Příspěvek Josefa Hellera na konferenci "Říjnová revoluce a východní Evropa", pořádané v rámci Slavnosti Haló novin pod záštitou Evropské levice společně pražskou organizací SDS a OV KSČM v Praze 10. Ve společnosti, kde probíhá třídní boj
se stává předmětem tohoto boje mimo jiné i každé významné výročí,
pietní akt, pomník či socha historické osobnosti, ba dokonce i názvy
obcí a stanic hromadné dopravy. Tím víc to platí o hodnocení takové
světodějné události, jakou byla Velká říjnová revoluce,jejíž sté
výročí si připomínáme. Na dnešním semináři budou či byly předneseny
pohledy na různé stránky a důsledky tohoto procesu. Já se soustředím
pouze na jeden, podle mého názoru zásadní a nedostatečně
vydiskutovaný aspekt. Mohu ho vyjádřit následující otázkou – O
jakou revoluci šlo? Nástup jakého společenského systému odstartovala
a jaké je místo tohoto systému v dějinách?
Víme, že nejvíce frekventovanými,ale i
krajními odpověďmi na tyto otázky jsou:
1) Podle různých variant buržoasní
ideologie šlo o tragické vybočení z dějin, akt svévole „zlých
lidí“ zaslepených nenávistí k bohatým a úspěšným, pro které
lidský život nic neznamenal. Určitým podbodem tohoto názoru je
tvrzení, že šlo prostě o puč financovaný německou tajnou službou a
provedený německými agenty, kteří svedli hloupé masy a nastolili
antihumánní, krutou a krvavou diktaturu.
2) Podle ideologie minulého systému a
současného stalinismu šlo o jedinou možnou formu socialistické
revoluce, která nastolila diktaturu proletariátu a přerostla do
budování jediné možné formy socialismu. Ten ovšem dočasně zanikl díky
tlaku a intrikám kapitalismu, zradě morálně nepevných a poživačných
vůdců a lenosti a zbabělosti lidových mas, ale brzy bude
obnoven nejspíše ruskými vojsky a čínskými penězi. Případné
nedostatky systému byly malé a byly dány především zaostalostí
socialistických velmocí, zejména v podmínkách SSSR. J. V. Stalin byl
velký vůdce, který včas předělal Rusko, díky tomu vyhrál válku a
zachránil lidstvo před fašismem. Chruščov ho nespravedlivě obvinil a
zradil socialismus kapitulantskou politikou mírového soužití a
zavedením konsumerismu, který demoralizoval masy. Dělnická třída
zradila stranu.
V tomto omezeném prostoru si dovoluji
prezentovat třetí názor, že totiž nešlo o socialistickou revoluci.
Šlo pouze o revoluci otevírající jednu boční variantu objektivně
nutné destrukce kapitalismu – tzv. protosocialismus –
tedy nedokonalý prototyp socialismu. Ten sice přinesl hodně dobrého
(myslím, že to dobré zde nemusím podrobně rozebírat). Nebyl nijak
předčasný především vzhledem k nahromaděnému odporu neprivilegovaných
mas v řadě zemí proti kapitalismu. Nebylo možné se tomuto vytvoření
jednoho z možných prototypů vyhnout. Tento systém byl ovšem limitován
historickou úrovní výrobních sil a společenské dělby práce, což se s
dalším vývojem civilizace projevovalo stále víc. Systém nebylo možné
trvale udržet, podstatně reformovat anebo revolučně změnit na
skutečný socialismus. Tato varianta byla slepá. V celkovém kontextu
dějin byla však nutná a užitečná, tak jako např. antika a s ní
spojená forma otrokářství byla slepou ale nutnou variantou cesty
ke kapitalismu. Nedostatky systému však nelze chápat jako nějaké
pouze subjektivní chyby nebo dopad zaostalosti konkrétních zemí či
provokace a tlak Západu. Podle materialistického pojetí dějin musíme
především analyzovat ekonomický systém a jeho jádro – formu
vlastnictví a roli jednotlivých tříd a skupin v něm.
