokratických socialistů je
člověk překvapen jistotou, s níž se domnívají, že mají k dispozici budoucnost;
vědí, že se svět pohybuje k nevyhnutelné revoluci, jejíž obecné důsledky jim
jsou známy. Někteří z nich natolik věří své teorii, že končí v kvietismu.“
Georges Sorel, Saggi di critica del marxismo, Palermo 1903, str. 59.