I poctivé komunisty a stoupence
socialismu, kteří nepopírají systémové nedostatky,však mate fakt, že
příliš srostli s představou dějin jako vzestupné přímky, na níž se
nad sebou postupně řadí nezvratně stále lepší nutné body –
společensko ekonomické formace. Srostli jsme s představou, že se
postupně řadily – 1)prvobytně pospolná společnost,
2)feudalismus, 3) kapitalismus, 4)socialismus a pak komunismus.
Skutečné pojetí dějin u klasiků, zejména u Marxe, však bylo jiné,
což později zjistili i oficiální teoretikové protosocialistických
zemí, zejména v SSSR. Šlo o tzv. víceliniové pojetí, kdy sice
společnost na celém světě začínala výhradně prvobytně pospolnou
formací, později se ale tato linie rozpadla – podle místních
podmínek - a vedle sebe existovaly a zkoušely se různé formy
soukromého vlastnictví (otrokářství, asijský výrobní způsob, raný
evropský feudalismus, městská cechovní republika i prostá
individuální zbožní malovýroba).
Z těchto forem, které někdy existovaly
vedle sebe v jedné zemi, se jako nejpokrokovější a nejefektivnější
prosadil kapitalismus, který pohltil a podle svých potřeb i využil a
upravil formy ostatní (viz novodobé otroctví atd.). V určité kritické
etapě vývoje kapitalismu praskl řetěz ve svém nejslabším článku a
prosadil se protosocialismus, Ten sice zanikl, ale přesto ovlivnil
vývoj kapitalismu tak, že by už nic nemělo bránit novému nástupu ke
skutečnému socialismu – socialismu samosprávnému, ovšem
dotaženému až do nejvyšších poloh do centra řízení a plánování. V
tomto systému by se každý mohl reálně podílet na výkonu vlastnických
aktivit (nikoliv odborného řízení!!!!) a pro rozdělování a spotřebu
by už v první fázi platilo heslo „Každý podle svých schopností,
každému podle jeho práce a vlastnické aktivity.“
Tím by zmizel nejzávažnější problém
minulého systému a nejzávažnější příčina jeho zániku.
Protosocialismus na dané úrovni výrobních sil totiž nemohl splnit to,
co sliboval – vlastnickou rovnost (samozřejmě vlastnickou,
pokud jde o rozhodování o výrobních prostředcích a práci, nikoli
spotřební rovnostářství). Při dělbě práce, kdy měly velké skupiny
lidí nestejnou možnost vstupovat do rozhodování např. dělníci jen
malou a řídící aparát velkou –neexistovala možnost, jak by
dělnická třída i další skupiny mohly usměrňovat řídící aparát a cítit
se jako vlastníci ve svém systému a tudíž neměli velkou motivaci k
práci i zájem o společenský vývoj. Řídící aparát nebyl
vykořisťovatelskou a parazitní třídou, ale protože své vlastnické
funkce vynakládal v různých podnicích a institucích velmi
komplikovaně propojených, měly jeho složky řadu specifických zájmů
(např. splnit plán podniku bez ohledu na to, kolik to stálo a jak by
se to dalo zlepšit vědou a inovacemi, splnit třeba jen formálně, na
papíře, „jako“!!). Chyběly účinné ekonomické mechanismy,
které by formovaly a pravdivě vyjevovaly společenskou užitečnost a
efektivitu vynaložení živé práce i hmotných zdrojů. Rozhodující byly
přímé direktivy jako výsledek netržních forem dohadování se aparátu.
Subjektivismus v rozhodování zde měl velký prostor.
Při tomto dohadování aparátu mohla být
zcela znehodnocena masa práce mrtvé i živé a dělník i celý podnikový
kolektiv vlastně nevěděl, zda si svou prací pomůže nebo zda to není
práce zbytečná a moc drahá. Aparát si nemohl dovolit demokracii, což
lidi dále odrazovalo, i když měli celkem slušnou životní úroveň a
sociální jistoty a ve spotřebě nebyly příliš velké diference
Postupně se ukazovala neefektivnost a
neperspektivnost systému, lidem vadila zbytečná omezení a v jejich
vědomí se usazovala představa vyvolaná buržoasní ideologií –
představa o společnosti, kde budou pracovat jako za socialismu, mít
životní úroveň části zaměstnanců ve vyspělých kapitalistických
zemích. Prohlubovaly se i rozdíly v životní úrovni a zmenšovaly se
prostředky pro vyrovnávání sociálních rozdílů, zvyšování životní
úrovně jako takové, což byly původně nejvýznamnější přednosti
systému. Úzké profily ve výrobě a nedostatkovost luxusnějšího zboží
a zejména služeb vytvářela základ pro výjimečné, ve spotřebě
privilegované postavení některých skupin pracovníků ve službách a
obchodě. Ti zhodnocovali své postavení na úkor společnosti jako celku
a řadových zaměstnanců, zejména dělníků, Na tomto základě rostla i
kriminalita, především však se prohluboval pocit odcizení od systému
a jeho hodnot. Pseudomarxistická ideologie aparátu ztrácela vliv a
byla nahrazována buržoasní ideologií. Nedemokratičnost a neschopnost
aparátu řešit problémy odrazovala od systému stále širší okruh
občanů, z nichž mnozí se začali přiklánět k ideji vlastního podnikání
a soukromého vlastnictví.
Mocenské zásahy politické elity SSSR,
ale i domácích elit jednotlivých protosocialistických zemí a rozklad
mezinárodní soustavy těchto zemí tyto negativní procesy ještě
znásobily.
Nespokojenost s nedostatky systému
nabyla postupně podoby prohlubujícího se politického rozporu, což
nakonec vedlo k tomu, že došlo k politické krizi téměř ve všech
zemích, kde protosocialismus existoval, a současně s tím i k jeho
zhroucení a obnově kapitalismu. Výhody pro transformaci na buržoasii
měl logicky zejména řídící aparát a výše zmíněné, fakticky
privilegované vrstvy pracovníků obchodu a služeb, případně
kriminální mafie. V některých zemích si elita dokázala moc udržet a
odbourání systému probíhá pomalu a postupně při zachování pozic
minulých privilegovaných skupin, které se „čínskou cestou“
nenápadně transformují na buržoasii. To zřejmě čeká i země, kde
protosocialismus ještě existuje a degeneruje (Kuba, KLDR).
V celkovém hodnocení epochy, ve které
na dějinné scéně figuroval protosocialismus jako vedlejší a dočasná
alternativa vývoje ke komunistické formaci, je nutné se vyhnout
krajním postojům – jak antikomunisticky negativnímu, tak
stalinsky nekriticky pozitivnímu hodnocení. VŘSR byla podle mého
názoru nikoli socialistická, ale protosocialistická revoluce
nastolující určitý nedokonalý prototyp socialismu. Šlo o nedostatečně
společenské rovné přivlastňování. Šlo také o specifickou podobu
třídní společnosti, zhruba rovné ve spotřebě, ale nerovné, pokud jde
o možnost skupin reálně plnit roli celospolečenského vlastníka.
Revoluční potence VŘSR byly značné, ale
omezené, což nijak nezpochybňuje její obrovský význam v dějinách
lidstva. Současníci – účastníci revolučního procesu a následné
generace budování protosocialismu, které se nepodílely na deformacích
systému a rozvíjeli jeho humanistické a progresivní stránky, se mohou
cítit dotčeni nejen vysloveně negativním hodnocením svého díla, ale i
skutečně marxistickou a kritickou analýzou systému. Ve skutečnosti se
nemají za co stydět, protože v rámci daných možností jednali
objektivně ve směru společenského pokroku a boje proti kapitalismu,
kdy i nedokonale společenská protosocialistická soustava porazila
extrémní variantu kapitalismu - fašismus, blokovala agresivitu a
válkychtivost buržoasie v období studené války a nastolila zatím
nejvyšší míru vlastnické rovnosti a sociální spravedlnosti.
Revolucionáře a budovatele protosocialismu lze přirovnat k zárodkům
proletariátu a masám chudých lidí pomáhajících buržoasii porazit
feudalismus, i když jejich zájmy šly mnohem dál a nebyly revolucí
zcela naplněny. Můžeme tedy vzpomínat na tuto revoluci, která změnila
svět pozitivně a s pocitem hrdosti. Ten by ale nebyl na místě, pokud
bychom se nedokázali, třeba jen z osobní nostalgie, poučit z
nedostatků systému a vidět správně jeho místo v dějinách.
23. 9. 2017